آموزش خشک کردن گل برای مناسبت های مختلف با ۱۰ روش خانگی

آموزش خشک کردن گل برای مناسبت های مختلف با ۱۰ روش خانگی


منبع: آرگا

57

1401/7/27

11:06


در این مطلب با ۱۰ روش برای خشک کردن گل آشنا خواهید شد که امیدواریم با کمک آن ها بتوانید گل های رنگارنگ و زیبا را به راحتی در منزل خشک نمایید.

عمر گلهای طبیعی بسیار کوتاه است بنابراین اگر شما تمایل دارید گلهای خواستگاری یا گلهای عروسی تان و … را به مدت طولانی نگه دارید بهتر است به خشک کردن گل ها با روش های اصولی بپردازید و از این طریق گلهای مهم زندگی تان را برای مدت زمان طولانی تری نگهداری کنید و از آن ها را برای تزیین بخش های مختلف منزل استفاده نمایید.

خشک کردن گل با روش های مختلف

برای خشک کردن گلها می توانید آن ها را پرس کنید یا درون مایکروفر قرار دهید همچنین می توانید گلها را از مکانی مناسب آویزان نمایید. توجه داشته باشید که گلهای خشک را می توانید درون گلدان قرار دهید یا آن ها را درون قابی بچسبانید و از این طریق به زیباسازی منزل تان بپردازید.

خشک سازی گل

آموزش مرحله به مرحله برای خشک سازی گل ها

توجه داشته باشید که خشک کردن گلها را باید قبل از اینکه به صورت کامل باز شوند انجام دهید همچنین گلها را باید در مکانی خنک و تاریک خشک نمایید تا نور خورشید رنگ زیبای آن ها را از بین نبرد.
اگر تمایل دارید گلهای عروسی یا نامزدی تان را خشک نمایید بهترین کار این است که بعد از اتمام مراسم فورا گلها را خشک کنید تا رنگ آن ها از بین نرود. در مطالب قبلی با نحوه پرورش گل رز و کاشت گل یاسمن و نحوه هرس گل شمعدانی آشنا شدید در ادامه با روش هایی برای خشک کردن گلها آشنا خواهید شد.

خشک سازی گل

۱. آویزان کردن گل

یکی از رایج ترین روش ها برای خشک کردن گلها این است که آن ها را به صورت دسته ای کوچک یا تک تک برعکس آویزان کنید برای این کار ابتدا گلها را در قسمت ساقه به یکدیگر ببندید سپس آن ها را به آویز لباس متصل کنید و آویز را درون گنجه به میله رخت آویز بزنید.

توجه داشته باشید که این روش چند هفته وقت می برد و ممکن است در طول این مدت گلبرگ ها شروع به ریختن کنند همچنین اگر تمایل دارید گل های خشک را درون گلدان قرار دهید این روش بهترین می باشد، زیرا ساقه گل ها را حفظ می کند.

آویزان کردن گل

۲. پرس کردن

گلها را درون روزنامه یا کاغذ سفید و ساده قرار دهید همچنین می توانید گلها را درون دستمال کاغذی بگذارید سپس برگه ای دیگر از همان جنس را روی گل ها قرار دهید و گلها را در لای کتاب بگذارید و کتاب را ببندید در صورت تمایل می توانید کتاب دیگری را روی کتاب حاوی گلها قرار دهید، این روش برای خشک کردن گلها چند هفته طول می کشد.

پرس کردن گل

۳. مایکروفر

اگر تمایل دارید برای خشک کردن گلها از روش سریع تری استفاده کنید بهتر است گلها را درون ظرفی قرار دهید سپس آن ها را در مایکروفر بگذارید. توجه داشته باشید که بهتر است گلها را با ترکیب شن و سیلیکا یا ترکیب آرد ذرت و بوره بپوشانید سپس ظرف حاوی گلها را به مدت یک دقیقه درون مایکروفر بالاترین درجه قرار دهید تا خشک شوند اگر در طول این مدت گلها خشک نشدند به مدت یک دقیقه دیگر نیز مایکروفر را با بالاترین درجه روشن نمایید سپس اجازه دهید گلها به مدت یک روز در این ترکیب باقی بمانند تا به صورت کامل خشک شوند.

خشک کردن گل در مایکروفر

۴. خشک  کردن گلها با شن

ابتدا شن های ساحل دریا را به خوبی بشویید سپس آن ها را درون سینی پهن کنید تا به صورت کامل خشک شوند و گل ها را درون شن بخوابانید توجه داشته باشید که سنگریزه های درشت را باید از بین شن ها جدا کنید تا آسیبی به گل ها نرسد و چند روز بعد نیز گل های خشک شده را از درون شن ها بیرون آورید.

خشک کردن گل های طبیعی

۵. خشک کردن گلها با اسپری تافت

گل ها را قبل از اینکه به صورت کامل باز شوند بکنید و برگ ها را از ساقه ها جدا نمایید سپس گل ها را به کمک یک بند پارچه ای به صورت دسته گل درآورید و روی گل ها تافت بزنید و آن ها را به صورت برعکس و به مدت ۴ هفته در جایی تاریک و خشک  آویز نمایید.

خشک سازی گل با اسپری

۶. خشک کردن گلها با محلول آب داغ و گلیسیرین

برای درست کردن این محلول ابتدا ۱ پیمانه گلیسیرین را با ۲ پیمانه آب داغ ترکیب نمایید و مقداری نمک به محلول این مواد بیفزایید سپس شاخه گلها را درون محلول فرو نمایید توجه داشته باشید زمانی که برگ ها مقداری رطوبت داشته باشند به مقداری کافی به آن ها از این محلول رسیده است و به خوبی خشک می شوند همچنین با استفاده از این روش گلبرگ ها زیبایی و لطافت خود را حفظ می کنند.

خشک کردن گل های طبیعی

۷. خشک کردن گلها با سلیکا ژل

سیلیکا ژل رطوبت را به صورت کامل از گل می گیرد و باعث می شود که گل به خود رطوبت نگیرد. دانه های سیلیکا را درون آسیاب بریزید تا خرد شوند و به کمک چای صاف کن آن ها را روی گل بپاشید توجه داشته باشید که دانه های درشت نباید در لای گلبرگ ها فرو روند. ارتفاع شاخه گلی که در مواد شیمیایی قرار می دهید باید ۲ تا ۲.۵ سانت باشد همچنین گل را به هر شکلی درون مواد قرار شیمیایی قرار دهید به همان صورت نیز خشک می شود.

برای خشک کردن گلهای حساس نظیر لیلیوم و آنتریوم و … می توانید از مواد شیمیایی نظیر سیلیکا ژل استفاده کنید تا ظاهر و شکل گل تغییر نکند.

خشک سازی گل های زیبا

۸. خشک کردن گلها با پارافین

برای این منظور می توانید از پارافین مایع استفاده کنید، بنابراین ان را در قابلمه ای بریزید و بجوشانید تا به حالت مایع درآید و بعد گلها را درون این مایع قرار دهید به طوری که همه نقاط گلبرگ به پارافین آغشته شود، اکنون گل را سریعا خارج کرده و صبر کنید تا خوب خشک شود.

۹. خشک کردن گلها با اتو

در این روش گلها را داخل دستمالی بچینید و یک طرف دستمال را روی آنها تا کنید، دو طرف دستمال را نیز چند برگه روزنامه قرار دهید سپس تو را روی آن بکشید حال حرارت اتو نم و رطوبت گلها را می گیرد و به این طریق خشک خواهند شد.

خشک کردن گلهای طبیعی

۱۰. خشک کردن گلها با آرد ذرت سفید و بوره

این روش برای خشک کردن گلها، بسیار ساده و کم هزینه است، برای این منظور می توانید آرد ذرت و بوره را به نسبت مساوی داخل ظرفی در باز با هم مخلوط کنید و برای خشک کردن گلها استفاده کنید.

نکات طلایی برای خشک کرن گلها

  • اگر تمایل دارید گل ها را به مدت طولانی تری نگه دارید بهتر است آن ها را دور از پنجره یا مکان هایی که دارای آفتاب و نور مستقیم هستند قرار دهید.
  • گل های خشک را باید دور از اجاق و شومینه و هیتر و … قرار دهید.
  • گل های خشک باید در مکانی سرد و تاریک تر باشند تا رنگ خود را حفط نمایند.

خشک سازی گل های زیبا

  • گل سرخ از محبوب ترین گل ها برای خشک سازی است همچنین می توانید گل هایی نظیر میخک و سوسن و جاوید و اکیناسیا و گل دگمه ای و اسطخودوس و … را خشک نمایید.
  • سیلیکا ژل را می توانید از داروخانه تهیه نمایید توجه داشته باشید که رنگ این ماده شیمیایی آبی آسمانی است و زمانی که رطوبت را به خود جذب می کند به رنگ صورتی در می آید که به منظور از بین رطوبت آن باید سیلیکا ژل را درون فر قرار دهید تا به صورت کامل خشک شود سپس از آن برای خشک کردن گل های رنگارنگ استفاده نمایید.

7 روش برای خشک سازی گل

برای جلوگیری از تغییر رنگ گلها و رنگ پریدگی آنها بعد از خشک شدن، گیاهان را در جایی که هوا در جریان باشد، نگهداری کنید، نکته مهم در این رابطه که باید از قرار دادن گلها در معرض تابش خورشید خودداری کنید و بعد از خشک شدن گل موردنظرتان، اسپری تافت را روی آن بزنید تا به این صورت رنگ و حالت گل ثابت بماند.

در صورتی که گلها را به شکل طبیعی و در هوای آزاد خشک می کنید، دو تا چهار هفته زمان می برد، اما به کار بردن روشهایی مثل اتو کردن، استفاده از مواد شیمیایی و … می توانند زمان کمتری را به طول بیانجامد.

سریعترین روشی که برای خشک کردن گلها می توانید به کار بگیرید، استفاده از فر و ماکروفر می باشد، استفاده از دستگاه خشک کن در صورت در دسترس بودن در منزل نیز می تواند در کوتاه ترین زمان، گلها را خشک کند.

گرفتن رطوبت گل

در این مطلب با ۱۰ روش برای خشک کردن گل طبیعی آشنا شدید که امیدواریم این روش های آسان و کاربردی مورد توجه شما همراهان عزیز و همیشگی مجله آرگا قرار بگیرند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو