قائم‌مقام معاون سیمای سازمان صدا و سیما: حمایت از تولید آثار کوتاه داستانی می‌تواند جزء شرح وظایف «مرکز سیمرغ» قرار بگیرد

منبع: سینما پرس

28

1401/7/30

10:21


سینماپرس: قائم‌مقام معاون سیمای سازمان صدا و سیما گفت: بخش عمده‌ای از فیلمسازان سینمای کوتاه، در مرحله کسب تجربه هستند و فیلم کوتاه به نوعی یک پله است تا بتوانند وارد فضای حرفه‌ای‌تر سینما بشوند. در عین حال استعدادهای درخشانی در میان فیلمسازان سینمای کوتاه دیده می‌شود.

دومین روز سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

سینماپرس: قائم‌مقام معاون سیمای سازمان صدا و سیما گفت: بخش عمده‌ای از فیلمسازان سینمای کوتاه، در مرحله کسب تجربه هستند و فیلم کوتاه به نوعی یک پله است تا بتوانند وارد فضای حرفه‌ای‌تر سینما بشوند. در عین حال استعدادهای درخشانی در میان فیلمسازان سینمای کوتاه دیده می‌شود.

به گزارش سینماپرس، سلیم غفوری در بازدید از روند برگزاری جشنواره درباره حمایت سازمان صدا و سیما در حوزه پخش فیلم‌های کوتاه توضیح داد: در دوره جدید فعالیت‌ها، سازمان صدا و سیما تا به اینجا مجموعه‌های جدیدی را تشکیل داده است که یکی از آن‌ها سیمرغ است. یکی از برنامه‌هایی که در این مرکز پیگیری می‌شود، تولید آثار کوتاه و حمایت از فیلم‌های کوتاه است. اساساً یک دفتر را در این مجموعه به تولید آثار کوتاه اختصاص داده‌ایم که البته حیطه فعالیت آن تنها فیلم کوتاه نیست و مجموعه آثاری را که در قالب تلویزیون به آن‌ها میان‌برنامه می‌گوییم در این دفتر تولید می‌شود اما حتماً حمایت از تولید آثار کوتاه داستانی نیز می‌تواند جزء شرح وظایف این مرکز قرار بگیرد.

وی افزود: در همان مجموعه سیمرغ، خانه تولیدات جوان را نیز داریم که پیش‌تر در تلویزیون وجود داشت اما ساختار آن مشخص نبود. در حال حاضر این خانه در ساختار مجموعه سیمرغ تعریف شده است. پیش از این در عرصه فیلم‌هایی مستند، هم شبکه مستند، تولید آثار کوتاه را در دستور کار داشت و هم شبکه‌های دیگر تولیداتی را در قالب مستند کوتاه داشتند که در جشنواره‌های مختلف سینمایی مانند سینماحقیقت حائز رتبه‌های خوبی شدند. در زمینه پویانمایی (انیمیشن) نیز مرکز صبا به‌صورت تخصصی وظیفه تولید و حمایت از آثار پویانمایی را برعهده دارد.

مدیر سابق شبکه مستند سیما درباره ارزیابی خود از روند رشد سینمای کوتاه ایران گفت: من از سال‌های پیش در چند دوره در جشنواره فیلم کوتاه تهران از اعضای هیأت انتخاب و یا داوری بوده‌ام. برخی از آثاری که به جشنواره می‌رسید، آثاری درخور توجه بودند. امسال نیز بعد از چند سال که از فضای سینمای کوتاه کمی دورتر بودم، در جشنواره فیلم شهر، جزء هیأت داروان بودم و در بخش مستندهای کوتاه، شاهد آثاری بودیم که واقعاً آثار قابل اتکایی بودند. ما نباید انتظار آثار حرفه‌ای را از همه فیلمسازان کوتاه داشته باشیم.

قائم‌مقام معاون سیما درباره امکان نمایش فیلم‌های مستند حاضر در جشنواره فیلم کوتاه تهران از تلویزیون گفت: از سال‌های قبل تفاهم‌نامه‌ای میان انجمن سینمای جوانان ایران و شبکه مستند تلویزیون منعقد شده است تا حق پخش آثار برتر انجمن از سوی تلویزیون خریداری شود و این آثار در شبکه مستند به نمایش گذاشته شود. امسال نیز این اتفاق خواهد افتاد. در بخش مستند جشنواره امسال نیز آثار برتر از طرف تلویزیون خریداری شده و پخش خواهد شد.

سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان ۱۴۰۱ در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو