انشا در مورد ویژگی های دوست خوب؛ برای دانش آموزان همه پایه ها

منبع: مینویسم

27

1401/8/2

11:50


انشا درباره دوست خوب با مقدمه و نتیجه، انشا درباره ویژگی های دوست خوب از نظر قرآن، انشا کوتاه با موضوع ویژگی های یک دوست خوب چیست؟ انشا درباره دوست خوب کیست و چه ویژگی هایی دارد پایه ششم و هفتم و هشتم در اینجا با شما به اشتراک گذاشته ایم، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

انشا در مورد ویژگی های دوست خوب؛ برای دانش آموزان همه پایه ها

انشا در مورد ویژگی های دوست خوب از جمله موضوعات زیبایی است که ممکن است معلمان ادبیات در کلاس از دانش آموزان درخواست کنند، این تکلیف موجب می شود که دانش آموزان راجب مساله دوست و دوستی بیشتر تحقیق کرده و در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنند.

ما در اینجا انشا درباره دوست خوب با مقدمه و نتیجه، انشا درباره ویژگی های دوست خوب از نظر قرآن، انشا کوتاه با موضوع ویژگی های یک دوست خوب چیست، یک بند درباره دوست خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد برای پایه سوم، انشا درباره دوست خوب کیست و چه ویژگی هایی دارد پایه ششم و هفتم، انشا درباره ویژگی های دوست خوب زبان کودکانه، انشا در مورد ویژگی های یک دوست خوب پایه هشتم را در سایت مینویسم منتشر کرده ایم تا کمکی به شما برای نوشتن یک انشای بهتر درباره ویژگی های دوست خوب باشد، با ما همراه باشد.

انشا درباره دوست خوب با مقدمه و نتیجه

مقدمه

همه ی انسانها به طور ذاتی و غریزی از تنهایی بیزارند، در واقع تمام انسان ها از صمیم قلب دوست دارند که دوستی خوب در کنار خود داشته باشند تا با هم در یک مسیر درست به کمال برسند و به کمک یکدیگر نواقص خود را برطرف کنند. اما دوست خوب چه کسی است؟

یک دوست خوب باید دارای مشخصات و شرایط خاصی باشد تا مورد قبول همگان قرار گیرد، مثلا یک دوست خوب باید مانند آینه ای شفاف تمام خوبی ها و بدی های دوستش را به او نشان دهد، در واقع یک دوست خوب باید یک راهنمای کامل برای طرف مقابل باشد و با راهنمایی هایش از او یک انسان کامل و بهتر بسازد.

وفاداری یکی از مشخصات دوست خوب و واقعی است، یک دوست خوب همیشه به دوستش وفادار است و همیشه در روابطش سعی می کند که به طرفش وفادار بماند. دوست وفادار از قضاوت بیجا دوری کرده و هر حرفی را درباره ی دوستش را به راحتی نمی پذیرد.. صداقت یکی دیگر از دیگر ویژگی های یک دوست خوب است، یک دوست خوب همیشه صادق است و واقعیت را می گوید حتی اگر تحمل حرفش برای دیگری سخت باشد.

یکی دیگر از مهم ترین مشخصه های یک دوست خوب سخاوت و بخشندگی است، یک دوست سخاوتمند کسی است که کوچکترین توانایی و دارایی اش را از دوست خود دریغ نمی کند و با کمال رضایت آن را در راه دوستش می بخشد. سخاوت تنها در مادیات خلاصه نمی شود و شامل تمام ابعاد است یک دوست خوب مهر، محبت و قلب خود را به دوستش می بخشد و این دوستی بسیار ارزنده و با ارزش است.

نتیجه گیری:

تمام ما انسان ها علاوه بر خانواده مان دوست داریم تا کسی را به عنوان دوست در کنار خود داشته باشیم تا لحظاتی از عمرمان را در کنارش سپری کنیم و به آرامش برسیم. حال اگر ما وقت خود را با کسانی می گذرانیم که ما را تحت تاثیر خود قرار داده و ما را به سمت و سوی یک زندگی بهتر سوق می دهند نشانه ی آن است که در انتخاب دوست خوب، درست عمل کرده ایم.

همچنین بخوانید: اهمیت دوستی برای دانش آموزان


انشا درباره ویژگی های دوست خوب از نظر قرآن

عوامل مختلفی در شکل گیری شخصیت یک انسان البته پس از خواست و اراده و قدرت عقل هر شخصی، وجود دارد که بدون شک مهم ترین آن انتخاب دوست و همنشین انسان است. هر انسانی از میان انسان‌ ها افرادی را به عنوان دوست خود انتخاب می کند اما می خواهیم بدانیم ویژگی های یک دوست خوب از نظر قرآن و اسلام چیست؟

از نظر قرآن برگزیدن دوست به معنای انتخاب همنشین و همراه فکری و رفتاری و گاهی حتی مهم‌ تر انتخاب الگویی برای نوع فکر کردن و چگونگی رفتار کردن است، پس لازم است هرکسی تمام سعی خود را کند که دوستی شایسته و خوب برای خود برگزیند.

پیامبر(ص) در بیان تاثیر دوست در دوست می‌فرماید: المرء علی دین خلیله فلینظر احدکم من یخالل؛ آدمی بر آیین دوست خود است پس بنگرید با که دوستی می‌ کنید. (بحارالانوار، ج 71، ص 19)

حائز اهمیت است که در آیات قرآن آمده است که دوستی، اختصاص به رابطه انسان با انسان ندارد، بلکه دایره دوستی چنان وسیع است که شامل دوستی انسان با جنیان و حتی شیطان از سویی (اعراف، آیه 30؛ آل‌عمران، آیه 175؛ نساء، آیه 76؛ انعام، آیه 128) و رابطه انسان با خدا نیز می‌ شود. (آل عمران، آیه 31)

پس مهم است که به ویژگی های دوست خوب از نظر قرآن پرداخته شود. تا راهنمایی مناسب برای افرادی که قصد دارند بر اساس آیین قرآن، برای خود دوست برگزینند باشد.

یکی از مهم ترین ویژگی های دوست خوب از نظر قرآن و اسلام ایمان است. ایمان پایه و بنای یک دوستی واقعی و پایدار است. قرآن کریم هم در این باره آیات گوناگونی دارد که در ضمن آنها، مردم و مؤمنان را از برقرار کردن پیوند دوستی و مودّت با کافران، مشرکان و منافقان بر حذر می دارد که میفرماید: ای کسانی که ایمان آورده ‎اید! دشمن من و دشمن خودتان را دوست نگیرید. شما به آنان اظهار محبت می‎کنید؛ در حالی که آنها به آنچه از حق برای شما آمده، کافر شده ‎اند.

یکی دیگر از ویژگی های دوست خوب از منظر قرآن اخلاق است، یکی از دستورهای دین مبین اسلام، خوش اخلاقی با دیگران است که جایگاه بسیار والایی را دارد. خوش اخلاقی باعث می شود که هم دوستیها پایدار شود و هم در جذب دیگران به سمت خود تأثیر بسزایی دارد.

یکی دیگر از ویژگی های مهم دوست خوب از نگاه قرآن عقل و خرد است. در روایات بسیاری آمده است که دوستانی برای خود انتخاب کنید که عاقل و خردمند باشد مثلا: امام صادق (ع) فرمودند: کسى که از همنشینى و دوستی با احمق پرهیز نکند، تحت تأثیر کارهاى احمقانه وى واقع می ى‏شود و خیلى زود به اخلاق ناپسندش متخلّق می­گردد.

از نظر قرآن و اسلام دوست واقعی کسی است که زمانی که عیب دوست خود را دید به او تذکر دهد و در جهت رفع و برطرف کردن آن عیب به کمک دوستش بشتابد، همان طور که در روایات آمده است که دوست خوب کسی است که چون آینه، عیب­ها را به ما نشان داده تا ما به اصلاح آنها بپردازیم؛ چرا که او به درستی و سعادت دوست خویش علاقه ­مند است و به انگیزه ی خیرخواهى، عیب او را بر وى ارائه مى کند و او را آگاه مى سازد که تا او خود را اصلاح نماید.

در آخر

از پیامبر (صلوات اللَّه علیه) پرسیدند: بهترین دوست چه کسی است؟ ایشان فرمودند: کسى که دیدارش شما را به یاد خدا بیندازد، و گفتارش به علم شما بیفزاید و کردارش یاد قیامت را در شما زنده کند دوست واقعی است «تفسیر قرطبى»


انشا کوتاه با موضوع ویژگی های یک دوست خوب چیست؟

داشتن یک دوست خوب و مناسب در زندگی بسیار مهم است و حتی می تواند سرنوشت ساز باشد، یک دوست خوب باعث پیشرفت و موفقیت در مراحل مختلف زندگی هر فردی خواهد شد، ب همین دلیل برآن شدیم که انشایی با موضوع ویژگی یک دوست خوب بنویسیم.

وفاداری و صداقت از ویژگی های مهم در انتخاب یک دوست واقعی میباشد. دوستی که به دوست خود وفادار باشد تحت هیچ شرایطی دوست خود را در سختی ها و مشکلات تنها نگذاشته و همواره یار و یاور او در حل مشکلات و سختی ها میباشد. همچنین یک دوست واقهی همیشه صادق است و حقیقت را هرگز پنهان نمی کند حتی به قیمت از دست دادن منافع شخصی اش باشد.

سخاوت یکی دیگر از ویژگی های یک انسان خوب و یک دوست ارزشمند است، در یک رابطه اگر سخاوت و بخشندگی نباشد، آن دوستی عمر کوتاهی خواهد داشت و به زودی به پایان میرسد. حال این بخشندگی هم در محبت و عواطف و احساسات طرفین و هم میان توانایی ها و دارایی های افراد تعریف می شود.

از دیگر ویژگی های یک دوست خوب درک متقابل است، یک دوست خوب کسی است که درک درست و شناخت کافی از طرف مقابلش داشته باشد.


یک بند درباره دوست خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد برای پایه سوم

پیدا کردن یک دوست کار سختی نیست ولی پیدا کردن یک دوست خوب و واقعی بسیار مشکل است. هر کسی می تواند دوستان فراوانی داشته باشد اما دوست خوب چه ویژگی هایی دارد؟

به نظر من یک دوست خوب باید به حرف های دوستش گوش دهد و سعی کند که او را درک کند و اگر درباره ی چیزی که نمیداند اول سوال کند تا کاملا موضوع را متوجه شود. یک دوست واقعی همیش راستگو است و تحت هیچ شرایطی دروغ نمی گوید، دوست واقعی دست و دلباز است و بخشندگی دارد و از هیچ چیزی نسبت به دوستش دریغ نمی کند. دوستان خوب کسانی هستند که در لحظات شادی و ناراحتی در کنار هم هستند و یکدیگر را تنها نمی گذارند و هیچ گاه به خاطر سوء تفاهمی که ممکن است در هر دوستی پیش بیاید یکدیگر را تنها نمی گذارند.


انشا درباره دوست خوب کیست و چه ویژگی هایی دارد پایه ششم و هفتم

همه ی ما انسان ها در زندگی دوستی های زیادی را تجربه کرده ایم، دوستی های خوب، دوستی های بی ارزش، دوستی های عمیق و پایدار،دوستی های ناپایدارو زود گذر اما دوست خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

همه ی ما این ضرب المثل معروف را شنیده ایم که می گوید: « دوست هزارتایش کم است و دشمن یکی اش هم زیاد » اما باید به این نکته توجه داشت که به هر فردی که با او ارتباط داریم نمی توان عنوان دوست حقیقی و واقعی را داد. پس دانستن مشخصات یک دوست خوب می تواند در یافتن یک دوست واقعی به ما کمک بسزایی بکند.

با گذشت بودن یکی از علامت های دوست خوب است، دوستان خوب نسبت به هم یا گذشت و فداکار هستند. دوستان خوب یکدیگر را درک می کنند و به همین دلیل است که می توانند نسبت به هم بخشنده و با گذشت باشند. در واقع دوست خوب کسی است که بتواند گاهی خطای دوستش که موجب دلخوری وی شده را ببخشد و به او فرصت دوباره دهد.

بخشنده بودن از دیگر ویژگی های دوست خوب و با ارزش است، دوستان خوب کسانی هستند که نسبت به هم بخشنده و سخاوتمند هستند و از قلب و جان خود برای هم مایه می گذارند.

قابل اعتماد بودن از دیگر فاکتورهای یک دوستی واقعی میباشد، دوستان خوب کسانی هستند که بتوانید عمیق‌ ترین رازهایتان را با اعتماد کامل با آنها در میان بگذارید. و آنها باز هم به خاطر شنیدن این اسرار هرگز شما را قضاوت‌ نمی‌ کنند و از اطلاعات شخصی‌ تان با امانت‌ داری کامل محافظت می‌ کنند


انشا درباره ویژگی های دوست خوب زبان کودکانه

با نام و یاد خدا انشای خود را درباره یک دوست خوب آغاز می کنم.

به نظر من داشتن یک دوست خوب بسیار مهم و همینطور خیلی خوب است، چون اگر آدم دوست و کسی را نداشته باشد که با او بازی کند، تنهایی حوصله اش سر می رود. من همیشه دوست دارم که با هم سن و وسال های خودم دوست بشوم و با آنها بازی کنم.

دوست خوب باید به ما چیزهای خوب یاد بدهد، کارهایی مثل دوست داشتن خواهر و برادر کوچکتر خودمان، گوش کردن حرف های پدر و مادر و اینکه ب دیگران سلام کنیم و با آنها با ادبانه صحبت کنیم. یک دوست خوب هیچ وقت به ما نمی گوید که به دیگران حرفای بد بزن و یا به حرف پدرو مادرت گوش نکن.

دوست خوب کسی است که وقتی ناراحت هستی سعی می کند تو را خوشحال کند و می گوید که تو دوست خوب منی و نباید هیچ وقت ناراحت باشی.

یک دوست خوب کسی است که در زنگ تفریح مدرسه، خوراکی هایش را با دوستش تقسیم می کند و دوستش را خیلی دوست دارد و در درس هایش به او کمک می کند و هیچ وقت او را تنها نمی گذارد.

من آرزو دارم که هم دوستان خیلی خوبی داشته باشم و هم دوست خوبی برای دیگران باشم و از خدا می خواهم که هیچ وقت دوستی هایمان زود تمام نشود و هیچ وقت با هم قهر نکنیم و سالیان سال با هم دوست بمانیم.

همچنین می توانید از این مطلب هم استفاده کنید:

انشا درباره روزی که دوست دارم تکرار شود


انشا در مورد ویژگی های یک دوست خوب پایه هشتم

همه ما دوستانی داریم و طبعا به نوعی، از دوستی هایمان خرسندیم و از آنها لذت می بریم. بعضی از ما دوستان نزدیک و صمیمی داریم و برخی از دیگر دوستانمان دوستان معمولی هستند. انتخاب دوست، کار بسیار آسانی است اما یافتن دوستی که در طول رابطه و در مواقعی که ما با سختی ها و مشکلاتی مواجه می شویم بخواهد و بتواند به یاری ما بیاید بسیار سخت است. به همین دلیل انشا در مورد ویژگی های یک دوست خوب پایه هشتم برای شما آماده کرده ایم، امیدواریم برایتان مفید واقع شود.

اما دوست خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا محبوب همه باشد؟

از مهم‌ترین صفات دوست خوب، صداقت است و از همین‌ رو دوست را صدیق گفته‌ اند که در صداقت او هیچ اما و اگری نیست و راستگوست و راستی را می‌ پسندد. در واقع برخی از صفات و اعمال در هر شخصی وجود دارد که موجب تقویت دوستی و افزایش رابطه و محبت میان افراد می‌ شود که مهم ترین انها صداقت و محبت است.

یکی دیگر از ویژگی‌ های دوست خوب پرداختن به مساله مهم امر به معروف و نهی از منکر است. انسان خوب و والا مرتبه همواره باید دیگران را به خوبی‌ ها فرمان داده و از بدی‌ ها بازدارد.. از این رو نه تنها دوست خوب را عامل خوبی بلکه دعوت‌ کننده و امر کنننده به آنها دانسته اند.

یک دوست خوب از پیشرفت و موفقیت دوست خود، از صمیم قلب خرسند می شود. در واقع دوست خوب کسی است که برای موفقیت دوستش از هیچ کمکی دریغ نکند و موفقیت او را موفقیت خود بداند و از سوی دیگر عیب های دوستش را بپوشاند.

از دیگر ویژگی های یک دوست خوب، می توان به خیرخواه بودن، گذشت و بخشندگی، وفاداری و دو رو نبودن در رابطه، احترام به علائق و اعتقادات شخصی افراد، خوش اخلاق بودن، قابل اعتماد بودن، درک متقابل طرفین اشاره کرد.

از امام حسن مجتبی نقل شده است که:

دوست خوب کسی است که هرگاه با او همنشین شدى، مایه ی آراستگى تو باشد. هرگاه از او یارى خواستى کمکت کند. هر گاه خدمت او کردى، [آبروى] تو را حفظ کند. اگر [بر دشمن] حمله بردى، [قدرت] تو را تقویت کند و اگر از تو نیکى دید، آن را در شمار و حساب آورد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو