۱۰ کمپانی بزرگ و اصلی عرصه تکنولوژی در سال ۲۰۲۲ هر کدام چقدر ارزش دارند؟

۱۰ کمپانی بزرگ و اصلی عرصه تکنولوژی در سال ۲۰۲۲ هر کدام چقدر ارزش دارند؟


منبع: روزیاتو

36

1401/7/27

22:01


۱۰ کمپانی بزرگ و اصلی عرصه تکنولوژی در سال ۲۰۲۲ هر کدام چقدر ارزش دارند؟

۱۰ کمپانی بزرگ و اصلی عرصه تکنولوژی در سال ۲۰۲۲ هر کدام چقدر ارزش دارند؟

در شرایطی که سومین ربع مالی از سال ۲۰۲۲ میلادی نیز با پایان سپتامبر به پایان رسیده است، زمان زیادی تا انتشار اعداد مالی تازه در مورد ارزشمندترین کمپانی های حوزه تکنولوژی در جهان باقی نمانده است. اما به لطف CompaniesMarketCap، ارزیابی مهم ترین و موثرترین غول های عرصه تکنولوژی به صورت روزانه آپدیت می شود و جای تعجب ندارد که برخی از هولدینگ های بزرگ جهانی توانسته اند در صدر باارزش ترین شرکت های جهان در این حوزه قرار بگیرند.

باارزش ترین کمپانی های عرصه تکنولوژی کدامند؟

با اختراع امکان خرید از خانه، سرویس های استریمینگ، واقعیت مجازی، انرژی پاک، خودروهای برقی و بسیاری تکنولوژی های مشابه دیگر، ارزشمندترین کمپانی های حوزه تکنولوژی در سال ۲۰۲۲ انسان را به شکلی هیجان انگیز و از مسیرهایی باورنکردنی به سمت آینده پیش می برند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ شرکت باارزش عرصه تکنولوژی یا به عبارت بهتر، ارزشمندترین شرکت های بین المللی جهان در حوزه تکنولوژی در سال ۲۰۲۲ آشنا کنیم.

باارزش ترین کمپانی های عرصه تکنولوژی کدامند؟

۱۰- Samsung Electronics

ارزش: ۲۶۲.۳۴ میلیارد دلار

بر اساس آمار ارائه شده توسط CompaniesMarketCap، ارزش کمپانی Samsung Electronics در بازار در حال حاضر ۲۶۲ میلیارد دلار است. این کمپانی که رقیب اصلی اپل در زمینه تولید گوشی هوشمند است و سازنده گوشی محبوب گلکسی در زمینه وسایل الکترونیکی، لوازم خانگی هوشمند، کشتی سازی، مهندسی هوافضا و حوزه های دیگر نیز فعال است. بدین ترتیب سامسونگ سالانه به طور متوسط ۲۳۶ میلیون دلار درآمد دارد. سامسونگ به سه بخش فنی موفق تقسیم می شود: بخش وسایل الکترونیکی مصرفی، تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات موبایلی و بخش راهکارهای دستگاهی، اگر چه بخش بزرگی از درآمد سامسونگ از محصولات مرتبط با گوشی های هوشمند بدست می آید. کمپانی سامسونگ در سال ۱۹۳۸ تاسیس شده و در سال ۱۹۶۹ کمپانی سانیو با آن تلفیق شد که اکنون در مجموع بیش از ۲۸۷,۵۰۰ نیروی کار دارد.

باارزش ترین کمپانی های عرصه تکنولوژی کدامند؟

۹- NVIDIA

ارزش: ۲۸۸.۵ میلیارد دلار

با درآمد سالیانه ۳۰ میلیارد دلار، کمپانی NVIDIA اکنون بیش از ۲۸۸.۵ میلیارد دلار ارزش دارد. به عنوان برندی پیشگام در زمینه تولید نیمه رسانه ها، وسایل الکترونیکی مصرفی، بازی های ویدیوی و سخت افزار کامپیوتر، این کمپانی شناخته شده عرصه تکنولوژی بعد از شراکت با مایکروسافت برای تولید کارت های گرافیک برای کنسول های بازی ایکس باکس در اوایل دهه ۲۰۰۰ به شهرت و اعتبار کنونی اش رسید. این روزها، NVIDIA بازیگر اصلی عرصه تولید سریه ترین GPU برای کامپیوترهای شخصی، دستگاه های قابل حمل، گوشی های هوشمند، سیستم های گیمینگ، گجت های هوشمند خانگی و ابزارهای مشابه است. در سال ۲۰۱۸، این کمپانی شروع به توسعه سیستم های کامپیوتری مبتنی بر هوش مصنوعی برای خودروهای تمام اتوماتیک کرد که می توانند در آینده از طریق پلتفرم بسیار مدرن NVIDIA DRIVE رقیبی برای تسلا باشند.

باارزش ترین کمپانی های عرصه تکنولوژی کدامند؟

۸- Tencent Holdings

ارزش: ۳۱۲.۴ میلیارد دلار

غول چینی Tencent Holdings که در سال ۱۹۹۸ تاسیس شد، در مدت زمانی بسیار کوتاه به یکی از بزرگ ترین هولدینگ های چند رسانه ای در جهان تبدیل شده است. جدای از مالکیت برندهای مشهور گیمینگی مانند Fortnite و League Of Legends، این کمپانی در زمینه موتورهای جستجو، پرتال های وب، تکنولوژی هوش مصنوعی و تجارت الکترونیکی نیز سرمایه گذاری کرده است. بدین ترتیب، این غول چینی عرصه تکنولوژی توانسته سالانه درآمدی ۸۷ میلیارد دلاری داشته و ارزش کنونی خود را به بیش از ۳۱۲ میلیارد دلار برساند. اخیراً Tencent توانسته حقوق انحصاری انتشار فرانچایزهای سینمایی مشهوری مانند Star Wars و James Bond را در چین نیز بدست آورد که باعث افزایش قدرت آن ها در بازار و ارزش شان در آینده نزدیک خواهد شد. سرویس های آنلاین این غول عرصه تکنولوژی در حال حاضر روزانه یک میلیارد کاربر دارند.

باارزش ترین کمپانی های عرصه تکنولوژی کدامند؟

۷- Taiwan Semiconductor Manufacturing (TSMC)

ارزش: ۳۲۸.۴ میلیارد دلار

کمپانی تایوانی Taiwan Semiconductor Manufacturing (TSMC) که در سال ۱۹۸۷ تاسیس شد یکی از اولین کمپانی های حوزه تکنولوژی در جهان بود که صرفاً روی تولید چیپ های کامپیوتری نیمه رسانا تمرکز داشت. امروزه، محصولات این کمپانی در لوازم الکترونیکی مصرفی، ارتباطات کامپیوتری، تجهیزات خودرویی و سرویس های صنعتی کاربرد دارند. با تخصصی در کیفیت بالا، TSMC سالانه بیش از ۶۶ میلیارد دلار درآمد دارد و ارزش بازاری آن اکنون بیش از ۳۲۸ میلیارد دلار تخمین زده می شود. با نزدیک به ۵۷۰۰۰ کارمند، TSMC توانسته شراکت موفقیت آمیزی با کمپانی های NVIDIA, Intel, Qualcomm, Texas Instruments و به طور ویژه کمپانی Apple ترتیب دهد که از چیپ های نیمه رسانای این کمپانی برای برخی از محبوب ترین و پرفروش ترین محصولاتش استفاده می کند. بین سامسونک و TSMC، تایوان در حال حاضر یکی از بزرگ ترین کشورهای فعال در عرصه تکنولوژی است.

باارزش ترین کمپانی های عرصه تکنولوژی کدامند؟

۶- Meta Platforms

ارزش: ۳۴۱.۵ میلیارد دلار

کمپانی Meta Platforms که پیش از این با نام Facebook شناخته می شد، بزرگ ترین شبکه اجتماعی کره زمین است. این غول عرصه تکنولوژی که توسط میلیاردها نفر در سراسر جهان استفاده می شود اخیراً در حوزه متاورس مجازی پیشگام شده است، جایی که تکنولوژی هوش مصنوعی روزانه به پیشرفت خود ادامه می دهد. با درآمد سالانه ۱۲۰ میلیارد دلاری، ارزش کنونی Meta Platforms بیش از ۳۴۱.۵ میلیارد دلار برآورد می شود. با نزدیک به ۷۲,۰۰۰ کارمند، Meta Platforms بخش بزرگی از درآمد سالانه اش را از طریق تبلیغات دیجیتال بدست می آورد اما بدست آوردن مالکیت پلتفرم های Instagram, WhatsApp, و Oculus VR در سال های اخیر باعث افزایش ارزش و درآمد متا شده است. علیرغم فعالیت های غیرمعمول و شکست خورده از جانب مارک زاکربرگ به عنوان مدیرعامل در سال های اخیر، Meta Platforms هنوز هم در زمینه رسانه های اجتماعی پیشگام است.

باارزش ترین کمپانی های عرصه تکنولوژی کدامند؟

۵- Tesla

ارزش: ۶۶۹.۱ میلیار دلار

علیرغم اینکه ایلان ماسک ثروتمندترین مدیرعامل حوزه تکنولوژی در جهان است، کمپانی Tesla پنجمین غول ارزشمند حوزه تکنولوژی در سال ۲۰۲۲ است. به لطف تکنولوژی مدرن در خودروهای تسلا و خودروهای برقی، انرژی خورشیدی و انرژی سبز تجدید پذیر، تسلا سالانه درآمدی حدود ۵۴ میلیارد دلاری دارد و ارزش کنونی آن ۶۶۹.۱ میلیارد دلار برآورد می شود. این کمپانی یکی از فعالیت ها و سرمایه گذاری های ایلان ماسک در کنار SpaceX و Neuralink است که او را از دیگر رهبران آینده نگر حوزه تکنولوژی متفاوت ساخته است. از مدل های خودروهای الکتریکی دوستدار طبیعت تا همکاری با Panasonic, Piedmont Lithium و دیگر کمپانی ها، دیدگاه های شجاعانه ماسک به بشریت کمک کرده که از سوخت های فسیلی فاصله گرفته و همین موضوع باعث محبوبیت برند تسلا در سال ۲۰۲۲ و پس از آن شده است. باید انتظار چیزهای بیشتر، خلاقانه تر و بزرگ تری از ماسک، تسلا و دیگر فعالیت های کسب و کاری او در آینده داشت.

۴- Amazon

ارزش: ۱.۱۴ تریلیون دلار

به عنوان بزرگ ترین خرده فروش دیجیتال جهان، جای تعجب ندارد که Amazon Inc. در رتبه های بالای ارزشمندترین کمپانی های حوزه تکنولوژی قرار گرفته است. به لطف سرویس های خرید آنلاین، تحویل کالا، سرویس های استریمینگ Prime Video و دیگر فعالیت ها، آمازون سالانه ۴۷۸ میلیارد دلار درآمد دارد و ارزش کنونی آن به ۱.۱۴ تریلیون دلار رسیده است. با رویکردهای مبتنی بر رضایت مشتری مانند Amazon Prime Day Early Acess،  جای تعجب ندارد که آمازون یک کمپانی بسیار موفق و محبوب بوده است. در حالی که بسیاری بر این باورند آمازون تنها یک خرده فروشی آنلاین است و نه بیشتر، این کمپانی اخیراً وارد عرصه فراهم سازی فضای ابری کامپیوتری شده که بخش مهمی از درآمد آن را تشکیل می دهد. اخیراً نیز جف بیزوس به عنوان مدیرعامل این کمپانی بک تکنولوژی ضد پیری برای مبارزه با مرگ توسعه داده که در حد و اندازه برخی از اهداف تکنولوژیکی جاه طلبانه ایلان ماسک برای آینده بشریت است.

۳- Alphabet Inc.

ارزش: ۱.۲۷ تریلیون دلار

کمپانی مادر گوگل، Alphabet Inc. مالک بزرگ ترین موتور جستجو در جهان است. در کنار حضور آنلاین بین المللی و مالکیت پلتفرم هایی مانند YouTube، گوشی های هوشمندی مانند Google Pixel و همکاری با Android OS, Nest و یک سری گجت های هوشمند اتوماتیک خانگی، جای تعجب ندارد که Alphabet سالانه ۲۷۰ میلیارد دلار درآمد داشته و ارزش کنونی آن به ۱.۲۷ تریلیون دلار رسیده است. در کنار تولیدات گوگلی، Alphabet Inc. با Google Ventures و Google Capital نیز همکاری دارد که در کمپانی های کوچکتری سرمایه گذاری کرده و در حال توسعه قلمرو اقتصادی شان هستند. این کمپانی در سال ۱۹۹۳ توسط لری پیچ و سرگئی برین پایه گذاری شده و مالکیت دستکم ۳۰ شرکت فرعی را در اختیار داشته و در سراسر حوزه های تکنولوژی فعالیت دارد.

۲- Microsoft

ارزش: ۱.۶۸ تریلیون دلار

به رهبری بیل گیتس، Microsoft برند پیشگام در زمینه توسعه نرم افزاری و تولید سخت افزار است که عرصه کامپیوترهای شخصی را دگرگون ساخت. در کنار سیستم عامل جهانی ویندوز، سخت افزار و نرم افزارهای باکیفیت بالا، فراهم سازی فضای ابری کامپیوتری و دستگاه های الکترونیکی مانند تبلت های سرفیس، مایکروسافت سالانه بیش از ۱۹۳ میلیارد دلار درآمد داشته و ارزش کنونی آن ۱.۶۸ تریلیون دلار تخمین زده می شود. در کنار کامپیوترهای شخصی، مایکروسافت در دو دهه گذشته وارد عرصه هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، فضای ابری، اپلیکیشن های دیجیتالی، بازی های ویدیویی، ابزارهای مدیریت کسب و کار و بسیاری حوزه های دیگر شده است. مایکروسافت فراهم کننده سیستم های عامل برای تلفن های همراه، سرورها، ابزارهای هوشمند، گجت های خانگی و محصولات مشابه نیز هست.

باارزش ترین کمپانی های عرصه تکنولوژی کدامند؟

۱- Apple

ارزش: ۲.۲۳ تریلیون دلار

تحت رهبری پرجنجال تیم کوک به عنوان مدیر عامل، Apple ارزشمندترین کمپانی حوزه تکنولوژی در سال ۲۰۲۲ است و هیچ کمپانی در حد و اندازه های آن دیده نمی شود. بزرگی، گستردگی حوزه فعالیت و دسترسی جهانی این غول عرصه تکنولوژی به درآمد سالیانه ۳۸۶ میلیار دلاری منجر شده که ارزش کنونی کمپانی اپل را به ۲.۲۳ تریلیون دلار می رساند. در کنار محبوبیت قابل توجه به خاطر وسایل الکترونیکی متحول کننده برای مصرف کنندگان مانند آیفون، آیپد و آیپاد، اعتبار قابل اعتماد اپل در زمینه حفظ حریم شخصی کاربرانش باعث شده که این کمپانی از دیگر رقبا متمایز بوده و یک پایگاه طرفداری وفادار داشته باشد که از تازه ترین محصولات این کمپانی پشتیبانی می کنند. این روزها، به لطف اپل واچ، اپل تی وی، آیفون ۱۴، مک پروها، ایرپادها و بسیاری محصولات دیگر، به سادگی می توان درک کرد که چرا اپل طلایه دار عرصه تکنولوژی در سال ۲۰۲۲ است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو