سبزیجات مقوی و سالم را بشناسید

منبع: دلتا پیام

28

1401/7/29

16:32


سبزیجات یکی از گروه‌های غذایی ارزشمندی هستند که در این روزگار پراسترس خوردن آن‌ها بیش از پیش توصیه می‌شود.

سبزیجات یکی از گروه‌های غذایی ارزشمندی هستند که در این روزگار پراسترس خوردن آن‌ها بیش از پیش توصیه می‌شود.

سبزیجات مقوی و سالم

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند ۲ تا ۳ واحد از سبزیجات را در برنامه غذایی خود بگنجانید. با برخی از سبزیجات مقوی و سالم در مجله دلتا آشنا شوید.

فلفل دلمه‌ای

در صورتی که نوع رنگی این سبزی به مصرف برسد بتاکاروتن فراوانی دریافت خواهد شد. همچنین فلفل دلمه‌ای منبع عالی ویتامین C است به طوری که با خوردن ۱۰۰ گرم از آن ۱۴۰ میلی گرم از این ویتامین دریافت خواهد شد.

پیاز

پیاز سرشار از کوئرستین ترکیبی در خانواده فلاونوییدهاست که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. بنابراین خوردن ۳ تا ۴ پیاز در هفته احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد و احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها به خصوص سرطان مثانه در سیگاری‌ها را به حداقل می رساند. خوردن یک پیاز متوسط، ۵ درصد از نیاز روزانه به پتاسیم را تامین می کند.

سبد سبزیجات

سیر

سیر، منبع پتاسیم است. به طوری که با خوردن ۱۰۰ گرم از آن ۶۲۰ میلی گرم از این ماده معدنی دریافت می‌شود پس فشارخون را پایین می‌آورد. علاوه بر این سیر منبع سلنیوم و روی است به همین دلیل به سیر خاصیت ضدباکتریایی و ضدویروسی را نسبت می‌دهند یعنی به تقویت سیستم دفاعی بدن کمک می‌کند و به کسانی که مداوم به عفونت‌های قارچی، میکروبی و ویروسی مبتلا می‌شوند، توصیه می‌شود.

هویج

هویج فیبر بسیاری دارد پس افرادی که یبوست دارند باید آن را در برنامه غذایی روزانه شان بگنجانند. ماده مغذی دیگری که در هویج یافت می‌شود، بتاکاروتن است که البته مقدارش بیش از مقدار موجود در سایر مواد مغذی است یعنی حدود ۵۰۰۰ میکروگرم در هر ۱۰۰ گرم هویج.

کلم قرمز

رنگ ارغوانی این سبزی به وجود لیکوپن برمی‌گردد که خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد و یک ماده مغذی ضد پیری است. البته کلم قرمز منبع مناسبی از پتاسیم نیز هست بنابراین کسانی که فشار خون بالایی دارند، بهتر است که آن را در رژیم روزانه خود قرار دهند.

گوجه فرنگی

این ماده غذایی منبع ویتامین C، بتاکاروتن و لیکوپن است، آنتی اکسیدان‌هایی قوی که از بروز سرطان، بیماری‌های قلبی و سکته جلوگیری می‌کنند. پس اگر هدفتان داشتن سیستم دفاعی قوی است چه بهتر که گوجه فرنگی بیشتر بخورید.

خیار

خیار منبع ویتامین K و پتاسیم است. بنابراین کسانی که به خون ریزی‌های طولانی مدت دچار می‌شوند یا از فشار خون رنج می‌برند، بهتر است که آن را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

قارچ

خوردن ۵ عدد قارچ، ۵۰ درصد از نیاز روزانه بدن به مس را تامین می‌کند. با مصرف ۱۰۰ گرم از این سبزی، ۳۲۰ میلی گرم پتاسیم مورد نیاز بدن تامین خواهد شد بنابراین افراد مبتلا به فشارخون می‌توانند این سبزی را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

کاهـو

بهتر است برای خوردن این سبزی برگ‌های سبزتر آن را انتخاب کنید. زیرا هم بتاکاروتن بیشتری دارد و هم سرشار از ویتامین K و اسیدفولیک است. بنابراین مصرف این سبزی یک عادت غذایی مناسب برای کسانی است که زمینه ابتلا به بیماری‌های قلبی دارند.

با سبزیجات مقوی و سالم آشنا شوید

پیشنهاد مطالعه: مطلب با فواید و مضرات مصرف چای آشنا شوید را بخوانید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو