کاندیدهای ایمپلنت دندان: سلامت لثه، سن و افراد سیگاری

منبع: آرگا

28

1401/7/27

16:55


جایگزینی دندان های از دست رفته با ایمپلنت یکی از بهترین تصمیاتی است که میتوانید بگیرید. ایمپلنت ها بهترین جایگزین برای دندان های سالم و طبیعی هستند. بهترین کلینیک های دندانپزشکی ایمپلنت هایی با کیفیت و بادوام با استفاده از بهترین فناوری ها را به شما اراده میدهند.

کاندیدهای ایمپلنت دندان: سلامت لثه، سن و افراد سیگاری

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یکی از روش های دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی است که برای جایگزینی دندان های از دست رفته انجام میشود. این ایمپلنت ها اغلب شامل دو تا سه قسمت هستند. پایه که یک پیچ تیتانیومی است و با جراحی در استخوان فک قرار میگیرد. تقریبا با گذشت شش هفته استخوان طبیعی با پیچ پیوند میخورد و یک پایه محکم ایجاد میشود.

تاج اغلب از مواد سرامیکی ساخته میشود در نتیجه از لحاظ ظاهری با دندان های طبیعی مطابقت دارد. این قسمت به پایه متصل میشود. اباتمنت برای برخی از ایمپلنت های دندانی استفاده میشود. اباتمنت روی قسمتی از پایه قرار میگیرد که از لثه خارج شده است. برخی اباتمنت ها فقط زمانی استفاده میشوند که استخوان فک با پایه در حال جوش خوردن است. برخی دیگر در جای خود باقی میمانند و تاج را روی پایه محم میکنند.

مزیت ایمپلنت دندان

 

کاندیدهای ایمپلنت دندان: سلامت لثه، سن و افراد سیگاری

ایمپلنت های دندانی با عملکردی شبیه به ریشه های طبیعی دندان و تحریک رشد استخوان از تحلیل استخوان جلوگیری میکنند.آنها همچنین از جابجایی دندان های مجاور به سمت شکاف دندان از دست رفته که میتواند بر لثه، توانایی جویدن و ظاهر شما تاثیر گذار باشد جلوگیری میکنند . با ایمپلنت های دندانی ساختار طبیعی صورت و لبخند جوان شما بازمیگردد. ایمپلنت ها به قدری طبیعی عمل میکنند که شما متوجه حضور آنها نمیشود. شما میتوانید هر چیزی را بدون محدودیت بخورید.

ثابت شده است که جراحی ایمپلنت یکی از ایمن ترین و قابل پیش بینی ترین روش ها در دندانپزشکی است که توسط متخصصان آموزش دیده و با تجربه دندانپزشکی انجام میشود. ایمپلنت های دندانی فوق العاده بادوام هستند و میتوانند مادام العمر باشند.

انواع ایمپلنت‌های دندانی

دو روش برای کاشت ایمپلنت دندان وجود دارد. رایج ترین روشی که امروزه استفاده میشود اندوستال یا نوع درون استخوانی است. در این روش پایه ایمپلنت درون استخوان قرار داده میشود. این پایه اغلب یک پیچ تیتانیوم است. برخی از تکنیک ها از کپسول ها یا تیغه هایی استفاده میکنند که با جراحی کاشته میشود.

هر پایه دارای یک روکش دندانی است که انتخاب جنس روکش تاثیر فراوانی بر قیمت  جراحی ایمپلنت شما دارد. به همین علت عده‌ای از بیماران از دندانپزشک خود می‌خواهند تا برای مقرون به صرفه تر بودن از کامپوزیت‌های دندانی به جای روکش‌ها استفاده نمایند اما واقعیت این است که تفاوت بسیاری بین کامپوزیت‌ها و روکش‌ها وجود دارد و نمیتوان این دو را به جای یکدیگر به کار برد.

تکنیکی که کمتر انجام میشود ساب پریوستال است. این تکنیک شامل قرار دادن یک کالبد فلزی در بالای استخوان فک زیر لثه است. این روش میتواند برای بیمارانی که نمیتوانند دندان مصنوعی استفاده کنند یا استخوان کافی ندارند مناسب باشد.

چه عواملی بهترین کاندید کاشت ایمپلنت دندانی را تعیین می‌کنند؟

 

کاندیدهای ایمپلنت دندان: سلامت لثه، سن و افراد سیگاری

دندانپزشک هنگام بررسی خطرات و فواید این روش عوامل بسیار را در نظر میگیرد.

سلامت عمومی

از آنجایی کاشت ایمپلنت نیاز به جراحی و  بیهوشی دارد شما باید از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشید. دندانپزشک وضعیت سلامتی شما را بررسی میکند و در مورد تمام داروهایی که مصرف میکنید سوال میکند. شما ممکن است نیاز به تایید پزشکی از پزشک اصلی خود داشته باشید.

سلامت لثه

یک پریودنتیست یا متخصص لثه قبل از کاشت ایمپلنت، بررسی می‌کند که لثه شما هیچ بیماری نداشته باشد. اگر بیماری لثه دارید باید تا درمان عفونت صبر کنید. در صورت وجود عفونت لثه قرار دادن پایه ایمپلنت در استخوان فک احتمال عفونت استخوان را افزایش می‌دهد. عفونی شدن استخوان خطر سلامت عمومی شما و همچنین شکست ایمپلنت را افزایش میدهد.

تراکم کافی استخوان

استخوان فک باید پایه را نگه دارد. بنابراین دندانپزشک باید بررسی کند که آیا استخوان فک شما میتواند از ایمپلنت پشتیبانی کند یا خیر. اگر استخوان فک کافی ندارید ممکن است ابتدا نیاز به یک درمان ترمیمی داشته باشید.

تکنیک های مورد استفاده برای ایجاد ساختار محکم فک عبارتند از:

  • در تقویت استخوان از مواد استخوانی و فاکتورهای رشد برای افزایش حجم استخوان استفاده میشود
  • رشد سینوس بافت استخوانی را در ناحیه سینوس اضافه میکند این مشکل با از دست داددن دندان های عقب بالایی اتفاق میافتد.
  • بیشتر شدن برامدگی با پیوند استخوان در امتداد قسمت بالایی فک باعث افزایش عرض استخوان فک میشود

بهداشت دهان و دندان

سلامت دهان و دندان بر موفقیت ایمپلنت دندان تاثیر میگذارد. بیمارانی که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت میکنند کاندید ایده آلی برای ایمپلنت دندان هستند. روش های حفظ بهداشت دهان و دندان عبارتند از:

  • مسواک زدن دو بار در روز
  • تمیز کردن روزانه بین دندان ها با نخ دندان یا مسواک بین دندانی
  • معاینات معمول دندانپزشکی هر شش ماه یکبار

حفظ سلامت دهان و دندان برای موفقیت کاشت ایمپلنت مهم است.

عوامل موثر بر موفقیت ایمپلنت دندان

هیچ روشی ۱۰۰ درصد موفقیت ندارد. با این حال چندین راه وجود دارد که میتوانید خطر شکست را کاهش دهید. شما باید مراقبت از ایمپلنت دندانی خود را بعد از کاشت دنبال کنید و به توصیه های مراقبتی بعدی خود عمل کنید.

درباره مزایای یک برنامه درمانی مرحله ای با پزشکتان صحبت کنید.

دندانپزشکان مختلف روش های مختلفی را برای تکمیل مراحل درمان ارائه میدهند. یک روش شامل یک برنامه درمانی مرحله ای است. یعنی بین هر مرحله یک دوره بهبودی وجود دارد.

بر اساس وضعیت هر بیمار درمان مرحله ای ممکن است نتیجه بهتری به همراه داشته باشد. درباره نحوه مراقبت از دهان و دندان و خطرات و مزایای درمان مرحله ای با دندانپزشکتان صحبت کنید.

سیگار نکشید.

مصرف سیگار توانایی بدن برای ترمیم خود را کاهش میدهد و احتمال شکست ایمپلنت افزایش می‌یابد. برای افزایش موفقیت دائمی ایمپلنت بهتر است ۶ ماه قبل از جراحی سیگار را ترک کنید.

تغذیه

رژیم غذایی پس از جراحی ایمپلنت میتواند بر موفقیت این روش تاثیر گذار باشد. اغلب توصیه میشود که از موا غذایی نرم استفاده کنید. شاید لازم باشد تا سه ماه بعد از کاشت ایمپلنت از جویدن مواد غذایی خودداری کنید. داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل سلامت عمومی شما را حفظ میکند. در نتیجه سیستم ایمنی بدن شما به درستی کار میکند و روند بهبودی شما افزایش می‌یابد.

بهداشت مناسب دهان و دندان نقش بسیار مهمی در موفقیت کاشت ایمپلنت دارد. مسواک زدن منظم، استفاده از نخ دندان یا مسواک بین دندانی و شستشو دندان ها خطر عفونت را کاهش میدهد. عفونت میتواند به ایمپلنت و سلامت عمومی شما آسیب برساند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو