تاثیر عجیب موسیقی بر کاهش استرس و درد بار دیگر ثابت شد

56

1401/8/1

00:50


نتایج یک تحقیق بین المللی جدید نشان می دهد: استفاده از نوعی بالش موزیکال برای بیمارانی که در انتظار جراحی اورژانسی هستند، می تواند تاثیرات قابل توجهی در کاهش استرس و حتی درد آن ها داشته باشد.

تاثیر عجیب موسیقی بر کاهش استرس و درد بار دیگر ثابت شد

 بر اساس تحقیقات جدید منتشر شده در یک کنفرانس بین المللی، بیمارانی که در بخش اورژانس منتظر عمل جراحی فوری هستند، اگر بالش موزیکال مخصوصی برای استراحت به آن ها داده شود، کمتر دچار اضطراب شده و ضمن آرام تر شدن، درد کمتری را نیز تجربه می کنند.

به گفته محققان بخش فوریت های پزشکی در بیمارستان دانشگاه اودنسه دانمارک، ارتباط آماری معنی داری بین گوش دادن به موسیقی و گزارش های بیماران مبنی بر کاهش درد و بهبود آرامش و رفاه در پژوهش ما دیده شد.

به گفته این محققان، بیمارانی که منتظر جراحی حاد هستند اغلب عصبی و حتی مضطرب می شوند. آن ها می خواهند بدانند تا زمان عمل جراحی آن ها چقدر طول می کشد. 

آن ها در تحقیق خود، از تمام بیمارانی که منتظر جراحی فوری در بخش اورژانس بودند دعوت کردند تا در این مطالعه شرکت کنند و در این راستا، 14 مرد و 16 زن بین 18 تا 93 سال را ثبت نام کردند. به گزارش سیناپرس، این بیماران برای وضعیت های اورژانسی مانند آپاندیسیت، انسداد روده، آبسه یا التهاب کیسه صفرا منتظر عمل جراحی بودند. 

محققان در مدت زمان انتظار برای جراحی به مدت 30 دقیقه به آن ها یک بالش موزیکال دادند. این بالش دارای یک بلندگو بود که یک پخش کننده MP3 به آن وصل شده بود. 

پژوهشگران قبل و بعد از استفاده از بالش فوق، از بیماران خواستند تا درد، آرامش و سلامتی خود را در مقیاس صفر تا 10 ارزیابی کنند. همچنین پس از گوش دادن به موسیقی، با 15 بیمار در مورد تجربه مصاحبه شد و پاسخ‌های آن ها برای بخش کیفی مطالعه مورد استفاده قرار گرفت.

به گفته آن ها، ما متوجه شدیم:هنگام استفاده از بالش موزیکال، بیماران کاهش درد را از میانگین نمره 4.8 به 3.7 تجربه کردند. همچنین آرامش آن ها از میانگین 4.6 به 7.6 بهبود یافت و احساس رفاه عمومی آن ها نیز از میانگین نمره 4.3 به 6.6 صعود کرد.

این نتایج، ارتباط مثبتی را بین موسیقی و کاهش درد حاد قبل از عمل، افزایش آرامش و بهزیستی عمومی بیماران قبل از عمل را نشان داد. 

طبق توصیف بیماران، آن ها در حین گوش دادن به موسیقی احساس آرامش کردند و متوجه شدند که به چیزی غیر از درد و نگرانی های مربوط به جراحی فکر می کنند. بنابراین، جلسه موسیقی باعث استراحت و منفک شدن ذهن آن ها از محیط حاد بیمارستان شد.

 این یافته های جالب توجه که بار دیگر بر تاثیر عجیب موسیقی بر کاهش استرس و درد بیماران اشاره دارند، در کنگره طب اورژانس اروپا ارائه شده اند.

منبع: سیناپرس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو