تاثیرات روانی دوران قاعدگی و نکات ویژۀ آن

منبع: نی نی بان

35

1401/8/2

14:41


تاثیرات روانی دوران قاعدگی و نکات ویژۀ آن


دوران قاعدگی یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین زمان‌ها برای زنان است. تا جایی که برخی از آن‌ها حتی قادر به انجام کارهای روزانه نیستند. این دوران نه تنها فشار و فرسودگی فیزیکی بالایی به همراه دارد بلکه فشار روانی زیادی هم روی فرد می‌گذارد. آیا شما از تاثیرات روانی دوران قاعدگی آگاه هستید؟ چیزی در مورد آن‌ها شنیده‌اید؟ یا اصلا خودتان تا به امروز آن‌ها را تجربه کرده‌اید؟ تاثیرات روانی دوران قاعدگی یک موضوع کاملا ثابت شده است و محققین و متخصصین اثرات منفی و مثبت زیادی از آن مشاهده کرده‌اند. ما امروز در این مطلب قصد داریم که نگاه دقیق‌تری به همین تاثیرات روانی دوران قاعدگی و البته نکات ویژه آن داشته باشیم. اگر شما هم در این باره کنجکاو هستید پیشنهاد می‌کنیم تا در ادامه همراه ما باشید.

قاعدگی چیست؟
قاعدگی که معادل انگلیسی آن Menstrual می‌باشد چرخه‌ای است که در آن پوشش ضخیم تشکیل شده در رحم از طریق واژن خارج می‌شود که این فرآیند با خونریزی همراه است. پریود، دوره و سیکل نام‌های دیگر این فرآیند طبیعی بدن بانوان است. در طول چرخه قاعدگی، پوشش رحم برای بارداری شکل می‌گیرد. اما اگر که بارداری صورت نگیرد سطح هورمون‌هایی مانند استروژن و پروژسترون کاهش می‌یابد.
میزان کم این هورمون‌ها بدن را برای پریود شدن خبر می‌کند و اینجاست که پوشش داخلی رحم شروع به از بین رفتن می‌کند. در نتیجه خونریزی در این دوران به این معنا است که خبری از بارداری نیست و بدن به سیکل طبیعی خودش برمی‌گردد. اما اگر که بارداری صورت بگیرد، پریودی هم در این دوران متوقف می‌شود. پریودی هر 3 تا 5 هفته تکرار می‌شود و حداکثر خونریزی 5 تا 6 روز ادامه خواهد داشت. اگر که قاعدگی در موعد مقرر اتفاق نیفتد و این بی نظمی ادامه داشته باشد بهتر است که با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. اگر که تردیدی در مورد سلامت تخمدان‌ها وجود داشته باشد یا احتمال کیست و غده وجود داشته باشد باید با یک فوق تخصص غدد صحبت کنید.

شروع قاعدگی
قاعدگی از سن 12 سالگی شروع می‌شود. البته که سن شروع آن برای همه یکسان نیست. برخی از سن 8 سالگی و برخی هم حتی دیرتر یعنی حدود 16 سالگی اولین قاعدگی خود را تجربه می‌کنند. این روند تقریبا در سن 50 سالگی متوقف می‌شود، دوره‌ای که به آن یائسگی می‌گویند و معادل انگلیسی آن Menopause است. در دوران یائسگی فرد توانایی تولید تخمک را از دست می‌دهد این یعنی تخمک گذاری متوقف شده و شانس بارداری کم و کمتر می‌شود تا جایی که دیگر احتمال بارداری به صفر می‌رسد.

علائم و نشانه‌های قاعدگی
• بدخلقی
• نفخ شدید
• جوش و آکنه
• مشکلات مربوط به خواب
• هوس‌های غذایی و اشتها
• حساسیت‌های ناحیه سینه
• گرفتگی مداوم در بخش کمر و شکم
این‌ها همه علائم و نشان‌های قاعدگی هستند که قبل و در حین پریود آن را تجربه می‌کنید.
شاید تا به حال اصطلاح PMS یا همان سندروم پیش از قاعدگی به گوش‌تان خورده باشد. این سندروم به تغییرات روانی و فیزیکی بدن قبل از شروع خونریزی و پریود اشاره می‌کند. در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت می‌کنیم.

تاثیرات روانی دوران قاعدگی و نکات ویژۀ آن

 
سندروم پیش از قاعدگی
PMS خلاصه شده عبارت Premenstrual syndrome است. سندروم و دوره‌ای که عموما 5 تا 10 روز قبل از شروع پریود نمایان می‌شود و با شروع خونریزی و قاعدگی کم و کمتر می‌شود. این سندروم اختلالات شدید فیزیکی و روانی برای فرد به همراه دارد. تا جایی که برخی این باور هستند که PMS زمان سخت‌تری از خود پریود است. برخی از علائم PMS شامل موارد زیر می‌شوند:
• تحریک پذیری
• افسردگی شدید
• استرس و اضطراب
• خستگی غیر طبیعی
• ضعف جسمی و ناتوانی
• حساسیت شدید به نور و صدا
• بی خوابی و کیفیت پایین خواب
• و غمگین بودن و طغیان‌های احساسی
پس اگر دیدید که این علائم را تجربه می‌کنید باید بدانید که نزدیک به پریودتان است.
این علائم گاهی مانع از انجام کارها و وظایف روزانه می‌شوند. تا جایی که برخی ترجیح می‌دهند این روزها فقط در تخت‌شان باشند یا حتی ارتباط و تعاملی با افراد نداشته باشند. بله، شرایط به همین اندازه وخیم است. البته که شدت این علائم در هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. با این حال حدود 20 تا 30 درصد زنان علائم نسبتا شدیدی را گزارش کرده‌اند. به علاوه اینکه عوامل بسیاری در میزان این علائم تاثیر دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ژنتیک است.

تاثیرات روانی دوران قاعدگی و نکات ویژۀ آن

 
تاثیرات روانی دوران قاعدگی
و اما می‌رسیم به مهم‌ترین بخش مطلب یعنی تاثیرات روانی دوران قاعدگی.
احساس ناراحتی، غمگین بودن و افسردگی در دوران قبل از پریود و حتی در حین پریود کاملا طبیعی است. حتی گاهی می‌بیند که ناغافل شروع به گریه کردن می‌کنید و حتی دلیل آن را نمی‌دانید. قاعدگی و تخمک گذاری تغییرات شدید هورمونی را به همراه دارد. تا جایی که این تغییرات و نوسانات تاثیر مستقیمی بر سلامت روان فرد خواهد داشت.
با اینکه ضعف بدنی و علائم فیزیکی PMS تنها در برخی از زنان گزارش شده است، اما تغییرات روانی و احساسی در بین آن‌ها کاملا نرمال و شایع است. پس اگر چند روزی بی دلیل ناراحت هستید و ناگهان شروع به گریه کردن می‌کنید دنبال دلیل نباشید، بلکه مقصر هورمون‌های شما هستند.
دلیل اصلی این اتفاقات قبل و بعد از پریودی هنوز به طور قطعی مشخص نشده است. البته همان طور که گفتیم این فرایند با نوسانات هورمونی همراه است، هورمون‌های استروژن و پروژسترون که بعد از تخمک گذاری کم می‌شوند. کارشناسان بر این باور هستند که این موضوع می‌تواند محرکی برای این تاثیرات روانی باشد. از طرفی این دو هورمون مسئول تولید سروتونین هستند که کاهش آن‌ها باعث می‌شود تولید سروتونین هم با نوسان همراه باشد. همان طور که ممکن است بدانید سروتونین یک انتقال دهنده عصبی شیمیایی است که بر روی احساسات و همچنین مهارت‌های حرکتی تمامی قسمت‌های بدن تاثیرگذار است. برخی سروتونین را ماده طبیعی تثبیت کننده خلق و خو می‌شناسند. در نتیجه کم بودن آن باعث بروز افسردگی، اضطراب و نگرانی می‌شود.

سخن پایانی
در نتیجه این تاثیرات روانی دوران پریود کاملا نرمال است. با اینکه نمی‌توان کار چندانی برای مقابله با آن‌ها کرد اما همچنان می‌شود با تغییراتی در سبک زندگی آن‌ها را کاهش داد. به عنوان مثال می‌توانید به سراغ ورزش‌های سبک و آرام بخشی مانند یوگا بروید. حتی در طی روز حدودا نیم ساعت پیاده‌روی کنید. به علاوه اینکه سعی کنید غذای سالم‌تری بخورید و خلق و خوی‌تان را با دمنوش‌های گیاهی و طبیعی کمی متعادل کنید. اگر هم هیچکدام از این راه‌ها جواب نداد نگران نباشید و به خودتان سخت نگیرید. به این خاطر که شما تنها نیستید و زنان زیادی در کنار شما چنین حسی را تجربه می‌کنند. به یاد داشته باشید که این دوران هم گذرا خواهد بود و دوباره می‌توانید با انرژی به زندگی نرمال خود برگردید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو