تغذیه نامناسب باعث کوتاهی قد می شود؟

30

1401/7/25

10:28


وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: سازمان غذا و دارو با اختیارات قانونی کافی، از قدرتمندترین سازمان آنهاست که بر ایمنی و سلامت غذایی مردم نظارت می‌کند.

تغذیه نامناسب باعث کوتاهی قد می شود؟

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر بهرام عین اللهی در مراسم روز جهانی غذا گفت: هفته گذشته در اجلاس مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی در مصر با حضور ۲۲ وزیر بهداشت از ۲۲ کشور حضور یافتیم که در زمینه های مختلف بحث و تبادل نظر شد و خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در همه شاخص‌های بهداشتی با فاصله زیاد نسبت به سایر کشورها پیشتاز بود.

وی افزود: بسیاری از بیماری‌های واگیر که برخی کشورهای این منطقه درگیر آن هستند همچون سل و فلج اطفال تقریبا در ایران ریشه کن شده و در  نشستی که درباره غذا برگزار شد،  ایران بهترین شاخص‌ها را داشت‌ و در فاصله زیادی با سایر کشورهای این منطقه قرار می‌ گرفت.

وی ادامه داد: برای توسعه سلامتی در جامعه توجه به سلامت غذا و سلامت هوا ضروری است. همه‌گیری کرونا نشان داد که یک ویروس از طریق انتقال هوایی تا چه حد می تواند آسیب رسان باشد و  علاوه بر این مقوله ای که به خوبی می توان از عوارض آن پیشگیری کرد،  غذاست.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: دسترسی آحاد مردم به غذای سالم، با کیفیت و مفید از تکالیف دولت هاست که می تواند از بسیاری از بیماری ها جلوگیری کند.

ضرورت توجه به سلامت و ایمنی غذایی مردم

دکتر عین اللهی بیان کرد: وزارت بهداشت وظیفه خود می داند مساله ایمنی و سلامت غذا را با جدیت دنبال کند. ما سازمان های مختلفی داریم که سازمان غذا و دارو با اختیارات قانونی کافی، از قدرتمندترین سازمان آنهاست و می تواند ایمنی و سلامت غذایی مردم را نظارت و پیگیری کند.

وی افزود: این سازمان باید آلایندگی مواد غذایی و همچنین بیماری های منتقله از غذا را به حداقل برساند که در این مسیر اولین و مهم ترین گام آموزش همگانی است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: آموزش سبک زندگی سالم به مردم و این که چه  غذایی را به چه میزان و چگونه مصرف کنند بسیار مهم است و از بسیاری بیماری ها پیشگیری می کند.

دکتر عین اللهی افزود: خوشبختانه تمام دانشگاه های علوم پزشکی معاونت غذا و دارو دارند که مجهز به آزمایشگاه های پیشرفته و مرجع است و مطابق قوانین موجود، کار پایش و نظارت بر تولید موادغذایی را به بهترین شکل انجام می دهند؛ به طوری که استانداردهای آنها در منطقه و دنیا کم نظیر است و مرجع محسوب می شوند.

وی ادامه داد: این معاونت ها باید کوچکترین انحرافات از قوانین را گزارش کنند و شبکه بهداشت و شبکه غذا و دارو  در کنار هم پایش ایمنی و سلامت غذایی را روزانه انجام دهند.

وی تصریح کرد: همایش روز جهانی غذا از سال ۸۶ برگزار می شود که نشان دهنده اهمیت موضوع ایمنی غذایی در کشور است. از همین رو این نشست ها باید به دستاوردهای جدید علمی بپردازند و در بحث کنترل غذایی از هوش مصنوعی نیز بهره گرفته شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان از بزرگترین مزیت های ماست و این شرکت ها باید بتوانند در صنایع غذایی کشور، سرمایه گذاری و محصولات خود را صادر کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: در دیدار با وزرای بهداشت کشورهای منطقه اعلام شد که این کشورها در انتظار رونق صادرات محصولات ایرانی هستند و از آنها استقبال می کنند. ایران قادر است در صادرات دارو و مواد غذایی حرف نخست را بزند؛ به ویژه آن که افزایش صادرات موجب خودکفایی بیشتر می شود و‌ افراد را به تولید بهتر و افزون تر ترغیب می کند.

۲۰۰ بیماری ناشی از ناایمنی غذایی

دکتر عین اللهی افزود: هدف ما این است که غذای مردم ایمن باشد؛ زیرا غذای ناایمن ۲۰۰ بیماری از بیماری های ساده گرفته تا سرطان ها را ایجاد می کند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: سالانه حدود ۶۰۰ میلیون نفر در جهان از غذای آلوده و ناایمن آسیب می بیننند و این بدین معنی است که از هر ۱۰ نفر در جهان یک نفر از این مساله دچار آسیب می شود.

وی بر نقش مهم مواد غذایی در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر تاکید کرد و افزود: سالانه ۱۱۰ میلیارد دلار در دنیا هزینه درمان بیماری های ناشی از غذای آلوده و ناایمن می شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دیابت، فشار خون و بیماری های قلبی متاثر از مصرف مواد غذایی ناسالم است و اگر مصرف مواد غذایی اصلاح شود، بسیاری از بیماری ها کنترل خواهد شد؛ مثلا با کاهش مصرف نمک می توان از فشار خون بالا جلوگیری کرد.

دکتر عین اللهی یادآور شد: ما باید علاوه بر افزایش کیفیت تولید مواد غذایی، شاخص های دیگری مثل مصرف نمک، قند و چربی ها را کاهش دهیم؛ چرا که این اقدامات موجب کاهش هزینه های سلامت می شود.

وی افزود: تامین سلامت، کاری جمعی و بین بخشی است و توجه به شاخص ها و مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت بسیار مهم است. وزارت جهادکشاورزی یکی از دستگاه های اصلی در این عرصه است که خوشبختانه در سال جاری همکاری های بسیار خوبی بین دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و بهداشت شکل گرفته است.

وزیر بهداشت با اشاره به ضرورت خروج و تبدیل کشاورزی از حالت سنتی به مدرن و مکانیزه، افزود: با مدرن شدن کشاورزی، استفاده از سموم، آفت کش ها و کودهای شیمیایی در تولیدات غذایی کشاورزی کاهش می یابد.

دکتر عین اللهی بیان داشت: سال گذشته اثر همه گیری کووید۱۹ بر تولیدات و قیمت مواد غذایی موجب رکود اقتصاد جهانی شد؛ اما خوشبختانه با اقدامات وزیر جهاد کشاورزی در کشور، شاهد تولید بیشترین گندم طی سال اخیر در ایران بوده ایم که دستاوردی نویدبخش است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: هماهنگی سازمان غذا و دارو با تولیدکنندگان بسیار مهم است؛ کارخانجات و شرکت های تولید موادغذایی وظیفه خطیری دارند و باید با کاهش بوروکراسی مشکلات آنها را کاهش داد.

دکتر عین اللهی بر افزایش صادرات مواد غذایی تاکید کرد و گفت: وزارت بهداشت از تولیدکنندگان مواد غذایی به صورت جدی پشتیبانی می کند ولی در مقابل تخلفات و تقلبات به طور جدی می ایستد؛ زیرا سلامت مردم برای ما  اهمیت بسیار دارد.

ضرورت تصویب مالیات بر دخانیات توسط مجلس

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: تنها شاخصی که سایر کشورهای منطقه در آن از ما پیشی گرفته اند و باید در ارتقای آن بکوشیم، مالیات بر دخانیات است.

وزیر بهداشت با اعلام اینکه ۱۳ درصد مرگ و میر در ایران طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی متاثر از مصرف دخانیات است، گفت: ارزانی سیگار عامل افزایش مصرف آن است و در جایی که صنعت دخانیات از افزایش فروش سود می برد، عوارض آن بر سلامتی مردم میلیاردها تومان به نظام سلامت آسیب می رساند.

دکتر عین اللهی یادآور شد: دولت با مالیات بر دخانیات موافق است و امیدواریم امسال مجلس شورای اسلامی  این مالیات را تصویب کند.

وی با اشاره به این که تقریبا تمام حوزه های داخلی از افزایش مصرف دخانیات متاثر بوده و ضرر می کنند به افزایش ریسک بیماری های ریوی در مصرف کنندگان مواد دخانی اشاره کرد و بیان داشت: سیگار تمام بیماری ها را تشدید می کند و لازم است درباره کاهش مصرف آن در جامعه از طریق افزایش مالیات، تصمیم جدی گرفته شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو