سازنده بیت کوین چه کسی هست؟ – اکس اونیکس

منبع: نمکستان

34

1401/8/2

17:41


صحبت در مورد ارز‌های دیجیتال یک اتفاق معمول در این‌روز‌ها است که افراد بسیاری با سرمایه‌گذاری یا خرید و فروش آن‌ها، در حال کسب درآمد هستند.

صحبت در مورد ارز‌های دیجیتال یک اتفاق معمول در این‌روز‌ها است که افراد بسیاری با سرمایه‌گذاری یا خرید و فروش آن‌ها، در حال کسب درآمد هستند. اما این‌ها تنها مزیت این شکل جدید از ارز‌ها نیستند. ارز‌های دیجیتال را که می‌توان شکل دیجیتال از ارز‌هایی با مزیت‌های بی‌نظیر دانست هر کدام داستان‌هایی برای گفتن دارند. بیت کوین را عمده افراد به عنوان قدیمی‌ترین ارز دیجیتال می‌شناسند و همه می‌دانند که تحول عظیمی در نظام بانک‌داری در جهان با معرفی این ارز دیجیتال در سال ۲۰۰۸ رخ داد. اما کم‌تر کسی درباره سازنده این ارز اطلاعاتی دارد. به عنوان مثال اکثر افراد فعال در حوزه ارز‌های دیجیتال می‌دانند که بیت کوین، یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که بر پایه سیستم بلاک چین پدید آمده است که بازار آن توسط عوامل و اتفاقات بسیاری دچار نوسان می‌شود. اما کم‌تر کسی می‌داند نوسان شدید در بازار بیت کوین در سال ۲۰۲۱، به دلیل ادعای فردی برای کسب عنوان “سازنده بیت کوین” رخ داده است. در ادامه درباره این‌که سازنده بیت کوین چه کسی است بیشتر صحبت خواهیم کرد.

تاریخچه بیت کوین

تاریخچه بیت کوین

در سال ۲۰۰۸ میلادی شخصی یا اشخاصی با نام ساتوشی ناکاماتو (Satashi Nakamoto) اقدام به معرفی بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال با نام بیت کوین (Bitcoin) با قابلیت غیرمتمرکز بودن (عدم وابستگی به هیچ نهاد یا سازمانی) و امنیت بالا به دلیل حفظ اطلاعات در سیستمی به نام بلاک چین (Block chain) کردند. سیستم بلاک چین که سیستمی متشکل از گره‌های (سیستم‌های کامپیوتری) به هم پیوسته است، امنیت بالا و عدم قابلیت ویرایش در اطلاعات را به کاربران ارائه می‌دهد. از طریق این ارز دیجیتال افراد می‌توانند بدون واسطه به هر جای جهان پول انتقال داده و این فرآیند را از طریق اینترنت و بدون نیاز به کاغذ بازی انجام دهد. این‌ها ادعا‌های سازنده بیت کوین هستند که ادعا‌هایی حقیقی بوده و امروزه پس از گذشت ۱۴ سال از ساخت این ارز، در سر تا سر جهان گسترش یافته و طرفداران بسیاری پیدا کرده است. اما همچنان هیچکس به طور قطع نمی‌داند که سازنده این ارز دیجیتال چه کسی است و ساتوشی ناکاموتو دقیقاً چه کسی است.

ساتوشی ناکاموتو

ساتوشی ناکاماتو بیانیه و پست‌هایی در مورد بیت کوین منتشر کرد، اما در هیچ‌کدام از آن‌ها درباره خود و زندگی شخصی‌اش اطلاعاتی بروز نداد. در گزارش بنیاد P۲P در سال ۲۰۱۲ ساتوشی ناکاموتو اطلاعات کمی درباره خود منتشر کرد. طبق این اطلاعات، ساتوشی مرد ساکن کشور ژاپن است که متولد سال ۱۹۷۵ میلادی (در آن زمان ۳۷ ساله) می‌باشد. این اطلاعات که در ابتدا علاقه‌مندان به کشف هویت ساتوشی ناکاموتو را متعجب و هیجان‌زده کرد، طبق شواهدی چندان صحیح به نظر نمی‌رسند. گفته می‌شود به دلیل استفاده روان و کامل از زبان انگلیسی، امکان این‌که ساتوشی ناکاموتو فردی غیر انگلیسی زبان باشد وجود ندارد. حتی عده‌ای به دلیل استفاده از عباراتی که در انگلیسی افراد بریتیش رایج است، همانند عبارت بلادی هل (Bloody Hell) ادعا کردند که ساتوشی نه تنها انگلیسی زبان است بلکه به احتمال زیاد فردی متعلق به کشور انگلستان است‌. البته این حدس و گمان‌ها به دلیل ضعیف بودن شواهد و مدارک، هیچوقت اثبات نشدند.

ساتوشی ناکاموتو

در همین زمان‌ها بود که فردی با نام استفان توماس به یک نکته ظریف پی برد و از آن برای اطلاع از موقعیت احتمالی ساتوشی ناکاموتو استفاده کرد. استفان توماس متوجه شد که ساتوشی ناکاموتو هیچ‌گاه در بازه زمانی ساعت ۵ تا ۱۱ گرینویچ پست نمی‌گذارد. از این مسأله می‌توان متوجه شد که این ساعات در موقعیت مکانی ساتوشی ناکاموتو، زمان خواب هستند. با بررسی و تحقیقات فراوان استفان توماس حدس زد که این منطقه زمانی مرتبط با بخشی از آمریکای شمالی است که این ادعا نیز همچنان بدون اثبات باقی مانده است.

ساتوشی ناکاماتو کیست؟

ساتوشی ناکاماتو که به عنوان سازنده و توسعه دهنده بیت کوین تنها حدود دو سال فعالیت کرد و در سال ۲۰۱۰ از پروژه کناره‌گیری کرد و تقریباً ناپدید شد، نامی است که افراد بسیاری ادعای آن را کرده‌اند و افراد بسیاری در این باره حدس و گمان‌هایی داشته‌اند که سه نفر معروف‌ترین آن‌ها به شرح زیر‌ند.

اولین و نتیجه بخش‌ترین ادعا مربوط به مهندس کامپیوتر، برنامه‌نویس و بازرگانی استرالیایی به نام کریگ استیون رایت است. این فرد که در سال ۲۰۱۶ ادعا کرد که سازنده بیت کوین است؛ ادعای خود را در سال ۲۰۲۱ همراه با مدرک به دادگاه می‌امی کشاند. مدارک او مستنداتی بودند که تاریخ آن‌ها روز‌های ابتدایی خلق بیت کوین بازمی‌گردد. جالب است بدانید که ادعای او در دادگاه ثابت شد و رایت با پیروزی و موفقیت دادگاه را ترک کرد که این مسأله بازار بیت کوین را با نوسانات شدیدی مواجه کرد. اما خوب است بدانید عموم مردم حتی پس از این مسأله نیز با شک و شبهه در این خصوص حرف می‌زنند و عملاً در جامعه جهانی، مردم همچنان ساتوشی ناکاموتو را فردی یا گروهی ناشناس می‌دانند.

در سال ۲۰۱۸ میلادی در فضای مجازی کاربران زیادی ادعا کردند وینسنت ون ولکر، هنرمند آمریکایی ساتوشی ناکاموتو است که این ادعا نیز بدون اثبات باقی مانده است. در فوریه سال گذشته یعنی ۲۰۲۱، بنیانگذار و سازنده ارز دیجیتال ترون، با گذاشتن پستی در صفحه توئیتر خود مدعی شد که ساتوشی ناکاموتو مجهول و گمنام که ذهن‌ها را درگیر خود کرده است، ایلان ماسک معروف است. این ادعا با تکذیب شخص ایلان ماسک رد شد‌.

بیت کوین را از صرافی اکس اونیکس خریداری کنید

همان‌طور که خواندید هویت ساتوشی ناکاموتو سازنده بیت کوین که تنها دو سال در این پروژه ماند، همچنان ذهن بسیاری را به خود درگیر کرده است. با وجود این‌که کریگ رایت در دادگاه ادعای خود را اثبات نمود همچنان عد‌ه‌ای از پذیرفتن او به عنوان سازنده بیت کوین سر باز می‌زنند که این مسأله جالب و شایان توجه است.

بیت کوین را از صرافی اکس اونیکس خریداری کنید

با سازنده احتمالی بیت کوین آشنا شدید. همان‌طور که می‌دانید، خرید این ارز دیجیتال از صرافی‌های داخلی فرآیندی آسان‌تر است که البته برای این امر باید به صرافی‌ معتبر مراجعه نمایید. صرافی آنلاین اکس اونیکس با انجام فرآیند‌های احراز هویت در کم‌ترین زمان ممکن، دریافت کم‌ترین نرخ کارمزد و پشتیبانی بی‌نظیر انتخابی فوق‌العاده است. شما می‌توانید در صرافی اکس اونیکس یا اپلیکیشن آن ده‌ها ارز دیجیتال از جمله بیت کوین را خریداری و منتقل کرده و یا به فروش برسانید. جهت بهره بردن از خدمات بی‌نظیر اکس اونیکس یا کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت آن به نشانی اینترنتی https://exonyx.ir مراجعه نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو