گردشگری دریایی اولویت مهم دولت جهادی است

منبع: همگردی

27

1401/8/2

19:01


ایرنا/ براساس خبرهای بدست آمده و گزارش های منتشر شده، گردشگری دریایی اولویت مهم دولت جهادی است.

نخستین اتوبوس تفریحی و دریایی 2 طبقه آبهای ساحلی خزر در استان مازندران با همکاری سرمایه گذار بخش خصوصی در ماه جاری وارد بندر نوشهر شد و به گفته مسئولان امر برای استفاده گردشگران خارجی و داخلی در آذر سال جاری پس از تجهیز برای گشتهای دریایی محدوده ساحلی استان مازندران مورد بهره برداری قرار میگیرد.

بنا به گزارش سرمایه گذار و مالک آن، این اتوبوس توان جابجایی دست کم 70 مسافر را دارد و دارای بخشهایی چون پذیرایی با ظرفیت دست کم 25 نفر و دارای یک جت اسکی است و حدود 20 متر طول و پنج متر عرض و 20 تن وزن دارد و زمان ساخت آن 2012 و سازنده اش هم کشور امارات است و فضای آن طوری طراحی شده که ظرفیت برگزاری انواع جشن ها را دارد و می تواند حدود 50 کیلومتر در ساعت مسیر دریای خزر محدوده ساحلی مازندران را بپیماید.

گردشگری دریایی یکی از مهمترین عامل جذب گردشگران است که با ورود اتوبوس تفریحی و دریایی به استان مازندران منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر افزون بر توسعه، رونق و شکوفایی اقتصاد منطقه، طلسم طرح گردشگری دریایی که سالها تلاش و پیگیری برای اجرای آن از سوی مسئولان ادوار گذشته صورت گرفته بود با عزم و اراده دولت جهادی شکسته شد و این رویداد مبارک می تواند بستری مناسب برای ورود کشتی های مسافری نظیر کروز و تقویت دیگر امکانات و تجهیزات که تکمیل کننده صنعت گردشگری دریایی است، باشد.

گردشگری دریایی در اصل به فعالیت هایی که در محیط دریایی و دور از نوار ساحلی از سوی گردشگران دریا دوست انجام گیرد گفته می شود که لازمه شکوفایی این صنعت فراهم شدن زیرساختها و بسترهای مورد نیاز نظیر ایجاد اسکله ها، تاسیسات گردشگری، صنایع ساحلی و فرا ساحلی، دهکده های دریایی، بنادر گردشگری، جزایر مصنوعی، کشتی های گردشگری و کروز، موزه های دریایی و هتلهای دریایی است.

برابر آمار، محدوده ساحلی استانهای شمالی حدود پنج هزار و 800 کیلومتر طول دارد که حدود 890 کیلومتر آن در شمال شامل استانهای گیلان، مازندران و گلستان است و بیشترین سهم محدوده سواحلی دریای خزر به طول حدود 400 کیلومتر در حوزه جغرافیایی مازندران، 270 کیلومتر گیلان و بقیه مربوط به استان گلستان است.

برخورداری از سه بندر تجاری فعال یکی در امیرآباد بهشهر ، دیگری در فریدونکنار و سومی در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر و تعدادی اسکله های ساحلی، نشانگر فراهم بودن بخشی از زیرساختهای گردشگری دریایی است.

جاذبه های طبیعی نظیر جنگلهای هیرکانی، فعالیت سه فرودگاه، موزه های تاریخی، چشمه های آب گرم معدنی، آثار طبیعی مانند پارک جنگلی سی سنگان، مجموعه های رفاهی و گردشگری تله کابین رامسر و تله کابین چالوس و صدها نمونه دیگر، ظرفیتی که بنا به گفته برخی از کارشناسان، تکمیل کننده زنجیره صنعت سودآور گردشگری بویژه گردشگری دریایی در استان مازندران محسوب می شود.

با همه این موقعیت ها و داشتن ظرفیت های منحصر بفرد، متاسفانه از محدوده ساحلی این استان بخاطر فقر امکانات و تجهیزات فقط برای شنا کردن، قایق سواری و استراحت کوتاه مسافران و گردشگران استفاده می شود.

طرح گردشگری دریایی، موضوعی که در یک دهه گذشته بارها در سخنرانی ها، نشست های خبری و محافل رسمی از سوی مسئولان و متولیان گردشگری مازندران مطرح و طی این سالها اقداماتی هم برای عملیاتی شدن این طرح انجام گرفت و چه بسا این پیگیری ها رسانه ای هم شد منتهی جز در حد وعد وعید نیتجه دیگری به همراه نداشت.

فعالیت کشتی کروز در خزر، نوید توسعه گردشگری دریایی در مازندران است تیتر خبری که در اسفند سال 1393 خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از مدیرکل وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انتشار داد، این مسئول آن زمان وعده داده بود که یک فروند کشتی کروز با 140 سوئیت مجهز توسط سرمایه گذار بخش خصوصی خریداری شده و بزودی به مازندران منتقل می شود.

در آبان سال 1396 هم موضوع کشتی مسافری و باری برای حمل محصولات کشاورزی و جابجایی مسافران و گردشگران از بندر نوشهر به بندر آستاراخان روسیه در دریای خزر خبر دیگری بود که از زبان مدیرکل وقت بنادر و دریانوردی استان مازندران رسانه ای شد و وعده داده بودند در این ارتباط تفاهم نامه ای میان سازمان بنادر و سرمایه گذار امضا شده و قرار است کشتی مسافری به ظرفیت دست کم 570 نفر در دریای خزر محدوده ساحلی نوشهر به آستاراخان فعالیت داشته باشد و متاسفانه این اخبار جز جنبه تبلیغاتی و وعده و وعید نتیجه دیگری به همراه نداشت.

در سایه این بی توجهی ها و ناامید شدن مردم این خطه گردشگرپذیر شمال کشور از وعده ها، سرانجام با شکل گیری دولت مردمی سیزدهم و فراهم شدن بستر و زیرساختها در حوزه گردشگری دریایی در قالب اقتصاد دریا محور کلید خورد که اولین اقدام عملی دولت جهادی آزادسازی حریم 60 متری دریا از سوی تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی و در اختیار قراردادن این فضاهای مشرف به دریا در اختیار عامه مردم بود.

ورود نخستین اتوبوس تفریحی و دریایی به آبهای ساحلی خزر در مازندران

معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری مازندران پیرامون اینکه گردشگری دریایی اولویت مهم دولت جهادی است، گفت: ورود نخستین اتوبوس تفریحی و دریایی آبهای ساحلی خزر به استان مازندران منطقه ویژه اقتصادی نوشهر پس از سالها انتظار وارد فصل جدیدی از برنامه ریزی های شده است.

رضا علیخانی کشکک افزود: یکی از مهمترین راهبردها در مازندران، شکوفایی اقتصاد این استان و تمرکز روی 2 موضوع یکی کشاورزی و دیگری حوزه گردشگری و زیرشاخه های این صنعت سود آور بویژه عملیاتی کردن طرح گردشگری دریایی است.

وی بیان داشت: امروز از دریای خزر محدوده ساحلی این استان با همه مزیت های فراوانی که از لحاظ اقتصادی دارد متاسفانه جز در حوزه صید و صیادی و تفریحات ساحلی مانند سوار شدن بر جت اسکی و قایق سواری و شنا کردن استفاده دیگری از این موهبت الهی نمی شود درحالیکه دیگر کشورها سالها از این ظرفیت برای بهره مندی از اقتصاد دریا محور به سمت و سوی گردشگری دریایی روی آورده اند.

این مسئول استانداری مازندران پیرامون اینکه گردشگری دریایی اولویت مهم دولت جهادی است، خاطرنشان کرد: بر همین اساس یکی از اقدامات دولت جهادی برای پویایی و شکوفایی شدن این صنعت، فراهم کردن زیرساختها که مهمترین آن آزادسازی حریم 60 متری دریای خزر بوده و امروز بنا به دستور رئیس جمهور جهادی و عزم و اراده استاندار این اتفاق در محدوده ساحلی مازندران هم شاهد هستیم.

بعد از سفر رئیس جمهور به استان گیلان در بهمن سال گذشته، موضوع آزادسازی حریم 60 متری سواحل در آن خطه از شمال کشور کلید خورد. پیرو دستور آیت الله رئیسی بنا و به گفته رئیس واحد معماری و شهرسازی استانداری مازندران حدود 90 درصد از حریم 60 متری محدوده ساحلی بیش از 400 کیلومتری مازندران آزاد شده است.

آزادسازی حریم دریا به شکوفایی گردشگری ساحلی و دریایی منجر می شود

معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری مازندران پیرامون اینکه گردشگری دریایی اولویت مهم دولت جهادی است، گفت: آزادسازی حریم در واقع به عنوان یک پیش نیاز زیرساختی برای جذب سرمایه گذاران به منظور شکوفایی صنعت گردشگری ساحلی و دریایی در این استان است و طبق دستورالعمل ها، این طرح برای تحقق اهدافی از جمله ایجاد بازارچه های ساحلی، تفریحات آبی و ورزش های ساحلی، تاسیسات نظیر اسکله های دریایی، پرورش ماهی در قفس و مهمتر از همه فعال کردن صنعت گردشگری دریایی بوده است.

علیخانی کشکک افزود: برای جذب سرمایه گذاران در حوزه گردشگری دریایی طی یکسال گذشته رایزنی های فراوانی با مشورت مسئولان مرتبط بویژه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نیز بنادر و دریانوردی استان صورت گرفت در نهایت این پیگیری ها نتیجه داد و شاهد نخستین اتوبوس 2 طبقه مسافری تفریحی و دریایی به بندر نوشهر برای فعالیت در دریای خزر این استان بودیم.

شناسایی 20 نقطه گردشگری دریایی

وی با اشاره به آنکه فعال شدن این اتوبوس دریایی، بهانه ای برای استفاده از اسکله های تفریحی مدنظر در این استان است، تصریح کرد: تاکنون در قالب طرح گردشگری دریایی حدود 20 نقطه محدوده ساحلی استان شناسایی شد. ضمن آنکه با به انداختن این اتوبوس در آینده نزدیک فرصتی خوبی برای بهره مندی از اسکله های تفریحی در حال ساخت در مازندران است.

شناسایی 1364 نقطه از محدوده ساحلی بهشهر تا رامسر برای ساخت پست اسکله تفریحی طی سه سال گذشته موضوعی که از سوی مسئولان امر مطرح شد و بنا به گفته معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران تاکنون موافقت اصولی حدود 65 اسکله تفریحی صادر شد.

برنامه ریزی برای فعال کردن کشتی های مسافری کروز در سالهای آتی

معاون استاندار مازندران گفت: با ورود نخستین اتوبوس تفریحی و دریایی به مازندران، این رویداد می تواند نقطه عطفی برای برنامه ریزی از سوی این سرمایه گذار و دیگر سرمایه گذاران برای خریدار کشتی های مسافری کروز و فعال شدن این ناوگان برای جابجایی مسافران و گردشگران دریادوست هم در محدوده ساحلی استان مازندران و حتی کشورهای ساحلی همسایه باشد.

به گفته علیخانی کشکک، امروز گردشگری ساحلی و حمل و نقل دریایی با توجه به جاذبه های که هم در حوزه جنگل، کوهپایه، جلگه و دریا دارد می تواند نقش موثری در رفاه حال مسافران و گردشگران به همراه داشته باشد و این اتوبوس تفریحی و دریایی علاوه بر دریا گردی مسافران بلکه می تواند امکاناتی را در داخل آن فراهم کند تا سرنشینان آن بتوانند علاوه بر نقاط دور دست سطح آبی دریای خزر بلکه ضلع جنوبی جنگلهای هیرکانی و روستاهای سرسبز این منطقه را هم مشاهده کنند.

وی گفت: قابلیت های این اتوبوس از همه لحاظ مورد تایید نهادهای مرتبط و سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته و به همین خاطر مجوز انتقال آن به بندر نوشهر برای انداختن به آبهای ساحلی خزر در آینده نزدیک صادر شد و یکسری کارهای خاصی به منظور تجهیز و آماده سازی این اتوبوس ضرورت دارد و امیدوارم در آذر امسال با حضور استاندار مازندران رونمایی و فعالیتش آغاز شود.

روش شدن چراغ گردشگری دریایی

مدیرکل سابق بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت: محدوده ساحلی جنوبی دریای خزر مسیرهایی دارد تاکنون سابقه حمل و نقل مسافری در قالب گردشگری دریایی را نداشته و تاکنون فعالیت هایی که در این حوزه صورت گرفته بیشتر جنبه تفریحاتی در آبهای ساحلی نظیر جابجایی مسافران با شناورهای کوچک داشته است.

محمد تقی انزانپور افزود: بطور طبیعی فعال کردن ناوگان حمل و نقل دریایی نظیر کشتی مسافری کروز یا به عبارتی اتوبوس های دریایی در سطح دریای خزر مورد اقبال شمار زیادی از گردشگران بویژه گردشگران خارجی قرار خواهد گرفت و نکته مهمتر زیرساختها هم تاحدود زیادی در محدوده ساحلی این استان فراهم است.

وی بیان داشت: مالک این اتوبوس دریایی هم که به عنوان یک سرمایه گذار است آنچه از صحبت های او پیداست برنامه های زیادی برای رونق بخشی و شکوفایی صنعت گردشگری دریایی در این استان دارد.

این مسئول ابراز امیدواری کرد: با ورود این اتوبوس دریایی و فعال شدن آن در ماه آینده میتوان ادعا کرد که چراغ گردشگری دریایی در این دولت جهادی روشن شده و با توجه به نگاه ویژه مسئولان استانی از جمله استاندار گردشگری دریایی و هوایی بستر برای حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای توسعه و تقویت امکانات گردشگری ساحلی و دریایی در سطح آبهای نیلگون خزر فراهم می شود.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خرداد امسال طی بازدید از طرح های گردشگری نیمه تمام غرب مازندران اعلام کرده بود: یکی از اولویتهای مهم دولت جهادی سیزدهم پس از آزادسازی سواحل دریای خزر، بسترسازی برای رونق گردشگری دریایی در شمال کشور از جمله استان مازندران است.

آزاد سازی سواحل یکی از اقدامات موفق دولت سیزدهم بوده است، چرا که در کنار آن زمینه برای ایجاد و توسعه امکانات تفریحی، گردشگری و خدماتی در سواحل مازندران مهیا می شود که یکی از آنها گردشگری دریایی است.

ضرغامی پیش از این در جمع نمایندگان استانهای شمالی در مجلس شورای اسلامی هم مطرح کرده بود که حدود 400 کیلومتر ساحل در شمال و 1100 کیلومتر در جنوب داریم که با جزایر آن به 2400 کیلومتر می رسد، با وجود این ظرفیت های گردشگری دریایی ما صفر است.

وی تاکید داشت: برای ساحل سازی، ساخت اسکله ها و بهره برداری از این ظرفیت ها برنامه جدی دارم. در حال شناسایی ظرفیت های وزارتخانه هستم و همچنین این موضوع را با صنوف پیگیرم که بخش خصوصی به این عرصه ورود جدی کند. برای خرید کشتی های گردشگری از کشورهای منطقه و بهره برداری از ظرفیت تفریحی آنها به صورت جدی ورود خواهم کرد.

گردشگری دریایی اولویت مهم دولت جهادی است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو