با کشیدن سیگار در بارداری این بلاها سر شما و فرزندتان می آید

با کشیدن سیگار در بارداری این بلاها سر شما و فرزندتان می آید


منبع: آرگا

34

1401/7/28

09:24


دود ناشی از سیگار حاوی مونوکسید کربن می باشد و کشیدن آن توسط خانم های باردار با عوارض جدی برای مادر و جنین همراه است، از این رو در ادامه به برخی از آسیب های کشیدن سیگار در بارداری اشاره می کنیم، با ما همراه شوید.

تقریبا همه افراد از مضراتی که سیگار برای سلامتی انسان دارد، آگاه می باشند، اما متاسفانه بسیاری از افراد با وجود آگاهی از این موضوع به مصرف دخانیات روی می آورند، حال استفاده از سیگار در بارداری نه تنها سلامت مادر را به خطر می اندازد، بلکه موجب به وجود آمدن مشکلات زیادی برای جنین خواهد شد، بنابراین در این مطلب درباره عوارض سیگار و عواقب آن در آینده کودک آگاه خواهید شد.

سیگار در بارداری و عوارض خطرناک آن برای جنین

سیگار حاوی مواد سمی زیادی از جمله سیانید، سرب و مقدار زیادی از ترکیبات سرطان زا می باشد، نیکوتین و مونوکسید کربن دو سم خطرناک ناشی از دود سیگار هستند، بنابراین خانم های حامله ای که سیگار می کشند، با انتقال مواد سمی به درون خونشان، سلامتی خود و جنینشان را به خطر می اندازند، در ادامه با عوارض سیگار کشیدن در  دوران حاملگی بیشتر آشنا می شوید.

 سیگار در بارداری

در اثر کشیدن سیگار در طی حاملگی، با وارد شدن نیکوتین و مونوکسید کربن به بدن مادر، میزان اکسیژنی که باید در اختیار جنین قرار بگیرد، کاهش می یابد، زیرا نیکوتین موجب محدود کردن عروق خونی به خصوص عروق موجود در بند ناف جنین شده و در نتیجه مقدار اکسیژن کاهش پیدا می کند، ضمن اینکه گلبول های قرمز خون که نقش انتقال اکسیژن را برعهده دارند، به جای اکسیژن، مولکول های مونوکسید کربن را حمل می کنند. سیگار کشیدن در دوران حاملگی بر روی سلامت مادر و جنین در قبل و بعد از حاملگی تاثیرات مخربی دارد، نیکوتین موجود در سیگار اعتیاد آور بوده و مونوکسید کربن به همراه سموم دیگر در اثر سیگار کشیدن وارد بدن مادر شده و از طریق جریان خون به طور مستقیم به خون جنین می رسد. در این بخش به برخی از عوارض سیگار در حاملگی و تاثیر آن بر روی جنین مطلع خواهید شد.
  • کاهش اکسیژن موجود در خون مادر و جنین
  • افزایش ضربان قلب نوزاد
  • خطر سقط جنین
  • خطر زایمان زودرس و یا تولد نوزاد با وزن کم
  • خطر ابتلای نوزاد به بیماری های تنفسی (ریوی)
  • افزایش خطر مرگ ناگهانی نوزاد

به طور کلی سیگار کشیدن در دوران بارداری اثرات مخربی بر روی رشد و تکامل جنین دارد، همچنین زایمان زودرس را به همراه داشته و در این حالت کودکانی که به دنیا می آیند با وزن در حدود ۱/۵ کیلوگرم خواهند بود، همینطور سیگار کشیدن خطر به دنیا آمدن نوزاد مرده را تا دو برابر افزایش می دهد.

 سیگار در دوران بارداری

خطر بروز ناهنجاری در کودکانی که دارای مادران سیگاری هستند، افزایش می یابد، بنابراین خانم های حامله باید سعی نمایند تا سیگار کشیدن در دوران حاملگی را ترک نمایند، زیرا سیگار علاوه بر خطراتی که برای سلامت مادر دارد، در رشد و نمو کودک نیز اختلال ایجاد خواهد کرد، تحقیقات نشان داده است که مادران سیگاری که دارای نوزاد پسر شده اند، پسران آنها در آینده معمولا دارای قد کوتاهی می باشند.

اما نکته مهم در مورد اطرافیان افراد سیگاری که در معرض دود غیر مستقیم قرار داشته و دود ناشی از سیگار کشیدن دیگران را استنشاق می کنند، این است که در واقع آنها نیز از آسیب های جدی سیگار در امان نیستند، چون دود سیگار دارای مواد مضر بوده و قرار گرفتن زیاد در معرض دود، احتمال زایمان زودرس، تولد نوزاد با وزن کم، نقایص زایمان و بسیاری از عوارض حاملگی را افزایش خواهد داد. ضمن اینکه نوزادان و کودکانی که در معرض دود غیر مستقیم سیگار هستند، معمولا دچار بیماری هایی مانند آسم و یا عفونت های ریه و گوش شده و حتی ممکن است با خطر مرگ ناگهانی مواجه شوند.

 سیگار کشیدن در بارداری

ترک سیگار و تغییرات بدن بعد از آن

فواید سیگار نکشیدن می تواند در عرض یک روز بعد از ترک آن خود را نشان دهد، بعد از کنار گذاشتن سیگار, ضربان قلب مادر و جنین به حالت عادی بر می گردد، بنابراین احتمال بروز مشکلات تنفسی وی نیز کاهش می یابد، حال با توجه به اینکه بدن به نیکوتین عادت کرده است با ترک آن علائمی خواهد داشت؛ مثلاً هوس کشیدن سیگار می کند، احساس گرسنگی داشتن، سرفه کردن، سردرد و یا عدم تمرکز، البته همه این علائم ترک به صورت موقتی و گذرا هستند و معمولا بعد از ۱۰ تا ۱۴ روز از بین می روند.

سیگار برای مادران باردار

حال باید به هنگام بروز علائم ترک سیگار بتوانید خود را کنترل کنید، به دلایل ترک کردن سیگار فکر کرده و به خود یادآوری کنید که این علائم در راه درمان شما بروز پیدا کرده و به زودی برطرف می شوند. توجه داشته باشید که تحمل کردن علائم ترک خیلی راحت تر از درمان بیماری هایی است که در نتیجه سیگار کشیدن برایتان اتفاق می افتند، فرد سیگاری حتی بعد از ترک سیگار، هوس کشیدن سیگار دارد، اما این هوس کوتاه مدت بوده و بالاخره از بین می رود، در صورتی که دوباره شروع به کشیدن سیگار کردید، نباید امید خود را از دست دهید، زیرا بسیاری از افراد سیگاری بارها پیش از ترک دوباره شروع به کشیدن سیگار کرده اند، اما نباید هیچگاه تسلیم شوید و می توانید با برنامه ریزی، راهکار موثر تری برای دفعات بعدی در برابر خواسته و میل خود به کشیدن سیگار را به کار گیرید و خوب فکر کنید.

سیگار در دوران حاملگی

همانطور که گفتیم؛ ترک سیگار باروری را بهبود می بخشد، حال ممکن است کاهش میزان تخمک قابل برگشت نباشد، اما از طریق ترک سیگار عوارض بارداری ناشی از مصرف دخانیات به شکل چشم گیری کاهش می یابد، از آنجا که ترک سیگار بسیار دشوار است، بنابراین افرادی که قصد این کار را دارند بهتر است تحت نظر مشاورین این حوزه اقدام به ترک نموده و از پشتیبانی آنها برخوردار شوند تا به این صورت شانس موفقیت آنها نیز افزایش یابد.

از اینکه تا پایان این مطلب از کودک و والدین ما را همراهی کردید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم مطالب گفته شده در زمینه بارداری و ترک سیگار برای شما سودمند واقع شده باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو