علائم، تشخیص و درمان بیماری میکروسفالی

منبع: نمکستان

19

1401/7/26

10:34


میکروسفالی شرایطی است که کودک با یک سر کوچک به دنیا می آید یا رشد سر بعد از تولد متوقف می شود. میکروسفالی یک بیماری نادر است.

نمکستان : میکروسفالی شرایطی است که کودک با یک سر کوچک به دنیا می آید یا رشد سر بعد از تولد متوقف می شود. میکروسفالی یک بیماری نادر است. یک نوزاد در چند هزار نفر با میکروسفالی به دنیا می آید. مطمئن ترین روش برای ارزیابی اینکه کودک دارای میکروسفالی است ، اندازه گیری دور سر ۲۴ ساعت پس از تولد است . نوزادان متولد شده توسط میکروسفالی ممکن است با بزرگتر شدن دچار تشنج شده و دچار ناتوانی جسمی و یادگیری شوند.

هیچ آزمایش خاصی برای تعیین اینکه نوزاد با میکروسفالی به دنیا خواهد آمد وجود ندارد، اما اسکن های اولتراسوند در سه ماهه سوم بارداری می توانند مشکل را شناسایی کنند. هیچ درمانی خاص برای میکروسفالی وجود ندارد. میکروسفالی شرایطی است که کودک در مقایسه با سایر نوزادان در همان سن و جنس دارای اندازه سر بسیار کوچکتر است. اندازه سر اندازه گیری مهمی برای نظارت بر رشد مغز کودک است. شدت میکروسفالی از خفیف تا شدید متغیر است. میکروسفالی می تواند در بدو تولد (مادرزادی) وجود داشته باشد یا ممکن است پس از زایمان (اکتسابی) ایجاد شود.

حقایق کلیدی در مورد بیماری میکروسفالی

میکروسفالی یک بیماری نادر است. شیوع تخمین گزارش شده از میکروسفالی به دلیل تفاوت در تعریف و جمعیت هدف دارای تنوع گسترده ای است. با توجه به شیوع عفونت ویروس Zika  تعداد و یا خوشه بندی موارد میکروسفالی افزایش یافته است. محتمل ترین توضیحات شواهد موجود این است که عفونت ویروس Zika در دوران بارداری دلیل ناهنجاری های مادرزادی مغز از جمله میکروسفالی است.

علاوه بر میکروسفالی، طیف وسیعی از تظاهرات با شدت متفاوت در بین نوزادانی گزارش شده است که در رحم در معرض ویروس Zika بودند. این موارد شامل ناهنجاری های سر، تشنج، مشکلات بلع، ناهنجاری های شنوایی و بینایی است. سایر نتایج مرتبط با عفونت ویروس Zika در رحم ممکن است منجر به سقط جنین و زایمان شود. همه این ها، این طیف به عنوان “سندرم مادرزادی ویروس Zika” شناخته می شود.

تشخیص بیماری میکروسفالی

تشخیص زود هنگام میکروسفالی ممکن است با سونوگرافی جنین انجام شود. سونوگرافی در صورتی که در پایان سه ماهه دوم، حدود ۲۸ هفته یا در سه ماهه سوم بارداری ساخته شود، بهترین تشخیص را دارد. اغلب تشخیص در هنگام تولد یا در مرحله بعدی انجام می شود.

نوزادان باید در ۲۴ ساعت اول پس از تولد اندازه گیری. نتیجه آن با توجه به سن حاملگی نوزاد و همچنین وزن و طول کودک تعبیر خواهد شد. موارد مشکوک باید توسط پزشک متخصص بررسی شود، دارای اسکن تصویربرداری از مغز باشد و دور سر آن ها در فواصل ماهانه در خردسالی و با استانداردهای رشد اندازه گیری شود. پزشکان همچنین باید علل شناخته شده میکروسفالی را آزمایش کنند.

حقایق کلیدی در مورد بیماری میکروسفالی

علل میکروسفالی

علل بالقوه بسیاری از میکروسفالی وجود دارد، اما اغلب علت آن ناشناخته است. شایع ترین دلایل عبارتند از:

  • عفونت در دوران بارداری: توکسوپلاسموز (ناشی از انگل موجود در گوشت پخته نشده)، کمپیلوباکتر پیلوری، سرخچه، تبخال، سفلیس، سیتومگالوویروس، HIV و
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی: قرار گرفتن در معرض مادران در برابر فلزات سنگین مانند آرسنیک و جیوه، الکل، اشعه، و سیگار کشیدن.
  • صدمات قبل و پری ناتال به مغز در حال توسعه (هیپوکسی-ایسکمی ، تروما).
  • ناهنجاری های ژنتیکی مانند سندرم داون؛ و
  • سوء تغذیه شدید در طول زندگی جنین.

براساس یک بررسی منظم نتیجه گیری شده است که عفونت ویروس Zika در دوران بارداری دلیل ناهنجاری های مادرزادی مغز از جمله میکروسفالی است. و ویروس Zika محرک سندرم گیلین باره است.

علائم و نشانه ها

بسیاری از نوزادان متولد شده توسط میکروسفالی ممکن است علائم دیگری را در بدو تولد نشان ندهند اما به دنبال صرع، فلج مغزی، ناتوانی در یادگیری، کاهش شنوایی و مشکلات بینایی هستند. در بعضی موارد، کودکان مبتلا به میکروسفالی کاملاً طبیعی رشد می کنند.

درمان و مراقبت

هیچ درمانی خاص برای میکروسفالی وجود ندارد. یک تیم چند رشته ای برای ارزیابی و مراقبت از نوزادان و کودکان مبتلا به میکروسفالی بسیار مهم است. مداخله زودهنگام با برنامه های تحریک و بازی ممکن است تأثیرات مثبتی بر توسعه بگذارد. مشاوره و پشتیبانی خانواده از والدین نیز بسیار مهم است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو