استان گلستان به دلیل تنوع آب و هوایی و جاذبه های متنوعش می تواند مقصد سفر باشد

منبع: همگردی

28

1401/8/2

21:30


خبرگزاری مهر/ براساس خبرهای منتشر گشته، استان گلستان به دلیل تنوع آب و هوایی و جاذبه های متنوعش می تواند مقصد سفر باشد.

بیشتر بخوانیدسفر به استان گلستان و شهرستان های مختلف آن

ماندن در خانه آن هم در فصل پاییز؟ امکان ندارد. پاییز هزار رنگ فصلی است که در آن سفرها باید به مناطقی از کشور باشد که بتوان این هزار رنگ بودن را درک کرد.

قطعا جایی که می تواند هم شرایط سفر را برای خانواده ها داشته باشد هم هیجان سفر دوستانه را تأمین کند و امکاناتی داشته باشد که نیاز همه اقشار جامعه را تأمین کند بهترین مقصد خواهد بود.

گلستان، استانی که جنگلهای 40 میلیون ساله هیرکانی را دارد. این جنگلها در فهرست میراث طبیعی و جهانی یونسکو ثبت شده و حالا در روزهایی از فصل پاییز درختانش هزار رنگ شده اند. جنگل النگدره، پارک ملی گلستان، چشمه رامیان و جاده ناهارخوران این روزها دیدنی تر از همیشه شده اند و گردشگران زیادی را به سمت خود می کشانند.

بیشتر بخوانیدپارک جنگلی النگدره در گرگان؛ زیبایی که شما را حیران می کندبازدید از پارک ملی گلستان و زیبایی های که در دل دارد

برای رفتن به گلستان از هر شهر می توانید خود را به مرکز استان برسانید. گرگان فرودگاه بین المللی دارد که بین شهرهای گرگان و آق قلا قرار گرفته است.

هر هفته از این فرودگاه پروازهای روزانه به تهران و مشهد انجام می شود. اهواز، کیش، زاهدان، زابل، قشم، تبریز، شیراز و عسلویه از جمله مقاصد دیگر پروازی آن است.

سفر با قطار برای رفتن به گلستان یکی از جذاب ترین انتخاب هاست، چون در چند ایستگاه می توانید توقف داشته باشید از جمله در بندر گز، گلوگاه، گرگان، بندر ترکمن.

قیمت بلیت قطار برای این مسیر در حال حاضر مناسب است به عنوان مثال تهران به گرگان از 111 تا 150 هزار تومان نرخ دارد. حیف آن که قطار در این مسیر بیشتر در ساعات تاریک شب حرکت می کند و جاذبه های مسیر از داخل واگن قطار قابل مشاهده نیست.

جالب اینجاست که راه آهن سراسری ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده و در این استان نیز خط راه آهن از بندر ترکمن در شمالی ترین نقطه آغاز می شود و از بندر گز عبور می کند.

سفر با اتوبوس با آنکه ممکن است برای برخی از افراد به واسطه 8 ساعت نشستن روی یک صندلی آزار دهنده باشد اما میتوان با پرداخت 150 هزار تومان در هر ساعت شبانه روز به سمت گلستان حرکت کرد. قطعا ساعت، هزینه و مسافت از هر شهر دیگر تا گرگان متفاوت خواهد بود.

استان گلستان برای همه سلیقه ها جاذبه دارد. جنگل نوردها و طبیعتگردها از رفتن به سمت جنگل النگدره و پارک ملی گلستان لذت می برند. شرکت در مراسم و آئین های مذهبی و سنتی نیز از دیگر جاذبه های این استان است که در برخی از روزهای سال برای آن جشنواره برگزار می شود و مخاطبان خود را دارد.

دیدن بافت تاریخی شهر گرگان برای همه آنهایی که شهرگردی را می پسندند خوشایند است بخصوص که خانه های تاریخی بزرگ و مرمت شده ای در بافت مرکزی وجود دارد که می تواند شمایل یک خانه سنتی در گرگان را به بازدیدکننده نشان دهد.

بازار گرگان را از دست ندهید. در این بازار سنتی میتوان مردم را با لباس سنتی شأن در حال خرید دید یا سوغات و خوراکی های جذاب این استان را از همین بازار تهیه کرد.

ولی اگر اهل خرید هستید، اینچه برون بازارچه مرزی استان گلستان است. برای رفتن به آنجا در برخی روزها قطار محلی هم وجود دارد و شما را تا بازارچه مرزی می برد. از ترکمنستان اجناس زیادی به اینجا آورده می شود و ترکمن ها در این بازارچه تبادل کالای زیادی دارند.

جاذبه های تاریخی استان گلستان در هر شهری از آن قابل بازدید و جذاب است مانند گنبد قابوس در شهر گنبد کاووس که یکی از بلندترین برج های آجری جهان است و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. این بنای تاریخی که از زمین 70 متری ارتفاع دارد با وجود دو بار زمین لرزه شدید همچنان استوار مانده است.

گورستان و آرامگاه خالد نبی گویا به نماد استان تبدیل شده است چون هر زمان بخواهند استان گلستان را با تصویری نمایش دهند از تصویر آن استفاده می کنند نمای بنای بقعه چوپان آتا و کوهستان های پیرامونی آن جاذبه زیبای مراوه تپه و روستای گچی سو است که در هر فصلی زیباست بخصوص اگر فصل بهار به آنجا بروید می توانید در مسیر مزرعه های متعدد را ببینید و کوهستان های سرسبز را از بالای تپه مشاهده کنید.

بیشتر بخوانیدقبرستان خالد نبی | گورستان اسرارآمیز استان گلستان

اما در فصل پاییز هم جاذبه های آن زیباست بخصوص اگر هنوز زمین های کشاورزی زرد باشند و وقتی به بالای آرامگاه می رسید کمی باران ببارد. آن وقت است که رنگین کمان به جذابیت های این کوهستان اضافه می کند.

مسیر رفتن به خالد نبی کوتاه نیست باید خود را به کلاله برسانید و پس از آن مسیری را سربالا با ماشین بروید. معمولاً تاکسی برای همه ساعت و همه روز در آنجا پیدا نمی شود و بیشتر وقتها اگر خودروی شخصی ندارید باید ماشین دربست بگیرید.

همچنین در کنار آرامگاه خالد نبی، بقعه پوپان آتا و عالم بابا و گورستان مرموزش اتاقک هایی برای استراحت زائران ساخته شده که امکانات زیادی ندارد اما برای یک شب استراحت بد نیست هر چند که متولیان آن خیلی به تمیزی این اقامتگاه ها اهمیتی نمی دهند.

اگر ساحل و دریا را دوست دارید، به خلیج گرگان سری بزنید. بندر ترکمن، بندر گز و گمیش تپه هم از شهرها و بندرهای ساحلی هستند ولی بدانید که در اینجا نمیتوان شنا کرد اما برای ماهیگیری گزینه مناسبی است. حتی کسانی که آبشار دوست دارند و از دریا دوری می کنند نیز آبشار کبودوال در علی آباد کتول هم برایشان دیدنی است.

بیشتر بخوانیدآبشار کبودوال در سرزمین آبشارها | تنها آبشار تمام خزه ای دنیا

استان گلستان به دلیل همجواری اش با کشور ترکمنستان، دارای فرهنگ های متعدد است که در شهرهای نزدیک به ترکمنستان این فرهنگ متفاوت از شهرهای نزدیک به استان مازندران است.

به عنوان مثال، اگر کسی بخواهد عروسی ترکمنی ببیند به گمیشان و کردکوی و مراوه تپه می رود و اگر میخواهد این فرهنگ با فرهنگ مازنی همخوانی داشته باشد به سمت گلوگاه حرکت می کند.

در این استان وقتی جشنواره اسب ترکمن برگزار می شود شهرهایی مانند گنبد کاووس مملو از جمعیت می شود. اواسط شهریور بهترین زمان برای دیدن مسابقات اسب دوانی است. اسب در فرهنگ ترکمن اهمیت زیادی دارد بنابراین در زمان مسابقات از استان های دیگر نیز مانند خراسان شمالی برای شرکت در مسابقه یا دیدن آن به گنبد کاووس می روند.

در هر فصل از سال این استان جاذبه ای برای دیدن دارد. فصل گرم سال هم گردشگران به سمت روستاهای جنگلی آن می روند مانند روستای زیارت. هر چند که این روستا دیگر آن حال و هوای قبل را ندارد و ساخت و ساز در آن زیاد شده است اما روستاهای جنگلی این استان هنوز هم بهترین گزینه برای فرار از گرما هستند بخصوص جاده معروف ناهارخوران آن.

این استان یک دیوار هم دارد که خودش برای باستان شناسان سایت مهم تاریخی محسوب می شود و آنها که علاقه ای به تاریخ داشته باشند خود را در این استان به گمیشان می رسانند تا در شمال شرق کلاله آن را ببینند. این دیوار بزرگ که در متون تاریخی به مار سرخ هم شهرت دارد؛ بخشی از دیوار تاریخی گرگان بوده است. زمانی این دیوار پس از دیوار چین بزرگترین دیوار دفاعی در جهان بوده است اما حالا بخش زیادی از آن یا زیر خاک است یا از بین رفته است.

این استان در حوزه صنایع دستی هم آنقدر غنی است که تا کنون چهار روستا و دو شهر آن در حوزه صنایع دستی ثبت شده اند. روستای تنگلی در رشته سوزن دوزی روستای سیاه رودبار علی آباد کتول در رشته های مختلف صنایع دستی، روستای زیارت و شاهکوه در حوزه جاجیم بافی، شهر گنبد کاووس و علی آباد کتول هم در رشته نواربافی کتولی و فرش ترکمن ثبت شده اند.

فرش ترکمن مخاطب تخصصی خود را دارد بیشتر کسانی که به این استان می روند با خودش جاجیم می برد. معمولاً در هر نمایشگاه صنایع دستی که برگزار می شود ترکمن ها و گلستانی ها بخش مهمی از آن نمایشگاه را با همین هنرها به خودشان اختصاص می دهند. در کنارش میتوان هنر جواهرسازی گمیشان را به هنر لباس های سنتی و روسری های ترکمنی آنها اضافه کرد. شاید این هنرها بیشتر برای ایرانی ها شناخته تر باشند به خصوص خانم هایی که روسری های ترکمنی بلند حاشیه دار را می پسندند.

غذاهای این استان آنقدر تنوع دارد که هر ذائقه ای با آن ارتباط بگیرد. از غذاهای ترکمنی رستوران معروفی رو به روی گنبد کاووس که همه نوع غذای محلی دارد تا ماهی کباب های گمیشان. شما می توانید به رستوران هایی بروید که گردشگر بیشتری می پذیرند در آن صورت می توانید با تنوع غذایی زیادی در منو روبرو شوید.

اگر به این استان رفتید «چکدرمه» یادتان نرود. این غذا به عنوان غذای نذری در شهرهای مختلف استان گلستان از جمله بندر ترکمن تهیه می شود. همچنین محبوبیت بالای این غذا سبب شده تا در مراسم رسمی مانند مراسم عروسی به عنوان یکی از غذاهای اصلی تهیه شود.

ماش پلو هم غذایی با اصالت گلستانی است که بخاطر طعم بی نظیرش در سایر استانهای کشور ایران هم طبخ می شود. انواع «بروک» را می توانید در این استان با طعم های مختلف بچشید. این استان تنوع غذایی زیاد خود را مدیون تنوع گیاهی است که در سرتاسر استان دارد.

بیشتر بخوانیدخوشمزه ترین غذاهای گلستان | غذاهای سنتی استان گلستان را بشناسید

استان گلستان به دلیل تنوع آب و هوایی و جاذبه های متنوعش می تواند مقصد سفر باشد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو