۷ اثر باور نکردنی ترک مصرف شکلات در یک ماه

۷ اثر باور نکردنی ترک مصرف شکلات در یک ماه


منبع: برترین ها

33

1401/8/4

07:12


اگر شما هم عاشق شکلات هستید، پس تنها نیستید. براساس تحقیقات، آمریکایی‌ها به‌طور متوسط سالانه ۹.۵ پوند شکلات می‌خورند که در رتبه‌ی نهم ۱۰ مصرف‌کننده‌ی برتر شکلات در جهان قرار دارند.

دیجی کالامگ: اگر شما هم عاشق شکلات هستید، پس تنها نیستید. براساس تحقیقات، آمریکایی‌ها به‌طور متوسط سالانه ۹.۵ پوند شکلات می‌خورند که در رتبه‌ی نهم ۱۰ مصرف‌کننده‌ی برتر شکلات در جهان قرار دارند. اگر به‌نظرتان مصرف این مقدار شکلات زیاد است، پس شاید بهتر است نگاهی به سوئیس بیندازید، به‌طور متوسط هر فرد در آنجا سالانه ۱۹.۸ پوند شکلات میل می‌کند.

۷ اثر باور نکردنی ترک مصرف شکلات در یک ماه

اگرچه شکلات ماده‌ی خوراکی بسیار خوشمزه‌ای است، اما برخی از انواع آن ممکن است اثرات منفی بر سلامت افراد به دنبال داشته باشد. همان‌طور که مشخص است، همه‌ی شکلات‌ها یکسان تولید نمی‌شوند. به‌عنوان مثال، شکلات تلخ ممکن است فوایدی برای سلامتی داشته باشد، اما انواع دیگر مانند شکلات سفید و شیری به‌دلیل دارا بودن حد بیشتر چربی و شکر برای بدن مناسب نیستند.

یک متخصص تغذیه توضیح می‌دهد: «برای به‌دست‌آوردن حداکثر فواید سلامتی کاکائو، اصولا شکلات تلخی را انتخاب می‌کنید که ۷۰ درصد یا بیشتر باشد، اما این مقدار علاوه‌ بر درصد کاکائو، درصد شکر را نیز به شما می‌گوید. برای مثال، اگر روی شکلات برچسب ۵۰٪ باشد، به این معنی است که از ۵۰٪ کاکائو و ۵۰٪ شکر و لبنیات ساخته شده است.»

در واقع حتی اگر شکلات تلخ سالم را نیز بیش‌ازحد مصرف کنید، می‌تواند بر سلامتیتان تاثیر منفی بگذارد. در این حالت حذف آن کمک‌کننده خواهد بود. قطع‌ کردن شکلات ممکن است در ابتدا سخت به نظر برسد، اما می‌تواند برای ذهن و بدن شما معجزه کند، از استراحت شبانه‌ی بهتر تا تجربه‌ی تغییرات خلق‌وخوی کمتر.

در ادامه‌ی این مقاله از دیجی‌کالا مگ به اثرات ترک مصرف شکلات به مدت یک ماه می‌پردازیم.

۱. نوسانات خلقی کمتری را تجربه خواهید کرد

وقتی شکلات را حذف می‌کنیم، شکر را نیز حذف کرده‌ایم که می‌تواند تاثیر متعادل‌کننده‌ای بر خلق‌وخوی ما داشته باشد.

شکر یکی از دلایل اصلی نوسانات خلقی و تحریک‌پذیری به حساب می‌آید. در واقع قند موجود در شکر انرژی را کاهش می‌دهد و درعین‌حال سطح قند خون را نیز تخریب می‌کند که می‌تواند باعث نوسانات خلقی، هوس‌ها و سایر رفتارهای ناسالم شود

۲. به کاهش وزن کمک خواهد کرد

۷ اثر باور نکردنی ترک مصرف شکلات در یک ماه

آیا در رسیدن به اهداف کاهش وزن خود مشکل دارید؟ حذف شکلات از رژیم غذایی شما، حتی اگر برای یک ماه هم باشد، می‌تواند به کاهش کالری و قند کمک کند و سپس منجر به کاهش وزن شود.

از آن‌جایی که قندهای افزوده اغلب در غذاها و نوشیدنی‌ها و به‌ویژه در شکلات پنهان می‌شوند، ردیابی میزان شکری که در روز می‌خورید می‌تواند دشوار باشد، کاهش مصرف قندهای افزوده می‌تواند به کاهش وزن کمک کند و سبب بهبود سلامت بدن شود.

۳. دل‌درد کمتری را تجربه خواهید کرد

براساس تحقیقات، به‌طور تقریبی یک سوم آمریکایی‌ها ممکن است به‌صورت هفتگی رفلاکس اسید معده را تجربه کنند. وقتی به سوزش سردل یا رفلاکس اسید فکر می‌کنیم، اغلب تصاویری از الکل و غذاهای سرخ شده به ذهنمان خطور می‌کند، اما آیا می‌دانستید که شکلات نیز اثرگذار است؟ شکلات یک غذای اسیدی است و می‌تواند باعث یا بدترشدن علایم سوزش سردل یا رفلاکس اسید معده شود، در واقع هرچه شکلات شیرین‌تر باشد، تحریک‌کنندگی بیشتری نیز خواهد داشت.

۴. خواب بهتری خواهید داشت

اگر در طول روز در مصرف شکلات افراط کنید، ممکن است متوجه شوید که برای خوابیدن در شب دچار مشکل شده‌اید. این موضوع به این دلیل است که شکلات حاوی کافئین است که موجب بی‌خوابی می‌شود. مصرف کافیین در حد اعتدال برای بدن خوب است، اما اگر فردی هستید که صبح قهوه می‌نوشید، خوردن شکلات در بعدازظهر نیز، ممکن است خواب شما را مختل کند. همچنین کافیین می‌تواند به اضطراب هم کمک کند، بنابراین کاهش میزان مصرف آن، احساس آرامش بیشتری را برایتان به دنبال خواهد داشت.

۵. خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی کاهش می‌یابد

۷ اثر باور نکردنی ترک مصرف شکلات در یک ماه

فقط یک تکه شکلات شیری حاوی ۲۴ گرم شکر است. اگر تنها در طول هفته چند تکه از آن را مصرف کنید، تقریبا ۲۰۰ گرم شکر در هر ماه فقط از شکلات به بدن شما رسیده است. براساس یک مطالعه‌ی تحقیقاتی در سال ۲۰۱۸، مشخص شد که رژیم‌های غذایی حاوی قند بالا، شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری کبد غیرچرب قرار می‌دهند. با کاهش مصرف شکلات می‌توانید، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهید و همچنین خطر ابتلا به دیابت و چاقی را نیز به حداقل برسانید.

۶. خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کم می‌شود

در یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ مشخص شد که ارتباط مستقیمی بین مصرف قند افزوده‌ی بیشتر و افزایش خطر مرگ‌ومیر CVD (بیماری‌های قلبی و عروقی) وجود دارد. با تغییر عادت در مصرف شکلات و استفاده از جایگزین‌های سالم‌تر مانند میوه‌ها و آجیل، ممکن است خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی کاهش یابد.

۷. ممکن است باعث کاهش میگرن شود

۷ اثر باور نکردنی ترک مصرف شکلات در یک ماه

درحالی‌که شکلات مدت‌ها به‌عنوان یک محرک بالقوه‌ی میگرن در نظر گرفته می‌شد، اما مطالعه‌ای در مجله Nutrients به بررسی عمیق نقش شکلات در شکل‌گیری میگرن پرداخته است. در این مطالعه، محققان نتوانستند شواهد کافی مبنی بر این‌که شکلات به تنهایی به‌عنوان محرک میگرن عمل می‌کند، پیدا کنند.

نکته‌ی پایانی

افراط در مصرف شکلات در عین خوشمزگی آن، می‌تواند تاثیراتی منفی‌ برای بدن به دنبال داشته باشد. اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که تمایلی به حذف این خوراکی لذیذ ندارید، با کمی کنترل در استفاده از آن، همچنان می‌توانید از مصرف این خوراکی جذاب لذت ببرید. فقط کافی است به مواردی که بالاتر اشاره شد، توجه کنید و برای داشتن بدنی سالم از افراط در خوردن آن پرهیز کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو