مواد غذایی مفید و مضر برای آکنه و جوش صورت

مواد غذایی مفید و مضر برای آکنه و جوش صورت


منبع: مینویسم

55

1401/7/27

12:37


با خوردن مواد غذایی مفید برای آکنه و پرهیز از مواد غذایی مضر برای آکنه می توانید گام مهمی برای درمان و پیشگیری از جوش صورت بردارید. درباره جوش و پرهیز غذایی در این نوشته بخوانید.

مواد غذایی مفید و مضر برای آکنه و جوش صورت

آکنه یک بیماری شایع پوستی است. آکنه زمانی ایجاد می شود که منافذ پوست با پوست مرده و چربی مسدود می شود. آکنه بیشتر در کودکان بزرگتر و نوجوانان در سن بلوغ شایع است، زمانی که هورمون ها باعث می شود غدد چربی بدن روغن بیشتری تولید کنند. رژیم غذایی نقش مهمی در ایجاد آکنه دارد به همین دلیل تصمیم گرفتیم مواد غذایی مفید و مضر برای آکنه را معرفی کنیم.

مطالعات متعددی نشان می دهد که پیروی از رژیم غذایی سالم می تواند به جلوگیری و درمان آکنه کمک کند. غذاهای غنی از مواد مغذی زیر با کاهش آکنه ارتباط دارد، مثل: کربوهیدرات های پیچیده، روی، ویتامین A و E، امگا 3، آنتی اکسیدان ها. برای خواندن فهرست مواد غذایی مفید و مضر برای آکنه همراه مینویسم باشید.

مواد غذایی مضر برای آکنه و جوش

رژیم غذایی می تواند بر پوست تأثیر بگذارد. برخی غذاها قند خون شما را سریعتر از بقیه بالا می برند. وقتی قند خون شما به سرعت بالا می رود، باعث می شود بدن هورمونی به نام انسولین ترشح کند. وجود انسولین اضافی در خون شما می تواند باعث شود غدد چربی شما روغن بیشتری تولید کنند و خطر آکنه را افزایش دهید.

برخی از غذاهایی که باعث افزایش جهش انسولین می شوند عبارتند از:

  • ماکارونی
  • برنج سفید
  • نان سفید
  • قند

این غذاها به دلیل اثرات تولید انسولین، کربوهیدراتهای “دارای قند بالا” محسوب می شوند.

محققان ارتباط بین رژیم غذایی و آکنه را مطالعه کرده اند. این نوع رژیم غذایی بر اساس مواد غذایی زیر است:

  • کربوهیدراتهای دارای قند بالا
  • لبنیات
  • چربی های اشباع شده
  • چربی های ترانس

این نوع غذاها باعث ایجاد و ترشح چربی اضافی توسط غدد چربی میشود. همچنین دریافتند که رژیم غذایی غربی با التهاب بیشتر مرتبط است، همچنین می تواند به مشکلات آکنه کمک کند.

غلات تصفیه شده و قندها

افراد مبتلا به آکنه تمایل بیشتری به مصرف کربوهیدراتهای تصفیه شده نسبت به افرادی که آکنه کمی دارند یا بدون جوش دارند.

غذاهای غنی از کربوهیدرات تصفیه شده عبارتند از:

  • نان، کراکر، غلات یا دسرهایی که با آرد سفید تهیه می شوند
  • ماکارونی تهیه شده از آرد سفید و برنج سفید
  • نوشابه و سایر نوشیدنی های شیرین شده با قند
  • شیرین کننده هایی مانند نیشکر، شربت افرا، عسل یا آگاو

یک مطالعه نشان داد افرادی که مرتباً قند اضافه مصرف می کردند 30 درصد بیشتر در معرض ابتلا به آکنه بودند ، در حالی که افرادی که به طور منظم شیرینی و کیک می خوردند 20 درصد بیشتر در معرض خطر بودند.

این افزایش خطر را می توان با تأثیر کربوهیدرات های تصفیه شده بر سطح قند و انسولین توضیح داد. کربوهیدرات های تصفیه شده به سرعت جذب جریان خون می شوند که به سرعت سطح قند خون را بالا می برد. وقتی قند خون افزایش می یابد، سطح انسولین نیز افزایش می یابد تا قند خون را از جریان خون خارج کرده و به سلول های شما منتقل کند.

با این حال ، سطح بالای انسولین برای افرادی که آکنه دارند خوب نیست.

انسولین باعث فعال شدن هورمون های آندروژنی می شود و فاکتور رشد شبه انسولین را افزایش می دهد. این امر با رشد سریعتر سلولهای پوست و افزایش تولید سبوم به توسعه آکنه کمک می کند.

از سوی دیگر ، رژیم های غذایی با قند پایین ، که قند خون یا سطح انسولین را به طور چشمگیری افزایش نمی دهد ، با کاهش شدت آکنه مرتبط است.

کربوهیدرات تصفیه شده سطح قند خون و انسولین را افزایش داده و به ایجاد آکنه کمک کند.

محصولات لبنی

بسیاری از مطالعات ارتباطی بین محصولات شیر و شدت آکنه در نوجوانان یافته اند. مشخص است که شیر سطح انسولین را افزایش می دهد ، فارغ از اثرات آن بر قند خون ، که ممکن است شدت آکنه را بدتر کند.

دو مطالعه همچنین نشان داد که بزرگسالانی که به طور منظم شیر یا بستنی مصرف می کردند ، چهار برابر بیشتر از آکنه رنج می بردند. شیر گاو همچنین حاوی اسیدهای آمینه است که کبد را برای تولید بیشتر IGF-1 تحریک می کند ، که با ایجاد آکنه مرتبط است.

مصرف مکرر محصولات لبنی با افزایش شدت آکنه مرتبط است، اما مشخص نیست که آیا علت و معلولی وجود دارد یا خیر.

فست فود

مواد غذایی مضر برای آکنه

خوردن منظم فست فود با افزایش خطر ابتلا به آکنه ارتباط دارد. فست فود یکی از مضرترین مواد غذایی برای جوش و اکنه است.

آکنه با رژیم غذایی غربی غنی از کالری، چربی و کربوهیدراتهای تصفیه شده ارتباط زیادی دارد. غذاهای فست فود مانند همبرگر، ناگت، هات داگ، سیب زمینی سرخ کرده، نوشابه و میلک شیک، پایه اصلی رژیم غذایی معمولی غربی هستند و ممکن است خطر آکنه را افزایش دهند.

یک مطالعه روی بیش از 5000 نوجوان و جوان چینی نشان داد که رژیم های غذایی پرچرب با 43 درصد افزایش خطر ابتلا به آکنه همراه است. خوردن منظم فست فود خطر را تا 17 درصد افزایش می دهد.

یک مطالعه جداگانه بر روی 2300 مرد ترک نشان داد که خوردن همبرگر یا سوسیس با افزایش 24 درصدی خطر ابتلا به آکنه مرتبط است.

همچنین بخوانید: درمان طبیعی جوش صورت

چربی های امگا 6

رژیم های غذایی حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 6 ، مانند رژیم غذایی معمولی غربی ، با افزایش سطح التهاب و آکنه مرتبط هستند.

ممکن است به این دلیل باشد که رژیم های غربی حاوی مقادیر زیادی روغن ذرت و سویا هستند که سرشار از چربی های امگا 6 هستند و غذاهای کمی که حاوی چربی امگا 3 هستند، مانند ماهی و گردو. این عدم تعادل اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 بدن را به حالت التهابی سوق می دهد که ممکن است شدت آکنه را بدتر کند.

برعکس ، مکمل اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است سطح التهاب را کاهش دهد و مشخص شده است که شدت آکنه را کاهش می دهد.

رژیم های غنی از اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 کم دارای التهاب هستند و ممکن است آکنه را بدتر کنند، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

شکلات

شکلات از دهه 1920 مشکوک به محرک آکنه بوده است. شکلات با افزایش ابتلا به آکنه مرتبط است. یک مطالعه جدیدتر نشان داد که مردان مستعد آکنه که روزانه 25 گرم 99٪ شکلات مصرف می کردند ، پس از دو هفته تعداد ضایعات آکنه افزایش یافت.

یک مطالعه دیگر نشان داد که مردانی که روزانه کپسول 100٪ پودر کاکائو به آنها داده شده بود، پس از یک هفته در مقایسه با افرادی که دارونما دریافت کرده بودند، ضایعات آکنه بسیار بیشتری داشتند.

پودر پروتئین وی

پروتئین آب پنیر غنی از لوسین و گلوتامین است. این اسیدهای آمینه باعث رشد و تقسیم سریعتر سلول های پوست می شود که ممکن است در تشکیل آکنه نقش داشته باشد. اسیدهای آمینه موجود در پروتئین آب پنیر بدن را برای تولید انسولین، که با آکنه مرتبط است تحریک کند. مقدار کمی داده ارتباط بین مصرف پودر پروتئین آب پنیر و ایجاد آکنه را نشان می دهد، اما تحقیقات بیشتری با کیفیت بالا مورد نیاز است.

غذاهایی که به آنها حساس هستید

آکنه در اصل یک بیماری التهابی است به همین دلیل مواد غذایی که باعث التهاب پوستی می شوند برای آکنه مضر هستند.

داروهای ضد التهابی، مانند کورتیکواستروئیدها، درمان های موثری برای آکنه شدید هستند و افرادی که دارای آکنه هستند سطح مولکول های التهابی در خون آنها افزایش یافته است.

یکی از راه هایی که غذا ممکن است باعث التهاب شود ، حساسیت های غذایی است که به عنوان واکنش های حساسیت تاخیری نیز شناخته می شود. حساسیت غذایی هنگامی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه غذا را به عنوان تهدید تشخیص داده و حمله ایمنی را علیه آن آغاز می کند.

این منجر به گردش بالای مولکول های پیش التهابی در سراسر بدن می شود که ممکن است آکنه را تشدید کند.

مواد غذایی مفید برای آکنه و جوش

ماهی چرب

ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی و شاه ماهی غذاهای عالی برای سلامت پوست هستند غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای حفظ سلامت پوست ضروری است.

اسیدهای چرب امگا 3 برای حفظ ضخامت، انعطاف پذیری و مرطوب نگه داشتن پوست ضروری هستند. کمبود اسید چرب امگا 3 باعث خشکی پوست میشود.

چربی های امگا 3 موجود در ماهی باعث کاهش التهاب می شود که می تواند باعث قرمزی و آکنه شود. آنها حتی می توانند پوست شما را نسبت به اشعه مضر فرابنفش خورشید حساسیت کمتری ایجاد کنند.

برخی از مطالعات نشان می دهد که مکمل های روغن ماهی ممکن است به مبارزه با شرایط التهابی و خودایمنی که بر پوست شما تأثیر می گذارد ، مانند پسوریازیس و لوپوس کمک کند.

ماهی چرب همچنین منبع ویتامین E است ، یکی از مهمترین آنتی اکسیدان ها برای پوست.

دریافت مقدار کافی ویتامین E برای محافظت از پوست در برابر آسیب ناشی از رادیکال های آزاد و التهاب ضروری است.

این نوع غذاهای دریایی همچنین منبع پروتئین با کیفیت بالا است که برای حفظ استحکام و یکپارچگی پوست مورد نیاز است. در نهایت، ماهی حاوی روی است، یک ماده معدنی ضروری برای تنظیم موارد زیر:

  • التهاب
  • سلامت کلی پوست
  • تولید سلولهای جدید پوست

کمبود روی می تواند منجر به التهاب پوست ، ضایعات و تاخیر در بهبود زخم شود.

ماهی قزل آلا حاوی امگا 3 هستند که التهاب را کاهش داده و پوست را مرطوب نگه میدارند. آنها همچنین منبع خوبی از پروتئین با کیفیت بالا ، ویتامین E و روی هستند.

آووکادو

مواد غذایی مفید برای آکنه

آووکادو سرشار از چربی های سالم است. این چربی ها عملکردهای زیادی در بدن شما از جمله سلامت پوست شما دارند. دریافت مقدار کافی از این چربی ها برای حفظ انعطاف پذیری و مرطوب نگه داشتن پوست ضروری است.

مطالعه ای که بر روی بیش از 700 زن انجام شد نشان داد که مصرف زیاد چربی کل به ویژه انواع چربی های سالم موجود در آووکادو با پوست لطیف و بهاری بیشتر مرتبط است.

شواهد اولیه همچنین نشان می دهد که آووکادو حاوی ترکیباتی است که ممکن است به محافظت از پوست شما در برابر آسیب خورشید کمک کند. آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش به پوست شما می تواند باعث ایجاد چین و چروک و سایر علائم پیری شود.

آووکادو همچنین منبع خوبی از ویتامین E است که یک آنتی اکسیدان مهم است و به محافظت از پوست در برابر آسیب اکسیداتیو کمک می کند.

ویتامین C برای سلامت پوست نیز ضروری است. پوست شما برای ایجاد کلاژن، پروتئین اصلی ساختاری که پوست شما را قوی و سالم نگه می دارد، به آن نیاز دارد.

این روزها کمبود ویتامین C نادر است ، اما علائم رایج شامل پوست خشک، خشن و پوسته پوسته است که به راحتی کبود می شود. ویتامین C همچنین یک آنتی اکسیدان است که از پوست شما در برابر آسیب های اکسیداتیو ناشی از خورشید و محیط محافظت می کند ، که می تواند منجر به علائم پیری شود.

آووکادو سرشار از چربی مفید است و حاوی ویتامین E و C است که برای سلامت پوست و پیشگیری از آکنه مهم است. آنها همچنین حاوی ترکیباتی هستند که ممکن است از پوست شما در برابر آسیب خورشید محافظت کنند.

همچنین بخوانید: خواص سرم ویتامین سی برای پوست صورت

گردو

گردو دارای ویژگی های زیادی است که آنها را به یک غذای عالی برای پوست سالم تبدیل می کند. آنها منبع خوبی از اسیدهای چرب ضروری هستند ، چربی هایی که بدن شما نمی تواند خود آنها را بسازد. در حقیقت ، آنها غنی تر از سایر آجیل ها از نظر اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 هستند.

رژیم غذایی بیش از حد حاوی چربی های امگا 6 ممکن است باعث التهاب شود، از جمله شرایط التهابی پوست شما مانند پسوریازیس. از سوی دیگر، چربی های امگا 3 التهاب را در بدن شما کاهش می دهد از جمله در پوست. در حالی که اسیدهای چرب امگا 6 در رژیم غذایی غربی فراوان است ، منابع اسیدهای چرب امگا 3 نادر است.

از آنجا که گردو دارای نسبت مناسبی از این اسیدهای چرب است، ممکن است به مبارزه با پاسخ احتمالی التهابی به بیش از حد امگا 6 کمک کند.

روی برای عملکرد مناسب پوست به عنوان یک مانع ضروری است. همچنین برای ترمیم زخم و مبارزه با باکتری ها و التهاب ضروری است.

گردو همچنین مقادیر کمی آنتی اکسیدان ویتامین E و سلنیوم، چربی های ضروری، روی، ویتامین E و پروتئین است. همه اینها مواد مغذی مورد نیاز پوست شما برای سالم ماندن است.

تخمه آفتابگردان

به طور کلی ، آجیل و دانه ها منابع خوبی از مواد مغذی تقویت کننده پوست هستند. تخمه آفتابگردان یک مثال عالی است.

تخمه آفتابگردان منبع عالی مواد مغذی از جمله ویتامین E است که یک آنتی اکسیدان مهم برای پوست است.

سیب زمینی شیرین

بتاکاروتن یک ماده مغذی است که در گیاهان یافت می شود. به عنوان پروویتامین A عمل می کند ، به این معنی که می تواند در بدن شما به ویتامین A تبدیل شود. بتاکاروتن در پرتقال و سبزیجات مانند هویج ، اسفناج و سیب زمینی شیرین یافت می شود.

هنگامی که مصرف می شود ، این آنتی اکسیدان در پوست شما گنجانده شده و به محافظت از سلول های پوست شما در برابر قرار گرفتن در معرض نور خورشید کمک می کند. این ممکن است از آفتاب سوختگی، مرگ سلولی و خشکی و چین و چروک پوست جلوگیری کند.

جالب است که مقادیر بالای بتاکاروتن نیز ممکن است رنگ نارنجی گرم و گرم به پوست شما ببخشد و به ظاهر کلی سالم تری کمک کند.

سیب زمینی شیرین منبع بتا کاروتن است و به عنوان یک ضد آفتاب عمل می کند و از پوست در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید محافظت کند.

فلفل دلمه ای قرمز یا زرد

فلفل دلمه ای منبع بتاکاروتن است که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می کند. این ویتامین یک ماده غذایی کلاژن ساز، که پوست را محکم نگه می دارد ضروری است.

یک مطالعه مشاهده ای بزرگ شامل زنان خوردن مقدار زیادی ویتامین C را با کاهش خطر چین و چروک و خشکی پوست با افزایش سن مرتبط می کند.

فلفل دلمه ای حاوی مقدار زیادی بتا کاروتن و ویتامین C است که هر دو آنتی اکسیدان های مهمی برای پوست شما هستند. ویتامین C همچنین برای ایجاد کلاژن، پروتئین ساختاری که پوست شما را قوی نگه می دارد، ضروری است.

کلم بروکلی

کلم بروکلی برای جوش صورت مفید است. کلم بروکلی سرشار از روی، ویتامین A و ویتامین C است. لوتئین، یک کاروتنوئید است که مانند بتا کاروتن است. لوتئین از پوست در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند ، که می تواند باعث خشکی و چین و چروک پوست شما شود.

اما گلهای کلم بروکلی همچنین دارای ترکیب خاصی به نام سولفورافان هستند که دارای مزایای بالقوه چشمگیری است. حتی ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشد ، از جمله روی برخی از انواع سرطان پوست.

سولفورافان نیز به عنوان یک عامل محافظ قوی در برابر آسیب های نور خورشید است. به دو طریق عمل می کند: خنثی سازی رادیکال های آزاد مضر و روشن کردن سایر سیستم های محافظتی در بدن.

در آزمایشات آزمایشگاهی، سولفورافان تعداد سلول های پوست را که از اشعه ماوراء بنفش کشته می شوند تا 29 درصد کاهش داد و محافظت تا 48 ساعت به طول انجامید. شواهد نشان می دهد سولفورافان همچنین ممکن است به حفظ سطح کلاژن در پوست شما کمک کند.

کلم بروکلی منبع خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی و کاروتنوئیدها و حاوی سولفورافان است که از سرطان پوست جلوگیری کرده و از پوست در برابر آفتاب سوختگی محافظت کند.

گوجه فرنگی

مواد غذایی مفید برای آکنه و جوش

گوجه فرنگی منبع عالی ویتامین C است و حاوی تمام کاروتنوئیدهای اصلی، از جمله لیکوپن است. نشان داده شده است که بتا کاروت، لوتئین و لیکوپن از پوست شما در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید محافظت می کند. آنها همچنین ممکن است به جلوگیری از چروک شدن کمک کنند.

از آنجا که گوجه فرنگی سرشار از کاروتنوئید است، یک غذای عالی برای حفظ سلامت پوست است. ترکیب غذاهای غنی از کاروتنوئید مانند گوجه فرنگی با منبع چربی مانند پنیر یا روغن زیتون را در نظر بگیرید.

علاوه بر جلوگیری و درمان آکنه، از دیگر خواص گوجه فرنگی این است که منبع خوبی از ویتامین C و لیکوپن است و به جلوگیری از چین و چروک کمک کنند.

سویا

سویا حاوی ایزوفلاون ها است، دسته ای از ترکیبات گیاهی که می توانند استروژن را در بدن شما تقلید یا مسدود کنند. ایزوفلاون ها ممکن است برای چندین قسمت بدن از جمله پوست مفید باشند.

یک مطالعه کوچک شامل زنان میانسال نشان داد که خوردن ایزوفلاون سویا هر روز به مدت 8 تا 12 هفته چین و چروک های ریز را کاهش داده و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد.

در زنان یائسه، سویا ممکن است خشکی پوست را افزایش داده و کلاژن را افزایش دهد، که به صاف و قوی نگه داشتن پوست شما کمک می کند.

این ایزوفلاونها نه تنها به محافظت از سلولهای داخل بدن شما در برابر آسیب بلکه پوست شما در برابر اشعه ماوراء بنفش کمک می کند – که ممکن است خطر ابتلا به برخی از سرطانهای پوست را کاهش دهد.

سویا حاوی ایزوفلاون ها است که خاصیت ارتجاعی پوست و خشکی پوست را بهبود می بخشد و از پوست محافظت می کند به همین دلیل می تواند در لیست خوراکی های مفید برای آکنه و جوش قرار بگیرد.

شکلات تلخ

اگر برای خوردن شکلات به یک دلیل دیگر نیاز دارید، این را بخوانید: تاثیر کاکائو روی پوست شما بسیار خارق العاده است.
پس از 6 تا 12 هفته از مصرف پودر کاکائو سرشار از آنتی اکسیدان در روز، شرکت کنندگان در یک مطالعه پوست ضخیم تر و هیدراته تری را تجربه کردند.

پوست آنها همچنین کمتر خشن و پوسته پوسته بود، نسبت به آفتاب سوختگی حساسیت کمتری داشت و جریان خون بهتری داشت – که مواد مغذی بیشتری را برای پوست شما به ارمغان می آورد.

یک مطالعه دیگر نشان داد که 20 گرم شکلات تلخ با آنتی اکسیدان بالا در روز می تواند به پوست شما اجازه دهد تا دو برابر بیشتر از اشعه ماوراء بنفش قبل از سوختن در مقایسه با خوردن شکلات کم آنتی اکسیدان مقاومت کند.

کاکائو حاوی آنتی اکسیدان است که از پوست محافظت کند. این آنتی اکسیدان ها چین و چروک و جریان خون پوست را بهبود بخشند.

چای سبز

ترکیبات قوی موجود در چای سبز کاتچین نامیده می شوند و از چندین جهت برای بهبود سلامت پوست مفید هستند.
مانند چندین غذای دیگر حاوی آنتی اکسیدان، چای سبز می تواند از پوست شما در برابر آسیب های ناشی از آفتاب محافظت کند.

یک مطالعه 12 هفته ای شامل 60 زن نشان داد که نوشیدن روزانه چای سبز می تواند قرمزی ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید را تا 25 درصد کاهش دهد. چای سبز همچنین رطوبت ، زبری ، ضخامت و قابلیت ارتجاعی پوست آنها را بهبود می بخشد.

در حالی که چای سبز یک انتخاب عالی برای پوست سالم است ، ممکن است بخواهید از نوشیدن چای خود با شیر اجتناب کنید.

کاتچین های موجود در چای سبز آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که می توانند از پوست شما در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید محافظت کرده و قرمزی را کاهش داده و همچنین آب رسانی ، ضخامت و قابلیت ارتجاعی آن را بهبود بخشند.

انگور قرمز

یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای آکنه و به طور کلی برای سلامت و زیبایی پوست انگور قرمز است. انگور قرمز به دلیل دارا بودن رزوراترول، ترکیبی که از پوست انگور قرمز به دست می آید، مشهور است. رسوراترول دارای طیف گسترده ای از مزایای سلامتی است ، از جمله آنها کاهش اثرات پیری است.

مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که ممکن است به کاهش تولید رادیکال های آزاد مضر که به سلول های پوست آسیب می رساند و باعث علائم پیری می شود نیز کمک کند.

رزوراترول ، آنتی اکسیدان معروف موجود در انگور قرمز ، ممکن است روند پیری پوست شما را با آسیب رساندن به رادیکال های آزاد مضر که به پوست شما آسیب می رسانند ، کند میکند.

برخی از مطالعات نشان می دهند که برخی غذاها می توانند به خلاص شدن از شر آکنه و بهبود سلامت پوست کمک کنند ، اما هیچ “درمان” غذایی قطعی وجود ندارد. قبل از اصلاح رژیم غذایی ، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که هر تغییری که برای سلامتی شما، مضر نیست.

به نظر می رسد بهترین توصیه رژیم غذایی برای مقابله با آکنه ، خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل غنی از میوه ها و سبزیجات تازه ، منابع پروتئین سالم و غلات کامل است.

دلایل ایجاد آکنه

بعد از مرعرفی مواد غذایی مفید و مضر برای آکنه و جوش صورت بهتر است دلیل ایجاد جوش را بدانیم. آکنه یک مشکل پوستی است که می تواند باعث ایجاد چندین نوع برآمدگی در سطح پوست شود. این برجستگی ها عبارتند از: جوش های سرسفید ، سرسیاه و جوش.

این برجستگی ها می توانند در هر نقطه از بدن ایجاد شوند، اما بیشتر در موارد زیر مشاهده می شوند:

  • صورت
  • گردن
  • پشت کمر
  • شانه ها

آکنه اغلب به دلیل تغییرات هورمونی در بدن ایجاد می شود، بنابراین بیشتر در کودکان و نوجوانان بزرگسال که در سن بلوغ هستند شایع است.

آکنه به آرامی بدون درمان برطرف می شود ، اما گاهی اوقات هنگامی که برخی از آنها شروع به از بین رفتن می کنند ، بیشتر ظاهر می شود. موارد جدی آکنه به ندرت مضر است ، اما می تواند باعث ناراحتی احساسی شده و باعث زخم شدن پوست شود.

بسته به شدت آن ، ممکن است برای مقابله با آکنه خود هیچ درمانی، دارویی بدون نسخه یا دارویی تجویز نکنید.

برای درک نحوه ایجاد آکنه، می توانید به درک بیشتر در مورد پوست کمک کنید: سطح پوست از سوراخ های کوچکی پوشیده شده است که به غدد چربی یا غدد چربی در زیر پوست متصل می شوند.

به این سوراخ ها منافذ گفته می شود. غدد چربی مایع روغنی به نام سبوم تولید می کنند. غدد چربی شما سبوم را از طریق یک کانال نازک به نام فولیکول به سطح پوست ارسال می کند.

این روغن با حمل سلول های مرده از طریق فولیکول به سطح پوست ، از بین می رود. یک تکه نازک از مو نیز از طریق فولیکول رشد می کند.

آکنه زمانی ایجاد می شود که منافذ پوست با سلول های مرده پوست ، چربی اضافی و گاهی باکتری ها مسدود شود. در دوران بلوغ ، هورمون ها اغلب باعث می شوند غدد چربی روغن اضافی تولید کنند ، که خطر آکنه را افزایش می دهد.

انواع آکنه

مواد غذایی مفید و وضر برای آکنه که در بالا گفته شد برای انواع آکنه مناسب است. سه نوع اصلی آکنه وجود دارد:

  • جوش های سر سفید: منافذی است که مسدود شده و بسته می شود اما از پوست بیرون می زند. اینها به صورت برجستگی های سخت و سفید رنگ ظاهر می شوند.
  • جوش سر سیاه: منفذی است که مسدود می شود اما باز می ماند. اینها به صورت لکه های تیره کوچک روی سطح پوست ظاهر می شوند.
  • جوش: منافذی است که دیواره های آن باز شده و باعث می شود روغن ، باکتری ها و سلول های مرده پوست به زیر پوست نفوذ کنند. اینها به صورت برجستگی های قرمز ظاهر می شوند که گاهی اوقات یک قسمت سفید رنگ چرکی دارند (واکنش بدن به باکتری ها).

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو