۷ توانایی شگفت انگیزی که بدن انسان از آن برخوردار است

۷ توانایی شگفت انگیزی که بدن انسان از آن برخوردار است


منبع: روزیاتو

38

1401/8/1

20:00


۷ توانایی شگفت انگیزی که بدن انسان از آن برخوردار است

۷ توانایی شگفت انگیزی که بدن انسان از آن برخوردار است

رنه دکارت، فیلسوف شهیر فرانسوی، یک بار گفته بود بدن انسان یک ماشین است و علم زیست پزشکی و دانشمندان این تعریف را قبول دارند. بدن انسان یک ماشین شگفت انگیز است که دقیق کار می کند. و با توانایی های شگفت انگیزش هرگز دست از حیرت زده کردن ما نمی کشد.

در ادامه با چند توانایی شگفت انگیز بدن انسان آشنا خواهیم شد.

۱- ماهیچه های چانه

ماهیچه های منتالیس که به آن ها ماهیچه های چانه هم گفته می شود، ظاهر عجیب و غریبی دارند که انتظارش را نداریم. این ماهیچه ها شبیه به شاخک هایی کوچک هستند و مسئولیت تولید تمامی حالت های چهره، از جمله لب ها، چانه و گونه ها را برعهده دارند. و اگر برایتان سؤال پیش آمده، باید گفت که بله، همین ماهیچه ها عامل چین و چروک های روی پوست چانه هستند.

بعضی از ماهیچه ها به استخوان ها متصل نیستند که ماهیچه های چانه یکی از آن ها است. این امر امکان حرکت دادن صورت و ابراز احساسات را فراهم می کند. نکته ی جالب درباره ی این ماهیچه ها این است که به جای کشیدن خودشان، پوست را می کشند و به همین دلیل، باعث ایجاد آن چین و چروک های شگفت انگیز می شوند.

۲- چین و چروک انگشتان

شاید به خاطر داشته باشید که در کودکی، هر وقت که زمان زیادی را در حمام یا استخر می گذراندیم، از دیدن انگشتان چروک خورده ی خود لذت می بردیم. و هنوز هم هر بار که انگشتان تان مدت قابل توجهی را در آب باشند، شروع به چروک شدن می کنند. بر اساس تحقیقات، انگشتان ما به این دلیل به این شکل درمی آیند که راحت تر بتوانیم چیزی را در دست بگیریم.

دانشمندان بعد از انجام چند آزمایش پی بردند گرفتن اجسام در زیر آب با انگشتان چروک خورده ساده تر از انگشتان صاف و بدون چین و چروک است. به همین دلیل، احتمالاً یک ویژگی تکاملی بوده که به ما کمک کند در محیط های مرطوب راحت تر زندگی کنیم.

۳- مثلت صورتی رنگ کوچک گوشه ی چشم ها

در پس آن بافت پیوندی صورتی رنگ کوچی که در گوشه ی چشمان خود می بینید، داستان جالبی وجود دارد. به این بافت صورتی رنگ، پلیکا سمیلوناریس (Plica Semilunaris) گفته می شود و کار آن کمک به تخلیه ی اشک ها و حرکت کره چشم است.

در گذشته اما این بافت جزئی از یک پلک سوم بود که کار آن محافظت از چشم ها و مرطوب کردن آن ها بود.  این پلک سوم هنوز هم در گربه ها یا سگ ها وجود دارد، اما در انسان ها مدت ها قبل دگرگونی یافته است و حالا از آن تنها یک بافت کوچک متورم باقیمانده است که همان چیزی است که گوشه ی چشم هایمان می بینیم.

۴- یک عضو تازه کشف شده از بدن به نام انترستیتیوم

بدن ما پیوسته در حال شگفت زده کردن ما است و این عضو تازه کشف شده گواهی است بر آن. انترستیتیوم (Interstitium)  که در زیر پوست پنهان شده، از بافت ها و فضاهایی مملوء از مایع تشکیل شده است. این عضو در سرتاسر بدن، در زیر پوست و درون دستگاه های گوارشی، تنفسی و ادراری قرار دارد.

این کشف جدید می تواند دانش و درک ما از بسیاری از بیماری ها را به میزان چشمگیری افزایش دهد و به ساخت دارو برای درمان آن ها کمک کند.

۵- منشأ ناخن ها

رسیدگی به ناخن ها برای بسیاری کار لذتبخشی است اما کمتر کسی منشأ ناخن ها را می داند. احتمالاً شنیده اید که ناخن ها از کراتین ساخته شده اند، اما در ابتدا سلول های زنده هستند. در زیر پوستف ساختاری به نام «ریشه» وجود دارد که سلول های زنده ای را تولید می کند که بعدها تبدیل به ناخن می شوند.

مثل یک تکه گوشت است که به عروق های خونی متصل باشد. این عروق خونی مواد مغذی ای را فراهم می کنند که ناخن ها برای ساخت سلول های جدید به آن ها نیاز دارند. این سلول ها به طرف جلو رانده می شوند و ناخن ها را تشکیل می دهند.

۶- رابطه ی میان سرخ شدن گونه ها و معده

بار دیگری که با دیدن شخص مورد علاقه تان گونه هایتان سرخ شد، به خاطر داشته باشید که معده تان هم «سرخ شده است». معده می تواند از مغز سیگنال دریافت کند و ماهیچه های خود را حرکت دهد و مایعات گوارشی را باهم مخلوط کند. اما نکته ی جالبی که بسیاری نمی دانند این است که هر بار که گونه هایتان سرخ می شود، جداره ی معده تان هم به رنگ سرخ در می آید.

۷- انسان ها به معنای واقعی کلمه می درخشند

تحقیقات نشان داده بدن انسان می درخشد و نور قبل مشاهده ای را به میزانی بسیار اندک از خود ساطع می کند که شدت آن در اوقات مختلف روز تغییر می کند. این درخشش حاصل واکنش های زیست شیمی است.

درست است که این نور قابل مشاهده است اما دیدن آن بدون چشم مسلح برای انسان ممکن است.

منبع: brightside
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

لغو پاسخ

ورود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو