پارک ملی سالوک یکی از دیدنی های معروف خراسان شمالی است

منبع: همگردی

41

1401/7/25

08:01


جاذبه ها/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، پارک ملی سالوک یکی از دیدنی های معروف خراسان شمالی است.

پارک ملی سالوک در شمال غربی اسفراین در استان خراسان شمالی قرار دارد و دارای تنوع مطلوبی در گونه های گیاهی و جانوری هست. منطقه سالوک در تاریخ 1381/3/21 طی مصوبه شماره 233 شورای عالی محیط زیست منطقه امن سالوک به عنوان پارک ملی مورد تصویب قرار گرفت.

وسعت پارک ملی سالوک 8,231 هکتار و وسعت منطقه حفاظت شده سالوک 11,677 هکتار هست. پارک ملی و منطقه حفاظت شده سالوک از نظر ژئومورفولوژی به دو واحد کوهستانی و دشت تقسیم می شود. دو سوم وسعت منطقه را مناطق کوهستانی و حدود یک سوم آن را دشت فرا گرفته است. اختلاف ارتفاع بین پست ترین نقطه منطقه در دشت جنوبی (1210 متر) و مرتفع ترین نقطه در کوهستان های جنوب (2720 متر) به حدود 1510 متر می رسد و این اختلاف ارتفاع اکوسیستم های متنوعی را در این منطقه ایجاد نموده که به تبع آن بر تنوع زیستی منطقه افزوده شد.

پارک ملی و منطقه حفاظت شده سالوک از نظر منابع آب نسبتا غنی بوده و علاوه بر تعداد زیادی چشمه در سطح منطقه بعضی از دره ها از جریانی ثابت در طی سال برخوردارند. منابع تامین آب این جریانات اکثرا از ارتفاعات شمالی منطقه بوده که با جهت جنوبی به ناحیه دشت وارد گشته و در آبرفت های دشت فرو می روند. پارک ملی و منطقه حفاظت شده سالوک از نظر پوشش گیاهی از تنوع گیاهی بسیار خوبی برخوردار هست. گونه گیاهی غالب سالوک درمنه بوده که به صورت درمنه دشتی در قسمت جنوبی و درمنه کوهی در کوهستان های منطقه مشاهده می شود. پس از درمنه گونه گیاهی غالب دیگر منطقه کلاه میرحسن و گون بوده که این دو گونه گیاه عمدتا در کوهستان های شمالی منطقه مشاهده می شوند.

در برخی از دره های منطقه از جمله دره توی، زاری، دره جوزی و دره چهار برج، جنگلهای پراکنده مشاهده می شود. در این جنگل ها درخت غالب درخت ارس بوده که در گذشته های دور به صورت جنگلهای انبوه در منطقه وجود داشته است. پس از ارس، زالزالک، زرشک و نسترن وحشی جز درختچه های جنگلی منطقه محسوب می شوند. با تخریب زالزالک ها درختچه های نسترن وحشی و زرشک و با تخریب بوته های زرشک و نسترن وحشی، گون و کلاه میرحسن و با تخریب گون و کلاه میر حسن درمنه جایگزین آنها شده است. علت اصلی تخریب جنگلهای منطقه در گذشته الگوی ساختمان سازی در روستاهای اطراف منطقه، مصارف سوخت و چرای دام بوده است. بیش از یکصد گونه جانوری هم در پارک ملی و منطقه حفاظت شده سالوک شناسایی شد.

پارک ملی سالوک یکی از دیدنی های معروف خراسان شمالی است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو