خارش پوست سر در طول روز به اندازه کافی خسته کننده است، اما زمانی که این مشکل در  طول شب شروع می شود یا بدتر می شود، می تواند حتی دردسر سازتر شود. خارش پوست سر در شب می تواند در خوابیدن اختلال ایجاد کند و منجر به احساس خستگی در روز بعد شود. با گذشت زمان، نداشتن خواب شبانه می تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی شود و کیفیت زندگی شما را کاهش دهد.  برای آشنایی با علت خارش پوست سر در شب، و درمان خانگی خارش پوست سر شبانه و روش های پیشگیری از خارش سر در شب این مطلب از سلام دنیا را مطالعه کنید تا بتوانید کمی تسکین پیدا کنید.

علت خارش پوست سر شبانه

خارش پوست سر در شب به عنوان خارش شبانه نیز شناخته می شود. این وضعیت می تواند حاد (فقط چند روز یا چند هفته طول بکشد) یا مزمن (بیش از شش هفته طول بکشد).


حتما بخوانید: علت خارش پوست سر و درمان آن


تحقیقات نشان می دهد که دلایل فیزیولوژیکی زیادی وجود دارد که می تواند تحریک پوست در شب را بدتر کند. علل احتمالی تشدید خارش سر در شب عبارتند از:

  • تغییرات دمای بدن: در طول خواب، نوسانات طبیعی دمای پوست ممکن است با افزایش شدت خارش همراه باشد.
  • نوسانات هورمونی: ساعت بیولوژیکی (ساعت داخلی بدن) سطح برخی از هورمون ها را تنظیم می کند. در شب، تولید هورمون های ضد التهابی به نام کورتیکواستروئیدها به طور طبیعی کاهش می یابد که ممکن است احساس خارش را تشدید کند.
  • تعریق: در هنگام عصر، از دست دادن آب از طریق اپیدرمی (رو پوست) افزایش می یابد، جایی که آب از بیرونی ترین لایه پوست عبور می کند و از روی سطح پوست تبخیر می شود. این می تواند خشکی پوست را افزایش دهد که همچنین ممکن است احساس خارش را تشدید کند.

محققان خاطرنشان می‌کنند که ممکن است یک مؤلفه روان‌شناختی نیز در افزایش احساس خارش دخیل باشد. در طول روز، انجام فعالیت‌ها می‌توانند خارش را از یاد ببرد، اما در شب، عدم وجود محرک‌های دیگر ممکن است تمرکز بروی احساس خارش را تشدید کند.

دلایل خارش پوست سر شبانه

رایج ترین بیماری های پوستی که منجر به خارش سر در شب می شوند

خارش پوست سر در شب ممکن است ناشی از چندین بیماری پوستی باشد. این موارد عبارتند از:

  • کهیر: واکنش التهابی که باعث جوش های قرمز برجسته می شود
  • درماتیت آتوپیک (اگزما): بیماری التهابی پوست که باعث پوسته پوسته شدن، ملتهب شدن و خارش پوست می شود.
  • پسوریازیس: یک اختلال خود ایمنی که باعث ایجاد لکه های پوسته پوسته ملتهب روی پوست (پلاک) می شود.
  • خارش مرتبط با افزایش سن: خشکی و خارش پوست در افراد مسن به دلیل عوامل مرتبط با سن رخ می دهد.
  • درماتیت سبورئیک (شوره سر): حالت پوسته پوسته و خارش پوست سر ناشی از قارچ است.
  • شپش سر: انگل مسری که در کودکان سنین مدرسه شایع است و یا نیش حشره.

حتما بخوانید: شپش سر را چگونه از بین ببریم


شپش سر

شایع ترین علت خارش مزمن پوست سر در شب

شایع ترین علل خارش مزمن پوست سر در شب، پسوریازیس و اگزما است. مطالعات نشان می دهد که یکی از بزرگترین شکایات افراد مبتلا به اگزما، خارش مزمن پوست سر است که منجر به الگوی خواب نامناسب و در نتیجه خستگی مداوم می شود. ترکیبی از خواب ضعیف و خارش باعث می‌شود که بیماران مبتلا به اگزما وضعیت سلامتی خود را منصفانه یا ضعیف گزارش کنند.

پسوریازیس می تواند به دلیل تغییر در رژیم غذایی، محیط یا استرس شعله ور شود. هنگامی که خارش پوست سر خواب را مختل می کند، می تواند استرس را افزایش دهد که به نوبه خود می تواند باعث تشدید عود بیماری پسوریازیس شود. افرادی که پسوریازیس دارند نیز ممکن است این مشکل را تجربه کنند:

  • تنظیم حرارت (تغییرات غیر طبیعی یا اغراق آمیز در دمای بدن)، که می تواند احساس خارش پوست سر را در شب تشدید کند.

سایر شرایط تشدید کننده خارش سر

چندین بیماری می تواند باعث خارش پوست سر در شب شود. این بیماری ها شامل:

  • مشکلات تیروئید
  • بیماری کلیه یا کبد
  • کمبود آهن
  • کم خونی
  • لنفوم یا لوسمی
  • دیابت ها
  • افسردگی
  • زونا
  • استرس
  • جنون جوانی یا اسکیزوفرنی 
  • یک واکنش آلرژیک
  • اسکلروز چندگانه

حتما بخوانید: کمبود کدام ویتامین باعث خارش بدن میشود و راه درمان آن


درمان های خانگی برای خارش پوست سر

چندین درمان خانگی وجود دارد که می توانید برای خارش پوست سر امتحان کنید. با این حال، دانستن علت خارش پوست سر برای پیدا کردن درمان مناسب این مشکل بسیار مهم است. مشاوره با پزشک می تواند به شما کمک کند تا تشخیص دقیقی داشته باشید و برای تسکین سریعتر  بهترین درمان را انتخاب کنید.معمولا، خارش پوست سر در شب به دلیل یک بیماری پوستی رخ می دهد.

درمان های خانگی برای خارش پوست سر

در برخی موارد، خارش پوست سر ممکن است با واکنش آلرژیک به برخی از مواد شیمیایی موجود در محصولات مراقبت از مو ایجاد شود. این موضوع می تواند کمک کند که محصولات مراقبت از مو خود را بررسی کنید و هر یک از محصولاتی که مواد افزودنی بیشتری دارد را حذف کنید تا ببینید آیا این کار کمکی به رفع خارش سر می کند یا خیر.

سایر بیماری ها را می توان با شامپوهای بدون نسخه یا سایر درمان های خانگی درمان کرد. به عنوان مثال، اگر مشکوک هستید که شوره سر علت خارش پوست سر شماست، یک شامپوی دارویی ممکن است برای رفع این مشکل مفید باشد. یا اگر علت آن شپش سر باشد، شامپوی ضد شپش می تواند موثر عمل کند.

درمان خانگی خارش سر در شب با روغن های گیاهی طبیعی

کارشناسان معتقدند که برخی از داروهای خانگی به درمان خارش سر کمک می کنند، از جمله روغن نعناع، ​​روغن درخت چای، روغن زیتون گرم و روغن نارگیل. روغن‌های زیتون و نارگیل را می‌توان مستقیماً روی پوست سر قرار داد تا رطوبت کف سر را تامین کند و التهاب را کاهش دهد، که این ممکن است به کاهش خارش کمک کند.

چند قطره روغن درخت چای یا نعناع را می توان با روغن های خنثی مخلوط کرد و روی پوست سر ماساژ داد. این روغن‌های اسانسی دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی هستند که ممکن است در درمان شپش و برخی دیگر از بیماری‌های پوستی مفید باشند. قبل از امتحان کردن هر گونه درمان جدید، همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

درمان خارش سر در شب ناشی از استرس با ورزش

در صورتی که استرس باعث تشدید خارش پوست سر شده باشد، ورزش و فعالیت های آرام بخش مانند مدیتیشن، یوگا، یادداشت روزانه یا حرکات کششی می تواند مفید باشد. همچنین می توانید از یک متخصص بهداشت روان دارای مجوز برای درمان استرس کمک بگیرید.

زمان مراجعه به پزشک

در صورتی که با خارش پوست سر مداوم مواجه هستید و نمی توانید هیچ تسکینی برای آن پیدا کنید، یک وقت ملاقات با پزشک خود تعیین کنید. اگر خارش پوست سر با بثورات پوستی همراه است، اگر زخم یا ضایعات دیگری دارید، یا دچار گزش حشرات شده اید، به پزشک خود مراجعه کنید. آنها به شما کمک می کنند تا متوجه علت خارش پوست سرتان شوید و برای کاهش علائم یا از بین رفتن این مشکل، گزینه های درمانی مناسب را ارائه می دهند.

پیشگیری از خارش پوست سر در شب

چند راه برای کاهش احتمال خارش پوست سر در شب وجود دارد. کارشناسان خواب علاوه بر درمان هر گونه بیماری پوستی که باعث خارش پوست سر شما می شود، اصلاحات خاصی را برای اتاق خواب شما در نظر می گیرند، از جمله:

  • مطمئن شوید ملحفه‌ها و روبالشی‌های شما تمیز و از موادی ساخته شده‌اند که باعث خارش یا تحریک نمی‌شوند.

حتما بخوانید: بهترین روش شستن روتختی و ملافه


  • یک دستگاه رطوبت ساز را در نزدیکی تخت خود در قرار دهید. این کار رطوبت را وارد هوا می کند که می تواند باعث کاهش خارش سر شود.
  • دمای اتاق خود را در حدود 65 درجه فارنهایت نگه دارید. در تحقیقات نشان داده شده است که دمای اتاق خواب سردتر به تنظیم دمای بدن کمک می کند.

علت خارش سر در شب چیست؛ درمان خانگی خارش پوست سر شبانه

خلاصه علت و درمان خارش سر

خارش پوست سر یک وضعیت ناخوشایند است که می تواند خواب را مختل کند و در صورت عدم درمان منجر به مشکلات بیشتری برای سلامتی شود. علل شایع خارش سر عبارتند از شوره سر، اگزما، پسوریازیس و شپش.

مهم است که با پزشک خود برای تشخیص و درمان مناسب این مشکل تماس بگیرید. برخی از درمان‌های خانگی، مانند شامپوهای ضد شوره، درمان‌های دارویی شپش، و روغن‌های مرطوب‌کننده ممکن است کمی خارش سر را تسکین دهند.

سوالات متداول

درصورتی که دچار دچار خارش پوست سر شبانه هستید، هر چند وقت یکبار باید موهای خود را بشویید؟

اگر پوست سرتان خارش دارد، ممکن است به این معنی باشد که پوست سرتان خشک است. برای اینکه چربی های مرطوب‌کننده طبیعی در کف سر تجمع پیدا کنند، برخی از متخصصان توصیه می‌کنند که موها را به جای شستشو روزانه یک روز در میان بشویید. با این حال، بسته به شرایط خاصی که باعث خارش پوست سر شما می‌شود، پزشک ممکن است شامپوی تجویز کند و بخواهد موهایتان را بیشتر بشویید.

درصورتی که دچار دچار خارش پوست سر شبانه هستید، هر چند وقت یکبار باید موهای خود را بشویید؟

چگونه می توانید بدون شستن پوست سر از خارش شبانه جلوگیری کنید؟

ممکن است بتوانید با ماساژ روغن زیتون یا نارگیل گرم، خارش پوست سر شبانه را تسکین دهید (در صورت تمایل چند قطره روغن نعناع یا روغن درخت چای اضافه کنید). همچنین مطمئن شوید که ملحفه های شما تمیز و از مواد تسکین دهنده ساخته شده اند و هوای اتاق خواب شما خیلی خشک نباشد. یک  دستگاه رطوبت ساز می تواند به افزایش رطوبت هوا کمک کند.

چه زمانی باید نگران خارش پوست سر شبانه باشم؟

اگر خارش دائمی است و از بین نمی رود یا همراه با بثورات است، باید نگران باشید. درصورتی که به یک بیماری پوستی شناخته شده مبتلا هستید و هیچ تسکینی برای آن وجود ندارد، با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین اگر حشره ای شما را نیش زد یا شپش دارید، ایده خوبی است که با پزشک خود تماس بگیرید.

نتیجه گیری:

خارش پوست سر در شب می تواند تاثیر منفی بر کیفیت زندگی شما داشته باشد. کمبود خواب ناشی از این عارضه می تواند منجر به مشکلات بیشتری شود، بنابراین مهم است که در اسرع وقت درمان مناسب را دریافت کنید. خوشبختانه برای خارش سر درمان های امیدبخشی وجود دارد. با درمان مناسب می توانید دوباره یک خواب خوب در شب داشته باشید. اولین قدم برای داشتن احساس بهتر، مشورت با پزشک است. زمانی که متوجه دلیل خارش پوست سر خود شدید ، می توانید از درمان و/یا داروهای پیشنهادی استفاده کنید و بهبودی کامل پیدا کنید.