۱۰ بهترین گیاه دارویی و ادویه برای سلامتی با خواص عالی

منبع: مینویسم

48

1401/7/27

13:20


مفیدترین گیاهان دارویی و ادویه جات را به شما معرفی کرده و خواص آن ها برای سلامتی را ذکر می کنیم.

۱۰ بهترین گیاه دارویی و ادویه برای سلامتی با خواص عالی

گیاهان دارویی و گیاه درمانی بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته است. هر کدام از گیاهان دارای ترکیبات مفیدی هستند که برای سلامتی و بهبود بیماری موثر هستند. گیاهان دارویی بسیار زیادی در طب سنتی وجود دارند که هر کدام برای درمان نوعی از بیماری یا ناراحتی موثرند. در این مقاله قصد داریم 10 مورد از بهترین گیاهان دارویی و ادویه های مفید برای سلامتی را معرفی کرده و خواص آن ها را ذکر کنیم.

10 گیاه و ادویه خوشمزه با فواید عالی برای سلامتی بدن

بسیاری از گیاهان به دلیل خواص دارویی خود مزایای قابل توجهی برای سلامتی دارند. در اینجا 10 مورد از سالم ترین گیاهان و ادویه جات مفید در جهان آورده شده است.

دارچین

دارچین سطح قند خون را پایین می آورد و دارای اثر ضد دیابت قوی است. دارچین یک ادویه محبوب است که در انواع دستور العمل ها و غذاهای پخته یافت می شود. حاوی ترکیبی به نام cinnamaldehyde است که مسئول خواص دارچین است.

دارچین دارای فعالیت آنتی اکسیدانی قوی است ، به مبارزه با التهاب کمک می کند و ثابت شده است که کلسترول و تری گلیسیرید را در خون کاهش می دهد. اما جایی که دارچین واقعاً می درخشد ، تأثیر آن بر سطح قند خون است. دارچین می تواند قند خون را با چندین مکانیسم کاهش دهد ، از جمله با کند شدن تجزیه کربوهیدرات ها در دستگاه گوارش و بهبود حساسیت به انسولین.

دارچین می تواند قند خون ناشتا را بین 10 تا 29 درصد در بیماران دیابتی کاهش دهد که مقدار قابل توجهی است. دارچین فواید بیشماری برای سلامتی دارد و به ویژه در کاهش سطح قند خون موثر است.

مریم گلی

این گیاه می تواند عملکرد و حافظه مغز را بهبود بخشد. تحقیقات کنونی نشان می دهد که مریم گلی می تواند عملکرد مغز و حافظه را به ویژه در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر بهبود بخشد.

بیماری آلزایمر با کاهش سطح استیل کولین ، یک پیام رسان شیمیایی در مغز همراه است. مریم گلی از تخریب استیل کولین جلوگیری مینماید. در یک مطالعه 4 ماهه بر روی 42 فرد مبتلا به بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط ، عصاره مریم گلی بهبود چشمگیری در عملکرد مغز ایجاد کرد.

شواهد امیدوارکننده ای وجود دارد که عصاره مریم گلی می تواند عملکرد مغز و حافظه را بهبود بخشد ، به ویژه در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر. علاوه بر این دمنوش مریم گلی یکی از دمنوش های شادی آور است.

نعناع

نعناع درد روده را تسکین می دهد و ممکن است حالت تهوع را کاهش دهد. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که روغن نعناع می تواند مدیریت درد را در سندرم روده تحریک پذیر یرا بهبود بخشد.

با شل کردن ماهیچه های صاف روده بزر ، که درد ناشی از حرکات روده را تسکین می دهد، کار می کند. همچنین برخی مطالعات نشان می دهند که نعناع در رایحه درمانی می تواند به مبارزه با حالت تهوع کمک کند. رایحه درمانی نعناع باعث کاهش تهوع شد. همچنین نشان داده شده است که حالت تهوع را پس از جراحی و زایمان های سزارین کاهش می دهد.

روغن طبیعی موجود در نعناع برای کسانی که مبتلا به سندروم روده هستند درد را تسکین می دهد. همچنین در صورت استفاده در آروماتراپی دارای اثرات ضد تهوع قوی است.

درباره خواص نعناع برای کبد و خواص نعناع برای پوست بیشتر بخوانید.

زردچوبه

بهترین ادویه جات و گیاهان دارویی

زردچوبه حاوی کورکومین است، ماده ای با اثرات ضد التهابی قوی میباشد. زردچوبه ادویه ای است که حاوی چندین ترکیب با خواص دارویی است که مهمترین آنها کورکومین است. کورکومین یک آنتی اکسیدان فوق العاده قوی است که به مبارزه با آسیب اکسیداتیو و افزایش آنزیم های آنتی اکسیدانی بدن کمک می کند.

آسیب اکسیداتیو یکی از مکانیسم های اصلی پیری و بسیاری از بیماری ها است. کورکومین ضد التهاب است. با توجه به اینکه التهاب طولانی مدت و سطح پایین تقریباً در هر بیماری مزمن غربی نقش عمده ای ایفا می کند. مطالعات نشان می دهد که زردچوبه می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد، با آلزایمر مبارزه کند، خطر بیماری های قلبی و سرطان را کاهش دهد و آرتروز را تسکین دهد.

کورکومین، ماده فعال در زردچوبه، مزایای زیادی برای سلامتی دارد.

ریحان

ریحان به مبارزه با عفونت ها و تقویت ایمنی کمک می کند. ریحان در هند یک گیاه مقدس محسوب می شود. مطالعات نشان می دهد که ریحان می تواند از رشد طیف وسیعی از باکتری ها ، مخمرها و کپک ها جلوگیری کند. یک مطالعه کوچک همچنین نشان داد که می تواند عملکرد سیستم ایمنی را با افزایش برخی سلول های ایمنی در خون تقویت کند.

ریحان با کاهش سطح قند خون قبل و بعد از غذا و همچنین درمان اضطراب و افسردگی مرتبط با اضطراب مرتبط است.

فلفل قرمز

فلفل قرمز حاوی کپسایسین است که به کاهش اشتها کمک می کند و ممکن است دارای خواص ضد سرطانی باشد. فلفل قرمز برای تهیه غذاهای تند استفاده می شود.

ماده فعال موجود در آن کپسایسین نامیده می شود که در بسیاری از تحقیقات کاهش اشتها و افزایش چربی سوزی را نشان داده است. به همین دلیل ، این یک ماده رایج در بسیاری از مکمل های تجاری کاهش وزن است. فلفل قرمز در وعده های غذایی باعث کاهش اشتها و افزایش چربی سوزی می شود.

کپسایسین برای مبارزه با انواع خاصی از سرطان، از جمله سرطان ریه، کبد و پروستات مناسب است. فلفل کاین سرشار از ماده ای به نام کپسایسین است که باعث کاهش اشتها و افزایش چربی سوزی می شود.

زنجبیل

زنجبیل یک ادویه محبوب است. مطالعات ثابت کرده اند که 1 گرم یا بیشتر زنجبیل می تواند تهوع را درمان کند. این شامل تهوع ناشی از تهوع صبحگاهی، شیمی درمانی و بیماری دریایی است. زنجبیل دارای خواص ضد التهابی قوی است.

یک مطالعه روی افراد در معرض خطر سرطان روده بزرگ نشان داد که 2 گرم عصاره زنجبیل در روز نشانگرهای التهاب روده را مانند آسپرین کاهش می دهد. مخلوط زنجبیل، دارچین، ماستیک و روغن کنجد باعث کاهش درد و سفتی در مبتلایان به آرتروز می شود. این اثر مشابه درمان با آسپرین یا ایبوپروفن بود.

1 گرم زنجبیل به نظر می رسد یک درمان موثر برای بسیاری از انواع حالت تهوع است. همچنین ضد التهاب است و می تواند به کاهش درد کمک کند. همه این خواص باعث شده زنجبیل یکی از مفیدترین گیاهان دارویی باشد.

شنبلیله

شنبلیله برای افزایش میل جنسی و مردانگی مفید است. در حالی که اثرات آن بر سطح تستوسترون قطعی نیست، شنبلیله به نظر می رسد اثرات مفیدی بر قند خون دارد. حاوی پروتئین گیاهی 4-هیدروکسی ایزولوسین است که می تواند عملکرد هورمون انسولین را بهبود بخشد.

بسیاری از مطالعات انسانی نشان داده است که حداقل 1 گرم عصاره شنبلیله در روز می تواند سطح قند خون را کاهش دهد ، به ویژه در بیماران دیابتی. شنبلیله عملکرد انسولین را بهبود می بخشد و منجر به کاهش قابل توجه سطح قند خون می شود.

رزماری

رزماری یکی از بهترین گیاهان دارویی است که می تواند به جلوگیری از آلرژی و احتقان بینی کمک کند. ماده فعال رزماری رزمارینیک اسید نام دارد. نشان داده شده است که این ماده واکنش های آلرژیک و احتقان بینی را سرکوب می کند. در مطالعه ای که بر روی 29 نفر انجام شد، دوزهای 50 و 200 میلی گرم رزمارنیک اسید علائم آلرژی را سرکوب کردند.

رزمارینیک اسید دارای اثرات ضد التهابی است که به نظر می رسد علائم آلرژی را سرکوب کرده و گرفتگی بینی را کاهش می دهد. برای برخورداری از خواص رزماری می توانید آن را به صورت دمنوش رزماری میل کنید.

سیر

در طول تاریخ باستان ، استفاده از سیر برای خواص دارویی آن بوده است. اکنون می دانیم که بیشتر این اثرات سلامتی به دلیل ترکیبی به نام آلیسین است که مسئول بوی سیر می باشد. مکمل سیر برای مبارزه با بیماری ها از جمله سرماخوردگی مشهور است. اگر اغلب سرما می خورید، افزودن سیر به رژیم غذایی می تواند فوق العاده مفید باشد.

همچنین شواهد قانع کننده ای برای اثرات مفید بر سلامت قلب وجود دارد. برای کسانی که کلسترول بالا دارند ، به نظر می رسد که مکمل سیر کلسترول کل را حدود 10-15 کاهش دهد. مکمل سیر باعث کاهش قابل توجه فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا می شود.

همچنین بخوانید: فواید و مضرات خوردن سیر قبل از خواب

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو