مقایسه چرخه‌های نزولی؛ قیمت بیت کوین به اندازه کافی پایین آمده است؟

25

1401/7/25

12:36


شرایط بازار بیت کوین طی ماه‌های گذشته برای سرمایه‌گذاران بسیار دلسردکننده بوده است. در مقاطعی حتی قیمت تا سطوحی ریزش کرد که پایین‌تر از قیمت‌های پنج سال قبل بیت کوین بود. با وجود این، نماهای بلندمدت بازار همچنان رشد قیمت این ارز دیجیتال در طولانی‌مدت را نشان می‌دهند.

به گزارش کریپتو اسلیت، اگر نگاهی به سقوط‌ها و بازیابی‌های تاریخی بیت کوین بیندازیم، این مسئله روشن می‌شود که این ارز دیجیتال پس از پایان هر چرخه نزولی خود یک رکورد قیمتی تازه به ثبت رسانده است.

بیت کوین در حال حاضر با قیمتی نزدیک به ۱۹٬۳۰۰ دلار خریدوفروش می‌شود که تقریباً ۷۲درصد از اوج ۶۹٬۰۰۰ دلاری نوامبر سال قبل (آبان ۱۴۰۰) پایین‌تر است. حال اگر قرار باشد فاصله اوج تاریخی نوامبر ۲۰۲۱ تا کف اخیر قیمت در ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد) را در نظر بگیریم، بزرگی این ریزش به ۷۵درصد می‌رسد.

مقایسه چرخه‌های نزولی؛ قیمت بیت کوین به اندازه کافی پایین آمده است؟

نمودار فاصله قیمت بیت کوین از اوج‌های تاریخی (برای مشاهده شاخص در ارزویژن روی تصویر کلیک کنید).

همان طور که از نمودار بالا پیداست، در سال‌های ۲۰۱۱، ۲۰۱۵، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ نیز سقوط‌هایی به بزرگی ۷۵درصد یا بیشتر از آن رخ داده است. این تغییرات، بزرگی نوسانات تاریخی بیت کوین را نشان می‌دهد. با این حال، در تمامی این نوسانات، قیمت در ادامه مجدداً بازیابی شده و بازار اوج‌های تاریخی جدیدی را تجربه کرده است.

قیمت بیت کوین اواخر ماه اوت (مرداد) به زیر حمایت ۲۰٬۰۰۰ دلاری سقوط کرد. ۲۰٬۰۰۰ دلار در واقع نقطه اوج بازار صعودی سال ۲۰۱۷ محسوب می‌شود. شکسته‌شدن اوج چرخه قبل در جریان بازار نزولی سال جاری، اتفاقی است که مشابه آن پیش از این هرگز در بازار بیت کوین رخ نداده بود. یکی از دلایل نگرانی سرمایه‌گذاران از شرایط کنونی قیمت نیز همین است.

درست است که ۲۰٬۰۰۰ دلار اوج بازار صعودی سال ۲۰۱۷ محسوب می‌شود، اما اگر کمی دقیق‌تر به قضیه نگاه کنیم، قیمت تنها برای چند ساعت در روز ۱۷ دسامبر ۲۰۱۷ (۲۶ آذر ۱۳۹۶) بود که بالای ۲۰٬۰۰۰ دلار قرار داشت. در واقع، متوسط قیمت در طول چرخه صعودی سال ۲۰۱۷ چیزی بین ۸٬۰۰۰ دلار تا ۱۰٬۰۰۰ دلار بود. برای سال‌های بین ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ نیز متوسط قیمت بالای ۸٬۰۰۰ دلار بود.

آن‌طور که از نمودار زیر پیداست، قیمت بیت کوین بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ هرگز فاصله زیادی با میانگین متحرک ۳۶۰ روزه (MA ۳۶۰ – خط بنفش در تصویر) خود نگرفته است.

مقایسه چرخه‌های نزولی؛ قیمت بیت کوین به اندازه کافی پایین آمده است؟

مقایسه قیمت و میانگین متحرک ۳۶۰ روزه بیت کوین.

اوج ۲۰٬۰۰۰ دلاری سال ۲۰۱۷ با فاصله زیادی از میانگین متحرک ۳۶۰ روزه قیمت به ثبت رسیده است و این یعنی قیمت بیت کوین در آن زمان به‌شکلی مصنوعی به اوج ۲۰٬۰۰۰ دلاری رسیده بود.

با توجه به متوسط قیمت و موقعیت میانگین متحرک ۳۶۰ روزه در پایان سال ۲۰۱۷، به وضوح دیده می‌شود که بیت کوین پس از از بین رفتن اثرات پامپ مصنوعی قیمت، مجدداً به قیمت متوسط خود در محدوده ۱۰٬۰۰۰ دلار رسیده است.

تمامی شاخص‌هایی که در این تحلیل موردبررسی قرار گرفت، این فرضیه را تأیید می‌کنند که بیت کوین در مسیر کنونی خود محکوم به تجربه سطوح قیمتی پایین‌تری است؛ چراکه شکسته‌شدن اوج تاریخی سال ۲۰۱۷ با سقوط اخیر قیمت به زیر ۲۰٬۰۰۰ دلار، کاملاً درست نیست و اگر قرار باشد ۱۰٬۰۰۰ دلار را به‌عنوان متوسط قیمت بازار صعودی ۲۰۱۷ در نظر بگیریم، باید گفت بیت کوین همین حالا هم با بهایی دو برابر این میزان خریدوفروش می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو