با این نکات سالم و راحت وزن کم کنید!

منبع: دلتا پیام

28

1401/7/30

15:45


کاهش وزن یکی از مواردی است که هیچ میانبری ندارد. برای کاهش وزن به صورت سالم و اصولی باید یکسری نکات را رعایت کنید.

کاهش وزن یکی از مواردی است که هیچ میانبری ندارد. برای کاهش وزن به صورت سالم و اصولی باید یکسری نکات را رعایت کنید.

نکات کاهش وزن اصولی

امروزه بسیاری از افراد برای کاهش وزن سریع به روش‌های لاغری غیر استاندارد روی می­‌آورند. متاسفانه نتیجه اینگونه کاهش وزن‌ها، چیزی جز تخریب بدن نیست. بنابراین تمام متخصصان تغذیه به شما یک کاهش وزن اصولی را پیشنهاد می­‌کنند. نکات کاهش وزن اصولی را در مجله دلتا بخوانید.

رژیم غذایی صحیح

برای داشتن یک کاهش وزن اصولی، رعایت یک رژیم غذایی صحیح ضروری است. وعده‌های غذایی خود را کاهش ندهید. این‌کار باعث می­‌شود زودتر گرسنه شوید و در وعده­‌های غذایی دیگر حجم بیشتری کالری دریافت کنید. از طرفی این‌کار بدن را در یک حالت قحطی قرار می‌­دهد و بدن برای جلوگیری از کمبود مواد غذایی، متابولیسم خود را کند می­‌کند. اما می­‌توانید حجم هر وعده را کاهش داده و به­ جای آن تعداد وعده‌­های غذایی را بیشتر کنید. در واقع چیزی که برای کاهش وزن مهم است، حجم غذای مصرفی نیست بلکه میزان کالری کلی است که روزانه دریافت می­‌کنید. میزان این کالری باید کمتر از کالری مصرف شده باشد. بهتر است با توجه به شرایط خود برای تنظیم رژیم غذایی از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید.

 ورزش

باید توجه داشت که افراد چاق عمدتا تحرک کمی دارند. بنابراین برای شروع بهتر است به خود فشار نیاورند و با ورزش‌های سبک شروع کنند. بهترین ورزش برای کاهش وزن نیز ورزش‌های هوازی هستند که به چربی ­سوزی کمک می‌کنند. از میان ورزش‌های هوازی پیاده‌­روی، دوچرخه‌سواری و شنا بسیار موثر هستند. چرا که علاوه­ بر چربی سوزی مفرح بوده و به بدن فشار زیادی نیز وارد نمی‌­شود.

نکات کاهش وزن اصولی، لاغری

تکنیک‌های روانشناسی

بیشترین چالشی که افراد چاق با آن مواجه هستند ولع و اشتهای کاذب است که به پرخوری عصبی نیز شناخته می­‌شود. اشتهای کاذب زمانی است که فرد گرسنه نیست، اما تمایل به خوردن دارد. متاسفانه بسیاری از عوامل روانی مانند استرس، اضطراب و ترس و افسردگی این روند را تشدید می­‌کنند. در این شرایط بهترین کار مراجعه به یک روانشناس است. تکنیک‌های روان­شناسی که عمدتا در این زمینه ارائه می‌شوند، شامل موارد زیر است:

رفتار درمانی شناختی (CBT)

یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های رفتار درمانی شناختی درمان بر اساس پذیرش و تعهد (ACT) است. پیام کلی این تکنیک آگاهانه خوردن به جای محدود خوردن است. در این مسیر شما نسبت به خود و احساساتتان آگاه می‌شوید و آن‌ها را می‌پذیرید.

برنامه ریزی عصبی و کلامی (NLP)

در این روش با تغییر نگرش فکری شما، بر روی توانایی‌های شما متمرکز شده و به شما کمک می‌کند تا باور کنید می‌توانید به خواسته خود برسید و بتوانید ولع‌های غذایی خود را کنترل کنید.

تغییر سبک زندگی

به­ طور کلی می‌­توان گفت برای کاهش وزن اصولی راهی جز تغییر سبک زندگی وجود ندارد. عادت‌های اشتباهی که باعث شده‌­اند شما تبدیل به یک فرد چاق با مشکلات فراوان شوید، اگر تغییر نکنند، هیچ اتفاق مثبتی رخ نمی‌دهد. ممکن است شما بتوانید چند هفته با روش‌های سفت و سخت وزن کم کنید، اما این نتیجه موقتی است. بنابراین در قدم اول عادات بد زندگی خود را یادداشت کنید و بررسی کنید که چگونه می‌­توانید آن‌ها را با عادات خوب جایگزین کنید. ورزش کنید، به اندازه غذا بخورید و غذاهای مفید استفاده کنید. خود را در شرایط استرس‌­زا کمتر قرار دهید و در صورت نیاز با یک روان درمانگر ارتباط بگیرید.

تغییر سبک زندگی و کاهش وزن

پیشنهاد مطالعه: مطلب ۵ دلیل برای خوردن خرمالو در پاییز را بخوانید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو