برنامه های تنظیم آهنگ حرفه ای برای کامپیوتر، اندروید و iOS

برنامه های تنظیم آهنگ حرفه ای برای کامپیوتر، اندروید و iOS


منبع: پلازا

45

1401/7/25

11:56


برنامه های تنظیم آهنگ حرفه ای برای کامپیوتر، اندروید و iOS

برنامه های تنظیم آهنگ حرفه ای با امکانات و قابلیت‌های مختلف خود کار آهنگسازی را آسان‌تر از قبل کردند. در این مطلب به معرفی بهترین نمونه‌ها از این نرم افزار ها خواهیم پرداخت.

هر تهیه کننده با تجربه‌ای بر این عقیده است که هنگام ساخت موسیقی انتخاب بهترین نرم افزار آهنگسازی اهمیت بسیار زیادی دارد. حدود 10 سال قبل انتخاب اکثر آهنگسازان حرفه‌ای نرم افزار Pro Tools بود. اما امروزه دیگر اینطور نیست و محیط‌های کار صوتی دیجیتال (Digital Audio Workstation) زیادی وجود دارند که می‌توانند این کار را با کیفیت بسیار خوبی انجام دهند. در بسیاری از اوقات نرم افزارهای آهنگسازی در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند و مکمل هم هستند.

طی سال‌های اخیر نیز شاهد پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این نرم افزارها بودیم. برای مثال پیشتر برای انجام برخی تنظیمات روزها و هفته‌ها زمان نیاز بود اما اکنون می‌توان در طول چند ساعت کار را انجام داد. در این مطلب نگاهی داریم به بهترین نرم افزارهای آهنگسازی برای کامپیوتر و همچنین گوشی‌های هوشمند مبتنی بر اندروید و آی او اس.

فهرست مطالب

بهترین نرم افزار های آهنگسازی برای کامپیوتر

در بخش اول مطلب، چند نرم افزار آهنگ سازی ساده برای کامپیوتر را در کنار گزینه‌هایی که مناسب حرفه‌ای‌ها هستند، معرفی خواهیم کرد.

1. Audacity

بهترین نرم افزار آهنگسازی

  • نقاط قوت: پلاگین‌های متنوع، پشتیبانی از فرمت‌های مختلف، امکان استریم مستقیم به شنوندگان پادکست
  • نقاط ضعف: رابط کاربری قدیمی

برنامه آهنگ سازی حرفه ای رایگان کامپیوتر، Audacity یک برنامه قدرتمند برای ویرایش موسیقی و آهنگ‌سازی است که با بسیاری از برنامه‌های پولی رقابت می‌کند. این برنامه دارای افکت‌ها و ویژگی‌های مختلف و همچنین مجموعه برنامه‌نویسانی است که به‌صورت مداوم آن را به‌روزرسانی می‌کنند.

همچنین شما در Audacity به مجموعه گسترده‌ای از پلاگین‌های مختلف دسترسی دارید و می‌توانید صداهایی که می‌خواهید را هرطور که دوست دارید ایجاد و در آن‌ها تغییر اعمال کنید. تنها مشکل این است که رابط کاربری آن کمی قدیمی است و کاربران تازه‌وارد ممکن است در روزهای اولیه کمی هنگام کار با آن دچار مشکل شوند.

2. Ocenaudio

برنامه های تنظیم آهنگ حرفه ای

  • نقاط قوت: رابط کاربری ساده، امکان ویرایش فایل‌های صوتی آنلاین، امکان پخش و گوش دادن به تغییرات اعمال شده در لحظه
  • نقاط ضعف: مدام به‌روزرسانی نمی‌شود

اگر دنبال یک نرم افزار آهنگ سازی ساده برای کامپیوتر هستید، حتما نگاهی به Ocenaudio بیاندازید. یک گزینه بسیار خوب برای کسانی که Audacity برایشان خیلی پیچیده است اما در عین حال به بیشتر ویژگی‌های آن هم نیاز دارند. برنامه هنگام اجرا عملکرد سریعی دارد و مانند Audacity از پلاگین‌ها نیز پشتیبانی می‌کند.

یکی از ویژگی‌های شاخص آن، پیش‌نمایش تغییراتی است که در فایل اعمال کردید. حتی بسیاری از بهترین نرم افزار های آهنگسازی نیز چنین امکانی ندارند و شما را مجبور می‌کنند، فایل اصلی را ادیت کنید. در Ocenaudio می‌توانید مستقیما پارامترها را مشخص کرده و در لحظه تغییرات را بشنوید و اگر پشیمان شدید آن‌ها را لغو کنید.

این برنامه نیز رایگان است و برای ویندوز، مک و لینوکس عرضه شده است. تنها ایراد آن این است که به‌روزرسانی‌های آن منظم نیست.

3. Ashampoo Music Studio

بهترین نرم افزار آهنگسازی

  • نقاط قوت: مناسب برای تازه‌کارها، ابزارهای اضافی مدیریت فایل، امکان رایت و ریپ کردن CD
  • نقاط ضعف: تنها برای ویندوز عرضه شده است، از مولتی ترک پشتیبانی نمی‌کند

نرم افزار آهنگسازی حرفه ای برای رایانه Ashampoo علاوه بر این که برای حرفه‌ای‌ها مناسب است برای تازه‌کارها نیز انتخاب خوبی است. رابط کاربری ساده و پنجره بزرگ پیش‌نمایش این برنامه سبب شدند هرکاربری بتواند به‌راحتی به گزینه‌های مختلف آن دسترسی داشته باشد.

این نرم‌افزار همچنین با چند ابزار اضافی مثل امکان طراحی برچسب‌های CD، ویرایش متادیتا فایل‌ها، تبدیل فرمت‌های صوتی و رایت کردن CD همراه شده است و شما را از نرم‌افزارهای اضافی برای یک استودیو موسیقی کاملا بی‌نیاز می‌کند. البته که Ashampoo ایراداتی هم دارد. مثلا از مولتی ترک که برای آهنگسازان حرفه‌ای بسیار حیاتی است، پشتیبانی نمی‌کند و بیشتر مناسب ویرایش کلیپ‌های کوتاه صوتی است.

4. نرم افزار Ableton Live؛ بهترین نرم افزار آهنگسازی

بهترین نرم افزار آهنگسازی

  • نقاط قوت: عملکرد سریع، پشتیبانی از ابزارهای مختلف
  • نقاط ضعف:

یکی از معروف‌ترین برنامه های تنظیم آهنگ حرفه ای، Ableton Live است. زمانی که نسخه اول این برنامه در سال 2001 منتشر شد، توانست استاندارد جدیدی برای آهنگسازی تعریف و خود را به‌عنوان انتخاب اول بسیاری از آهنگسازان حرفه‌ای در نقاط مختلف جهان مطرح کند.

نسخه 11 این برنامه که مدت‌ها بود در مرحله ساخت قرار داشت، توانسته این برنامه را با معرفی امکانات جدیدی مثل پشتیبانی از MPE به سطح جدیدی برساند.

5. نرم افزار FL Studio

FL Studio / نرم افزار آهنگسازی کامپیوتر

  • نقاط قوت: بهترین انتخاب برای تهیه‌کنندگان EDM، آپدیت‌های رایگان
  • نقاط ضعف: رابط کاربری کمی پیچیده است

این برنامه ابتدا با نام FruityLoops عرضه شد، در حال حاضر انتخاب اول بسیاری از آهنگ‌سازان هیپ‌هاپ و EDM است. در نسخه 20، FL Studio پشتیبانی از مک‌های 64 بیت را نیز اضافه کرد و حالا بدون مشکل و نیاز به روش‌های عجیب و غریب می‌توان از این برنامه در مک نیز استفاده کرد.

همچنین با آپدیت‌های مداوم این برنامه نیز امکانات جدیدی به آن افزوده می‌شود. حتی در نسخه 20.7 ابزارهایی برای ساخت موزیک ویدیو مناسب شبکه‌های اجتماعی معرفی شد.

6. نرم افزار Cubase

Cubase / نرم افزار آهنگسازی کامپیوتر

  • نقاط قوت: نرم‌افزار قدیمی و قابل اتکا، امکانات فراوان
  • نقاط ضعف: رابط کاربری قدیمی است

کمپانی اشتاینبرگ با ابداع فرمت VST و ایجاد یک صنعت میلیارد دلاری آهنگسازی را به عصر مدرن و امروزی آورد و برای همیشه نحوه ساخت و تولید موسیقی و همچنین نقشی که کامپیوترها در این حرفه ایفا می‌کنند را تغییر داد.

با وجود اینکه این کمپانی امروزه و هنگام صحبت از بازار نرم افزارهای آهنگسازی اولین نامی نیست که مطرح می‌شود اما با این وجود توانسته نرم افزار آهنگ سازی خود را طی این سال‌ها با افزودن امکانات و ویژگی‌های جدید همچنان به روز نگه دارد. Cubase از یک طرف نرم افزاری است که درست در نقطه مقابل نقاط ضعف برنامه‌هایی همچون Logic Pro و Pro Tools قرار دارد و از طرف دیگر رابط کاربری و به طور کلی بسیاری از جنبه‌های کمی قدیمی و از دور خارج شده هستند. اما با وجود ظاهر قدیمی که Cubase دارد از نظر امکانات و قابلیت‌ها یک نرم افزار کاملا مدرن و امروزی به حساب می‌آید.

7. نرم افزار Pro Tools

بهترین نرم افزار آهنگسازی

  • نقاط قوت: رابط کاربری جدیدتر، مناسب برای استودیوها، نسخه پایه رایگان
  • نقاط ضعف: برای تازه‌کارها بیش از اندازه پیچیده است

Pro Tools شاید بهترین و جامع‌ترین نرم افزار آهنگسازی حال حاضر در جهان باشد. پردازش صدا در این نرم افزار به نسبت سایر رقبا آسان‌تر، سریع‌تر و بهتر انجام می‌گیرد. به همین دلیل این برنامه یکی از قوی ترین نرم افزار آهنگ سازی موجود در بازار برای میکس، ویرایش و البته ضبط موسیقی است. در این نرم افزار پکیج کاملی از ابزارهای مجازی موسیقی مثل درام، پیانو و ساز برقی است.

با کمک ابزارها و افکت‌های مدرن این برنامه می‌توانید آوای موسیقی خود را به هر شکلی که بخواهید تغییر دهید.

8. Reaper

بهترین نرم افزار آهنگسازی

  • نقاط قوت: امکانات و ویژگی‌های فراوان، پشتیبانی از پلاگین‌های مختلف
  • نقاط ضعف: رابط کاربری جای کار دارد

Reaper یکی دیگر از ابزارهایی است که می‌توانید به‌عنوان برنامه های تنظیم آهنگ حرفه ای درنظر داشته باشید. این برنامه هم برای ویندوز و هم مک عرضه شده و یک نرم‌افزار کامل برای آهنگسازی است که به‌شما امکان ضبط، ویرایش، میکس و مستر را می‌دهد. تنها ایراد آن این است که رابط کاربری که دارد می‌تواند کمی در نگاه اول پیچیده باشد.

9. Acoustica Mixcraft؛ از بهترین نرم افزار های آهنگسازی

برنامه های تنظیم آهنگ حرفه ای

  • نقاط قوت: رابط کاربری ساده، کتابخانه با محتوای متنوع
  • نقاط ضعف:

یکی از بهترین نرم افزار های آهنگسازی جایگزین برای GarageBand که تنها در مک قابل استفاده است، برنامه Mixcraft است. این برنامه توانسته از یک برنامه پایه‌ای و بسیار ساده برای ویرایش صوت به یک DAW تحسین‌برانگیز تبدیل شود و ویژگی‌هایی را ارائه کند که بیشتر در برنامه‌های گران‌تر شاهد آن‌ها هستیم.

شاید این برنامه از لحاظ ظاهری و اسم و رسم، قابل مقایسه با دیگر برنامه‌های این فهرست نباشد اما اگر برایش وقت بگذارید، می‌توانید آن را جایگزین هر برنامه دیگری کنید. مهمتر این که رابط کاربری آن برای تازه‌کارها نیز بیش از حد پیچیده نیست.

10. Bitwig Studio؛ از نرم افزارهای حرفه ای آهنگسازی در پی سی

بهترین نرم افزار آهنگسازی

  • نقاط قوت: سیستم ماژولار، ویژگی‌های متفاوت و جدید
  • نقاط ضعف:

Bitwig Studio اولین بار 7 سال پیش وارد دنیای نرم‌افزارهای آهنگسازی شد و هنوز هم یکی از برنامه‌های جوان و جدید به‌حساب می‌آید. از آن زمان تا کنون اما پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و از دید خیلی‌ها اصلی‌ترین رقیب Abelton است چرا که بیت‌ویگ توسط برخی از توسعه‌دهندگان اصلی آبلتون ساخته شده است.

بیت‌ویگ همچنین با اضافه کردن چند ویژگی مبتکرانه توانسته اسم و رسمی برای خود دست و پا کند و شاید خلاقانه‌ترین DAW بازار باشد.

بهترین برنامه های تنظیم آهنگ حرفه ای برای اندروید و iOS

این روزها آهنگسازی از طریق گوشی از هر زمان دیگری آسان‌تر شده است. حتی نیازی نیست آشنایی چندانی با موسیقی داشته باشید، بتوانید یک ساز را بنوازید و یا حتی مفاهیمی مثل آکورد و گام را بلد باشید زیرا امروزه برای هر سطح بودجه و ژانر موسیقی یک اپلیکیشن وجود دارد. می‌توانید با کمک آن‌ها آهنگ‌های شاد پاپ، بریک‌کور یا حتی موسیقی متن‌های پیچیده سینمایی بسازید. برنامه‌هایی که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم نیز می‌توانند به شما در ساخت موسیقی مورد علاقه‌تان کمک کنند.

1. اپلیکیشن Apple GarageBand؛ برنامه حرفه ای اهنگ سازی با گوشی

برنامه آهنگ سازی حرفه ای رایگان کامپیوتر

GarageBand یکی از شناخته‌شده‌ترین نرم افزارهای ساخت اپل است. نسخه مک این برنامه توسط ریانا، جاستیس و اوئیسیز نیز مورد استفاده قرار گرفته و اکنون نسخه آی او اس آن به شکل رایگان برای کاربران آیفون عرضه شده است.

در این برنامه ابزار و سازهای موسیقی مجازی زیادی در اختیارتان قرار دارد از درام و ماشین‌های درام گرفته تا سازهای زهی مثل وایولین، پیانوها و کیبوردها و حتی آمپلی فایر‌هایی که می‌توانید از آن‌ها با گیتارهای واقعی استفاده کنید. با این ابزارها و همچنین ویژگی‌های مختلف گاراژبند طی مدت زمان کوتاهی می‌توان آهنگ‌های با کیفیت و زیبایی خلق نمود.

  • دانلود نرم افزار آهنگ سازی گاراژبند برای: iOS

2. اپلیکیشن Figure

بهترین نرم افزار آهنگسازی

فیگور یک اپلیکیشن بسیار ساده برای افراد مبتدی و آماتور است که به تازگی قصد دارند کار آهنگسازی را شروع کنند. در این برنامه کاربر می‌تواند تنها 3 ساز موسیقی را انتخاب کند. یک ماشین درام، یک سینث‌سایزر و یک Bass Synth. برای هرکدام از این سازها می‌توان ابزار مختلفی انتخاب و در ادامه آن‌ها را با هم ترکیب کرد.

بخش‌های مربوط به سینث‌سایزر را با استفاده از پدهای XY می‌توان ضبط کرد. همچنین کاربران می‌توانند مقیاس گام را مشخص کنند، کلید را عوض کنند و جنبه‌های مختلف صدا را به دلخواه خود تغییر دهند تا در نهایت بتوانند موسیقی مدنظرشان را خلق کنند.

  • دانلود نرم افزار آهنگ سازی فیگور برای: iOS

3. اپلیکیشن Auxy – Music & Beat Maker

آکسی بهترین نرم افزار آهنگ سازی برای آی او اس است. آکسی برخلاف سایر اپلیکیشن‌ها نهایت تلاش خود را می‌کند تا پروسه‌های مختلف آهنگسازی تا جای ممکن برای کاربر ساده و آسان باشد. نتیجه یک اپلیکیشن رایگان و قدرتمند شده که علاوه بر ساده بودن، آنقدر امکانات متنوع و گسترده‌ای دارد که آهنگسازان حرفه‌ای و آماتور هرکدام قادر هستند به شکل دلخواه خود از آن استفاده کنند.

این برنامه همانطور که گفتیم رایگان است اما برای دسترسی به سازهای موسیقی اضافی، هزاران نمونه صدا و قابلیت بارگذاری نمونه‌های ساخت خود باید یک اشتراک ماهیانه به مبلغ 5 دلار خریداری کنید. البته نسخه رایگان نیز به اندازه‌ای امکانات و ویژگی مختلف دارد که شما را تا هفته‌ها مشغول نگه دارد.

  • دانلود نرم افزار آهنگ سازی آکسی برای: iOS

4. اپلیکیشن SunVox

SunVox / بهترین نرم افزار آهنگ سازی اندروید

اگر علاقه‌مند به ساخت موسیقی‌های چیپ تیون هستید SunVox بهترین انتخاب شما خواهد بود. البته در ابتدا باید به شما هشدار بدهیم که استفاده از این اپ کار هرکسی نیست. SunVox یک برنامه کاملا Sequencer و الگو محور است که از یک رابط کاربری Tracker استفاده می‌کند.

برنامه دارای افکت‌ها و ماژول‌های مختلف سینث‌سایزر از جمله Analog Generator، ماشین درام با 120 نوای مختلف، اکو، اعوجاج، Reverb، فیلترهای وکال و یک ماژول برای ساخت افکت‌ها و سینث‌سایزرهای مختلف است. قبل از استفاده از برنامه حتما راهنمای آن را مطالعه کنید تا هنگام استفاده سردرگم نشوید.

  • دانلود نرم افزار آهنگ سازی SunVox برای: اندروید | iOS

5. BandLab – Music Making Studio؛ بهترین نرم افزار آهنگ سازی گوشی

بهترین نرم افزار آهنگسازی

بندلب یک اپلیکیشن‌ معروف برای آهنگ سازی برای گوشی‌های موبایل است. این برنامه همچنین یک نسخه دستکاپ نیز دارد اما نسخه موبایل آن مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته و تنها در گوگل‌پلی بیش از 50 میلیون بار دانلود شده است. در این برنامه می‌توانید موسیقی بسازید و آن را هرطور که می‌خواهید ویرایش کنید. در این برنامه پک‌های صدای مختلف و رایگان در سبک‌های EDM و هیپ‌هاپ و هاوس وجود دارد که می‌توانید به آهنگ خود اضافه کنید.

همچنین شما بی‌نهایت فضای ذخیره‌سازی ابری در اختیار خواهید داشت و می‌توانید از هر دستگاهی به این فضا دسترسی پیدا کنید. همچنین می‌توانید با سایر کاربران برنامه آشنا شده و با همکاری آن‌ها، قطعات موسیقی بسازید و به موسیقی‌های دیگر کاربران نیز گوش دهید. این برنامه یکی از بهترین گزینه‌ها برای دانلود برنامه ساخت اهنگ با صدای خود برای ایفون و اندروید به‌حساب می‌آید.

6. Music Maker JAM

بهترین نرم افزار آهنگ سازی گوشی

برنامه تنظیم آهنگ حرفه ای برای اندروید و آیفون Music Maker JAM یکی دیگر از برنامه‌های شاخصی است که می‌توانید مدنظر داشته باشید. با این برنامه می‌توانید آهنگ بسازید یا رمیکس کرده و از نمونه‌های مختلف در ژانرهایی مثل ترپ، EDM و رپ یا راک و پاپ استفاده کنید. برای دانلود نرم افزار ساخت آهنگ پاپ موبایل Music Maker JAM، از لینک‌های زیر استفاده کنید.

سخن پایانی

برنامه های تنظیم آهنگ حرفه ای که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم تنها چندین نمونه از برنامه‌های آهنگسازی بودند که در حال حاضر از دید ماه جزو برنامه‌های برتر در این زمینه به حساب می‌آیند. از نظر شما بهترین نرم افزار آهنگسازی کدام است؟ اگر شما نیز از برنامه خاصی استفاده می‌کنید و از عملکرد آن راضی هستید حتما نام برنامه را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو