شیوه های درمان آبسه پاروتید و عوامل موثر بر افزایش ابتلا به این بیماری

شیوه های درمان آبسه پاروتید و عوامل موثر بر افزایش ابتلا به این بیماری


منبع: آرگا

34

1401/7/28

09:08


آبسه پاروتید یا سرطان غدد بزاقی نوعی بیماری بوده که در غدد پاروتید که در مقابل گوش ها قرار دارند رخ داده و اصلی ترین دلیل آن تکثیر باکتری یا ویروس در این غدد و مجاری آن و همچنین التهاب و انسداد این مجرا ها می باشد و در هنگام بروز بلافاصله باید با بهره مندی از راه های موثر درمان آبسه پاروتید این مشکل را رفع نمود.

یکی از بیماری هایی که امکان دارد افراد به آن مبتلا شوند عفونت غدد بزاقی بوده که ناشی از تاثیرگذاری یک عفونت باکتریایی یا ویروسی بر روی غده بناگوشی یا مجرای افراد می باشد که در نهایت موجب ایجاد تغییرات چرکی و تشکیل آبسه می گردد و در صورت بروز باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه شود. در همین راستا تصمیم داریم در این مطلب برای آگاهی شما عزیزان به بررسی راه های درمان آبسه پاروتید بپردازیم.

نحوه درمان آبسه پاروتید

پاروتید در واقع غده ای بوده که در قسمت بناگوش قرار دارد و باید بدانید که غدد بزاقی پاروتید زیر زبانی و تحت فکی می باشند. این نوع بیماری در حقیقت عفونت غده پاروتید یا غده بزاقی اصلی موضعی در حفره رترومندیبولار می باشد که عفونت صعودی از طریق مجرای استنسن یا باکتریمی یا ویرمی منجر به بروز آن می گردد. درمان آبسه پاروتید روش ها و راه های مختص به خود را داشته که در رفع بیماری کمک کننده و موثر می باشند.

راه های رفع و درمان عفونت غدد بزاقی

بهتر است بدانید که سه جفت غده در اطراف صورت افراد وجود دارد که بزرگترین آن ها غدد پاروتید بوده و ترشح و تولید بزاق از مهمترین وظایف این نوع غدد می باشد که رطوبت لازم را برای دهان تامین کرده و همچنین باید گفت بزاق به هضم غذا کمک می کند به گونه ای که ترکیبات غذایی را به تکه های کوچکتر تقسیم کرده و در پاکسازی دهان نقش بسزایی دارد.

بزاق در بین باکتری های مفید و مضر دهان حالت تعادل به وجود آورده به طوری که اگر ترشح بزاق کاهش پیدا کند باکتری های مضر دهان افزایش یافته و ترکیبات غذایی درون دهان باقی می مانند. همین امر امکان دارد موجب به وجود آمدن عفونت در دهان گردد. باکتری و برخی مواقع نیز عفونت ویروسی از درون پاروتیدال و غده های لنفاوی پری پاروتیدال یا از پارانشیم غده ای می توانند تغییرات چرکی به وجود آورند و در نتیجه سبب بروز آبسه گردند.

راه های درمان عفونت غدد بزاقی

دلایل ایجاد این عارضه

اکثر تومور های غدد بزاقی خوش خیم می باشند و ایجاد آن ها نیاز به یک دوره زمانی طولانی دارد. حتی توسعه یافتن تومورهای بدخیم غده های بزاقی به نقاط دوردست بدن نیز خیلی کم اتفاق می افتد. دلایلی که فرد را در معرض آبسه پاروتید یا عفونت غده بناگوشی قرار می دهد عواملی از قبیل کم آبدن بدن، خشکی دهان، عفونت دندان ها، رعایت نکردن بهداشت دهان، مسدود شدن مجاری، ضربه دهان، استفاده از بعضی داروها، تغذیه نامناسب، بیماری های مزمن و سرکوب دستگاه ایمنی می باشد.

راه های درمان آبسه پاروتید

عوامل موثر بر افزایش ابتلا به آبسه پاروتید

  • بالا رفتن میزان سن
  • مشکلات غذایی
  • بیماری دیابت
  • بهداشت نادرست و نامناسب دهان و دندان
  • اعتیاد داشتن به مشروبات الکلی
  • بیماری ایدز
  • اختلال پرخوری
  • عدم واکسینه شدن برای ویروس اوریون
  • وجود سندروم خشکی دهان
  • بروز سندروم شوگرن

علائم رایج و اصلی

  • نداشتن حس در بعضی از نقاط صورت
  • وجود اختلال در عمل بلع
  • نداشتن توانایی حرکت صورت
  • ایجاد تغییرات در حس بینایی
  • بروز ضعف عضلات در یک سمت از صورت
  • ایجاد زخم در پرده مخاطی دهان و پوشش دادن تومور
  • وجود توده یا ورم در محل گردن و دهان و فک
  • گرفته شدن و احتقاق بینی
  • وجود مشکل در باز کردن دهان

راه های رفع و بهبودی آبسه پاروتید

عوارض جانبی ناشی از این بیماری

کسانی که به آبسه پاروتید ابتلا پیدا می کنند خیلی کم درگیر عوارض جانبی می شوند. در صورتی که این عفونت درمان نگردد امکان دارد موجب شکل گیری آبسه در غدد بزاقی شود. در صورتی که عفونت غده های بزاقی به خاطر ایجاد تومور های خوش خیم باشد امکان دارد با بزرگ شدن غده همراه باشد. تومور های بدخیم خیلی سریع رشد کرده و حرکت را در منطقه درگیر مشکل ساز می کنند.

در صورتی که پاروتیدیت دو مرتبه رخ بدهید امکان دارد ورم شدید گردن موجب حذف غده های درگیر عفونت گردد. چنانچه عفونت غدد بزاقی در اندام های دیگر توسعه پیدا کند وضعیت مقداری جدی تر می شود. عفونت پوستی که به آن سلولیت یا آنژین لودویگ گفته می شود از انواع عوارض جانبی ناشی از پیشرفت عفونت در پوست می باشد.

نحوه رفع و بهبودی آبسه پاروتید

روش های درمان عفونت غدد بزاقی

از جمله مواردی که در رفع این بیماری موثر می باشند می توان به اصلاح وضعیت کم آبی بدن، رعایت بهداشت دهان و ترویج روند تولید بزاق، تزریق کردن آنتی بیوتیک داخل رگ ها، فلپ پوستی به جهت باز کردن سطح غده و آبسه و ممانعت از عفونت مثانه اشاره کرد. در ادامه دیگر روش های درمانی که در موارد شدیدتر باید از آن ها کمک گرفته شود را شرح داده ایم.

انجام عمل جراحی

در عمل جراحی قسمت سرطانی و خطرناک غدد بزاقی برداشته می شود. سه گونه جراحی برای این عمل در نظر گرفته شده که اولین مورد آن حذف قسمتی از غدد بزاقی می باشد که در این شیوه در صورت کوچک بودن تومور از نظر حجمی و وارد شدن آن به محلی که دسترسی به آن راحت باشد با برداشتن کمی از غدد بزاقی بخش سالم باقی می ماند.

در روش دوم به خاطر بزرگ بودن تومور کل غدد بزاقی بایستی برداشته شده و حذف گردد و در نوع سوم از بین بردن گره های لنفاوی گردن صورت می گیرد که این عمل در صورتی انجام می گیرد که طبق مدارک پزشکی ارائه شده مشخص شود تومور به غده های لنفاوی گردن انتقال پیدا کرده باشد که در این صورت غدد بزاقی دهان و همینطور گره های لنفاوی گردن باید حذف گردد.

دلایل ایجاد آبسه پاروتید

انجام پرتو درمانی یا رادیو تراپی

در این شیوه پرتو های قوی همچون اشعه ایکس بکار گرفته می شوند تا سلول های سرطانی از بین بروند. در طول پرتودرمانی پس از دراز کشیدن فرد بیمار بر روی یک میز و حرکت دستگاهی در اطراف او پرتو های شدید از راه همین دستگاه در مناطق خاص و سرطانی شده ورود پیدا می کنند.

انجام شیمی درمانی

در این شیوه به عنوان نوعی درمان دارویی از ترکیبات شیمیایی بهره گرفته می شود تا سلول های سرطانی از بین بروند. شیمی درمانی معمولا مخصوص بیمارانی می باشد که سرطان پیشرفته ای دارند و این سرطان تا مناطق دور بدن نیز توسعه پیدا کرده است. در حال حاضر این روش نوعی راه درمانی استاندارد برای رفع این بیماری در نظر گرفته نشده و معمولا جنبه تحقیقاتی دارد.

نحوه درمان آبسه پاروتید

در مطلب ارائه شده به بررسی علل ایجاد و راه های درمان آبسه پاروتید به طور کامل پرداختیم که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و نهایت بهره را از آن برده باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو