حدیث ثقلین چیست (متن عربی، ترجمه و پیام حدیث ثقلین)

منبع: مینویسم

24

1401/8/1

09:00


ممکن است بخواهید بدانید حدیث ثقلین در چه مورد است و یا به دنبال متن حدیث ثقلین باشید. در این مطلب متن و ترجمه حدیث ثقلین، زمان نزول حدیث ثقلین، محتوای حدیث ثقلین و اینکه بطور کلی از حدیث ثقلین چه میفهمیم را با شما به اشتراک گذاشته ایم.

حدیث ثقلین چیست (متن عربی، ترجمه و پیام حدیث ثقلین)

در بین احادیث متعددی که از امامان و پیشوایان دینی روایت شده، حدیث ثقلین به شکل پر رنگ تری دیده می شود. ثَقل به معنی بار و یا چیز گرانبهایی می باشد که باید از آن محافظت کرد و در حدیث ثقلین، مسلمانان به پیروی و تبعیت از دو چیز گرانبها سفارش شده اند. برای اینکه بطور دقیق بدانید حدیث ثقلین چیست، حدیث ثقلین به چه چیزی اشاره دارد و یا پیام حدیث ثقلین چیست، در این مطلب همراه ما باشید.

حدیث ثقلین چیست و از کیست

حدیث ثقلین حدیث متواتر (پرتکرار) است که از پیامبر (ص) روایت شده و محتوای حدیث ثقلین، سفارش پیامبر (ص) به حرمت نهادن بر ثقلین (دو چیز گرانبها) قرآن و اهل بیت ایشان می باشد که از آن بر کتاب و عترت یاد می کنند.

متن حدیث ثقلین

در این بخش متن عربی حدیث ثقلین با اعراب بهمراه ترجمه حدیث ثقلین را در اختیار شما قرار داده ایم:

(إِنِّی تَارِک فِیکمْ أَمْرَینِ إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا- کتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَهْلَ بَیتِی عِتْرَتِی أَیهَا النَّاسُ اسْمَعُوا وَ قَدْ بَلَّغْتُ إِنَّکمْ سَتَرِدُونَ عَلَیَّ الْحَوْضَ فَأَسْأَلُکمْ عَمَّا فَعَلْتُمْ فِی الثَّقَلَینِ وَ الثَّقَلَانِ کتَابُ اللَّهِ جَلَّ ذِکرُهُ وَ أَهْلُ بَیتِی‏…)

حدیث ثقلین به زبان فارسی

من در میان شما دو چیز باقی می‌ گذارم که اگر آنها را دستاویز قرار دهید، هرگز گمراه نخواهید شد: کتاب خدا و عترتم که اهل بیتم هستند. ای مردم بشنوید! من به شما رساندم که شما در کنار حوض بر من وارد می‌شوید، پس من از شما درباره رفتارتان با این دو یادگار ارزشمند سؤال خواهم کرد، یعنی کتاب خدا و اهل بیتم.

تاکید پیامبر بر تمسک به قرآن و اهل بیت در مناسبت های مختلفی چون حج وداع، غدیر خم و همچنین لحظات پایانی عمر ایشان از سوی منابع مختلفی روایت شده است.

از دختر ایشان حضرت فاطمه (س) نیز نقل شده هنگامی که پیامبر (ص) در بستر بیماری بودند، رو به اصحاب خود فرمودند:

(آگاه باشید که من در میان شما کتاب خدا و عترتم را که اهل بیت من هستند باقی می‌گذارم، بعد رسول خدا (ص) دست امیرالمؤمنین (ع) را گرفتند و فرمودند: این علی است که با قرآن است و قرآن با علی است، این دو از هم جدا نمی‌شوند تا اینکه در حوض بر من وارد می‌شوند و در آنجا از شما سؤال می‌کنم که با این دو بعد از من چه کردید؟)

حدیث ثقلین بارها در منابع معتبر شیعه و اهل سنت روایت شده و در حقیقت پیامبر (ص) تمسک به قرآن و اهل بیت را وسیله ای برای رسیدن به سعادت دنیا و آخرت دانسته و اشاره کرده با تمسک به این دو چیز گرانبها گمراه نخواهید شد.

نامیدن قرآن و اهل بیت (عترت) به ثقلین به دلیل جایگاه و مقام باارزش این دو و همچنین دشوار بودن پیروی از قرآن و اهل بیت می باشد.

در مینویسم می توانید با جملات کوتاه قرآنی آشنا شوید.

منظور از عترت در حدیث ثقلین چیست

منظور از عترت در حدیث ثقلین، دوازده امام می باشند و اینکه اهل بیت (ع) و قرآن در کنار هم آمده اند، به عصمت اهل بیت اشاره دارد که با پیروی از آنها سعادت نصیب افراد می شوند.

حدیث ثقلین چه زمانی نازل شد

در پاسخ به این سوال که حدیث ثقلین کجا نازل شد، باید گفت: چند روایت وجود دارد و بیشترین احتمال بر روزهای پایانی عمر ایشان است که برای سعادت مسلمانان چنین سفارشی داشته اند. برخی زمان نزول حدیث ثقلین را در بازگشت از فتح مکه و در راه طائف دانسته اند.

بر اساس روایات مختلفی که در مورد زمان یا مکان نزول حدیث ثقلین وجود دارد، می توان موارد زیر را نام برد:

  • حج وداع، روز عرفه سوار بر شتر
  • بستر بیماری و زمان عیادت اصحاب از ایشان
  • آخرین خطبه
  • غدیر خم
  • آخرین روز ایام تشریق در نماز جماعت
  • آخرین نماز جماعت با مردم

حدیث ثقلین به چه چیزی اشاره دارد

  • پیام حدیث ثقلین این است که اهل بیت و قرآن با هم و در کنار هم هستند و جدایی ناپذیرند.
  • برای سعادت دنیا و آخرت باید به قرآن و اهل بیت متوسل شد.
  • حدیث ثقلین بر عصمت اهل بیت تاکید دارد و سفارش بر پیروی از قرآن و اهل بیت در کنار هم، دال بر علم کامل اهل بیت بر قرآن می باشد.

ذکر توسل به امام حسن مجتبی (ع)

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو