حمام میرزا رسول یکی از جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی به شمار می رود

منبع: همگردی

60

1401/8/3

09:30


جاذبه ها/ براساس آخرین خبرهای واصله، حمام میرزا رسول یکی از جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی به شمار می رود.

حمام میرزا رسول مربوط به دوره صفوی است و در مهاباد، ضلع شرقی خیابان سید نظام واقع شده و این اثر در تاریخ 19 اسفند 1380 با شماره ثبت 4848 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این حمام تاریخی به سان اغلب بناهای تاریخی شهر مهاباد همانند مسجد جامع مهاباد با آجرهای سرخ رنگ زیبایی ساخته شده که جلوه زیبایی به بنا داده است. این منطقه از گذشته های دور بسیار پرتردد بود بطوریکه حمام بر سر راه سه بازار اصلی شهر با نامهای بازار جولکان، بازاز قیصریه و سرای کریم خان قرار داشته است. قرارگیری حمام در این نقطه صرفا جهت سهولت دسترسی همگان به حمام بوده و نشان از اهمیت آراستگی و نظافت در بین مردم داشته است.

حمام از جنس سنگ و آجر با ملاط گچ و ساروج بوده و به غیر از تزئینات آجرچینی که به نظر می رسد متعلق به دوره قاجار است، تزئینات دیگری در آن بچشم نمیخورد. ورودی اصلی این حمام از داخل بازار بوده که متاسفانه در طول زمان مسددپود شده و اکنون تغییر کاربری داده است. ورودی فعلی حمام نیز در سالهای بعد ساخته شد. به سان اغلب حمام های ایرانی با عبور از دالان ورودی وارد فضای سربینه میشویم. در فضای سربینه گنبدی تعبیه شده که دارای نورگیرهایی برای تامین نور مورد نیاز حمام در طول روز است.

کاشی کاری های موجود در ازاره سربینه متعلق به دوره اخیر است و پس از مرمت های صورت گرفته به حمام الحاق شد. طاق های متعدد در کنار تویزه هایی که با آجرچینی آراسته شده اند، از دیگر زیبایی های سربینه است. دالانی رابط بین فضای سربینه و گرمخانه است بطوریکه داخل گرمخانه را از دید ساکنین سربینه محفوظ نگاه میدارد. در فضای گرمخانه نیز گنبدی با چندین نورگیر بچشم میخورد که وظیفه تامین روشنایی را برعهده داشت اما اندازه گنبد سربینه و گرمخانه با یکدیگر متفاوت بوده که در نوع خود جالب توجه است.

خزینه حمام نیز در این قسمت تعبیه شده است. این حمام پس از بازسازی در سالهای اخیر به عنوان موزه مردم شناسی مورد بهره برداری قرار گرفت. در این موزه سیر زندگی مردم بومی این منطقه و پوشش مردان و زنان آن را در کنار ابزار زندگی، ظروف مختلف، سکه های رایج در آن دوران، مراسم سنتی در کنار بازسازی حمام های قدیمی و دلاک ها و شیوه شستشوی آن دوران خواهید دید.

حمام میرزا رسول یکی از جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی به شمار می رود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو