یک خسارت دیگر پس از قطعی اینترنت ایران

یک خسارت دیگر پس از قطعی اینترنت ایران


منبع: برترین ها

29

1401/7/26

08:01


تپسل با تاکید بر اینکه این آژانس تبلیغاتی به عنوان پارتنر کافه بازار در سرویس سرچ‌ادز، اعلام کرد شاهد ریزش این عدد در مجموعه خودشان هستند که نشان دهنده بی اعتمادی تبلیغ دهندگان به تمام سرویس های دیجیتال است.

دیجیاتو نوشت: تپسل با انتشار گزارشی از اثرات قطعی و اختلال اینترنت در مهرماه با بیان اینکه ۵۳ درصد از کمپین‌های تبلیغاتی در زمان اختلال اینترنت در مهرماه کاهش پیدا کرده، از کاهش ۱۰ درصدی بازدید تبلیغات در وبسایت‌های بزرگ، کاهش ۳۰ درصدی بازدید سایت‌های کوچک و همچنین کاهش ۹۵ درصدی هزینه‌کرد تبلیغ‌دهندگان در کمپین‌های تبلیغاتی خبر داد.
 
این گزارش با اشاره به اینکه مساله اینترنت غیرمعمولی  دیگر مسئله سرعت و ضریب نفوذ و آمارهای جذاب و مقایسه ای با سایر نقاط جهان نیست، اعلام کرده روزمره نزدیک به ۷۰ درصد کاربران اینترنت در ایران با جریان مشکلات اینترنت مواجه هستند که عضو شبکه‌های اجتماعی هستند و ۱۰ میلیون نفر به کمک شبکه‌های اجتماعی ارتزاق می‌کنند.
تپسل در بخش ابتدایی گزارش خود با عنوان «برای یک اینترنت معمولی» اعلام کرده این گزارش پرونده‌ای است از وضعیت بی‌ثبات اینترنت در روزهای اخیر کشور و تاثیری که این بی‌ثباتی و قطعی‌ها بر اقتصاد جوان دیجیتال در کشور گذاشته است.
 
کاهش معنادار کمپین‌های تبلیغاتی و تبلیغ دهندگان
 
گزارش تپسل به کاهش 53 درصدی تبلیغات کمپین‌های تبلیغاتی در زمان اختلالات و قطعی اینترنت در مهر ماه اشاره و تاکید کرده که تعداد تبلیغ‌دهندگان در همین بازه زمانی 31 درصد کاهش داشته است. بر اساس این آمار در یک ماه گذشته و با شروع قطع و اختلالات اینترنت در ایران، بیش از نیمی از کمپین‌های تبلیغاتی فعال در تپسل و مدیااد متوقف شده‌اند.
 

یک خسارت دیگر پس از قطعی اینترنت ایران

 
تپسل با بیان اینکه شاید برای خیلی از مسئولین این یک ریزش 50 درصدی ساده باشد، اعلام کرده اما فارغ از اثرات مخربی که این ریزش معنادار بر مجموعه تپسل و نزدیک به 140 هزار ناشری که با آنها همکاری می‌کنیم می‌گذارد، یک اثر مخرب دیگری نیز دارد و آن بی اعتمادی برندها و تبلیغ دهندگان به بستر دیجیتال برای ارائه و انتشار تبلیغاتشان است.
 
تپسل در این بخش از گزارش خود به زمان و هزینه‌ای که در این مدت برای اعتبار سازی صرف شده اشاره کرده و با تاکید بر اهمیت ایجاد زیرساخت‌های فنی، به اهمیت ایجاد اعتماد برای برندها در راستای استفاده از این خدمات و تلاش‌ها برای ایجاد نشان دادن اهمیت مزایای تبلیغات دیجیتال اشاره کرده است.
 
تپسل از سویی دیگر در ادامه تحلیل خود درباره اختلال پیش آمد به تبلیغات محیطی و رادیو تلویزیون اشاره کرده است: «اگر هر روز، از ساعت 16 تا 24 تمام فضای تبلیغاتی صدا و سیما بسته شود و بصورت همزمان در همین ساعت‌ها بیلبوردهای سطح شهر نیز نابود شود. در این شرایط چه کسب‌وکاری می‌تواند به این سبک از تبلیغ اعتماد کند؟!»
 
بر اساس توضیحات تپسل در گزارش «برای یک اینترنت معمولی» آنچه شاهدش هستیم همین بی اعتمادی برند‌ها به بستر دیجیتال است. این گزارش تاکید کرده که اقتصاد دیجیتال 6 درصد GDP کشور بود اما حالا همین 6 درصد هم نیاز به بازآفرینی جدی دارد تا دوباره به حالت قبلی بازگردد.
 
کاهش ۹۵ درصدی هزینه کرد تبلیغ دهندگان گوگل ادز
 
در ادامه این گزارش به فیلترینگ گوگل و گوگل ادز اشاره شده است. بر اساس آمارهای منتشر شده در این گزارش فیلترینگ گوگل منجر به کاهش 68 درصدی هزینه کرد در کمپین های گوگل ادز تا پیش از فیلترینگ کامل شده است. همچنین کاهش 95 درصدی هزینه کرد تبلیغ دهندگان گوگل ادز با فیلترینگ کامل نیز مرحله بعدی این آسیب بوده است.
 

یک خسارت دیگر پس از قطعی اینترنت ایران

 
البته کاهش 70 درصدی هزینه کرد مشتریان برای تبلیغات در جستجوی کافه بازار نیز موضوع دیگری است که در نمودار بالا مشهود است.
 
تپسل با تاکید بر اینکه این آژانس تبلیغاتی به عنوان پارتنر کافه بازار در سرویس سرچ‌ادز، اعلام کرد شاهد ریزش این عدد در مجموعه خودشان هستند که نشان دهنده بی اعتمادی تبلیغ دهندگان به تمام سرویس های دیجیتال است.
 
این فضا همچنان نمایانگر عدم اطمینان فعالین اقتصادی به فضای دیجیتال در کشور است و از آن مهمتر، وقتی کاربران و مخاطبان هدف شما دسترسی به بستری که شما در آن تبلیغ ارائه می‌دهید ندارند، خیلی غیرمنطقی است که همچنان به تبلیغ در این فضا ادامه دهید.
 
کاهش درآمد ناشران تبلیغات
 
بخش دیگری از این گزارش با اشاره به کاهش درآمد وبسایت‌های نمایش دهنده تبلیغات از کاهش 39 درصدی درآمد این وبسایت‌ها خبر داده است. همچنین بازدید وبسایت‌های کوچک نمایش‌دهنده تبلیغات هم به دلیل در دسترس نبودن گوگل برای هدایت کاربران به وسایت‌ها 30 درصد کاهش داشته است.
 

یک خسارت دیگر پس از قطعی اینترنت ایران

 
اما ماجرا صرفا کاهش درآمد وبسایت‌های کوچک نیست. این روند تا جایی پیش رفته که حتی وبسایت‌های بزرگ هم دچار کاهش درآمد شده‌اند. بر اساس این گزارش عدم تمایل کاربران برای وبگردی در فضای پرچالش خود منجر به کاهش 10 درصدی تعداد بازدید وبسایت‌های بزرگ نمایش‌دهنده تبلیغات شده است.
 

یک خسارت دیگر پس از قطعی اینترنت ایران

 
کاهش پوش نوتیفیکیشن‌ها
 
بر اساس این گزارش در این این مدت 50 کاهش تعداد پوش نوتیفیکشن‌های دیده شده شکل گرفته و همچنین 37 درصد کاهش تبلیغات نمایش داده شده به دلیل در دسترس نبودن گوگل برای هدایت کاربران یه وبسایت‌ها رخ داده است.
 

یک خسارت دیگر پس از قطعی اینترنت ایران

 
این موضوع در حالی است که گزارش تپسل تاکید دارد، پوش نوتیفیکیشن بدون اینترنت و بدون اتصال مخاطب و کاربر به اینترنت و عدم دسترسی به اینترنت معمولی باید خیلی بیش از این‌ها هم ریزش می‌ داشت، مدیریت این بخش از ریزش‌ها توسط مدیران کمپین‌های تپسل و مدیااد صورت گرفته که با زمانبندی درست توانسته‌اند از ریزش صددرصدی این سرویس جلوگیری کنند.
 
قطعی کامل خدمات ارسال پیامک
 
در روزهای اخیر با قطع کامل خدمات ارسال پیامک تبلیغاتی و محدودیت ارسال پیامک‌های خدماتی، این سرویس هم از دسترس کسب و کارها خارج شد. شاید این مدل می‌توانست در نبود و فیلترینگ و قطع بسترهای اینترنتی ارتباطی با مخاطبان، راهکار جایگزینی باشد که با قطع این سرویس هم، یک گام دیگر تا نابودی کامل صنعت تبلیغات دیجیتال نزدیک‌تر می شویم.
 
آسیب‌های فیلترینگ و قطعی اینترنت
 
در نمودار زیر بازدید کاربران از سایت‌های نمایش‌دهنده تبلیغات در دوران قطعی اینترنت و دوران اینترنت معمولی به تفکیک ساعات شبانه‌روز با هم مقایسه شده است. محور قرمز رنگ کاهش محسوس این بازدید را نمایش می‌دهد که خود مهر تائیدی بر آمارهای منتشر شده درباره کاهش بازدید تبلیغات در این گزارش است.
 

یک خسارت دیگر پس از قطعی اینترنت ایران

 
تپسل با اشاره به یک دهه تلاش این آژانس تبلیغاتی برای ایجاد زیرساخت‌های فناورانه و نوآور اعلام کرده که در نهایت سال گذشته باتوجه به تلاش همه فعالان این صنعت در سال گذشته 10 درصد از کل هزینه تبلیغات کشور در حوزه تبلیغات دیجیتال مصرف شده است.
 
این البته در حالی است که در سال 2022 ، 55 درصد از کل هزینه تبلیغات جهان در حوزه دیجیتال مصرف شده است و دستیابی به این هدف برای صنعت تبلیغات دیجیتال ایران نیازمند همکاری و تلاش تمام بازیگران این صنعت در مسیر فرهنگ‌سازی و معرفی مزایای استفاده از تبلیغات دیجیتال به برندهای بزرگ است.
 
اما تبلیغات دیجیتال به عنوان بخش مهمی از اقتصاد دیجیتال کشور در این روزهای اخیر ضربه‌های جبران ناپذیری خورده است که فارغ از تبعات آنی و ریزش‌های آماری برخی اعداد و ارقام، تبعات بلند مدت حسی و روانی عمیقی دارد که به راحتی به حالت اولیه باز نخواهد گشت چه برسد به رشد و توسعه.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو