آیا خوردن ماست باعث لاغری می شود؟

24

1401/8/4

08:21


به اعتقاد برخی از دانشمندان، کلسیم موجود در ماست و باقی فرآورده های لبنی (در مقایسه با مکمل تغذیه ای کربنات کلسیم) موجب کاهش جذب چربی و کاهش سطح تری آسیل گلیسرول خون هم خواهد شد.

آیا خوردن ماست باعث  لاغری می شود؟

بررسی های آماری تازه ای نشان می دهد که میزان مصرف لبنیات و به طور خاص لبنیات پرچرب بین خانم های جوان به شدت کاهش پیدا کرده و حتی کمبودهای ناشی از مصرف نکردن آن از سوی این قشر جامعه به چاقی ناشی از مصرف ترجیح داده می شود.این در صورتی است که تحقیقات اخیر دانشمندان، حاکی از تاثیر کلسیم بر تنظیم جذب انرژی و کاهش جذب چربی است.

به گفته دکتر زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، حدود نیمی از زنان بالای 45 سال و 90 درصد از زنان 75 ساله به بالا به بیماری پوکی استخوان مبتلا می‌شوند و به طور تقریبی از هر 3 زن یک نفر و از هر 12 مرد یک نفر به پوکی استخوان مبتلا می‌شود.

ماست منبعی غنی از پروتئین، کلسیم، فسفر و ویتامین های گروه ب محسوب می شود که مقدار قابل توجهی پروتئین قابل هضم دارد. یکی از مهم ترین ویژگی های ماست این است که مواد معدنی و کلسیم را در یک ترکیب اسیدی با قابلیت دسترسی بالا به بدن می رساندتا امکان جذب کلسیم به بالاترین میزان برای بدن فراهم شود. از سوی دیگر اسید لاکتیک موجود در ماست به هضم کلسیم شیر کمک می کند و با فراهم کردن محیط بیولوژیک مناسب برای جذب کلسیم و ویتامین ها ماست را به منبع مناسبتری از شیر برای ذخیره ی تراکم استخوان تبدیل می کند.

به اعتقاد برخی از دانشمندان، کلسیم موجود در ماست و باقی فرآورده های لبنی (در مقایسه با مکمل تغذیه ای کربنات کلسیم)  موجب کاهش جذب چربی و کاهش سطح تری آسیل گلیسرول خون هم خواهد شد.

از سوی دیگر چربی بیشتر با تغییر حرکت غذا در روده و کاهش سرعت حرکت آن، باعث افزایش زمان تماس با سطح جذب کننده ی روده می شود و زمان بیشتر برای جذب کلسیم و در نتیجه افزایش جذب کلسیم را در پی خواهد داشت.

پس با خوردن ماست هایی چون ماست هم زده می توان هم از چاقی و هم از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری کرد.

نقل از سینا پرس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو