تأثیر تغییر فصل بر روند استفاده از زیورآلات | سالور از ابزاری جدید و کارآمد در طراحی و ساخت زیورآلات سیمی می‌گوید

24

1401/8/2

00:38


نادیا سالور، طراح و سازنده زیورآلات می‌گوید تعدادی ابزار و کتب کمک‌آموزشی در زمینه ساخت زیورآلات سیمی به ‌زودی روانه بازار می‌کند.

تأثیر تغییر فصل بر روند استفاده از زیورآلات | سالور از ابزاری جدید و کارآمد در طراحی و ساخت زیورآلات سیمی می‌گوید

گروه مد و لباس هنرآنلاین: نادیا سالور، طراح و سازنده زیورآلات درباره جدیدترین فعالیت‌های خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: طی ماه‌های اخیر، ضمن ارائه برخی مجموعه‌های جدید در زمینه زیورآلات سیمی، کارگاه‌های آموزشی را نیز با حضور هنرجویانی از سراسر کشور برگزار کرده‌ام؛ ضمن آنکه نوروز امسال در نمایشگاه صنایع‌دستی کاخ نیاوران، آثاری را در معرض دید عموم قرار دادم.

او افزود: اما مهم‌ترین فعالیت‌های من در حوزه زیورآلات طی ماه‌های اخیر بیشتر معطوف به تألیف کتب آموزشی، طراحی و ساخت ابزاری بوده است که ایده هرکدام بر اساس چالش‌های موجود شکل گرفت و به‌زودی روانه بازار خواهند شد.

سالور درباره جزئیات هرکدام از این ابزارها گفت: یکی از مشکلات نوآموزان و به ویژه بانوان برای ساخت زیورآلات سیمی آن است که معمولاً در زمان ساخت فنر، ممکن است دریل به دستشان آسیب رساند و اگر به‌ درستی بر کار مسلط نباشند، حتی امکان قطع انگشت وجود دارد. این ابزارِ جایگزین که اکنون در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، تاکنون در ایران موجود نبوده و به همین دلیل، این نمونه که از نمونه‌های خارجی آن، کامل‌تر طراحی شده است، می‌تواند جایگزین خوبی برای دریل در ساخت کویل به عنوان یکی از تکنیک‌های ساخت زیورآلات سیمی باشد و از ایجاد هرگونه آسیب جلوگیری ‌کند.

این هنرمند عرصه طراحی و ساخت زیورآلات ادامه داد: ابزار دیگری برای ایجاد اشکال هندسی طراحی کرده و ساخته‌ام و همچنین یک ابزار کمک ‌آموزشی برای بزرگ‌نمایی بافت سیم حین آموزش که به‌زودی روانه بازار خواهد شد.

او از نگارش مقالات و سلسله کتاب‌هایی در زمینه آموزش ساخت زیورآلات سیمی خبر داد و گفت: کتاب‌ها به جهت سهولت فراگیری هنرجویان، در سبک و سطوح متنوعی به رشته تحریر در آمده‌اند؛ به عنوان مثال، نخستین سری از این کتاب‌ها به آموزش بافت سیم برای نوآموزان اختصاص داده شده که طی هفته‌های پیش رو به همراه ابزار منتشر خواهد شد.

سالور همچنین درباره طراحی یک دفتر نقشه ‌نگاری بافت توضیح داد و گفت: جای این دفتر در حوزه کاری ما خالی بود. این دفتر که عملکردی مشابه دفتر نت در موسیقی دارد، برای سهولت در ترسیم بافت بوده و بسیار کارآمد است. 

او در ادامه به نحوه تأثیر تغییرات فصلی در روند کار فعالان حوزه زیورآلات اشاره و تصریح کرد: البته این تغییرات بیشتر زمانی معنا پیدا می‌کند که زیورآلات، قابل رؤیت بوده و یا بر روی لباس‌ها مورداستفاده قرار گیرد. با این ‌همه هر فصل با ویژگی‌هایی که همراه خود دارد، می‌تواند روی کانسپت مجموعه‌ها تأثیر گذارد و یا موجب محبوب شدن برخی طرح‌ها و متریال‌ ها شود. 

سالور درباره ویژگی زیورآلات مسی در ارتباط با این تغییرات گفت: مس، فلزی گرم است و به همین دلیل در فصل سرما، این زیورآلات را می‌توان در ابعاد بزرگ‌تری ساخت ولی در فصل‌های گرم برای جلوگیری از تعریق و تغییر رنگ مس، بهتر است زیورآلات به شکلی ظریف‌تر و آزادتر طراحی و ساخته شوند.  

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو