چطور با پیش بینی قیمت طلا و دلار پول خود را سرمایه گذاری کنیم؟

منبع: تالاب

34

1401/8/4

04:42


چطور با پیش بینی قیمت طلا و دلار پول خود را سرمایه گذاری کنیم؟

در سال‌های اخیر تورم تاثیر زیادی روی اقتصاد خانوارها داشته و آنها را تحت تاثیر قرار داده است. قیمت دارایی‌های مختلف از مسکن و خودرو گرفته تا طلا و ارزهای معتبر در همین سال‌ها رشد زیادی داشته است. اما نوسان و نااطمینانی نیز در این روزها زیاد بوده است.

 

به عنوان مثال قیمت هر سکه از سال 97 تا نیمه سال 99 بسیار صعود کرد اما از اواخر مهر ماه 99 قیمت آن کاهش پیدا کرد و با نوساناتی همراه بوده است. در بازارهای دیگر هم این نااطمینانی دیده می‌شود و ممکن است سرمایه ما را با خطر مواجه کند. نوساناتی که ناشی از مشخص نشدن سرنوشت برجام و ابهام در رفع تحریم‌ها است، باعث می‌شود قیمت دارایی‌ها نوسان کند.

 

همین نوسان موجب می‌شود برخی افراد ضرر و برخی دیگر سود کنند. با این حساب، احتمالا بتوانیم با پیش بینی قیمت طلا و دلار پول خود را به درستی سرمایه گذاری منطقی و کم ریسک کنیم یا دست کم راه‌های مطمئن‌تر را برای سرمایه گذاری پیدا کنیم.

 

کدام بازارها از دلار تاثیر می‌گیرند؟

در هر کشوری بازارهای سرمایه گذاری مختلفی وجود دارند. این بازارها دامنه وسیعی را شامل می‌شوند و افراد می‌توانند پولشان را در آنها قرار دهند.

برخی از این بازارها نسبت به تورم بیشتر حساسند و برخی کمتر. درجه حساسیت بازارها نسبت به نرخ ارز نیز با هم متفاوت است. به همین دلیل هم شناخت کلی بازارها برای سرمایه گذاری در آنها و سود بردن لازم است.

در میان بازارها نرخ دلار و طلا به یکدیگر وابستگی زیادی دارند و به همین علت هم تا حدود زیادی هم جهت حرکت می‌کنند. یعنی به طور کلی افت و صعود آنها نزدیک به هم است. قیمت مسکن نیز با تورم و قیمت دلار ارتباط مثبت دارد.

 

از کجا بدانیم قیمت دلار بالاتر می‌رود؟

قیمت دلار در برابر ریال به چند عامل بستگی دارد. بنابراین اگر می‌خواهیم به نحوی رشد قیمت دلار یا افت قیمت آن را در آینده پیش‌بینی کنیم، می‌توانیم از برخی پارامترها استفاده کنیم. نرخ دلار در برابر ریال به تورم داخلی و خارجی بستگی دارد.

 

بنابراین کافی است اختلاف نرخ تورم دو کشور را محاسبه کنیم. به عنوان مثال اگر تورم سالانه آمریکا در سالی 3 درصد باشد و در ایران 25 درصد، احتمالا باید انتظار داشته باشیم نرخ دلار در برابر ریال به اندازه 22=3-25 درصد رشد کند.

 

 این یک راه برای پیش‌بینی قیمت دلار است. ممکن است در یک سال این میزان تورم محقق نشود، ولی احتمالا انباشت شده و در آینده عمل خواهد کرد.

 

البته تنها سطح تورم محقق شده نیست که روی قیمت دلار اثر می‌گذارد. تورم انتظاری نیز روی قیمت دلار موثر است. بنابراین اگر می‌خواهیم با پیش بینی قیمت طلا و دلار پول خود را سرمایه گذاری کنیم باید توجه کنیم که انتظارات فعالان بازار و مردم از تورم چگونه است.

چطور با پیش بینی قیمت طلا و دلار پول خود را سرمایه گذاری کنیم؟

این تورم انتظاری می‌تواند موجب رشد شدید قیمت دلار شود و بیشتر به ذهنیت افراد ارتباط دارد. به عنوان مثال اگر مردم فکر کنند هنوز تا رفع تحریم‌ها راه درازی مانده و احیای برجام دشوار است، نرخ دلار در بازار آزاد می‌تواند رشد کند.

 

از طرف دیگر، اگر مردم و فعالان اقتصادی به این نتیجه برسند که احتمالا به زودی برجام احیا می‌شود، دست کم در کوتاه‌مدت تقاضای دلاری کمتری دارند و حتی ممکن است دلارهای خود را به فروش برسانند که همین موضوع موجب افت قیمت دلار می‌شود. اینجاست که رفتن به سوی سرمایه گذاری های دلاری باعث ضرر می‌شود.

 

پیش بینی دلار چطور روی طلا و سود ما اثر می‌گذارد؟

یکی از مشکلاتی که در خصوص دلار و سرمایه گذاری در آن وجود دارد آن است که قیمت آن ممکن است در کوتاه مدت با دخالت‌های دولتی همراه باشد و مدتی قیمت واقعی خود را نشان ندهد.

اگر کسانی ترجیح می‌دهند در طلا یا سکه سرمایه گذاری کنند، باید به چند نکته توجه کنند. برای پیش بینی قیمت طلا در بازار دو عامل مهم باید مورد توجه قرار گیرد. اولین مورد قیمت جهانی طلا و تحولات و تغییرات آن است.

 

دومین مورد نیز به تغییرات نرخ دلار در برابر ریال برمی‌گردد. پیش‌بینی نرخ رشد طلا در بازار جهانی به مواردی مانند کاهش فعالیت اقتصادی در دنیا، افزایش جنگ‌ها و تنش‌های بزرگ و مسایلی مانند شیوع کرونا ارتباط دارد.

 

بنابراین برای پیش بینی قیمت طلا لازم است کمی به تحولات جهانی و بسیار به تغییرات نرخ دلار توجه کنیم. در بالا هم به تغییرات نرخ دلار اشاره کردیم. در واقع، اگر فکر می‌کنیم که دلار صعودی است می‌توانیم به عنوان سرمایه گذاری طلا بخریم.

 

چطور با پیش بینی قیمت طلا و دلار پول خود را سرمایه گذاری کنیم؟

گفتیم که اگر قیمت دلار بالا برود، قیمت طلا نیز در داخل کشور افزایش می‌یابد. برخی از صنایع بورسی نیز به شرط این که صادرات خوبی داشته باشند می‌توانند رشد کنند. در واقع اگر پیش بینی ما رشد قیمت دلار باشد، بهتر است بیشتر پول خود را در گزینه‌هایی مانند صندوق طلا قرار دهیم.

 

چطور با پیش بینی قیمت طلا و دلار پول خود را سرمایه گذاری کنیم؟

خرید ملک و مسکن یا حتی خودرو نیز در این شرایط گزینه بدی نیست، هرچند در برخی موارد پول زیادی نیاز دارد. اما اگر از سوی دیگر پیش بینی ‌کنیم که قیمت دلار در بازار آزاد با افت روبرو می‌شود، بهتر است از انتخاب دلار صرف نظر کنیم و به سوی گزینه‌هایی برویم که با تقویت ریال سود می‌کنند. گزینه‌های درآمد ثابت جزو این دسته به شمار می‌آیند.

 

گزینه‌های بهینه سرمایه گذاری پس از پیش بینی قیمت طلا و دلار

در قسمت‌های بالا در خصوص گزینه‌های سرمایه گذاری پس از پیش‌بینی قیمت دلار و طلا صحبت کردیم. یک نکته در این میان وجود دارد. نگهداری سرمایه به صورت فیزیکی با ریسک‌هایی مانند سرقت و جعل روبرو است.

 

به همین دلیل هم گزینه‌های بهتری برای انتخاب هست. اگر پس از پیش بینی قیمت طلا و دلار به این نتیجه رسیدید که می‌خواهید در طلا سرمایه گذاری کنید، می‌توانید به جای آن از صندوق‌های طلا مانند صندوق سکه طلا کیان استفاده کنید.

 

این صندوق‌ها بازدهی نزدیک به سکه دارند، ریسک جعل و سرقت ندارند و معتبر هستند. اگر هم فکر می‌کنید خرید طلا و دلار به صرفه نیست، می‌توانید در صندوق‌های درآمد ثابت مانند صندوق ندای ثابت کیان یا صندوق درآمد ثابت کیان سرمایه گذاری کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو