با شماری از معروف ترین کلیساهای تبریز آشنا شوید

با شماری از معروف ترین کلیساهای تبریز آشنا شوید


منبع: همگردی

32

1401/8/2

20:01


در زمان شاه عباس، جمعیت مهاجرینی که از ارمنستان به ایران می آمدند، بسیار زیاد بود. از این رو، شاه عباس دستور داد تا برخی از مهاجرین به مناطقی نظیر اصفهان منتقل شوند. پس از مدتی، ارامنه توانستند پایه های اقتصادی خود را تقویت کرده و پیشرفت چشمگیری داشته باشند. با پیشرفت اقتصادی، به مرور زمان مدرسه، کلیسا و نهادهای اجتماعی دیگر ساخته شده و این جمعیت توانستند تا جامعه ای را برای خود تشکیل دهند. از این مهاجرتها زمان بسیار زیادی گذشته و امروزه آنان اهل این آب و خاک هستند و جزیی از ایرانیان بشمار می آیند. با ما در مقاله معروف ترین کلیساهای تبریز همراه شوید تا شما را با تعدادی از دیدنی ترین کلیساهای تاریخی تبریز آشنا کنیم. قطعا، آشنایی با کلیساهای معروف تبریز برایتان جالب خواهد بود.

کلیسای آدونتیست ها

ادونتیسم شاخه ای از پروتستان محسوب شده و به کسانی که پیرو آن هستند، آدونتیست ها یا انتظاریون گفته می شود. پیروان این شاخه از مسیحیت پروتستان معتقد هستند که حضرت عیسی مجددا ظهور خواهد کرد و برای جهانیان آرامش و صلح را به ارمغان خواهد آورد. امروزه، تعداد بسیار کمی از ادونتیست ها در تبریز زندگی می کنند و تقریبا اکثر آنها به تهران آمده اند. کلیسای ادونتیست های تبریز قریبا نیمه تعطیل بوده و رفت و آمد چندان زیادی در آنجا صورت نمی گیرد. این کلیسا معماری ساده ای دارد و شامل یک تالار ساده با چند ردیف نیمکت است. در این مورد از دیدنی ترین کلیساهای تاریخی تبریز هیچ ناقوس یا صلیبی که بر سقف آن نصب شده باشد، دیده نمی شود.

کلیسای آدونتیست ها

کلیسای سهرقه

کلیسای سهرقه در نزدیکی روستای سهرل بوده و تا تبریز چیزی حدود 32 کیلومتر فاصله دارد. زمان ساخت این مورد از معروف ترین کلیساهای تبریز به قرن نوزدهم میلادی می رسد. این کلیسا از آجر بنا گشته و به شکل یک مستطیل است. همچنین، پلانی تک جناحی دارد و از سه بخش تالار، ورودی و محراب ایجاد شده است. سه برج در کلیسا وجود دارند که برج ناقوس آن ارتفاع بیشتری داشته و از دو برج دیگر بلندتر است. این برج به شکل ستاره ساخته شده و گنبد آن نیز باعث می شود تا زیبایی سازه چندین برابر گردد.

کلیسای سهرقه

کلیسای مریم مقدس

کلیسای مریم مقدس یکی از دیدنی ترین کلیساهای تاریخی تبریز هست. در سال 1158 زلزله ای در تبریز رخ داد که باعث شد تا بخشهای وسیعی از این کلیسا کاملا نابود گردند. پس از مدتی به جای کلیسای قبلی، یک کلیسای جدید با سبک صفوی ساخته شد. مصالحی هم که از خرابی های گذشته باقی مانده بودند، در ساخت این بنای جدید مورد استفاده قرار گرفتند. کلیسای مریم مقدس دارای پلانی صلیبی بوده و گنبد اصلی آن روی ستونهایی قطور واقع شده است. در گذشته، این بنا دارای 15 متر عرض و 23 متر طول بود و ارتفاع بنا تا بالای گنبد به چیزی حدود 8 متر می رسید.

در نوشته های یک سفرنامه نویس ارمنی آمد که کلیسای مریم مقدس دارای پرده های نقاشی زیبایی بوده که هر کدام نمایش دهنده مفاهیم مذهبی از انجیل هستند. البته، امروزه اثری از این پرده ها نیست. در زیر گنبد کلیسا، چهار پرده نقاشی پیدا شده که تنها دو عدد از آنها سالم باقی مانده اند. چلچراغی هم در این کلیسا دیده می شود که به احتمال بسیار زیاد، اهدایی یکی از فرقه های مسیحیت به نام لورین ها بوده و قدمت آن به 100 تا 150 سال پیش می رسد.

کلیسای مریم مقدس

کلیسای مریم ننه

این کلیسا در محله مارالان واقع شده و تا ارمنی دونن که یکی از گذرهای معروف منطقه بشمار می آید، فاصله چندانی ندارد. کلیسای مریم ننه را نباید با کلیسای مریم مقدس یا ننه مریم اشتباه گرفت، چرا که این کلیسا کاملا متفاوت است و به دوره قاجار باز می گردد. تا سال 1856 این مورد از کلیساهای معروف تبریز با گورستان اطراف آن یکی از گورستان های اصلی ارامنه بشمار می آمد.

کلیسای مریم ننه

کلیسای سرکیس مقدس

کلیسای سرکیس مقدس دارای معماری چلیپایی بوده و در محله باران آواک واقع گردیده است. کلیسا دارای یک در ورودی اصلی و دو در ورودی فرعی بوده که هر کدام از این درها در بخشهای مختلفی از کلیسا نظیر شرق، شمال و جنوب قرار گرفته اند. شما می توانید بر روی در فرعی شمالی برج ناقوس را به راحتی ببینید. این کلیسا از سنگ بنا گشته و بر روی آن نیز سیمان کاری انجام شده است. محراب کلیسا 80 سانتیمتر بالاتر از سطح زمین بوده و گنبدش یک یادبود سنگی دارد که نمادی از کوه آرارات بشمار می آید. در دو طرف این یادبود، شما می توانید یک شمشیر که نمادی از مقاومت و یک عقاب که نمادی از آزادی بوده را ببینید. روی دیوار غربی این مورد از کلیساهای معروف تبریز هم تصاویر بی مثالی از حضرت عیسی، حضرت مریم و حواریون دیده می شوند.

کلیسای سرکیس مقدس

کلیسای انجیلی

کلیسای انجیلی یکی از کلیساهای اصلی آشوریان بوده که دارای پلانی چلیپایی است. در این کلیسا، یک سالن اجتماعات 150 متری وجود دارد و حیاط آن نیز پر از درخت است. کلیسای انجیلی در گذشته در خیابان میارمیار واقع شده بود، اما در سال 1329 تخریب گردید و یک کلیسای جدید با همان نام در خیابان والمان ساخته شد.

کلیسای انجیلی

کلیسای کاتولیک های تبریز

کلیسای کاتولیک های تبریز در منطقه میار میار بوده و در احداث آن از آجر استفاده شده است. طول این مورد از معروف ترین کلیساهای تبریز به چیزی حدود 30 متر و عرض آن نیز به چیزی حدود 15 متر می رسد و 12 متر هم ارتفاع دارد. این کلیسا دارای یک راهرو بسیار باریک بوده که از طریق آن امکان دسترسی به بنای اصلی وجود دارد. در دو طرف نیز پلکانی قرار گرفته که شما را به بالکن می رساند. از طریق بالکن شما می توانید به برج ناقوس نیز دسترسی پیدا کنید. محراب کلیسا با تالار هم سطح بوده و بر روی دیوارهای کلیسا شما می توانید تصاویری زیبا و نقاشی هایی ارزشمند از فرشتگان، حواریون و حضرت عیسی مسیح را ببینید. علاوه بر آن، بالای سردر ورودی مجسمه حضرت مریم بچشم می خورد که در میان ده فرشته قرار گرفته است.

کلیسای کاتولیک های تبریز

کلیسای شوغاگات

کلیسای شوغاگات توسط یکی از تجار معروف ارمنی به نام سیمون منوچهریان ساخته شده و معماری بازیلیک دارد. بازیلیک سبکی از معماری است که براساس آن، ورودی در یک ضلع قرار می گیرد و دقیقا در مقابل آن، محراب و دو شاه نشین به صورت قرینه وجود دارند. این مورد از کلیساهای معروف تبریز دارای یک ورودی در ضلع غربی بوده که درست در برابرش، محراب قرار گرفته است. در دو طرف نیز اتاقهایی وجود داشتند که به دلیل کاربری بنا حذف گردیده اند.

کلیسای شوغاگات

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو