بررسی نیو اکتیون کراس اوور تولیدی شرکت سانگ یانگ

بررسی نیو اکتیون کراس اوور تولیدی شرکت سانگ یانگ


منبع: آرگا

30

1401/7/25

15:08


شرکت سانگ یانگ خودرو نیو اکتیون را در سال ۲۰۱۴ ارائه داد که توسط شرکت رامک خودرو به بازار کشور ما راه پیدا کرد. این مطلب به بررسی نیو اکتیون می پردازد.

خودرو نیو اکتیون از محصولات شرکت سانگ یانگ کره جنوبی می باشد که در سال ۲۰۱۴ توسط شرکت رامک خودرو به بازار کشورمان وارد شد ولی نتوانست به موفقیت خوبی دست پیدا کند. با بررسی نیو اکتیون همراه این مطلب از آرگا باشید.

نقد و بررسی نیو اکتیون

کره جنوبی در عرصه خودروسازی یکی از پیشتازان آسیایی در جهان می باشد و شرکت سانگ یانگ به عنوان چهارمین شرکت خودروسازی بزرگ این کشور به فعالیت در تولید خودروهای مختلف مشغول است. این شرکت در سال ۱۹۵۴ تاسیس شده و از سال ۲۰۱۰ میلادی به بعد مورد مالکیت یک شرکت هندی واقع شد و در حال حاضر پر قدرت از پیش در صنعت خودروسازی مشغول فعالیت است.

خودرو اکتیون یکی از کراس اوورهای تولیدی این شرکت است که دارای طراحی خاص و منحصر به فردی بود. این خودرو از سال ۲۰۰۸ ساخته و روانه بازار شد و در سال ۲۰۱۴ با یک فیس لیفت زیبا، تغییرات ظاهری کاربر پسندی پیدا کرد. و شرکت رامک ابتدا خودرو نیو اکتیون را در تیپ کامفورت به بازار کشور ارائه نمود. همچنین شاید جالب باشد که بدانید خودرو اکتیون اسپرت هم نسخه وانت این کراس اوور بوده که در بازارهای جهانی مشاهده می شود.

بعد از شکست نسخه های اولیه اکتیون (مدل ۲۰۱۰-۲۰۱۳) در بازار کشور ما که عمدتا به دلیل چهره عجیب آن بود، فیس لیفت این خودرو در مدل ۲۰۱۴ مجددا روانه کشور شد ولی این بار با اسم نیواکتیون. این فیس لیفت ها که شامل طراحی دوباره چراغ ها، جلوپنجره ای و شمای کلی بدنه بود. اگر چه جلوه ظاهری خوبی به خودرو بخشیده بود اما باز هم موفق نشد تاثیر زیادی در جلب توجه مشتریان ایرانی داشته باشد.

واردات مقطعی و عدم شناخت کافی بازار نسبت به ویژگی های فنی خوب نیو اکتیون سبب شد تا این خودرو هم موفقیت خوبی نداشته و به سرنوشت سایر محصولات قدیمی سانگ یانگ دچار شود. لازم به ذکر است نیو اکتیون بعد از سال ۲۰۱۵ با خودرو سانگ یانگ تیوولی جایگزین شد. در ادامه به بررسی کراس اوور نیو اکتیون می پردازیم.

طراحی بیرونی

پیش از هر چیز باید اشاره کرد کراس اوور اکتیون هنگامی شکل گرفت که طراحی محصولات سانگ یانگ بسیار مورد انتقاد کارشناسان و مشتریان قرار داشت. جدا از شیب منحنی وار سقف و شکل عجیب انتهای بدنه، نمای جلوی خودرو همواره مورد انتقاد بوده است. که البته در نیو اکتیون این طراحی منطقی تر شد.

حال در بررسی نمای جلو نیو اکتیون باید اشاره کرد که نسبت به نمونه های قدیمی دستخوش تغییرات زیادی شده است. در این نما شاهد جلوپنجره ای دو تکه مشبک هستیم که فاصله بین آن ها محل نصب پلاک خودرو است. چراغ های چند ضلعی بزرگ، حالت تهاجمی به نیو اکتیون بخشیده است.

قسمت پلاستیکی یا قلاب سپر و جلو پنجره ای که دور تا دور خودرو مشاهده می شود، نمایی اسپرت به خودرو داده و دو چراغ مه شکن بزرگ هم در دو سمت سپر دیده می شوند. به طور کلی در این نما نیو اکتیون نسبت به نسخه های قبلی چهره ای بروز تر و جوان پسند تر به نمایش می گذارد.

در نمای جانبی برجستگی بالای گلگیر و خطوط بکار رفته روی بدنه، کار حجم دهی را انجام داده و روف ریل هم نمای اسپرت به آن بخشیده است. حجم پردازی روی درب ها، انحنای سقف و ابعاد بزرگ شیشه مثلثی بدنه سبب تمایز نیو اکتیون از بیشتر خودروها شده است.

در حقیقت بدنه نیو اکتیون مانند نیسان جوک با طراحی خلاقانه ای صورت گرفته که مخاطبان خود را به دو گروه کاملا موافق یا صددرصد مخالف تقسیم می کند. کیفیت مونتاژ و رنگ خوب در حد دیگر خودروهای کره ای وارداتی دیده می شود به ویژه که با تغییر زاویه تابش نور بر پوشش خودرو می توان طیف های رنگی آبی و بنفش را در نسخه با پوشش خاکستری متالیک مشاهده کرد.

در بررسی نمای عقب نیو اکتیون نیز باید به شیب تند شیشه عقب و حالت مربعی صندوق اشاره کرد که با هم هماهنگ نیستند و سبب شده نمای عجیبی ایجاد شود که مورد استقبال خریداران نیست. اسپویلر شیشه و دو خروجی اگزوز و آنتن از سایر اجزای این قسمت می باشند.

طراحی داخلی

بررسی ها نشان می دهد طراحی داخلی کراس اوور سانگ یانگ نیو اکتیون با هویت این کراس اوور به عنوان یک آفرودر نه چندان بروز در تطابق است. فرم دایره یکی از پر تکرار ترین شکل هندسی روی داشبورد خودرو بوده که همراه با نمایشگر (اندروید ۴.۴) نمایی تقریبا دوستانه ایجاد می کند.

کنسول میانی اندکی به سمت راننده متمایل شده و بیشتر ادوات مانند تنظیم برقی آینه های جانبی، گرم کن صندلی های جلو و تنظیم انتقال نیرو به داشبورد منتقل شده که افزایش دسترسی راننده به تنظیمات و کاهش احتمال حواس پرتی را به دنبال دارد. لازم به ذکر است فرمان با طرح ۴ شاخه و شبیه سانگ یانگ تیوولی نصب شده که نسبت به انواع قدیمی اکتیون، بروز تر دیده می شود.

کنار پای سرنشین جلو یک خروجی فندکی و قلاب پلاستیکی چرخان با توان تحمل تا سه کیلوگرم تعبیه شده که به نظر می رسد برای قرارگیری کیسه زباله طراحی شده است. شایان ذکر است قسمت بیشتر پوسته داشبورد و پوشش داخلی درب ها با پلاستیک نرم مزین شده که اگر چه در نوع خود بهترین نیست ولی با توجه به سال ساخت و قیمت خودرو قابل قبول ارزیابی می شود.

در بررسی صندلی های نیو اکتیون قابل ذکر است که از جنس چرم بوده و دارای ابعاد و راحتی مناسبی هستند و فضای کافی برای سر و گردن و زانوی سرنشین با قد ۱۷۵ سانتی متر فراهم می نمایند. به لطف فاصله ۲.۷۴ متری میان محورهای خودرو، سرنشینان عقب هم فضای کافی در اختیار دارند ولی ممکن است به خاطر شیب سقف برای افراد قد بلند اندکی آزاردهنده باشد.

البته شیب زیاد سقف ممکن است برای سرنشینان بلند قامت اندکی مشکل ایجاد کند. ناگفته نماند فضای ۳۲۱ لیتری صندوق بار برای خودرویی با این ابعاد خیلی کم به نظر می رسد. این عدد در سوزوکی گرند ویتارا و میتسوبیشی ASX به ترتیب ۳۹۸ و ۴۱۶ لیتر گزارش شده است.

پیشرانه تنفس طبیعی

بررسی ها نشان داد سانگ یانگ نیو اکتیون به یک پیشرانه تنفس طبیعی ۲.۳ لیتری مجهز است که قادر است نیرویی برابر ۱۴۸ اسب بخار را در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۲۱۴ نیوتن متر را تولید نماید. این نیروی تولیدی توسط گیربکس تیپ ترونیک ۶ سرعته به هر چهار چرخ هدایت می شود.

شتاب صفر تا صد خودرو هم ۱۴.۱ ثانیه گزارش شده و حداکثر سرعتی که می تواند به آن دست پیدا کند حدود ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است. متوسط مصرف سوخت نیو اکتیون در سیکل ترکیبی ۹.۶ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده و دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ می باشد.

از نظر ایمنی سانگ سانگ نیو اکتیون به کیسه های هوا و کمربندهای ایمنی سه نقطه ای مجهز است که محافظ جان همه سرنشینان در هنگام وقوع حادثه خواهد بود. همچنین این خودرو به شاسی سه لایه فوق صلب تجهیز شده که عامل مهمی در حفاظت از جان سرنشینان می باشد. لازم به ذکر است سیستم تعلیق سانگ یانگ نیو اکتیون در محو جلو از نوع دوبل جناغی و در عقب چند میله ای مولتی لینک می باشد.

امکانات رفاهی و تجهیزات

سانگ یانگ نیو اکتیون در بازار کشور ما در سه تریم کامفورت، پرستیژ و فول ارائه شده است. که نسخه فول یا لاکچری با فهرست نسبتا طولانی از امکانات رفاهی همراه است. از جمله تجهیزات و امکانات رفاهی این کراس اوور می توان به نمایشگر با قابلیت مسیر یاب و پخش سی دی، mp3T dvd به همراه ۶ اسپیکر و یک آمپلی فایر، کروز کنترل، آینه های جانبی تاشو برقی با گرمکن، تهویه مطبوع خودکار با کنترل رطوبت هوا، روکش چرم صندلی ها، تنظیم برقی صندلی های ردیف جلو در ۸ وضعیت برای راننده و ۴ جهت برای سرنشینان، سانروف، گرمکن صندلی های جلو، رینگ های ۱۸ اینچی، برف پاک کن با سنسور باران و یخ زدا، تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو، عملکرد خودکار چراغ های جلو، سنسور نور و دوربین دید عقب،شیشه های برقی با سیستم تشخیص مانع، سیستم ضد سرقت با ریموت کنترل، و .. اشاره کرد.

البته نبود گرمکن فرمان و گرمکن صندلی های عقب محسوس است. مواردی که در سفرهای زمستانی با یک خودرو آفرود لازم به نظر می رسد. ضمنا حسگر فشار باد لاستیک در آن فعال نبوده در حالی که چراغ آن در پشت آمپر دیده می شود. لازم به ذکر است در این خودرو تایرهای آفرود و سینی فلزی زیر رادیاتور با صرف هزینه اضافه تعبیه شده است.

به هر روی سانگ یانگ نیو اکتیون در نسخه فول از لحاظ امکانات رفاهی از گرند ویتارا سبقت گرفته و نسبت به هموطنانش وضعیت بدی ندارد. از دیگر امکانات این خودرو که در سایر نسخه ها نیز دیده می شود می توان به سیستم فعال محافظت از واژگونی، سیستم کنترل سرعت خودرو در سراشیبی، سیستم قفل خودکار درب ها در سرعت بالا، آینه های الکتروکرومیک، شیفتر تعویض دنده روی فرمان، سیستم پایداری، ایربگ راننده و سرنشین جلو، ترمز دیسکی در محورهای جلو و عقب، سیستم ترمز ABS , EBD اشاره کرد.

تجربه رانندگی

در این بخش سواری با کراس اوور سانگ یانگ نیو اکتیون را مورد بررسی قرار می دهیم. سوار شدن به این خودرو با توجه به ارتفاع نسبتا زیاد از سطح زمین، کار دشواری نبوده و به گرفتن دستگیره ستون یا استفاده از رکاب جانبی نیاز نیست. به لطف ارتفاع زیاد و شیوه طراحی بدنه و آینه ها، دید به جلو و اطراف مناسب ارزیابی می شود ولی فرم خاص ستون های عقب تاحدودی از میدان دید کاسته و برای حرکت به این سمت بهتر است از دوربین دید عقب کمک بگیرید.

در ابتدای حرکت پیشرانه با صدایی نسبتا بلند روشن شده اما در حین حرکت، کاملا روان و کم صدا عمل می کند و حتی با رد شدن از دور شمار رقم ۳ هزار نیز صدای زیادی ایجاد نمی شود. باید گفت حرکت با این خودرو احساسی از قدرت و اعتماد به نفس را منتقل می کند و ارتفاع مناسب زیر آرنجی و صندلی های راحت، این حس را تقویت می کند.

ولی برای کنترل جثه تنومند این کراس اوور در ترافیک شهری باید دقت کافی داشته باشد. این عامل در بیشتر موارد سبب کلافه شدن راننده خودرو پشت سر می شود و به تلاش برای سبقت و عبور از نیو اکتیون می انجامد. در این کراس اورر به عنوان یک خودروی شاسی مستقل، اندکی تکان های عرضی حس می شود که البته آزار دهنده نیستند.

همچنین هیچگونه سر و صدا از اجزای کابین به گوش نمی رسد. ولی برخی مشتریان از لق بودن پرده سانروف ابراز نارضایتی داشته که این مورد نیز زیاد محسوس نیست. شتاب صفر تا صد نیو اکتیون با توجه به وزن و ابعاد خودرو قابل توجه است و قدرت بیراهه نوردی نیو اکتیون فراتر از انتظار بوده اگر چه جای خالی موتور ۳.۲ لیتری سانگ یانگ و قفل دیفرانیسل احساس می شود.

لازم به ذکر است عملکرد گیربکس ۶ سرعته استرالیایی قابل قبول بوده اما باید دقت کرد که از روغن توصیه شده توسط شرکت سانگ یانگ برای سرویس آن استفاده نمود.

ارزش خرید

در این بخش قابل ذکر است که کراس اوور سانگ یانگ نیو اکتیون در بازار داخلی کشور به صورت دست دوم در نسخه های کامفورت و لاکچری (فول) قابل خریداری می باشد که هنگام خرید بایستی از سلامت فنی آن اطمینان کامل حاصل کنید. این کراس اوور نسبت به رقبای ژاپنی قیمت کمتری دارد و برای افراد علاقمند به آفرود می تواند گزینه مناسبی باشد.

ضمنا باید اشاره کرد مصرف بالای سوخت و شتاب کم کراس اوور نیو اکتیون ممکن است اندکی دلسرد کننده باشد. ولی به خوبی از پس مسیرهای ناهموار بر آمده و با ابعادی که دارد می تواند نیاز شما را برای استفاده برون شهری و حتی درون شهری برطرف سازد. از رقبای این خودرو می توان به کیا اسپورتیج و هیوندای توسان اشاره نمود که دارای بازار دست دوم و خدمات بعد از فروش بهتری هستند.

ناگفته نماند قیمت ارزان تر، کابین راحت ؛ طراحی خاص و توانایی بیراهه نوردی کراس اوور سانگ یانگ نیو اکتیون را در پله ای بالاتر از بیشتر از رقبا قرار می دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو