گام ها و ابزارهای ضروری برای تربیت کودک با پشتکار

گام ها و ابزارهای ضروری برای تربیت کودک با پشتکار


منبع: آرگا

47

1401/7/25

16:10


از راه های تربیت کودک با پشتکار می توان به الگو بودن برای کودک، به وجود آوردن شانس های موفقیت، واگذاری مسئولیت به کودک و آموزش درست تلاش به کودکان اشاره کرد.

تربیت کودک با پشتکار یک گام مهم و اساسی می باشد که والدین باید آن را برای ایجاد آینده ای بهتر برای فرزندان خود در نظر بگیرند. برای تربیت کودکان با اراده قوی راهکار و راه حل های زیادی وجود دارد که در این مطلب همه این راهکارها را برای شما بیان می کنیم.

نحوه تربیت کودک با پشتکار

راه های تربیت کودک با پشتکار

ما انسان ها به این احتیاج داریم که برای این که خوب زندگی کنیم، باید مهارت های مختلفی را یاد بگیریم. تلاش و پشتکار یکی از مهارت های ضروری برای زندگی می باشد. بچه های این دوران  هم از لحاظ تغذیه و بهداشت و هم از لحاظ محرک های محیطی، در مقایسه با کودکان نسل های قبل از وضعیت بهتری برخوردار هستند و این عوامل در کمک به بالا رفتن بهره هوشی بسیار موثر است. تحقیقات نشان دهنده این هستند که با وجود این همه هوش و استعداد، اغلب بچه های ما بزرگتر می شوند آن طور که توقع داریم به موفقیت خاصی دست پیدا نمی کنند و این به دلیل پرورش نیافتن روحیه تلاش و پشتکار در آنها می باشد.

کودکان باید این موضوع را بدانند که برای دستیابی به نتیجه مطلوب از کارها، به صرف وقت، پشتکار و پیگیری فراوان نیاز است و یک شبه نمی توان ره صدساله را رفت. به عنوان یکی از والدین وظیفه شما است که به کودکان خود قوانین اصلی را یاد بدهید. ضروری می باشد به او یاد بدهید که محکم و استوار باشند، همیشه در حال تلاش باشند و برای آن ها اهمیتی نداشته باشد که آن موقعیت تا چه اندازه سخت به نظر می رسد. کودکانی که با این قانون بزرگ می شوند قادر هستند کارهای بزرگی انجام دهند البته تا هنگامی که ایمان دارند که می توانند.

نحوه تربیت کودک بااراده

آموزش درست تلاش کردن برای کودکان

احتمالا شما بگویید که سعی و تلاش آموزش نمی خواهد چون که بچه ها از همان آغاز کودکی خودشان به اندازه کافی اهل تلاش می باشند. درست می باشد که بچه ها برای هر چیز کوچکی به دفعات زیاد تلاش می کنند و به قول شما خودشان به اندازه کافی اهل تلاش می باشند، ولی متاسفانه ما والدین با بعضی از شیوه های تربیتی اشتباه، ذوق تلاش و پشتکار داشتن را در آنها نابود می کنیم. تربیت کودک را برای آینده او نه امروز او در نظر بگیرید.

بنابراین همه چیز را به راحتی در اختیار او قرار ندهید و به او اجازه بدهید که برای دستیابی بعضی از چیز ها تلاش کند و برداشتن آن را تحمل کند. برای مثال در حالی که کودک ما با ذوق و شوق از اینکه چهار دست و پا می تواند بر روی زمین حرکت کند، و سعی می کند خودش را به سمت اسباب بازی مورد علاقه اش نزدیک کند، ما با یک اشتباه راهبردی بازی را به دستش می دهیم و فکر می کنیم که به او لطف می کنیم. غافل از اینکه لذت اصلی برای کودک ما همان مسیر رفتن به اسباب بازی بوده است نه خود اسباب بازی. پس اولین راهکار برای تربیت کودکان با پشتکار آن می باشد که به آن ها فرصت بدهیم طعم سعی و تلاش را بچشند.

آشنایی با راه های تربیت کودک با پشتکار

صحبت با کودک درباره تلاش و پشتکار

اولین کاری که شما باید درباره تربیت کودک با پشتکار انجام دهید این است که در مورد پشتکار با آن ها صحبت کنید. به ویژه با بچه هایی که کمی بزرگتر شده اند این کار تاثیر بسیاری دارد. راه کار های جالبی برای معرفی مفهوم و معنای پشتکار مانند داستان گفتن یا نقش بازی کردن وجود دارد.

زمانی که بچه ها در مورد پشتکار داشتن به صورت مداوم و پیوسته می شنوند، به آن بیشتر علاقه پیدا می کنند. تمایل یادگیری آن را پیدا می کنند تا از معنا و مفهوم آن سر دربیاورند. در کنار صحبت در مورد پشتکار از بعضی از عبارات کلید مثبت استفاده کنید. جملات زیر برای تربیت کودکان مشوق می باشد و بسیار بر آن ها تاثیر می گذارد و در حقیقت می توان بیان کرد بچه ها به آنها نیازمند می باشند:

  • کاری که انجام می دهی عالی است.
  • بهتر می شود. تو آن را یاد می گیری
  • من مطمئنم آن را درست خواهی کرد.
  • تو در این کلاس ها شرکت کرده ای و باید درباره آن ها تحقیق کنی.

کلید یادگیری پشتکار این است که شما مثبت بمانید. حتی اگر این گونه به نظر برسد که که بچه های شما آن را به درستی درک نکرده اند، تحسین و تشویق موجب می شود به زودی آن را فرا بگیرند. به زودی مثبت بودن شما به کودک شما انتقال پیدا می کند.

آشنایی با راه های تربیت کودک با اراده

به کودکان مسئولیت هایی را بسپارید

برای تربیت کودک با پشتکار و اراده قوی پیش از هر چیز باید او را با یک روش منظم روزانه آشنا کنید. به صورتی که زمان خوابیدن، شستن دستها قبل از غذا، غذا خوردن، جمع کردن اسباب بازی ها، تماشای تلویزیون و نظایر آنها تعیین بشود. این برنامه منظم زندگی خصوصیات اخلاقی مرتبط با اراده او را شکل می دهد. پدر و مادر باید به آرامی و از همان روز های اول شکل گیری شخصیت کودک به او یاد بدهند تا کارهای شخصی خود را مثل شانه کردن مو، پوشیدن کفش، جمع آوری لوازم بازی، مسواک زدن و … را خود به تنهایی انجام بدهند. در ضمن، حس همکاری و تعاون را نیز با آب دادن به گلدان ها، کمک کردن در چیدن سفره و یا جمع کردن سفره در او ایجاد خواهد شد.

بررسی راه های تربیت کودک با پشتکار

قصه، نقاشی و بازی ابزار تربیت کودکان با پشتکار

یکی از ابزارهایی که برای تربیت کودک با پشتکار به کار گرفته می شود، قصه، نقاشی و بازی می باشد. در حقیقت کودکان در عالم بازی، نقاشی و قصه زندگی را تجربه می کنند. با بچه های خود بازی کنید و در زمان بازی او را به تلاش و پشتکار بیشتر جهت رسیدن به هدفش تشویق کنید. زمانی که کودک شما رشد کرد و بزرگتر شد و با همسالان خود وارد بازی شد، او را تشویق کنید که تا لحظه آخر امید خود را از دست ندهد و نهایت تلاش خود را بکند. برای او قصه و داستان هایی را تعریف کنید که شخصیت های آن اهل تلاش و پشتکار می باشند.

توضیح راه های تربیت کودک با اراده

ایجاد شانس های موفقیت

اگر کودکی فرصت برای موفقیت نداشته باشد او ارزش پشتکار داشتن را یاد نمی گیرد. بگذارید بچه های شما یک موقعیت خاص و ویژه را تجربه کند که بر یک مانع خاص غلبه کند. اگر کودک شما کمک خواست، با اشتیاق فراوان این کار را برای او انجام بدهید. ولی به هیچ وجه کار او را به طور کامل انجام ندهید. زمانی که کودک شما موفق شد، حتما او را برای انجام این کار تحسین کنید. زمانی که او در یک موقعیت سخت و دشوار قرار می گیرد. موفقیت های قبلی او را به یادش بیاورید. تاکید کنید که او چگونه توانست به این موفقیت ها دست پیدا کند زیرا هیچ وقت تسلیم نشد.

توضیح در مورد تربیت کودک با پشتکار

یک الگو خوب برای کودک خود باشید

گام بعدی برای تربیت کودک با پشتکار این می باشد که الگوی خوبی برای فرزند خود باشید. در حالیکه کودک شما زرنگ می شود، او خیلی از حالت ها و عملکردها را از شما و بزرگتر های خود یاد می گیرد. در مورد رفتار های خود و هم چنین کلماتی که استفاده می کنید هوشیار باشید. از اینکه در مقابل او اشتباه کنید هیچ نترسید. در حقیقت این خطاها و اشتباهات می تواند یک تجربه یادگیری ارزشمند تلقی بشود. زمانی که با یک چالش روبرو می شوید به کودک خود نشان بدهید که شما تا زمانی که به موفقیت دست پیدا نکنید از تلاش دست برنمی دارید.

در پایان برای اطلاع از راه های تشویق کودک و افزایش خلاقیت در کودکان پیشنهاد می کنیم این مطالب را نیز مورد مطالعه قرار دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو