خبرهای خوش دارو، درمان و توانبخشی در هلال‌احمر

21

1401/7/27

19:58


معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر در نشست مدیران ستادی این معاونت با مدیران عامل استانی اعلام کرد: در تابستان امسال با رفع نقص و به روزرسانی ۹ سامانه درمان اضطراری BHCU و RDH تعداد مراکز بهداشتی و درمانی سریع‌الاستقرار (صحرایی) به 55 واحد فعال رسید. او از افزایش چشم‌گیر خودکفایی کشور در تولید انواع ارتز و پروتز با حمایت هلال احمر و برنامه ریزی برای افزایش کلینیک‌های تخصصی توانبخشی این جمعیت در مناطق محروم ایران خبر داد.

خبرهای خوش دارو، درمان و توانبخشی در هلال‌احمر

به گزارش بهداشت نیوز، عصر امروز در جریان گردهمایی مدیران عالی  جمعیت  هلال احمر از سراسر کشور که در شهر مشهد در حال برگزاری است؛پیمان نامدار معاون بهداشت، درمان و توانبخشی این جمعیت به همراه مدیرکل بهداشت و درمان، مدیرکل توانبخشی و مدیر دارو و تجهیزات پزشکی پاسخگوی سوالات و شنونده پیشنهادات مدیران عامل استان‌ها بود.

سامانه‌های درمان اضطراری در پاسخ به سوانح به روز شد

نامدار در این نشست از به روزرسانی همه سامانه‌های سریع‌الاستقرار درمان اضطراری ( RDH) و سامانه‌های پایه مراقبت‌های بهداشتی (BHCU) در تابستان امسال خبر داد و مجموع این سامانه ها در جمعیت‌های هلال احمر استان‌های مختلف کشور را ۵۵ واحد اعلام کرد.

وی این به‌روزرسانی را نشانی از افزایش آمادگی بهداشتی و درمانی هلال احمر برای امدادرسانی به آسیب‌دیدگان از سوانح در ایران دانست. 

نامدار همچنین عضویت ERU این جمعیت برای پاسخ بهداشتی و درمانی در عملیات‌های امداد به سوانح بین‌المللی را افتخار ایران و همه کشورهای مسلمان دانست و گفت: جمعیت کشورمان تنها هلال احمر در دنیا است که عضو پذیرفته شده در سامانه پاسخ بهداشت و درمان اضطراری  فدراسیون جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر (IFRC) است و در کنار تعدادی از جمعیت‌های صلیب‌سرخ در عملیات‌های بین‌المللی مداخله می‌کند. 

نامدار از مدیران عامل استانی خواست با نیازسنجی مناسب برای راه‌اندازی و تاسیس مراکز همودیالیز در شهرستان های کشور اقدام کنند و گفت: مرکز همودیالیز هلال احمر در شهر شاهرود توانست الگوی موفقی باشد. ضمن اینکه شرکت تجهیزات پزشکی «سها» وابسته به سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر نماینده انحصاری یکی از معروفترین صافی‌های دیالیز در دنیا و تولید کننده انواع تجهیزات و ست‌های لازم است.

او افزود: از آنجا که پول خدمات همودیالیز از جیب بیمار پرداخت نشده و توسط بیمه‌ تسویه حساب می‌شود، مراکز درمانی زیادی علاقه‌مند به ارائه این خدمات نیستند و هلال احمر براساس اهداف بشردوستانه می‌تواند پاسخگوی خوبی برای این نیاز باشد.

راه‌اندازی ۱۲ کلینیک تخصصی توانبخشی در ۲ سال گذشته

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر از مدیران عامل استانی این جمعیت خواست برای افزایش عدالت در نظام سلامت، نیازسنجی های لازم برای راه‌اندازی کلینیک‌های تخصصی توانبخشی در مناطق محروم و کم‌برخوردار را براساس شرایط منطقه و در چارچوب نیازمندی‌های وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی انجام دهند.

او تاکید کرد: در این نیاز‌سنجی باید منابع مالی مورد نیاز به دقت ارزیابی و امکان همکاری نیروی انسانی متخصص سنجش شود.

نامدار افزود: بسیاری از املاک وقفی یا صلح‌نامه‌ای اهدایی به هلال‌احمر در راستای ساخت مراکز بهداشتی و درمانی بوده‌است با وجود این اما لازم است مسائل مربوط به تسبیل این املاک قبل از آغاز طرح تأسیس به دقت بررسی شود.

او راه‌اندازی واحد‌های توانبخشی برای ارائه خدمات پایه همچون ارتوپدی فنی و همچنین کمک به کاهش مشکلات حرکتی ناشی از سکته‌های مغزی را در اولویت دانست و در ادامه تاکید کرد: با توجه به کاهش جمعیت و خطر پیرسالی جامعه، گشایش کلینیک‌های مشکلات حرکتی سالمندی در همه استان‌های کشور ضروری است.

پیمان نامدار از تقویت همکاری سه جانبه جمعیت هلال احمر، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت‌های دانش‌بنیان برای افزایش تولید و خودکفایی در قطعات و ابزارهای لازم ارتوپدی فنی خبر داد و گفت: خوشبختانه در سال‌های گذشته این همکاری‌ها توانست در بخش «ارتز» ۸۵ درصد خودکفایی در کشور ایجاد کند و اکنون مشغول تقویت تولید ملی و دانش‌بنیان در حوزه « پروتز» هستیم.

او ادامه داد: در ۲ سال گذشته ۳۵ پروژه پژوهشی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز شده که تعدادی از آن‌ها همچون نمونه‌هایی از مفاصل مکانیکی اندام‌ها به تولید انبوه رسیده و تعدادی از آن‌ها همچون اولین پروتز الکترونیکی دست ایرانی مراحل آخر تست بالینی خود را سپری می‌کند.

نامدار از مدیران عامل استان‌ها خواست جوانان خلاق و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در شهرستان‌ها و پارک‌های علم و فناوری استان‌ها را شناسایی و در این مسیر با جمعیت هلال‌احمر همراه کنند. 

تدوین آئین نامه اداره داروخانه‌های هلال‌احمر 

پیمان نامدار گفت: جمعیت هلال احمر در حال حاضر ۳۸ داروخانه فعال در سطح کشور دارد که ۲ داروخانه در شهر تهران و داروخانه جزیره کیش تحت مدیریت سازمان تدارکات پزشکی است و ۳۵ داروخانه دیگر را اداره دارو و تجهیزات پزشکی، زیرمجموعه معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی، راهبری و نظارت می‌کند.

او توضیح داد: نیازهای تازه برای مدیریت داروخانه و سازگاری با تغییرات سریع و مکرر بازار دارو در سال‌های گذشته باعث شد با همکاری معاونین بهداشت و درمان هلال احمر در ۳۱ استان کشور، آئین نامه جدید اداره داروخانه‌های این جمعیت در جلسات متعدد بررسی و نهایی شود.

او اجرای سامانه یکپارچه تامین داروهای اساسی و خاص بین داروخانه‌های هلال احمر و راه‌اندازی سیستم‌های منظم اطلاع‌رسانی برای بیماران را از اقداماتی دانست که در حال برنامه‌ریزی است و در چشم‌اندازی نزدیک دست یافتنی خواهد شد.

گفتنی‌است، دکتر حسین صدیقی پس از سال‌ها مدیریت اداره دارو و تجهیزات پزشکی جمعیت هلال‌احمر به تازگی به مقام بازنشستگی نائل شده و امروز آخرین حضور خود در میان مدیران عامل استان‌ها را تجربه کرد. به همین مناسبت پیمان نامدار و دیگر همکاران او از زحمات صدیقی قدردانی کردند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو