نگاه کردن به خورشید گرفتگی ضرر دارد؟ چگونه به خورشید گرفتگی نگاه کنیم؟

منبع: مینویسم

28

1401/8/3

13:47


دلتان می خواهد پدیده زیبای خورشید گرفتگی را ببینید اما به دلیل اشعه های مضر خوردشید نگران سلامت چشم هایتان هستید؟ این پست را بخوانید تا نحوه نگاه کردن به خورشید گرفتگی را بیاموزید.

نگاه کردن به خورشید گرفتگی ضرر دارد؟ چگونه به خورشید گرفتگی نگاه کنیم؟

پدیده خورشید گرفتگی یا کسوف، پدیده ای جالب است که در آن ماه بین زمین و خورشید قرار می گیرد و سایه ماه روی خورشید می افتد و این پدیده باعث می شود ما بخش هایی از خورشید را تیره ببینیم. در زمان خورشیدگرفتگی همه دوست دارند به خورشید نگاه کنند تا تغییرات خورشید را در زمان های خورشیدگرفتگی ببینند. اما خیره شدن به نور خورشید می تواند عوارض جبران ناپذیری برای چشم داشته باشد. با ما باشید تا با عوارض نگاه کردن به خورشید گرفتگی آشنا شوید و بدانید نحوه نگاه کردن به خورشید گرفتگی چگونه است؟

آیا نگاه کردن به خورشید گرفتگی ضرر دارد؟

مردم در گذشته بدون هیچ تجهیزاتی یا با استفاده از برخی ابزار جالب و بی فایده به خورشید گرفتگی نگاه می کردند که این نحوه نگاه کردن به خورشید گرفتگی ممکن بود آسیب زننده باشد و به دلیل نور خورشید و اشعه های مضر آن به چشم آسیب وارد شود.

نور خورشید در زمان خورشیدگرفتگی با زمان های دیگر تفاوتی ندارد اما ما در زمان های عادی معمولا به خورشید نگاه نمی کنیم و به آن خیره نمی شویم. اما نگاه به خورشید گرفتگی می تواند باعث آسیب‌ به چشم و حتی آسیب های دائمی و خطرناک شود.

خیره شدن به خورشید در زمان خورشید گرفتگی می تواند باعث تخریب سلول‌ های حساس به نور در چشم شود. آسیب حرارتی به چشم یکی دیگر از عوارض نگاه کردن به خورشید با تلسکوپ برای مدت طولانی است که در آن دمای شبکیه چشم بالاتر از حد معمول می شود.

این عوارض می تواند باعث شود چشم قادر به دیدن جرئیات نباشد. فرد ممکن است تا روز بعد متوجه آسیب به چشم نشود اما سلول های گیرنده به تدریج در حال تخریب هستند. آسیب های چشمی ناشی از نگاه کردن به خورشید گرفتگی می توانند موقتی یا دائمی باشند.

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی روش های کارآمد و ایمنی برای نگاه کردن به خورشید گرفتگی ارائه شده است که در ادامه آن ها را می بینید.

چگونه به خورشید گرفتگی نگاه کنیم؟

روش نگاه کردن به خورشید گرفتگی

روش نگاه کردن به خورشید گرفتگی

نگاه کردن به خورشید گرفتگی با عینک مخصوص خورشید گرفتگی

شما می توانید یک عینک خورشید گرفتگی تهیه کرد و با آن از دیدن خورشید گرفتگی لذت ببرید. این نحوه نگاه کردن به خورشید گرفتگی از روش های بالا کم هزینه تر خواهد بود. توجه کنید که عینک دودی از چشم در برابر تمام اشعه های مضر محافظت نمی کند.

استفاده از شیشه مخصوص جوشکاری

ممکن است در منزل شیشه مخصوص جوشکاری داشته باشید و یا در فروشگاهی نزدیکی خانه تان بتوانید شیشه مخصوص جوشکاری را تهیه کنید. نگاه کردن با این شیشه مخصوص جوشکاری، یکی دیگر از نحوه نکاه کردن به خورشید گرفتگی می باشد که می توایند با کمترین امکانات این پدیده زیبا را ببینید. لازم به ذکر است که برای تماشا با این حوه نگاه کردن به خورشید گرفتگی بهتر است از شیشه جوشکاری شماره 14 استفاده کنید.

نگاه کردن به خورشید گرفتگی به صورت آنلاین

اگر زمان کافی برای فراهم کردن امکانات بالا را ندارید می توانید نحوه نگاه کردن به خورشید گرفتگی به شکل آنلاین را انتخاب کنید که تنها کافیست سرچ کرده و سایت مربوطه را پیدا کنید. این نحوه نگاه کردن به خورشید گرفتگی بسیار ساده است.

استفاده از روش غیر مستقیم

می توانید تصویر خورشید را مکانی بیندازید و این خورشید گرفتگی را ببینید. البته این نحوه نگاه کردن به خورشید گرفتگی روشی است که با آن خورشید گرفتگی به شکل جزئی و نا واضح دیده می شود. برای این نحوه نگاه کردن به خورشید گرفتگی از جعبه تاریک، سوراخ سوزنی یا جعبه پین هول استفاده کنید که این ابزار باید مانند کاردستی تهیه شود.

احتیاط کنید

  • هنگام نگاه کردن به خوشید گرفتگی از عینک آفتابی، فیلتر‌های پولاروئید، شیشه دودی، شیشه مات یا ورق رادیولوژی، شیشه تاریک و پلاستیک تاریک، فیلم رنگی، فیلم اشعه ایکس یا فیلتر‌های چگالی خنثی عکاسی استفاده نکنید.
  • اگر قصد نگاه کردن به خورشید با تلسکوپ را دارید دقت کنید از فیلتر قسمت انتهایی سطح تلسکوپ خود استفاده نکنید. دهانه ورودی تلسکوپ با فیلتر مناسب مانند فیلترهای مایلار ایمن سازی کنید.

همچنین بخوانید:

توضیح خورشید گرفتگی برای کوکان

روش خواندن نماز آیات

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو