زمان مناسب مراجعه به دندان پزشکی

منبع: نی نی بان

24

1401/8/3

15:56


سوال : روتین مراجعه به دندان پزشکی هر چند وقت یک بار است؟

پاسخ: معاینه عمومی (check-up) دندان‌پزشکی در حفظ سلامت دهان به شما کمک کرده و اجازه می‌دهد تا در صورت بروز هرگونه مشکل دندانی، دندان‌پزشک وضعیت شما را ارزیابی کند. این امر به دندان‌پزشک شما این امکان را می‌دهد تا در صورت بروز مشکلات، به موقع آنها را مدیریت کرده یا از بروز آنها پیشگیری کند. عدم درمان زودهنگام این دسته از مشکلات ممکن است درمان را در آینده دشوار کند.

برای آگاهی بیشتر از زمان مناسب مراجعه به دندان پزشکی به سراغ گروه دندانپزشکان نیکس رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید. برای مراجعه به گروه دندانپزشکان نیکس یا دریافت نوبت از گروه دندانپزشکان نیکس کلیک کنید.

زمان مناسب مراجعه به دندان پزشکی

گروه دندانپزشکان نیکس

زمان مناسب مراجعه به دندان پزشکی

 

 

معاینه چه زمانی باید انجام شود؟

لازم به ذکر است که تعداد افرادی که در ایران به طور منظم معاینه دندانپزشکی انجام می دهند بسیار کم است. در بیشتر مواقع اولین معاینه دندانپزشکی ، دوره ای است که دندان عقل شروع به رشد می کند. اگر مشکلی برای دندان ها و لثه ها وجود نداشته باشد، معاینات دندانپزشکی توسط بیماران انجام نمی شود. به طور خلاصه می توان گفت که بیماران با مراجعه به دندانپزشک حتما شکایتی دارند که به دندانپزشک مراجعه می کنند. البته این نگرش به شدت اشتباه است. این نکته را نباید نادیده گرفت که سلامت دهان و دندان از نظر سلامت عمومی بدن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

فرآیند بررسی دندان در این مراجعات چگونه است ؟

طی مراجهات دوره ای دندانپزشکی در کلینیک دندانپزشکی وضعیت دهان و دندان در چهار مرحله بررسی میشود ف که عبارتند از:

  • شرح حال دندان ها از زبان مراجعه کننده،
  • بررسی دندان و لثه توسط دندانپزشک،
  • گرفتن عکس رادیولوژی در صورت لزوم،
  • و ارائه پیشنهادات برای مراقبت و ترمیم دندان توسط دندانپزشک، خلاصه می شود.

زمان مناسب مراجعه به دندان پزشکی

در چکاپ های ماهانه که میتواند  بصورت چهار یا هر شش ماه یکبار و در مواردی نیز سالانه است ، در یک مرحله شرح حال بیمار از زبان خودش و ظاهر دندان ها و لثه، بدون دخالت دستگاه خاصی بررسی می شود. سپس نتیجه گیری می شود که آیا دندان های بیمار سالم است یا خیر؟

در صورتی که دندانپزشک احتمال دهد دندان ها مشکلاتی دارند، برای اطمینان بیشتر و بررسی دقیق تر از دندان ها تصویر برداری می شود. هم چنین طی این جلسات روند بهداشت دندان ها نیز بررسی می شود و در صورت لزوم دندانپزشک در مورد نحوه مسواک زدن و تمیز کردن دندان ها، رژیم غذایی خاص ، عدم مصرف دخانیات و الکل توصیه های لازم را ارائه می دهد.

نکاتی که باید بین هر ویزیت دندان پزشکی رعایت کنید

در فاصله زمانی بین یک ویزیت تا ویزیت بعدی حتما از دندان‌ها و لثه‌های خود مراقبت کنید. پلاک دندانی همیشه روی دندان شما تشکیل می‌شود، اما می‌توانید با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم آن را کنترل کنید.

ما در اینجا سعی کردیم چند نکته برای مراقبت خوب از دهان و دندان در خانه را ارائه دهیم:

دندان‌های خود را حدال دو بار در روز مسواک بزنید. حتما از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید.
هر روز نخ دندان بکشید.
از دهانشویه برای کمک به کنترل باکتری‌های پلاک استفاده کنید. این همچنین به تازه نگه داشتن نفس شما کمک می‌کند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو