مراقبت بعد از ایمپلنت دندان: رژیم مناسب و بهداشت دهان

منبع: آرگا

40

1401/7/27

17:02


ماندگاری ایمپلنت دندان، تا زمانی که به خوبی از آن مراقبت شود، می‌تواند همانند دندان طبیعی باشد. برای اینکه ایمپلنت شما بیشترین ماندگاری را داشته باشد و با موفقیت بهبود یابد، نکات مراقبتی زیر را ارائه می‌کنیم.

مراقبت بعد از ایمپلنت دندان: رژیم مناسب و بهداشت دهان

مراقبت اولیه

بعد از کاشت ایمپلنت، هر وقت که احساس کردید آمادگی آن را دارید می‌توانید به منزل بروید. باید تا زمانی که اثر بی‌حسی برطرف شود استراحت کنید که به مدت چند ساعت خواهد بود. اکثر ایمپلنت‌ها با استفاده از بی‌حسی موضعی کاشته می‌شوند، اما اگر تحت بیهوشی عمومی بوده‌اید یا از آرامبخش برایتان استفاده شده است، قادر به رانندگی کردن نخواهید بود و باید همراهی داشته باشید که شما را به خانه ببرد. می‌توانید در همان روز درمان کارهای روتین خود را انجام دهید. اکثر افراد می‌توانند به سر کار بروند، اما باید از کارهای سنگین، مانند ورزش سنگین پرهیز کنید.

کنترل خونریزی

خونریزی از محل کاشت ایمپلنت و قرمزی بزاق دهان ممکن است تا ۷۲ ساعت بعد از جراحی ایمپلنت دندان ادامه داشته باشد. بهترین راه برای کنترل آن این است که حدود یک ساعت گازی را روی آن را با دندان‌هایتان محکم نگه دارید؛ بعد از اینکه به خانه بازگشتید، طبق نیازتان هر ۶-۱۰ ساعت این کار را تکرار کنید.

اگر خونریزی شدید بود، به جای گاز از چای سیاه کیسه‌ای مرطوب استفاده کنید. تانیک اسید موجود در آن باعث انقباض رگ‌ها شده و لخته شدن خون راحت‌تر خواهد شد.

برای جلوگیری از خونریزی اضافی، ارامش خود را حفظ کنید، صاف بنشینید و از فعالیت فیزیکی خودداری کنید. خم نشوید و اجسام سنگین را بلند نکنید. تف کردن با فشار زیاد، سیگار کشیدن و استفاده از نی می‌تواند روند تشکیل لخته و بسته شدن زخم را مختل کند.

کنترل درد

 

مراقبت بعد از ایمپلنت دندان: رژیم مناسب و بهداشت دهان

رایج‌ترین مسکن‌های بدون نیاز به نسخه (OTC) ادویل، الیو و ایبوپروفن هستند. با این حال، این داروها به گروهی از داروها به نام NSAID تعلق دارند. تحقیقات نشان داده که این داروها باعث اختلال در روند جوش خوردن (اسئواینتگریشن) می‌شوند. بهترین داروی برای درد بعد از کاشت ایمپلنت تیلنول است.

قبل از اینکه اثر بی‌حسی از بین برود یا وقتی که احساس کردید دردتان شدید است، آن را مصرف کنید. طبق دستور روی بسته‌بندی مصرف کنید. همچنین یک دندانپزشک خوب با بررسی وضعیت سلامتی شما نیز می‌تواند به شما بگوید که چه محصولی و به چه میزان برای شما بهتر است. طبق تجربه بهتر است که فاصله‌ی مصرف مسکن‌ها کمتر از ۶ ساعت نباشد.

درد و ناراحتی باید بعد از ۴ روز بعد از جراحی برطرف شوند. همچنین ممکن است احساس خشکی و سفتی در گلو و مشکل بلع داشته باشید. اگر این علائم مدت بیشتری طول کشیدند، با دندان‌پزشکتان تماس بگیرید. ممکن است داروی قوی‌تری برایتان تجویز کند.

آنتی‌بیوتیک برای تسکین درد استفاده نخواهد شد. اگر پزشکتان مشکوک به وجود عفونت باشد یک دوره از این دارو تجویز خواهد کرد.

کاهش تورم و کبودی

تورم و کبودی صورت و لثه‌ها، اغلب در روز بعد از جراحی رخ خواهد داد. بالا رفتن سینوس ممکن است باعث کبودی دور بینی و چشم‌ها شود. این تغییر رنگ ۲-۳ روز بعد از اینکه به خانه برگردید به بیشترین حد خود خواهد رسید و سپس خودبه‌خود برطرف خواهد شد.

اگر آزاردهنده باشد، می‌توانید روی صورتتان و روی ناحیه‌ای که بیشتر مشکل دارد، کیسه یخ قرار دهید؛ هر بار آن را ۱۵-۲۰ دقیقه قرار دهید، کمی استراحت دهید و تا ۴۸ ساعت بعد از جراحی این کار را تکرار کنید. برخی از داروهای OTC تأثیر ضدالتهابی دارند، اما باید در مصرف آن‌ها احتیاط کنید، زیرا ممکن است باعث اختلال در روند بهبودی شوند.

کارهای دیگری که می‌توانید انجام دهید عبارتند از: اجتناب از مصرف نمک، هیدراته نگه داشتن بدن و خوابیدن در حالتی که سر بالاتر از بدن باشد؛ وقتی که می‌خواهید بخوابید، زیر سرتان ۲-۳ عدد بالشت قرار دهید.

استراحت کافی

اکثر افراد یک روز بعد به سر کار خود باز می‌گردند. با این حال اگر شغل شما نیازمند فعالیت‌های سنگین است، چند روز مرخصی بگیرید. باید حدود یک هفته از فشار جسمی و ورزش سنگین اجتناب شود. همچنین حتماً ۸ ساعت خواب شبانه داشته باشید. بخش عمده‌ای از روند بهبودی زمانی صورت می‌گیرد که شما خواب هستید.

حفظ بهداشت مناسب دهان و دندان

مراقبت از ایمپلنت دندان شامل رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان در زمان بهبودی است. بافت‌های نرم اطراف ایمپلنت محیطی تمیز برای نقاهت لازم دارند در غیر اینصورت لثه‌های شما را دچار عفونت می‌کنند. عفونت جزو یکی از عوارض ایمپلنت دندان است که دلیل اصلی شکست آن نیز محسوب می‌شود. علاوه بر حفظ سلامت دهان و  دندان، به علت اینکه هزینه‌ی ایمپلنت دندان بالا است، پس باید احتمال بروز عفونت را در پایین‌ترین حد ممکن نگه دارید تا هزینه‌ای مجدد نپردازید.

چندین ساعت بعد از جراحی، دندان‌هایتان را مثل قبل مسواک بزنید اما از تماس مسواک با ایمپلنت خودداری کنید. برای خارج کردن ذرات غذا، بعد از هر وعده‌ی غذایی دهانتان را با یک لیوان آب گرمی که یک قاشق چایخوری نمک در آن حل کرده‌اید، بشویید. تا یک هفته بعد از عمل این کار را ادامه دهید؛ بعد از آن از دهانشویه‌ی کلرهگزیدین استفاده کنید.

حداقل به مدت چند روز از واتر فلاسر و مسواک برقی استفاده نکنید. بهترین گزینه، استفاده از مسواک دستی ساده یا مسواک ایمپلنتی که ممکن است دندان‌پزشک به شما بدهد است.

در طولانی مدت نیز حواستان به مراقبت‌های بعد از ایمپلنت دندان باشد. این امر به معنای این است که هر روز مسواک بزنید و از دهانشویه و نخ دندان استفاده کنید. ایمپلنت دچار پوسیدگی نخواهد شد، اما بافت نرم اطراف آن ممکن است دچار عفونت شود. چکاپ مرتب نیز مهم است، چون کمک می‌کند تا عفونت قبل از اینکه باعث مشکل شود، تشخیص داده شود.

داشتن رژیم غذایی خوب بعد از جراحی ایمپلنت

 

مراقبت بعد از ایمپلنت دندان: رژیم مناسب و بهداشت دهان

بعد از جراحی ایمپلنت از غذاهای نرمی استفاده کنید که نیازی به جویدن زیاد ندارند. روز بعد از جراحی باید غذاهای خیلی نرم یا مایع (آبکی) مصرف کنید. این امر باعث می‌شود که دهان یا زبانتان را به خاطر بی‌حسی استفاده شده در طول جراحی، گاز نگیرید.

بلافاصله بعد از جراحی، توصیه می‌کنیم که اسموتی، ماست، بستنی، پودینگ، سس سیب، سیب‌زمینی له شده (پوره)، آش و سوپ خامه و غذاهای نرم و آبکی دیگر مصرف کنید.

سپس بعد از حدود یک هفته می‌توانید غذاهایی مصرف کنید که کمی جویدن لازم دارند، مانند ماکارونی و پنیر، پنکیک، برنج، نان نرم، سبزیجات پخته، تخم‌مرغ و پاستا.

سپس بعد از ۱-۲ هفته می‌توانید مجدداً از غذاهای سفت، مانند گوشت و سبزیجات خام در رژیم غذایی خود استفاده کنید. با این حال این امر بستگی به سرعت بهبودی شما دارد. همچنین باید حداقل تا دو هفته از جویدن غذا در سمتی که ایمپلنت قرار دارد خودداری کنید.

ترک سیگار و ترک مصرف الکل

سیگار کشیدن روند بهبودی ایمپلنت را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. به هیچ وجه نباید تا ۲ ماه بعد از جراحی سیگار بکشید. بهتر است که کلاً سیگار کشیدن را ترک کنید. نیکوتین باعث تنگ شدن رگ‌های خونی شده و این امر باعث اختلال در روند استئواینتگریشن (جوش خوردن) خواهد شد و منجر به عفونت و شکست ایمپلنت می‌شود.

همچنین تا ۷۲ ساعت بعد از کاشت ایمپلنت باید از مصرف الکل خودداری کنید. بهترین کار این است که حداقل یک هفته الکل مصرف نکنید. این امر باعث کند شدن ساخت رگ‌ها شده و در نتیجه منجر به این می‌شود که ایمپلنت به خوبی با استخوان جوش نخورد.

برنامه‌ریزی برای چکاپ

ممکن است لازم باشد تا ۱۴ روز بعد از جراحی برای کشیدن بخیه‌ها به متخصص ایمپلنت خود مراجعه کنید. برخی از بخیه‌ها خودبه‌خود جذب می‌شوند، اما این امر به معنای عدم مراجعه برای بررسی و معاینه‌ی مرتب نیست. دندانپزشک می‌تواند ببیند که آیا روند بهبودی طبق روال خود پیش رفته است یا خیر و اگر توصیه‌ای داشته باشد نیز به شما خواهد گفت.

علاوه بر این، باید مرتباً به متخصص مراجعه کنید تا لثه‌هایتان را معاینه کند. عفونت در بافت‌های نرم شروع می‌شود و سپس به سمت استخوان کشیده می‌شود و باعث احتمال شکست ایمپلنت خواهد شد.

باید اضافه کنیم که ایمپلنت‌ها سیستم جاذب فشار و ضربه ندارند؛ این امر به این معناست که اگر بایت قوی داشته و چیزی را محکم گاز می‌گیرید یا دندان‌هایتان را روی هم می‌فشارید (دندان قروچه)، دندان‌پزشک باید بررسی کند که فشار زیادی به ایمپلنت وارد نشود. ممکن است توصیه شود که از گارد شبانه استفاده شود.

بعد از ایمپلنت دندان چگونه بخوابم؟

اگر نگران تورم صورت یا دهانتان هستید، بهتر است که زیر سرتان ۲ عدد بالشت قرار دهید. این حالت باعث می‌شود که خون به راحتی به سمت پایین بدن جریان پیدا کرده و از محل آسیب‌دیده دور شود. برخی از دندانپزشکان هم توصیه می‌کنند که شب اول بعد از جراحی روی بالشت خود حوله‌ای پهن کنید؛ هنوز داخل بزاق دهان خون وجود دارد.

مقالات سایت کلینیک دندانپزشکی سپید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو