نامزدهای بوکر 2019 معرفی شدند/ نامزدی نویسنده مشهور 80 ساله

منبع: ایران آرت

118

1398/5/2

13:07


مارگات اتوود نویسنده مشهور کانادایی با دنباله رمان معروف "سرگذشت ندیمه" به جمع نامزدهای جایزه معتبر بوکر راه پیدا کرد.

ایران آرت: هیات انتخاب جایزه ادبی "بوکر" فهرستی از ۱۳ کتاب را به عنوان نامزدهای اولیه این جایزه ادبی معرفی کرده که برای کسب جایزه ۵۰ هزار پوندی این رویداد ادبی رقابت می‌کنند. 

"مارگارت اتوود" داستان‌نویس کانادایی با رمان "وصیت‌ها" که دنباله‌ای بر رمان معروف "سرگذشت ندیمه" محسوب می‌شود توانسته به جمع نامزدهای اولیه بوکر ۲۰۱۹ راه یابد و نکته قابل توجه این است که این کتاب قرار است در ماه سپتامبر منتشر شود اما هیات انتخاب جایزه بوکر این کتاب را شایسته حضور در میان نامزدها دانسته‌ است.

این ششمین بازی است که "اتوود" نامزد مهمترین جایزه ادبی انگلستان می‌شود و توانسته یک بار در سال ۲۰۰۰ با رمان "آدمکش کور" این جایزه را از آن خود کند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از گاردین، فهرست کامل نامزدهای اولیه جایزه بوکر ۲۰۱۹ از این قرار است: 

* "قایق شبانه به طنجه" نوشته "کوین باری"

* "خواهرم، قاتل زنجیره‌ای" نوشته "اوینکان بریثویت"

* "اردک‌ها، نوبوریپورت" نوشته "لوسی المان"

* "دختر، زن، دیگر" نوشته "برناردین اواریستو"

* دیوار" نوشته "جان لنچستر"

* "مردی که همه چیز را دید" نوشته "دبورا لوی"

* "آرشیو کودکان گمشده" نوشته "والریا لوئیزلی"

* "ارکستر اقلیت‌ها" نوشته "چیگوزی اوبیوما"

* "لَنی" نوشته "مکس پورتر"

* "۱۰ دقیقه و ۳۸ ثانیه در این دنیای عجیب" نوشته الیف شافاک

* "کیشوت" نوشته "سلمان رشدی"

* "فرانکشتاین" نوشته "جنت وینترسون"

HQRkOQrju1rd

فهرست نامزدهای نهایی جایزه بوکر در سال ۲۰۱۹ شامل شش کتاب در روز سوم سپتامبر (۱۲ شهریور) و برنده نهایی نیز طی مراسمی در تاریخ ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) در لندن اعلام می‌شود. 

جایزه "من بوکر" که اولین‌بار در سال ۱۹۶۹ برگزار شد، ویژه همه آثار نوشته‌شده از سراسر جهان به زبان انگلیسی است که در بریتانیا و ایرلند منتشر شده باشند. این اولین سالی است که آثار منتشرشده در  ایرلند نیز واجد شرایط رقابت در این جایزه ادبی شده‌اند. 

این جایزه بیش از ۴۰ سال فقط به نویسندگان کشورهای مشترک‌المنافع، انگلیسی‌ها و ایرلندی‌ها تعلق می‌گرفت، اما از سال ۲۰۱۴ با وضع قوانین متفاوت، تمام آثار نوشته‌شده به زبان انگلیسی‌ حق شرکت در آن را پیدا کرده‌اند. زمانی که تصویب شد نویسندگان آمریکایی هم حق شرکت در این رقابت‌ها را دارند، جنجال‌های زیاد به ‌پا شد و برخی به "آمریکایی" شدن این جایزه اعتراض کردند. "پل بیتی"  و "جورج ساندرز" دو نویسنده آمریکایی هستند که در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ این جایزه را به خود اختصاص دادند. 

سال گذشته "آنا برنز" به عنوان اولین نویسنده اهل کشور ایرلند شمالی موفق شد با رمان "مرد شیری" جایزه بوکر را به خود اختصاص دهد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو