تغییر سیاست‌های پولی آمریکا هم احتمالاً باعث بازیابی سریع بیت کوین نخواهد شد

41

1401/7/25

17:53


هولدرهای بیت کوین بی‌صبرانه منتظر چرخش بانک مرکزی آمریکا از سیاست‌های پولی انقباضی کنونی هستند و این اتفاق را راه نجاتی برای بازار آشفتهٔ دارایی‌های پرریسک، مثل ارزهای دیجیتال می‌دانند. با این حال، نقطه عطفی که درباره آن صحبت می‌شود، ممکن است آن‌قدرها هم که برخی معامله‌گران انتظارش را دارند، به‌سرعت باعث بازیابی قیمت‌ها نشود.

به گزارش کوین دسک، داده‌های تاریخی شاخص بورسی «S&P500» که معیاری برای سنجش وضعیت تمام دارایی‌های ریسکی در سراسر جهان به شمار می‌رود، نشان می‌دهد این شاخص در موارد متعددی، چندین ماه پس از شروع روند کاهش نرخ بهره بانکی و آغاز چرخه اجرای سیاست‌های پولی انبساطی (تسهیل کمی) در آمریکا، به کف خود رسیده است.

سیاست پولی انبساطی روشی است که در آن بانک مرکزی از طریق خرید اوراق قرضه دولتی و یا سایر محصولات مالی، اقدام به افزایش عرضه پول در بازار می‌کند تا بتواند سرعت رشد اقتصادی را بیشتر کند. از آنجا که در این روش عرضه پول بیشتر می‌شود، تورم افزایش یافته و قیمت کالا و خدمات در کشور رشد می‌‌کند. در مقابل، سیاست پولی انقباضی قرار دارد که عمدتاً از طریق افزایش نرخ بهره بانکی و کاهش موجودی ترازنامه بانک مرکزی بر اقتصاد تأثیر می‌گذارد.

بیت کوین نیز کم‌و‌بیش مطابق با احساسات معامله‌گران نسبت به شرایط حاکم بر وال‌استریت نوسان می‌کند. بانک مرکزی آمریکا از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون، نرخ بهره بانکی را در مجموع ۳ واحد درصد افزایش داده است که سبب نابودی بازار دارایی‌های پرریسک از جمله ارزهای دیجیتال شده است.

تغییر سیاست‌های پولی آمریکا هم احتمالاً باعث بازیابی سریع بیت کوین نخواهد شد

مقایسه تاریخ چرخش سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا و رسیدن شاخص بورسی S&P500 به کف مقطعی خود.

اقتصاد آمریکا بین سال‌های ۱۹۶۰ تا ۲۰۰۷، برای ۶ مرتبه وارد رکود شده است. به گفته نیک گرلی (Nick Gerli)، بنیان‌گذار مؤسسه ریونچر کانسالتینگ (Reventure Consulting)، در هرکدام از این ۶ دوره، سقوط بازار سهام پس از کاهش مجدد نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا (به‌منظور تحریک اقتصاد) ادامه داشته و شاخص S&P500 به‌طور متوسط ۲۸درصد ریزش را تجربه کرده است. میانگین زمانی برای رسیدن شاخص S&P500 به کف خود پس از چرخش سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا نیز، ۱۴ ماه برآورد شده است.

کالوم توماس (Callum Thomas)، مدیر بخش تحقیقات و بنیان‌گذار مجموعه تاپ‌داون چارتز (Topdown Charts)، نیز در این‌باره می‌گوید:

بسیاری از افراد این پرسش را مطرح می‌کنند که پس از رسیدن بانک مرکزی آمریکا به نقطه عطف خود، چه اتفاقی خواهد افتاد. شاید سؤال درست‌تر این باشد که [پس از تغییر سیاست‌های پولی] چه زمانی به کف نهایی می‌رسیم؟ به عبارتی دیگر، شرایط کنونی با مارس ۲۰۲۲ (تاریخ اولین افزایش نرخ بهره بانکی در سال جاری) تفاوت دارد و زمان بیشتری نیاز است تا یک بازار نزولی که درگیر رکود هم شده است، به کف خود برسد. جدای از این، باید اقتصاد به معنی واقعی کلمه به کف (نقطه پایان) افت‌های خود رسیده باشد تا بازارهای مالی هم به کف برسند.

توماس افزود:

همان طور که اثرگذاری افزایش نرخ بهره بر اقتصاد آمریکا به زمان نیاز دارد، چرخش سیاست‌های پولی به شرایط انبساطی هم زمان‌بر خواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو