آیا همه‌گیری‌های گذشته بر تکامل سیستم ایمنی تأثیر داشتند؟

45

1401/7/28

02:25


محققان بین المللی، در مطالعه جدیدی بررسی کرده اند، چگونه مرگ سیاه تکامل ژن‌ های ایمنی را شکل داد و مسیری را برای نحوه واکنش ما به بیماری ‌های امروزی، تعیین کرد.

آیا همه‌گیری‌های گذشته بر تکامل سیستم ایمنی تأثیر داشتند؟

به گزارش بهداشت نیوز، یک تیم بین ‌المللی از دانشمندان، با بررسی DNA چند صد ساله قربانیان و بازماندگان بیماری همه‌ گیر مرگ سیاه، تفاوت ‌های ژنتیکی کلیدی را شناسایی کردند که تعیین می ‌کرد چه کسی زنده خواهد ماند و چه کسی قربانی خواهد شد، و کشف کرده اند که آن جنبه ‌های سیستم ایمنی بدن ما، چگونه از آن زمان تا کنون، به تکامل خود ادامه داده ‌اند.

محققان، ژن ‌هایی را تجزیه و تحلیل و شناسایی کردند که از برخی افراد، در برابر همه ‌گیری طاعون ویرانگر که تقریباً 700 سال پیش سراسر اروپا، آسیا و آفریقا را فرا گرفت، محافظت می‌ کردند.

به گفته محققان، همان ژن هایی که زمانی در برابر مرگ سیاه محافظت می کردند، امروزه با افزایش حساسیت به سایر بیماری های خودایمنی از جمله کرون و آرتریت روماتوئید مرتبط هستند.

بیش از 500 نمونه DNA باستانی از بقایای افرادی که قبل از طاعون یا در اثر آن مرده بودند، و همچنین DNA افرادی که از مرگ سیاه در لندن جان سالم به در برده بودند، استخراج و غربالگری شد. دانشمندان به دنبال نشانه هایی از سازگاری ژنتیکی مربوط به طاعون بودند که توسط باکتری Yersinia pestis ایجاد می شود.

آنها، چهار ژن را شناسایی کردند، که همگی در تولید پروتئین ‌هایی نقش دارند که از سیستم‌ های ما در برابر عوامل بیماری‌ زا دفاع می ‌کنند و دریافتند، نسخه ‌هایی از آن ژن‌ ها که آلل نامیده می ‌شوند، یا از فردی در برابر طاعون محافظت می‌ کنند و یا فردی را مستعد ابتلا به این بیماری می ‌کنند.

افرادی که دارای دو نسخه یکسان از یک ژن خاص، معروف به ERAP2 بودند، با نرخ بسیار بالاتری نسبت به افرادی که دارای مجموعه ‌ای از نسخه‌ های مخالف بودند، از همه‌ گیری جان سالم به در بردند؛ زیرا نسخه‌ های «خوب»، امکان خنثی‌ سازی کارآمدتر Y. pestis توسط سلول‌ های ایمنی را فراهم کردند.

اروپایی ‌هایی که در زمان مرگ سیاه زندگی می‌ کردند، در ابتدا بسیار آسیب‌ پذیر بودند، زیرا اخیراً در معرض Yersinia pestis قرار نگرفته بودند. اما همانطور که امواج همه گیر در طول قرن های بعدی بارها و بارها رخ داد، میزان مرگ و میر کاهش یافت.

محققان تخمین می زنند :احتمال زنده ماندن افرادی که دارای آلل محافظ ERAP2 (کپی خوب از ژن) هستند، 40 تا 50 درصد بیشتر از افرادی است که این ژن را ندارند. این تیم گزارش داده است، که با گذشت زمان، سیستم ایمنی ما تکامل یافته است تا به روش های مختلف به عوامل بیماری زا پاسخ دهد.

دانشمندان اظهار داشته اند، درک حرکات و پویایی هایی که سیستم ایمنی انسان را شکل داده ‌اند، برای درک اینکه چگونه همه ‌گیری‌ های گذشته، مانند طاعون، به استعداد ما نسبت به ابتلا به بیماری در دوران مدرن کمک کرده اند، کلیدی است.

نتایج تحقیقاتی در مجله Nature منتشر شده اند.

منبع: سیناپرس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو