نگاه‌های سیاسی و فاصله‌های ایدئولوژیک نباید باعث اختلاف میان اهالی فرهنگ و هنر شود | خبرهایی از فجر ۴۱

31

1401/7/28

11:12


مجتبی امینی، دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر با حضور در پردیس سینمایی ملت از سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران بازدید کرد و گفت: نگاه‌های سیاسی و فاصله‌های ایدئولوژیک نباید باعث اختلاف میان اهالی فرهنگ و هنر شود.

نگاه‌های سیاسی و فاصله‌های ایدئولوژیک نباید باعث اختلاف میان اهالی فرهنگ و هنر شود | خبرهایی از فجر ۴۱

به گزارش هنرآنلاین، امینی درباره اهمیت فیلم کوتاه و تاثیر آن بر سینمای بلند و حرفه‌ای گفت: قاعدتا باید بگویم که ریشه سینما و آثار سینمایی گره خورده با سینمای کوتاه است و به نوعی آینده و سرمایه جامعه سینمایی ما فیلمسازان کوتاه هستند و اگر به پیشینه بیشتر فیلمسازان مهم کشور نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که این افراد فعالیت حرفه‌ای خود را از ساخت فیلم کوتاه آغاز کرده‌اند. بنابراین بهترین و مهمترین سرمایه‌گذاری سینمای ایران سرمایه‌گذاری در حوزه فیلم کوتاه و مستند است و این دو حوزه تاثیر بسیار زیادی در پیشرفت سینمای این کشور دارند.

او افزود: بسیاری از فیلمسازان فیلم اولی در سینمای بلند داستانی که مورد تحسین واقع شدند از افرادی هستند که پیش‌تر در سینمای کوتاه کشف شده بودند. این نکته مهم است که فیلمسازان در فضای فیلم کوتاه اعتماد به نفس پیدا می‌کنند و به همین دلیل سینمای کوتاه و جشنواره فیلم کوتاه بهترین فضا برای استعدادیابی است.

این تهیه‌کننده سینما و تلویزیون درباره نگاه خود به سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه عنوان کرد: البته که امروز اولین روز برگزاری جشنواره فیلم کوتاه است و الان بسیار زود است که بخواهیم درباره این دوره از جشنواره صحبت کنیم و باید درباره عملکرد این جشنواره پس از دوره برگزاری کارشناسان و اهالی رسانه صحبت کنند.

دبیر چهل و یکمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر درباره ناآرامی‌هایی که در یک ماه اخیر در کشور شکل گرفته و صحبت‌ها و انتقاداتی که نسبت به برگزاری این جشنواره به وجود آمده بود، توضیح داد: اگر به جریاناتی که در تمام دنیا درحال رخ دادن است توجه کنیم متوجه می‌شویم که هیچ کشوری نیست که مبتلا به بحران‌‌های سیاسی-اجتماعی نباشد. اگر به کشورهای منطقه نگاه کنیم، می‌بینیم که تمام کشورهای همسایه با ایران درگیر بحران‌های سیاسی- اجتماعی هستند. وارد اروپا هم که می‌شویم شاهد وضعیت کشورهایی هستیم که بحران‌های اقتصادی، سیاسی و... در آن‌ها شکل گرفته‌است. بنابراین هیچ کشوری نمی‌تواند کاملا آرام و بدون بحران باشد.

امینی ادامه داد: همچنین زمانی که چنین بحران‌هایی در یک جامعه رخ می‌دهد و مطالبات مردمی شکل می‌گیرد، باعث بلوغ کشور می‌شود و البته که باید بدانیم تا زمانی که کشور درگیر این مسائل است و تا لحظه‌ای که تغییرات و اصلاحاتی شکل بگیرد مدت زمان نسبتا زیادی زمان لازم دارد تا به شرایط آرام خود بازگردد. به همین دلیل باید بدانیم که این اتفاقات اگر قرار باشد تمام رویدادها و مسائل جاری را تحت الشعاع قرار دهد، قطعا کشور از برنامه پیشرفت خود عقب می‌ماند لذا از دیدگاه منطقی موضوعات باید تفکیک شده در جامعه پیش بروند و نباید اتفاقاتی به دیگر مسائل کشور آسیب بزند.

امینی درباره تاثیری که رویدادهای فرهنگی بر جریان‌های اجتماعی می‌تواند داشته باشد، بیان کرد: فضای فرهنگی بهترین شرایط را برای گفتگو درباره موضوعاتی که نزدیک به یک ماه است کشور درگیر آن شده ایجاد می‌کند و همین فستیوال‌ها و جشنواره‌های فرهنگی بهترین محل برای کرسی‌های آزاداندیشی و گفتمان است. چراکه فیلمسازان ما جلوتر از آحاد مردم هستند و به درستی می‌توانند به مسائل بپردازند و این شرایط بهترین فضا را برای شکل گیری دیدگاه‌ها و نگاه‌های متفاوت شکل می‌دهد. من معتقدم نباید مسائل مختلف کشور را به یکدیگر گره زد چراکه کشور از موضوعاتی که دارای اهمیت است عقب می‌افتد و باید این جداسازی و تفکیک مسائل از یکدیگر را همیشه در نظر بگیریم.

او ادامه داد: همچنین جشنواره فیلم کوتاه تهران به دلیل فضای نخبه‌پرور جوانی که دارد یکی از مناسب‌ترین امکان‌ها برای گفتگو است. این نسل جوانی که در این جشنواره حضور دارند حرف‌ها و دیدگاه‌های تازه و نویی دارند که می‌توانند به درستی به مسئولان ارائه شود.

دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر درباره آخرین اخبار از این جشنواره عنوان کرد: نزدیک به چهار ماه است که کارهای پیش تولید جشنواره فجر آغاز شده و مدیران و افرادی که در این جشنواره ما را همراهی می‌کنند انتخاب شده‌اند و برنامه‌ریزی‌های آن درحال انجام است. اولین خبرها درباره جشنواره فیلم فجر نیز از ابتدای آذرماه در اختیار رسانه‌ها و مخاطبان این جشنواره قرار می‌گیرد.

امینی در پایان تاکید کرد: تمامی عوامل فرهنگ، هنر و رسانه دلسوز فرهنگ و هنر این مملکت هستند و مانند یک خانواده می‌مانند که حتی اگر اختلافات ایدئولوژیک در میان آن‌ها وجود داشته باشد باز هم وحدت ملی و مودت دلسوزانه‌ای نسبت به فرهنگ خود دارند و برای این موضوع قدم برمی‌دارند. نباید نگاه‌های سیاسی و فاصله‌های ایدئولوژیک باعث اختلاف میان اهالی فرهنگ و هنر شود. ما باید برای حفظ فرهنگ و هنر ایران قدم برداریم و الان شرایطی است که نگاه اهالی فرهنگ و هنر باید پدرانه و دلسوزانه باشد و درگیر موج‌های مقطعی نشویم. این نکته مهم است که هنرمند جایگاه والایی در هر کشوری دارد و شعار ما در حوزه فرهنگ و هنر باید اخلاق و همدلی باشد چراکه هر شخصی از این شعار فاصله بگیرد اولین آسیب را به خود و آسیب بعدی را به فرهنگ و هنر این کشور وارد می‌کند.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان ۱۴۰۱ در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو