طرز تهیه کلم شور سفید خانگی ترد و خوش طعم بدون سرکه به روش بازاری

منبع: جدول یاب

43

1401/7/30

14:11


طرز تهیه کلم شور

کلم شور یکی از چاشنی های خوشمزه ایرانی است که طعمی کاملا متفاوت با ترشی کلم دارد و در کنار انواع غذاها سرو می شود. کلم شور برای افرادی که علاقه زیادی به سرکه و ترشی ندارند بسیار مناسب می باشد. مواد شور کاملا سلیقه ای است و با روش ها و مواد متفاوتی درست می شود و معمولا اندازه مواد در کلم شور درشت می باشد. امروز در جدول یاب طرز تهیه کلم شور را به شما آموزش خواهیم داد، پس با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه کلم شور سفید

  • گل کلم متوسط ۱ عدد
  • هویج ۳ عدد
  • سیر ۲ بوته
  • فلفل تند بنا به ذائقه ۶ عدد
  • خیار ۱۰ عدد
  • ساقه کرفس ۱ عدد کوچک
  • ترخون، مرزه، شوید و برگ کرفس ۲۰۰ گرم
  • نمک به میزان لازم
  • آب جوشیده سرد شده به میزان لازم

طرز تهیه کلم شور بدون سرکه با آب و نمک مثل بیرون

مرحله اول: جوشاندن آب

داخل کتری مقداری آب بریزید و روی حرارت قرار دهید، زمانی که آب کتری به جوش آمد، آب را داخل یک ظرف یا همان کتری بریزید و صبر کنید تا آب جوشیده خنک شود.

مرحله دوم: شستن سبزیجات

گل کلم را با آب سرد تمیز بشویید و اجازه دهید آب آن کمی کشیده شود. هویج ها را هم تمیز بشویید و داخل آبکش قرار دهید. برگ و ساقه کرفس را از هم جدا کنید و خوب بشویید و صبر کنید تا خشک شوند.

مرحله سوم: شستن خیار و سیر

حبه های سیر را جدا کنید و پوست بگیرید و بشویید. در ادامه خیارهای کوچک و قلمی را که برای خیار شور استفاده می شود را نیز با آب بشویید و کنار بگذارید.

مرحله چهارم: خرد کردن سبزیجات

سبزیجات شسته شده را روی سطح کار قرار دهید، ابتدا گل کلم را چند برش دهید تا خرد کردن آن راحت تر باشد، بعد گل کلم را در اندازه های درشت خرد کنید. سر و ته هویج ها را جدا و هویج را پوست بگیرید یا با پوست استفاده، هویج ها را به صورت حلقه ای یا تکه های درشت خرد کنید و کنار بگذارید. ساقه کرفس را نیز در اندازه های یکسان خرد کنید.

مرحله پنجم: خشک کردن سبزیجات ترشی

نیازی به خرد کردن خیار، فلفل و سیر نمی باشد چون داخل کلم شور مواد به صورت درشت خرد و استفاده می شوند ولی به دلخواه خود می توانید آن ها را نیز خرد کنید. سبزیجات خرد شده را به مدت چند ساعت روی یک پارچه تمیز پهن کنید تا آب آن ها کاملا کشیده و خشک شوند.

مرحله ششم: شستن و خشک کردن سبزی

سبزی شور که شامل ترخون، مرزه، شوید و برگ کرفس می باشد را تمیز پاک کنید و با آب سرد به خوبی بشویید و سبزیجات را داخل آبکش بریزید. بعد از اینکه آب سبزی نیز کشیده شد آن را نیز روی پارچه پخش کنید تا کاملا خشک شود و اصلا آبی نداشته باشد. سبزی را نیز به دلخواه می توانید خرد یا به صورت خرد نشده داخل ترشی استفاده کنید.

مرحله هفتم: مخلوط کردن آب و نمک

آب سرد شده را داخل یک ظرف بریزید و به ازای هر یک لیتر آب که معادل ۴ لیوان می باشد، ۲ قاشق غذا خوری نمک داخل آن بریزید و با هم خوب مخلوط کنید تا نمک در آب حل شود.

مرحله هشتم: ریختن مواد شور داخل شیشه

شیشه هایی که تمیز و خشک هستند را آماده کنید و از مواد شور به صورت مخلوط و لایه لایه داخل شیشه بریزید. شیشه را با مخلوط آب و نمک پر کنید تا روی سبزیجات را آب بگیرد، بعد درب شیشه را محکم ببندید و شیشه را در جای خشک و خنک به مدت دو هفته قرار دهید تا کلم شور آماده شود.

طرز تهیه کلم شور

نکات کلیدی برای تهیه کلم شور دبه ای ترد و عالی به روش بازاری

  1. اگر دوست دارید کلم شور شما به خصوص گل کلم تغییر رنگ ندهد به هیچ عنوان از سرکه استفاده نکنید ولی اگر طعم سرکه را دوست دارید به ازای ۳ لیتر آب از نصف لیوان سرکه سفید استفاده کنید.
  2. فلفل تند باعث نرم شدن کلم شور می شود پس اگر فلفل تند بود، درسته داخل شور بیندازید و خرد نکنید.
  3. چند عدد نخود خام داخل کلم شور بریزید چون باعث ترد شدن و زودتر رسیدن کلم شور می شود.
‫۵/۵ (۱ امتیاز )
۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو