عمل لوبکتومی ریه و روش های انجام این جراحی

عمل لوبکتومی ریه و روش های انجام این جراحی


منبع: آرگا

29

1401/8/2

20:08


عمل لوبکتومی ریه چه کاربردی دارد؟ مزایا و عوارض این عمل جراحی چیست؟ در این مطلب به همه ی سوالات شما درباره عمل لابکتومی ریه پاسخ دادیم.

در این مطلب عمل لوبکتومی ریه، برداشتن قسمتی از ریه آسیب دیده بیمار است که غالبا این آسیب به دلیل سرطان ریه به وجود می آید. لوبکتومی ریه به طور معمول برای سرطان های سلول کوچک ریه صورت می گیرد که در آن تومور به اندازه یک لوب است.

معرفی عمل لوبکتومی ریه

آشنایی با عمل لوبکتومی ریه

ریه ها از قسمتی به نام لوب به وجود آمده اند. ریه سمت راست سه لوب دارد و ریه سمت چپ دو لوب دارد. عمل لوبکتومی ریه به نوعی عمل سرطان ریه است که در این عمل یک لوب برداشته می شود، چون دارای تومورهای بدخیم است. در برخی اوقات این عمل برای مواردی مانند COPD شدید، بیماری سل و ضربه ای که باعث متوقف شدن عروق اصلی در نزدیکی ریه ها شده است، صورت می گیرد.

دو روش برای این عمل وجود دارد. تصمیم گیری درباره انتخاب درست و مناسب ممکن است در جریان بهبودی، عوارض احتمالی و آگهی دادن قبل از لوبکتومی تأثیر گذار باشد. این عمل نسبت به عمل پنومونکتومی تهاجم کمتری دارد، زیرا عمل پنومونکتومی برای برداشتن ریه انجام می شود.

روش های گوناگون لوبکتومی

با انجام چند روش متفاوت می توان لوب ریه را برداشت و این عمل را به سرانجام رساند.

جراحی توراکوسکوپی با کمک ویدیو 

در VATS لوب ریه با انجام چند برش کوچک در قفسه سینه به وسیله دوربین و ابزار برداشته می شود. این روش در حال تبدیل شدن به عنوان یک روش برتر است. لوبکتومی VATS احتمالا برای مرحله یک یا مرحله دو سرطان ریه انتخاب شود. ممکن است این لوبکتومی عوارض کمتری نسبت به لوبکتومی باز داشته باشد.

عمل لوبکتومی ریه چیست

لوبکتومی باز 

لوب ریه ها با انجام یک برش طولانی در کنار قفسه سینه برداشته می شود. که باز کردن دنده ها از یکدیگر برای دسترسی آسان تر به ریه ها است. این عمل اکثر اوقات برای خارج کردن تومور های بزرگتر مرحله ۲ و مرحله ۳ از ریه و غدد لنفاوی انجام می شود.

جراحی توراکوسکوپی با کمک ربات

این عمل به عملی که با کمک ویدیو انجام می شد شباهت دارد. همچنین اینطور که به نظر می رسد عوارض کمتری دارد و لازم نیست مدت زمانی طولانی را در بیمارستان بستری شوید.

کاربردهای عمل لوبکتومی ریه

در انتخاب نوع لوبکتومی، پزشک باید به موارد زیر توجه کند:

  1. خصوصیات سرطان خاص
  2. سلامت عمومی
  3. اندازه تومور
  4. میزان درد
  5. وضعیت عملکرد ریه ها قبل از جراحی
  6. میزان انتشار تومور ها به بافت اطراف
  7. جایی که تومور واقع شده است.

مزایا جراحی لوبکتومی ریه

سایز و محل تومورها

گاهی اوقات قسمت هایی که تومورها قرار دارند، انجام VATS  سخت و دشوار می کند و در چنین شرایطی لوبکتومی باز بهتر انجام شود و کل تومور برداشته شود. اگر جراح به این موضوع پی ببرد که سرطان به وسیله ویدئو بزرگ است و کنترل آن دشوار است، امکان دارد روش جراحی را تغییر بدهد و لوبکتومی باز قفسه سینه را انجام دهد.

طبق بررسی هایی که انجام شده است بیان کننده این هستند که دوره نقاهت پس از لوبکتومی کوتاهتر است و درد آن بعد از عمل کمتر از لوبکتومی باز است. سندروم توراکتومی، درد قفسه سینه مداوم است تا چند ماه الی سال بعد از عمل جراحی سرطان ریه امکان دارد بروز کند.

طبق گزارشی که از افرادی که جراحی باز قفسه سینه را انجام دادند تهیه کردند، ۷۰ درصد آن ها گفتند که تا دو ماه بعد از عمل در ناحیه قفسه سینه درد را احساس می کردند و حدود ۴۰ درصد گفتند که تا یکسال درد داشتند و ۵ درصد آن ها گفتند درد آن ها زیاد بوده است.

هیچ بررسی مشخص و معینی در مورد درد برای RATS  در مقایسه با VATS وجود ندارد، اما زمان جراحی کوتاه تر و ماهیت کمتر تهاجمی این روش ها بیان کننده این موضوع هستند که درد کمتر است. همه جراحان در انجام VATS راحت نیستند و این امر در انتها برای روشی که آن ها توصیه می کنند، می تواند نقش داشته باشد.

عوارض عمل لوبکتومی ریه

آمادگی لازم برای عمل لوبکتومی ریه

پزشک قبل از اینکه عمل جراحی را انجام دهد، خطراتی که ممکن است اتفاق بیفتد را بررسی می کند و جزئیات روش را توضیح می دهد. پیشنهاد می شود برای بررسی مراحل آماده سازی برای عمل جراحی سرطان کمی وقت بگذارید.

قبل از آنکه لوبکتومی را انجام دهید، پزشکان می خواهند اطمینان پیدا کنند که  تا حد امکان سالم هستید. مراحلی که قبل از عمل جراحی انجام می شود به شرح زیر است:

  1. داشتن یک تاریخچه دقیق
  2. آزمایش تنفس
  3. معاینه بدنی
  4. آزمایش خون

وابسته به سن و شرایط جسمی که دارید، پزشک قلب شما را آزمایش می کند. پزشک زمان ویزیت قبل از عمل، تمام داروها را با دقت بررسی می کند. همچنین ممکن است توصیه کند برخی از داروهای خود را قبل از عمل جراحی تا مدتی قطع کنید. بهتر است بطری های حاوی داروهای تجویز شده و بدون نسخه و همچنین مکمل هایی را که استفاده می کنید را همراه  خود داشته باشید. استفاده از برخی مکمل ها غذایی می تواند زمان خونریزی را افزایش دهد و بایستی قبل از انجام عمل جراحی مصرفشان را تا مدتی قطع کنید.

اگر سیگار می کشید، پزشک صددرصد توصیه می کند که در اسرع وقت سیگار خود را ترک کنید. ترک سیگار قبل از جراحی خطر عوارض را کاهش می دهد. حتی زخم را بهبود می بخشد و احتمال موفقیت آمیز بودن عمل جراحی را بالا می برد. افزایش موفقیت در عمل جراحی به تنهایی یکی از فواید ترک سیگار بعد از تشخیص سرطان است.

کاربرد عمل لوبکتومی ریه

عمل لوبکتومی ریه به چه صورت انجام می شود؟

این عمل جراحی با بیهوشی عمومی صورت می گیرد. شاید قبل یا بعد از عمل جراحی، به وسیله وریدی آنتی بیوتیک تجویز شود. فرد با کمک یک لوله تنفسی که در گلوگاه قرار دارد، روی یک ونتیلاتور قرار می دهند. شاید یک سوند ادراری برای تخلیه ادرار در حین و بعد از عمل قرار بدهند. ضربان قلب، فشار خون و تنفس، در حین عمل کنترل می شود.

هنگام عمل جراحی لوبکتومی باز، برشی در کنار بدن که بافت برداشت می شود، ایجاد می شود. این برش به احتمال زیاد از ناحیه جلوی قفسه سینه در اطراف نوک پستانک شروع می شود. حتی امکان دارد به پشت تا قسمت زیر تیغه شانه امتداد پیدا کند. همچنین از ابزارهایی هم برای از هم جدا کردن دنده ها استفاده می شود. پزشک با بخیه بافت را برمی دارد و برش را می بندد.

هنگامی که روش VATS یا RATS را انجام می دهید، سه یا چهار برش کوچک در اطراف ناحیه لوب به وجود می آید. سپس با یک توراکوسکوپ می توانید یک لوله کوچک با نور و یک دوربین کوچک را به داخل حفره قفسه سینه وارد کنید. این وسیله عکس ها و تصاویر را به صفحه رایانه ارسال می کند تا به جراح در تجسم منطقه کمک کند.

سپس ابزار های جراحی از راه برش های دیگر وارد می شوند و جهت نابودی بافت های آسیب دیده استفاده می شود. پس از انجام هر دو عمل جراحی، یک لوله در قفسه سینه در بخش جراحی قرار داده می شود تا بتواند هوا و مایعات اضافی را برای مدت زمانی به خارج از قفسه سینه بفرستد. جراح ها برش ها با بخیه می بندد.

فواید عمل لوبکتومی ریه

عوارض لوبکتومی

پیشرفت در VATS و جراحی باز قفسه سینه باعث شده است نتایج لوبکتومی بهتر شود. اکثر عوارض این عمل بعد از روزهای عمل بروز پیدا می کند. اما بعضی از این علائم ممکن است ادامه داشته باشند یا ایجاد شوند.

آریتمی قلبی

در آریتمی دهلیزی ضربان قلب نامنظم است که از حفره های فوقانی قلب شروع می شود. این آریتمی غالبا در بیمارانی که تحت بیهوشی عمومی هستند رایج است و این یکی از شایع ترین عوارض مربوط به لوبکتومی است، این عارضه امکان دارد به حمله قلبی یا سکته منجر شود.

آتلکتازی ریه

هنگامی که ریه روی هم می خوابد، کیسه های هوا با هوا پر نمی شوند، بنابراین ریه نمی تواند کار کند. این خطر غیر معمول، اما جدی، پس از جراحی رخ می دهد. آتلکتازی اکثرا نتیجه استفاده به مدتی طولانی از دستگاه تنفس و عدم توانایی سرفه است.

مزایا جراحی لوبکتومی ریه

نشت مداوم هوا

این مشکل بعد از جراحی رخ می دهد. این مشکل معمولا گذراست و حدودا در ۵۰ درصد کسانی که بخشی از بافت ریه را برنداشته اند اتفاق می افتد. به طور معمول به مدت چند ساعت یا چند روز مشکل خود به خود برطرف می شود. در  شرایط دیگر، لازم است لوله قفسه سینه پس از عمل قبل از زمان برنامه ریزی شده در جای خود باقی  بماند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو