چگونه احساس تنهایی نکنیم؟ راه های رهایی از تنهایی

چگونه احساس تنهایی نکنیم؟ راه های رهایی از تنهایی


منبع: پارس ناز

39

1401/8/2

10:02


چگونه احساس تنهایی نکنیم؟ راه های رهایی از تنهایی

چگونه احساس تنهایی نکنیم؟ 

چگونه احساس تنهایی نکنیم؟ در این مطلب با راه های رهایی از تنهایی آشنا می شویم. تنهایی یک احساس رایج است، اما مراحلی وجود دارد که می توانید برای رهایی از آن انجام دهید. گوش دادن به موسیقی، تماس با یک دوست، قدم زدن در فضای بیرون خانه و سایر فعالیت ها ممکن است احساس انزوا را کاهش دهد. هر کسی تنهایی را احساس خواهد کرد و این تأثیر بسیار زیادی در زندگی افراد دارد.

 

حتی قبل از اینکه پریشانی روانی و تنهایی در طول همه‌گیری کووید-19 افزایش یابد، یک نظرسنجی در ژانویه 2020 گزارش داد که از هر پنج آمریکایی بیش از سه نفر احساس تنهایی می‌کنند. تنهایی طولانی مدت می تواند شما را از نظر عاطفی تخلیه کند و زندگی را تیره و تار و بیهوده جلوه دهد. همچنین می تواند منجر به علائم فیزیکی، از جمله درد، مشکلات خواب، و سیستم ایمنی ضعیف شود.

 

توجه داشته باشید که تنهایی با انزوای اجتماعی یکسان نیست. شما می توانید بدون تنها بودن هم، احساس تنهایی باشید. شما همچنین می توانید حتی زمانی که در اطراف افراد دیگر هستید احساس تنهایی کنید. وقتی فرار از احساس تنهایی غیرممکن به نظر می رسد، این نکات می تواند به شما کمک کند تا از احساس تنهایی عبور کرده و شادتر زندگی کنید.

 

1. نگاه خود را تغییر دهید

نگاهی متفاوت به معنای تنها بودن ممکن است درک احساس تنهایی را آسان‌تر کند. تنهایی زمانی اتفاق می افتد که نیازهای شما برای تعامل اجتماعی و ارتباطات انسانی برآورده نشود. افراد مختلف نیازهای تعامل متفاوتی دارند، بنابراین این برای همه در یک نقطه اتفاق نمی افتد. مثلا: اگر بیشتر شب ها را با دوستان و عزیزان خود می گذرانید، ممکن است تنها با یک تعامل در هفته احساس تنهایی کنید.

چگونه احساس تنهایی نکنیم؟ راه های رهایی از تنهایی

اگر ترجیح می دهید تنها باشید، ممکن است با دیدن یک دوست هر هفته احساس رضایت کامل داشته باشید. ممکن است پس از بازگشت به یک خانه احساس تنهایی کنید، حتی زمانی که دوستی های قوی زیادی دارید. درصورتی که برای برقراری ارتباط با شریک زندگی خود مشکل دارید، ممکن است احساس تنهایی کنید حتی اگر اغلب با هم هستید. بیشتر مردم برای پیشرفت به روابط نزدیک نیاز دارند.

 

تحقیقات نشان می‌دهد که مقدار تنهایی – یا کیفیت زمان تنهایی – نیز مهم است. تنهایی فرصت هایی برای خودیابی، تفکر خلاق و خود اندیشی ایجاد می کند. زمان تنهایی می‌تواند در را به روی ذهن‌آگاهی بیشتر باز کند، که ممکن است به کاهش اضطراب و افسردگی کمک کند. با تغییر دیدگاه تان به این موضوع، دفعه بعد که تنهایی ظاهر شد، آن را همانطور که می آید بپذیرید.

 

2. قدردانی را تمرین کنید

ممکن است زمانی که احساس تنهایی می کنید متوجه چیزهای مثبت در زندگی خود شوید. اما صرف چند دقیقه برای تمرین شکرگزاری در هر روز ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید. تمرین قدردانی می تواند به سادگی فکر کردن به چیز کوچکی باشد که اخیراً از آن لذت برده اید. مانند صحبت کردن با یک دوست یا خوردن یک غذای خوشمزه. همچنین می توانید سعی کنید:

 

چند چیز را بنویسید که بابت آنها سپاسگزار هستید.

چند لحظه مثبت از روز خود را به خاطر بسپارید.

اگر از کسی احساس قدردانی می کنید، در مورد آن به او بگویید.

یک تجربه شاد از گذشته را در ذهن خود زنده کنید.

 

3. خانه را با موسیقی و صدا زنده کنید

موسیقی و سایر صداها به طور خاص برای کاهش تنهایی ثابت نشده اند، اما همچنان ممکن است به عقب راندن آن کمک کنند. صدا ممکن است به پر کردن فضای محیط و افکار شما کمک کند، که می تواند باعث شود کمتر احساس شود. مثلا: بر اساس تحقیقات منبع معتبر، موسیقی ممکن است خلق و خوی شما را تقویت کند. در حالی که کتاب های صوتی ممکن است باعث حواس پرتی و فرار موقت از تنهایی شوند.

چگونه احساس تنهایی نکنیم؟ راه های رهایی از تنهایی

پادکست‌ها و رادیو گفتگو باعث اطلاع‌رسانی و سرگرمی می‌شوند، و فضای مکالمه آنها نیز ممکن است به ایجاد حس ارتباط کمک کند. یک برنامه تلویزیونی یا فیلم مورد علاقه می تواند به شکستن سکوت به شیوه ای آرامش بخش کمک کند، حتی اگر ننشینید و آن را تا آخر تماشا نکنید. باز کردن پنجره ای برای شنیدن صدای پرندگان و رهگذران هم ممکن است به شما کمک کند تا با دنیای گسترده تر ارتباط بیشتری داشته باشید.

 

4. با یک دوست تماس بگیرید

حتی اگر همه دوستان یا خانواده خود را به طور منظم نمی بینید، همچنان می توانید صمیمیت خود را حفظ کنید. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که تعاملات مجازی، به‌ویژه زمانی که با تعداد بیشتری از افراد ارتباط برقرار می‌کنید، ممکن است به کاهش تنهایی و سلامت روان کمک کند. گاهی اوقات ارسال یک متن می تواند ساده ترین راه برای برقراری ارتباط به نظر برسد، اما قدرت صحبت کردن با شخص دیگر را دست کم نگیرید.

 

5. از تعاملات خود نهایت استفاده را ببرید

صرف وقت در کنار دیگران همیشه تنهایی را از بین نمی برد. یک مطالعه در سال 2021 نشان داد که حضور در مناطق شلوغ باعث افزایش احساس تنهایی در برخی افراد می شود. کیفیت تعاملات شما اغلب بیشتر از تعداد آنها اهمیت دارد. به همین دلیل است که ممکن است در یک گروه بزرگ از آشنایان معمولی احساس تنهایی کنید. نحوه گذراندن وقت با دیگران نیز می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند.

چگونه احساس تنهایی نکنیم؟ راه های رهایی از تنهایی

گاهی اوقات، ممکن است فقط به شرکتی نیاز داشته باشید و با تماشای یک فیلم با یک دوست یا اشتراک گذاری فضایی در حین کار یا مرور رسانه های اجتماعی احساس خوبی داشته باشید. هنگامی که احساس می‌کنید نیاز به ارتباط در سطح عمیق‌تری دارید، سعی کنید راه‌هایی برای معنادارتر کردن تعاملات خود بیابید. مثلا: احساسات و تجربیات شخصی را به اشتراک بگذارید. یا سوال بپرسید و واقعاً به حرف های عزیزانتان گوش دهید.

 

اجتناب از صحبت کردن در مورد رویدادهای جاری سخت است، و ممکن است بخواهید در مورد آنچه در جهان اتفاق می افتد مطلع باشید. حتی در این صورت، ممکن است به شما کمک کند که مکالمات خود را حول چیزهایی متمرکز کنید که برای هر دوی شما شادی می‌آورند. البته نه اینکه کاملاً روی اخبار ناراحت‌کننده تمرکز کنید.

 

6. به فضای بیرون از خانه بروید

تغییر محیط می تواند حواس شما را پرت کند و درد تنهایی را کاهش دهد. بیرون رفتن از خانه می تواند شما را در مسیر دیگران قرار دهد و به شما یادآوری کند که در دنیا تنها نیستید. همچنین سفر به طبیعت هم می تواند به کاهش ناراحتی عاطفی و افزایش سلامت کلی شما کمک کند. یا اینکه مثلا از پارک مورد علاقه خود دیدن کنید یا در محله خود قدم بزنید. پیاده روی (یا دوچرخه) نیز می تواند شما را خسته کند و خواب خوبی داشته باشید.

 

7. در مورد احساسات خود صحبت کنید

ابراز احساسات خود با صدای بلند، ممکن است قدرت آنها را برای ایجاد ناراحتی کاهش دهد. گفتن احساس تنهایی به یکی از عزیزان، می‌تواند کمک عاطفی مهمی را که به از بین بردن چنگال تنهایی کمک می‌کند، آسان‌تر کند. صحبت کردن در مورد احساسات دشوار همچنین می تواند به عزیزان شما کمک کند تا آنها هم هر گونه احساسی را که ممکن است با آن دست و پنجه نرم می کنند به اشتراک بگذارند.

چگونه احساس تنهایی نکنیم؟ راه های رهایی از تنهایی

سپس این امکان را فراهم می کند تا راهبردهای مقابله را با هم کشف کنید. به اشتراک گذاشتن احساسات دردناک یا ناخواسته با دیگران ممکن است دشوار باشد. به خصوص اگر عادت به صحبت در مورد احساسات خود نداشته باشید. اگر به آن علاقه ندارید، ژورنال نویسی راه دیگری برای بیان و مرتب کردن احساسات به صورت خصوصی ارائه می دهد. تحقیقات نشان می دهد که اینکار می تواند بهزیستی را افزایش دهد.

 

8. کارهای خلاقانه انجام دهید

فعالیت های خلاقانه مانند هنر، موسیقی و نویسندگی می تواند به بهبود سلامت روان کمک کند. اگر این فعالیت‌ها به شما شادی می‌دهند و به شما کمک می‌کنند احساس ارتباط بیشتری داشته باشید، ممکن است به کاهش احساس تنهایی نیز کمک کنند. خلقت همچنین می‌تواند احساس رضایت و رضایت را در شما ایجاد کند. احساساتی که ممکن است خلق و خوی غالب از تنهایی و غم را به چالش بکشد.

 

9. وقت خود را با حیوانات بگذرانید

حیوانات ممکن است نتوانند صحبت کنند، اما آنها در عین حال، انسان ها را همراهی می کنند. حضور یک موجود زنده دیگر می‌تواند به شما آرامش دهد، و به تقویت روحیه و کاهش استرس کمک کند. همانطور که هزاران ویدیوی حیوانات خانگی در اینترنت می‌توانند این موضوع را تایید کنند. تحقیقات همچنین نشان می دهد که داشتن حیوان خانگی می تواند سلامت روانی و جسمی را بهبود بخشد.

 

10. از شبکه های اجتماعی فاصله بگیرید

در حالی که رسانه های اجتماعی اغلب راهی جذاب برای حفظ ارتباط با عزیزان به نظر می رسند، گاهی اوقات می توانند احساس تنهایی را افزایش دهند. پست های شاد و بی دغدغه یکی از عزیزان می تواند این احساس را ایجاد کند که آنها به همان اندازه که نشان می دهند دلتنگ شما هستند، در واقع دلتنگ شما نیستند. رسانه‌های اجتماعی هرگز تصویر کاملی را نشان نمی‌دهند، بنابراین نمی‌توانید از آنها استفاده خوبی داشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو