جاذبه های گردشگری عمان + فاصله آنها از مسقط پایتخت عمان

جاذبه های گردشگری عمان + فاصله آنها از مسقط پایتخت عمان


منبع: مینویسم

32

1401/7/25

12:54


در این مطلب جاذبه های گردشگری عمان (وادی بانی خالد، ربع الخالی، نروژِ عمان، جبل شمس و دره النخور و…) را به همراه عکس به شما علاقه مندان معرفی خواهیم کرد.

جاذبه های گردشگری عمان + فاصله آنها از مسقط پایتخت عمان

طبیعت عمان خارق العاده بوده و محیط زیستی خاص و کشف نشده دارد! عمان کشوری فوق العاده امن برای توریست ها محسوب شده، برای سفر های خانوادگی عالی بوده و خیلی هم مقرون به صرفه است. پس جای هیچ تعجبی ندارد اگر بگویم این کشور یکی از بهترین کشورهای آسیایی و خاورمیانه ای برای مسافرت است. بهتر است قبل از اینکه به عمان سفر کنید؛ این مطلب را خوب مطالعه کنید. در این مطلب جذاب جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری عمان را به شما معرفی می کنیم.

معرفی جاذبه های گردشگری عمان

در این مطلب جاذبه های گردشگری عمان (وادی بانی خالد، ربع الخالی، نروژِ عمان، جبل شمس و دره النخور و…) را به همراه عکس به شما علاقه مندان معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

وادی بانی خالد، یکی از زیباترین مکان های عمان

جاذبه های گردشگری عمان: وادی بانی خالد

اگر قرار بود فقط یکی از نقاط طبیعت و بهترین جاذبه های کردشگری عمان را به شما معرفی کنم؛ قطعا وادی بانی خالد را انتخاب می کردم. اگر با واژه «وادی» در زبان عربی آشنایی ندارید باید بگویم که وادی به دره های عمیقی گفته می شود که آب را از کوهستان ها به زمین های پایین دست منتقل می کنند. بر همین اساس وادی ها در واقع واحه هایی هستند که آب را که مایع حیات است به شهرها و جاهای ضروری تر منتقل کرده و از نفوذ این ماده ارزشمند به زمین های بی حاصل جلوگیری می کنند.

عمان چندین و چند وادی دارد؛ و در این میان، وادی بانی خالد از تمام رقیبانش زیباتر است. این وادی یک سری استخرهای زمردی و فیروزه ای دارد که در شکاف سنگ های کوهستانی نفوذ پیدا کرده و یکی از دیگری زیباتر و خنک تر هستند. آبشارها از شیب صخره ها سر می خورند و در دل سنگ های سخت بیابانی شکاف ایجاد می کنند. برخی از این راه آب ها کاملا سر پوشیده بوده و تنها با شنا کردن در آب قابل دسترسی هستند. جالب است بدانید که در حاشیه وادی ها که منطقه سبز عمان و هر کشور بیابانی دیگری محسوب می شوند پوشش گیاهی از جنس درختان خرمای بلند بالا وجود دارد که سایه شان آب وادی را خنک تر هم می کند. این درخت ها از شنزارهای شور سربرمی آورند اما میوه هایی به شیرینی قند دارند.

وادی بانی خالد از شمال به سمت جنوب حرکت کرده و مانند ربانی باریک در عمان کشیده شده است. این وادی درنهایت به رودخانه ریخته و در حوالی الکمیل والوافی به پایان می رسد. این منطقه در میان خانواده های ساکن عمان هم خیلی پرطرفدار است. برخی از استخر های دورتر که تنها با پیاده روی بر تپه های شنی و کوهنوردی قابل دسترسی هستند محیط های خصوصی تری برای جوانان به حساب می آیند.

  • مسیر دسترسی: 2 ساعت و نیم رانندگی از مسقط

شن های شرکیا یا «ربع الخالی»، گوشه ای خالی، گرم اما زیبا در عمان

جاذبه های گردشگری عمان: ربع الخالی در عمان

اگر می خواهید زندگی سنتی عرب بادیه نشین را از نزدیک ببینید باید کمی از زمان خود را صرف بیابان های گرم اما زیبای عمان کنید. در مرزهای این کشور کوچک 4 بیابان وجود دارد. یکی از معروف ترین این بیابان ها در عمان، آسیا و جهان ربع الخالی است. این بیابان نه تنها یکی از جاهای دیدنی عمان؛ بلکه یکی از بزرگ ترین بیابان های روی زمین نیز می باشد که اعجاب و شگفتی موجود در آن همواره توریست ها را به خود جلب می کند.

این بیابان که با نام شن های شرکیا یا واهیبا هم شناخته می شود در مرزهای شمالی عمان قرار گرفته است. بیابان ربع الخالی یکی از جاذبه های گردشگری عمان به حساب آمده و هر ساله توریست ها برای تماشای خاموشی خورشید و فرو رفتن آن در دل تپه ماهور های شنی به دل بیابان ربع الخالی می زنند.

کمپ های شبانه در ربع الخالی خیلی طرفدار دارند. فرق ندارد کمپ شما لاکچری باشد یا اینکه چادری روستایی را برای ماندن انتخاب کنید. خوابیدن زیر نور ستاره های بی شمارِ کویر و بیدار شدن در سکون بی مانند بیابان تجربه ای است که به این زودی ها فراموش نخواهد شد.

  • مسیر دسترسی: 2 ساعت رانندگی از مسقط

مسقط، پایتخت پرشور عمان

جاذبه های گردشگری عمان: مسقط پایتخت عمان

بهترین مکان برای اقامت هر توریستی در عمان؛ پایتخت زیبای این کشور بیابانی، مسقط است. این شهر از یک سو توسط کوهستان مقتدر الهجر و از سمت دیگر به وسیله خلیج عمان محاصره شده است. اما این موضوع از زیبایی های این شهر کم نکرده که هیچ، جذاب تر هم کرده است.

زیبایی این شهر در جزیباتش است. از کاشی کاری و چوب کاری های مسجد سلطان قابوس، تنها مسجد عمان که به روی غیر مسلمان ها باز است گرفته تا فروشگاه های ادویه و حنا در شهر «مطرح» و بازار ماهی پر رونق این شهر! هر روز این شهر در نهایت سادگی و رسم و رسوم های مردم زیباست.

موزه های مسقط و گالری های هنری موجود در این شهر که از بهترین های دنیا هستند می توانند تاریخ و فرهنگ عمانی را خیلی خوب برای توریست ها به تصویر بکشند. معماری سنتی اسلامی در این شهر در اوج شکوفایی و کمال است. بناهایی مانند تالار اپرای سلطنتی می توانند شکوه و عظمت این معماری را خیلی خوب به تصویر بکشند.

آبدره های «موزاندام»؛ نروژِ عمان

جاذبه های گردشگری عمان: آبدره های موزاندام

حتما علتی دارد که این شبه جزیره در عمان را به نام «نروژِ عمان» نام گذاری کرده اند. آبدره های این منطقه از عمان در مسیر خود از میان سنگ ها می تازند و در طول ساحل این کشور ادامه پیدا می کنند.

این آبدره بخشی از عمان است؛ اما دولتِ آن زیر نظر امارات متحده عربی فعالیت می کند. توریست ها می توانند از مسقط یا دبی یا حتی فرودگاه خاصب به این شبح جزیره برسند. بهترین راه برای دیدن زیبایی های طبیعی این منطقه کرایه کردن کشتی یک دکله عربی و شنا کردن در آب های فیروزه ای سواحل خاصب و دیبا است.

این شبه جزیره بکر و دست نخورده از بهترین جاذبه های گردشگری عمان بشمار می آید. برخی از بهترین فعالیت های توریستی کشتی سواری یک دکله عربی، شنا با دستگاه دم زنی، غواصی، و تماشای دلفین هاست. کمی دورتر از ساحل خاصب، قلعه خاصب یا جزیره تلگراف وجود دارد. این مکان بهترین جا برای دوست داران تاریخ است چرا که در زمان استعمار این کشور توسط بریتانیایی ها مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان برج ارسال تلگراف کارایی داشته است. برخی از امکانات جنگی و ارسال پیام های رادیویی آن زمان هنوز در این برج قابل مشاهده هستند.

  • مسیر دسترسی: 1 ساعت پرواز از مسقط یا 4 ساعت رانندگی از ابوذبی

مطالب پیشنهادی: راهنمای گردشگری سفر به دبی

 جزیره های دیمانیات، بهشتی زیرزمینی در نزدیکی مسقط

جاذبه های گردشگری عمان: جزیره های دیمانیات

کمی دورتر از سواحل پایتخت، جزایر دیمانیات قرار دارند که با قایق و به صورت توری یک روزه برای توریست ها قابل دسترسی هستند. این جزایر از مناطق محافظت شده عمان بوده و در کل نه جزیره را به که با آب های فیروزه ای و مرجان ها احاطه شده اند را تشکیل می دهد. یکی از بهترین جاها در عمان برای غواصی و شنا با دستگاه دم زنی همان جزایر دیمانیات است.

این جزیره محل زندگی بسیاری از گونه ها نادر لاکپشت و البته مقصد بسیار خوبی برای پرندگان مهاجر است. از این رو دوستداران حیوانات و محیط زیست طبیعی می توانند در این جزیره چیزهای زیبایی ببینند. اگر هم دوستدار آرامش هستید می توانید یک کشتی خصوصی اجاره کنید و به یکی از بکر ترین و دورترین جزیره ها بروید تا در ساحل معنای واقعی آرامش را حس کنید.

هزینه ورود به جزایر دیمانیات برای غیر عمانی ها 3 ریال عمان بوده و  توریست ها باید پیش از ورود به آن از وزارت MECA جواز دریافت کنند. معمولا تورها زحمت گرفتن جواز را متحمل می شوند و از این نظر جای هیچ نگرانی نیست. اگر یک روز گشت و گذار در این جزایر برای شما کافی نیست می توانید با پرداخت 10 ریال عمان و به مدت 5 روز در سواحل جزایر بزرگ دیمانیات کمپ بزنید.

  • مسیر دسترسی: تورهای یک روزه از مسقط

نیزوا، قلب فرهنگی عمان

جاذبه های گردشگری عمان: نیزوا

نیزوا؛ دومین شهر بزرگ و جاذبه توریستی عمان است. این شهر در طول قرن های ششم و هفتم پایتخت عمان بوده و از این رو در هنر و فرهنگ سنتی عمان پیشتاز است. البته نیزوا پایتخت تجاری این کشور هم محسوب می شود.

نیزوا شهری کهن است که با خطی از کوه های استوار از ساحل و شهر مسقط جدا شده و دور تا دورش را نخلستان احاطه کرده است. همین محصور بودن باعث شده نیوزا با سایر شهر های بزرگ عمان از جمله مسقط تفاوت بسیاری داشته باشد. جالب است بدانید که نیزوا مسجد «سلطان قابوس» خودش را هم دارد.

اصلی ترین جاذبه نیزوا؛ مجموعه قلعه های قرن هفدهمی اش است که از قلعه ها، راه روها، بوم های صاف، مجاری زیرزمینی و اتاق های مخفی به رنگ شن های بیابان تشکیل شده است. در دل این مجموعه تاریخی موزه عالی از فرهنگ و تمدن این شهر قرار دارد. جا دارد از سوغات فروشی که به فروش نقره شهرت جهانی دارد و بازار شنبه های این مجموعه که در آن محصولات لبنی بز به فروش می رسد هم اشاره کنم.  

اصلی ترین جاذبه گردشگری این شهر، همان قلعه اش است که در طول یک روز دیده می شود. اما اگر بیشتر وقت دارید می توانید از قلعه جیبرین و سامایل که در مسیر مسقط و در نزدیکی نیزوا قرار دارند هم دیدن کنید. نیزوا یکی از بهترین لوکیشن ها برای بازدید از کوه های الهجر است.

  • مسیر دسترسی: 2 ساعت رانندگی از مسقط

گودال بیماه، استخری فرازمینی در عمان

جاذبه های گردشگری عمان: گودال بیماه

یکی از بهترین جاها برای برطرف کردن عطش و فرار از گرمای عمان، گودال بیماه است. توریست ها در سفری یک روزه و در مسیری 1 ساعته و نیم به سمت جنوبِ مسقط عازم بیماه می شوند. این گودال در مسیر ساحل مسقط قرار داشته و یکی از بهترین مقاصد بین راهی برای توریست هاست.

این گودال در گذشته به نام حیات نجم شناخته شده، به صورت طبیعی شکل گرفته و در عمیق ترین نقاط به 90 متر می رسد. بر اساس افسانه های عمانی یک شهاب سنگ به این نقطه برخورد کرده و این گودال را به وجود آورده است. اما در واقع جریان آب و سایش آن در طول زمان باعث به وجود آمدن این گودال عمیق شده است.

ورود به پارک اطراف گودال بیماه رایگان بوده و از ساعت 8 صبح به روی تمام توریست ها باز است. آب گودال برای شنا کردن امن است و اگر صبح زود برسید می توانید استخری اختصاصی برای خودتان داشته باشید. احتمالا حضور ماهی های کوچک که کف پایتان را قلقلک می دهند را حس خواهید کرد! اگر هم خیلی خوش شانس باشید، جوانان عمانی را می بینید که از لبه صخره های اطراف گودال، سوزنی در آب شیرجه می زنند.

  • مسیر دسترسی: 1 ساعت و نیم رانندگی از مسقط

وادی شاب، واحه ای بیابانی، اما متمایز در عمان

جاذبه های گردشگری عمان: وادی شاب

این وادی که به نام وادی «آکا تیوی» هم شناخته می شود، در ساحل عمان قرار داشته، بسیار زیبا اما کمی دور از دسترس است. در عین حال می ارزد یک روز از زمان خود را بگذارید و از این جاذبه توریستی عمان دیدن کنید. اگر ماشین دارید «وادی شاب پارکینگ» را در گوگل سرچ کنید؛ چون باید ماشین خود را اینجا پارک کنید از محوطه پارکینگ باید قایق سوار شوید و مسیری کوتاه را طی کنید تا به محل شنا برسید. ورودی برای هر نفر 1 ریال عمان است.

البته مسیری کوتاه را هم باید تپه نوردی کنید تا به استخر های فیروزه ای خنک این وادی برسید. خیلی از توریست ها در همان وادی اول شیرجه می زنند و بعد با شنا کردن خود را به استخرهای بالا دست می رسانند.

دیواره های دره اطراف این وادی در ابتدا تنگ بوده و کم کم گشاد می شوند. به این صورت استخر های کوچک و بزرگی شکل گرفته و در حاشیه دیواره استخر ها هم سنگ ها حالت سرسره ای پیدا کرده اند. اگر شجاع هستید تنگ ترین دهانه وادی را امتحان کنید و با شنا کردن خود را به استخر های باز تر برسانید! هر کسی جرات چنین کاری را ندارد!

  • مسیر دسترسی: 2 ساعت و نیم رانندگی از مسقط

میسفات الابرین، روستای سنتی گلی

جاذبه های گردشگری عمان: میسفات الابرین

میسفات الابرین جایی است که زیبایی طبیعی و فرهنگ عرب عمان به هم آمیخته می شوند. این روستا در بخش های جنوب غربی کوهستان الهجر قرار داشته و معماری خاص عمانی دارد. تمام خانه های این روستا از گل درست شده اند و بر پایه ای سنگی عظیم استوار هستند. این معماری خاص باعث شده میسفات روستایی شود با کوچه پس کوچه های دنج که هر توریستی را جذب خود می کند! جالب است بدانید که هیچ ماشینی حق ورود به این روستا را ندارد. در واقع کوچه های روستا آنقدر تنگ هستند که اصلا هیچ ماشینی از آنها رد نمی شود.

رانندگی در هر جای عمان سخت و طاقت فرساست. میسفات همان جایی است که باید چند روزی ماشین را فراموش کرده، درش را قفل کنید و با پای پیاده زندگی واقعی را تجربه کنید. این روستا جدایی از زیبا بودن سیستم آبرسانی بسیار خاص و شگفت آوری دارد. کانال های آب این روستا در نهایت به استخرهای فضای بازی می ریزند که نخلستان های پر از درخت های بلند بالای نخل از آن تغذیه می کنند. در مسیر روستا تابلوهایی برای راهنمایی توریست ها وجود دارد. اما در هر حال می توانید به هر مسیری که دلتان خواست بروید و ببینید در نهایت از کجا سر در می آورید.

یکی از بهترین تجربه های هر توریستی در این روستا خوردن یک شام مفصل سنتی عمانی و پس از این اتراق کردن در میسفاح اولد هاوس است.

  • مسیر دسترسی: 2 ساعت و نیم رانندگی از مسقط

جبل شمس و دره النخور؛ گرند کانیون عمان

جاذبه های گردشگری عمان: جبل شمس

مرتفع ترین قله کوهستان الهجر، جبل شمس یکی از بهترین مقاصد ممکن برای کوه نوردی است؛ به خصوص در طول ماه های تابستانی که دما به متوسط 20 درجه سلسیوس می رسد.

مسیر کوه پیمایی W6 Balcony Walk معروف ترین راه این منطقه بوده و پس از رد شدن از صخره های سخت و دره هایی با شیبی تند نهایتا به روستای رها شده الصعب می رسد. این مسیر کوه پیمایی چندین ساعت طول می کشد و برای هر کسی با وضعیت معمولی از تناسب اندام ممکن است. ویو شیب تند دره ممکن است برای خیلی از توریست ها وحشتناک باشد اما مسیر پهن و خیلی هم امن است.

راه های هموارتر دیگری هم در این مسیر کوه پیمایی هست که به چشمه های پنهان و روستاهای اطراف وادی گول می رسند. محل هایی هم با ویو عالی برای کمپ زدن توریست ها در نظر گرفته شده است. البته در نزدیکی روستای الهیل هتلی هم برای توریست های لاکچری پسند هست!

زیباترین محوطه در حاشیه قله جبل شمس، دره جبل شمس یا دره النخور است. این دره به نام «گرند کانیون خاورمیانه» شهرت پیدا کرده و حالتی بیضی شکل دارد. طول این دره 8 کیلومتر و عمق آن در برخی نقاط به 1 کیلومتر هم می رسد.

  • مسیر دسترسی: 4 ساعت رانندگی از مسقط یا 2 ساعت رانندگی از نیزوا

جبل اختر، کوه سبز عمان

جاذبه های گردشگری عمان: جبل اختر

این کوه هم در رشته کوه الهجر قرار داشته و به «کوه سبز عمان» معروف است. جبل اختر در جنوب شرقی جبل شمس قرار دارد. این کوه آب و هوایی مرطوب و خاکی حاصل خیز دارد؛ از این رو با محوطه دره النخور که کاملا بی حاصل و خشک است تضاد فاحش دارد. جبل اختر پر از پوشش گیاهی انبوه و درختان سبز است. از این رو مانند زمردی در کشور بیابانی عمان و کوهستان الهجر می درخشد.

یکی از سبزترین و حاصلخیز ترین نقاط جبل اختر، سایک پلاتو است. این منطقه روزگاری تنها با الاغ قابل دسترسی بوده و پر از درخت های لیمو، هلو، زردآلو و انار است. مسیر های کوه پیمایی اطراف وادی بانی حبیب در نهایت به روستاهای بکر و دست نخورده ای می رسند که همگی خانه های گلی دارند. اگر قصد دارید از این کوه دیدن کنید، سومایل گپ را فراموش نکنید. سومایل گپ، شکاف زیبای میان کوه های شرقی و غربی الهجر است و واقعا ارزش دیدن دارد!

  • مسیر دسترسی: 4 ساعت رانندگی از مسقط یا 2 ساعت رانندگی از نیزوا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو