کشف یک دایناسور شترمرغ مانند غول پیکر

منبع: برترین ها

18

1401/8/1

15:06


دیرینه شناسان اخیراً دایناسور غول پیکر شترمرغ مانندی را پیدا کردند که ۸۵ میلیون سال پیش در منطقه می‌سی سی پی در قاره آمریکا زندگی می‌کرده است.

فرارو: دیرینه شناسان در یک اکتشاف جالب توجه در منطقه می‌سی سی پی آمریکا، بقایای دو دایناسور شترمرغ مانند را کشف کردند که یکی از آن‌ها یکی از آن‌ها بزرگترین نمونه کشف شده در گونه خود محسوب می‌شود. دانشمندان می‌گویند این دایناسور‌ها ۸۵ میلیون سال پیش و در دوره کرتاسه در این مناطق زندگی می‌کردند.

 به نقل از rahnamato، دانشمندان هنوز نمی‌دانند که آیا این فسیل‌ها متعلق به دو گونه اورنیتومیموزاری (نوعی دایناسور پرنده) است یا خیر، اما کشف آن‌ها در نیمه شرقی آمریکای شمالی که به طور معمول شواهد اندکی از فسیل‌های دایناسور را در خود جای داده، بسیار جالب توجه است. دانشمندان می‌گویند این یافته می‌تواند شکاف موجود در تنوع زیستی این نوع دایناسور را در اواخر دوره کرتاسه (۱۴۵ میلیون تا ۶۶ میلیون سال پیش) پر می‌کند.

اورنیتومیموسور‌ها گروهی از تروپود‌ها هستند که متعلق به گروه دایناسور‌های گوشتخوار دو پا می‌باشند. این گروه حتی شامل تی رکس نیز می‌شود، اما بر خلاف تی رکس هولناک و با بازو‌های کوچک، اورنیتومیموزار‌ها سبک بودند و دارای دست‌های بلند، پا‌های قدرتمند، جمجمه‌های کوچک و منقار قوی بودند. این جانوران همه چیزخوار از نظر اندازه بسیار متفاوت بودند، از دینوچیروس عظیم، که به بلندی یک ساختمان سه طبقه بود و حدود ۳۶ فوت (۱۱ متر) طول داشت، تا گونه‌هایی به اندازه یک توله سگ.

فسیل‌هایی که به تازگی توصیف شده‌اند در نزدیکی نهر لوکساپالیلا (که به آن لوکساپالیلا نیز می‌گویند) در شهرستان لوندز، می‌سی‌سی‌پی کشف شدند. پس از مقایسه نسبت فسیل‌ها و خطوط رشد درون استخوان‌ها، محققان به این نتیجه رسیدند که استخوان‌ها احتمالاً متعلق به دو گونه مختلف اورنیتومیموسور هستند که یکی بسیار بزرگ، و دیگری متوسط اندام بود.

دایناسور بزرگتر احتمالاً بیش از ۱۷۶۰ پوند (۸۰۰ کیلوگرم) وزن داشت و احتمالاً حدود ۱۰ سال سن داشت و هنوز در حال رشد بود. به گفته محققان، این اندازه سنگین، آن را به یکی از بزرگترین اورنیتومیموسور‌های ثبت شده تبدیل کرده است.

در واقع این جاندار، بزرگترین اورنیتومیموسور شناخته شده تاکنون لقب خواهد گرفت. موجودی شبیه به یک شترمرغ غول پیکر که در تپه و دشت‌های می‌سی سی پی، با سرعت بسیار زیاد به دنبال طعمه‌های خود می‌دوید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو