تنبلی تخمدان چیست؟ همه چیز درباره سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

منبع: مینویسم

45

1401/7/30

13:32


اگر می خواهید بدانید سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS یا تنبلی تخمدان چیست بر اثر چه چیزی بوجود می آید، علائم و عوارض آن چیست و چگونه کنترل و درمان می شود همراه مینویسم باشید.

تنبلی تخمدان چیست؟ همه چیز درباره سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS یک نوع مشکل هورمونی است که بر عملکرد تخمدان ها تاثیر می گذارد. در ادامه همه چیز درباره تنبلی تخمدان شامل علت تنبلی تخمدان در خانم ها چیست، علائم و نشانه های تنبلی تخمدان چیست، عوارض تنبلی تخمدان، نحوه تشخیص تنبلی تخمدان، کنترل تنبلی تخمدان و روش هایی برای کاهش خطرات و عوارض آن آورده شده است.

نکات کلیدی در مورد تنبلی تخمدان PCOS

  • در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث تنبلی تخمدان میشود باید بگوییم سندرم تخمدان پلی کیستیک با افزایش سطح دو هورمون در بدن همراه است: انسولین و تستسترون (هورمون های نوع مردانه)
  • علائم تنبلی تخمدان از شدید تا خفیف متغیر هستند. این علائم شامل پریودهای سنگین یا نامنظم، آکنه، موهای زاید پوست و بدن، ریزش موی سر و افزایش وزن هستند. 
  • سه ویژگی و نشانه اصلی PCOS عبارتند از پریودهای نامنظم، تستوسترون اضافی و تخمدان پلی کیستیک
  • کارهایی برای کاهش علائم و اثرات بلندمدت آن بر سلامتی وجود دارند. 
  • زندگی با PCOS می تواند چالش برانگیز و دشوار باشد؛ بنابراین داشتن حمایت کافی و مراقبت از بهزیستی عاطفی ضروری است. 

تنبلی تخمدان (PCOS) چیست؟

اگر در سنین باروری هستید، معمولاً هر ماه یک تخمک از تخمدان شما تولید می شود. این فرآیند نیازمند واکنش دقیق یک سیستم هورمونی پیچیده است. اگر سندرم پلی کیستیک دارید، تستوسترون و انسولین بیشتر از حد نیاز در بدنتان تولید می شود. 

این هورمون اضافی، آزادسازی تخمک ها از تخمدان را متوقف می کند اما مانع تولید آن ها نمی شود. تخمک ها همچنان در تخمدان تولید می شوند؛ به همین دلیل است که به این بیماری، سندرم تخمدان پلی کیستیک گفته می شود (کیست های بسیار زیاد در تخمدان). 

تنبلی تخمدان چیست

چه کسانی دچار تنبلی تخمدان می شوند؟

PCOS می تواند در دوران بلوغ یا اوایل تا اواسط 20 سالگی ایجاد شود. آن را می توان شایع ترین بیماری هورمونی زنان در سنین باروری دانست به طوری که 8 تا 13 نفر از 100 نفر به این بیماری مبتلا می شوند. 

ممکن است تا زمانی که برای بارداری دچار مشکل نشوید، ندانید PCOS دارید. 

علت اصلی تنبلی تخمدان چیست؟ چه چیزی باعث PCOS می شود؟

علت PCOS یا سندرم تخمدان پلی کیستیک هنوز مشخص نیست اما ممکن است ژنتیکی باشد. اگر یکی از بستگانتان مبتلا به سندرم پلی کیستیک است، احتمال ابتلا شما نیز بیشتر می شود. 

علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک مربوط به افزایش سطح هورمون، عمدتاً تستوسترون و انسولین هستند.

  • تستسترون هورمون تولید شده توسط تخمدان هاست. اگر سندرم تخمدان پلی کیستیک داشته باشید، تخمدان ها تستوسترون بیش از حد نیاز تولید می کنند. این افزایش هورمون باعث به وجود آمدن علائم PCOS می شود. 
  • انسولین هورمونی است که سطح گلوکز (نوعی قند) خون را کنترل می کند. اگر PCOS داشته باشید، بدن نمی تواند از انسولین به طور موثر استفاده کند (به این مشکل، مقاومت به انسولین می گویند). در نتیجه، سطح گلوکز در بدن بسیار زیاد می شود. به منظور کاهش سطح گلوکز، بدن انسولین بیشتری تولید می کند. سطح بالای انسولین منجر به افزایش وزن، پریودهای نامنظم و مشکلات باروری می شود. 

علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک چه هستند؟

علائم این سندرم از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند. برخی علائم بسیار کم یا خفیف دارند در حالی که برخی دیگر تحت تاثیر علائم شدید و بسیار زیادی قرار می گیرند. 

علائم شایع تنبلی تخمدان

پریود و باروری

  • پریود نامنظم 
  • مشکل در باردار شدن
  • وجود کیست های مختلف در تخمدان
  • هیپرپلازی آندومتر

مو، پوست و بدن

  • آکنه روی صورت و بدن که می تواند شدید باشد
  • موهای زاید روی صورت، سینه و شکم (هیرسوتیسم)
  • ریزش یا نازک شدن موی سر (آلوپسی)
  • اضافه وزن یا تجربه افزایش سریع وزن
  • مشکل در کاهش وزن

درباره رابطه تنبلی تخمدان و وزن بیشتر بخوانید

سلامت روان یا عاطفی

تغییرات هورمونی یا مواجه با علائم PCOS می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • تغییرات خلق و خو
  • کاهش عزت نفس
  • خویشتن شناسی ضعیف
  • اضطراب
  • افسردگی

این احساسات می توانند بر کیفیت زندگی تاثیر بگذارند. 

بیماری های مرتبط

داشتن PCOS، احتمال ابتلا به بیماری های زیر را افزایش می دهد:

روش تشخیص تنبلی تخمدان (سندرم تخمدان پلی کیستیک)

تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک دشوار و پیچیده است زیرا علائم بسیار زیادی دارد و شخص مبتلا به این سندرم لزوماً تمامی این علائم را با هم ندارد. تعداد بسیار کمی از افراد، علائم مشابهی را تجربه می کنند. علائم تنبلی تخمدان می توانند در مراحل مختلف زندگی تغییر کنند. 

به منظور تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک، پزشک می بایست علائم، سابقه خانوادگی و ظاهر فیزیکی شما را بررسی کند. ممکن است برای تایید تشخیص پزشک نیاز به انجام آزمایش های مختلف باشد. 

معیارهای تشخیص PCOS

به منظور تشخیص PCOS، دو مورد از این سه مورد نیاز است:

  1. پریود نامنظم
  2. سطح بالای تستوسترون که به روش های مختلف تشخیص داده می شود:
  • آزمایش خون یا
  • علائمی از قبیل موهای اضافی بدن و صورت، آکنه و ریزش موی سر.
  1. تخمدان پلی کیستیک در سونوگرافی قابل مشاهده است (قط در صورتی انجام می شود که 8 سال یا بیشتر پریود شده باشید).

در صورت وجود دو معیار اول، سونوگرافی معمولاً انجام می شود. 

چگونه می توان تنبلی تخمدان را کنترل کرد؟

pcos چیست

در حالی که هیچ درمانی برای PCOS وجود ندارد، با حمایت درست می توان علائم و اثرات بلندمدت آن بر سلامتی را کاهش داد. از آنجایی که PCOS می تواند علائم بسیار زیادی داشته باشد، درمان های مختلفی برای کنترل این بیماری نیاز هستند. کنترل موثر PCOS از طریق همکاری با تیم های مراقبتی برای بهره مندی از بهترین استراتژی هاست. گروه های حمایتی PCOS می توانند منابعی برای اطلاعات مفید باشند. 

کنترل PCOS با تغییر سبک زندگی

ثابت شده است که داشتن سبک زندگی سالم می تواند یک روش موثر در کنترل PCOS و کاهش شدت علائم آن باشد. سبک زندگی سالم شامل داشتن یک رژیم غذایی متعادل و مغذی، فعال بودن، حفظ وزن مناسب و کاهش عادت های مضر مانند سیگار کشیدن یا مصرف بیش از اندازه مشروبات الکلی است. 

بهترین رژیم غذایی برای تقویت تخمدان

کنترل تنبلی تخمدان با دارو

تاثیر دارو در کنترل سندرم تخمدان پلی کیستیک بهتر از داشتن یک سبک زندگی سالم نیست. شما ممکن است بتوانید بدون نیاز به مداخله پزشکی، علائم و خطرات درازمدت سلامتی را با موفقیت مدیریت کنید.

داروهای مختلفی برای کنترل علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک از جمله آکنه، رشد موهای زائد، مشکلات مرتبط با پریود یا باروری وجود دارند. برخی از این داروها به بیش از یک علامت کمک می کنند. تاثیر PCOS در هر فرد متفاوت است. پزشک باید بهترین دارو را با توجه به نیاز بدن شما تجویز کند. 

همچنین بخوانید: بهترین ویتامین ها برای تنبلی تخمدان

کنترل بهزیستی عاطفی

زندگی کردن با PCOS می تواند دشوار باشد چراکه بر بهزیستی روانی فرد تاثیر می گذارد. این ممکن است به دلیل ترکیبی از تاثیرات هورمونی و مقابله با علائم PCOS باشد. تجربه عزت نفس پایین، خویشتن شناسی ضعیف، اضطراب و افسردگی شایع هستند و همگی بر کیفیت زندگی تاثیر می گذارند. 

کنترل باروری

داشتن سندرم تخمدان پلی کیستیک بدان معنی نیست که دیگر نمی توانید باردار شوید. PCOS یکی از شایع ترین اما قابل درمان ترین دلایل ناباروری به شمار می رود. اگر PCOS دارید، عدم تعادل هورمونی در رشد و آزاد شدن تخمک ها از تخمدان (تخمک گذاری) اختلال ایجاد می کند. اگر تخمک گذاری صورت نگیرد، نمی توانید باردار شوید. پزشک یا متخصص بارداری می تواند روش هایی را برای کمک به تخمک گذاری و افزایش احتمال بارداری پیشنهاد دهد. 

کنترل موهای زائد 

گاهی اوقات، کنترل رشد موهای زائد با ترکیب درمان پزشکی و الکترولیز یا لیزر درمانی موثر است. پزشک می تواند بهترین روش را برای شما تجویز کند. 

چگونه می توان عوارض تنبلی تخمدان را کاهش داد؟

PCOS می تواند احتمال ابتلا به بیماری های دیگر را افزایش دهد؛ بنابراین، انجام منظم معاینات پزشکی ضروری است. برخی از علائم PCOS بعد از یائسگی کاهش می یابند اما احتمالاً این زمانی است که بسیاری از بیماری های مرتبط ظاهر می شوند.

به منظور کاهش عوارض:

  • از یک رژیم غذایی سالم و ورزش پیش از یائسگی پیروی کنید. 
  • از پزشک خود سوال کنید که از چه سنی باید ارزیابی خطرات قلبی عروقی و بررسی منظم فشار خون خود را شروع کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو