چکیده : اگر به فکر ترک انواع مواد اعتیاد آور هستید و سوالات بسیار متنوع ای ذهن شما را برای انتخاب بهترین و مناسب ترین مرکز مشغول نموده است، مطالعه این مقاله می تواند به شما در این زمینه کمک کند.

اگر به فکر ترک انواع مواد اعتیاد آور هستید و سوالات بسیار متنوع ای ذهن شما را برای انتخاب بهترین و مناسب ترین مرکز مشغول نموده است، مطالعه این مقاله می تواند به شما در این زمینه کمک کند.

قبل از ترک انواع مواد اعتیادآور باید بدانید!

یکی از مهم ترین ویژگی ها برای ترک هر نوع ماده اعتیادآوری، اراده و تصمیم قطعی برای ترک آن است. اگر از فرایند مصرف اعتیاد به سطوح آمده اید و تصمیم خود را برای ترک آن گرفته اید، ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

مسیر ترک اعتیاد مسیر متفاوت و پیچیده ای است و باید به درست ترین حالت ممکن، پیموده شود تا سلامت از دست رفته شما در کنار اعتیاد به مصرف هر نوع ماده مخدری برای همیشه از مغز و جسم شما بیرون رود.

ترک انواع مواد اعتیاد آور در کلینیک های تخصصی یا کمپ؟

این یکی از اصلی ترین سوالات افراد معتاد است که توضیح مفصل در خصوص این موضوع، جدای از بحث اصلی ما است اما در حالت کلی بنا به دلایلی که در ادامه به معرفی و بررسی آن ها خواهیم پرداخت، متوجه خواهیم شد که استفاده از خدمات کلینیک های تخصصی به منظور ترک اعتیاد به مراتب بهتر، نتیجه بخش تر و مناسب تر نسبت به کمپ ترک اعتیاد است. دلایل ارجحیت کلینیک های تخصصی به کمپ را می توان به صورت خلاصه در موارد زیر مشاهده کرد:

  1. طبق طرح های جمع آوری معتادان از سطح شهر، کمپ های ترک اعتیاد میزبان تعداد زیادی معتاد هستند که شرایط زندگی، جسمی و سلامت آن ها بایکدیگر متفاوت است. از این رو ممکن است به دلیل شرایط نامناسب زندگی و مصرف مواد مخدر به شکل های مختلف از بیماری هایی همچون ایدز، هپاتیت و سایر بیماری های واگیر دار دیگر، برخوردار باشند.
  2. توجه به سلامت و بیماری های افراد معتاد در کمپ های ترک اعتیاد، در کمترین حالت ممکن مورد درمان و توجه قرار می گیرد.
  3. فقدان روانپزشک، روانشناس، کادر درمان تخصصی، پزشک تخصص ترک اعتیاد و سایر موارد دیگر از معایب کمپ های ترک اعتیاد است.
  4. در کمپ های ترک اعتیاد بر خلاف کلینیک های تخصصی از روش های سنتی و قدیمی همچون بستن بیمار به تخت، مصرف مواد شبه مخدر، حبس در توالت و سایر ترفند های خشونت آمیز دیگر برای ترک انواع مواد مخدر، استفاده می شود.
  5. بازگشت بیماران به طول دوران مصرف پس از ترک در کمپ های ترک اعتیاد، درصد بسیار بالایی را به نسبت کلینیک های تخصصی به خود اختصاص می دهند.
  6. فقدان روانپزشک و روانشناس یکی از اصلی ترین معایب کمپ های ترک اعتیاد است، چراکه ریشه اعتیاد در فرد معتاد مورد بررسی و ارزیابی قرار نمی گیرد، از این رو پس از طول دوران ترک، مجدد فرد به سمت اعتیاد کشیده می شود.

ترک انواع مواد اعتیاد آور

با توجه به موارد فوق، می توان به این نتیجه رسید که کمپ های ترک اعتیاد به هیچ عنوان مکان مناسبی برای ترک نیست و شرایط بازگشت به طول دوران مصرف در کمپ های ترک اعتیاد، بسیار بالاست.

از سوی دیگر کلینیک های تخصصی می تواند بهترین انتخاب برای ترک انواع مواد اعتیادآور باشند. از مزایای کلینیک های تخصصی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • برخورداری از امکانات رفاهی
  • برخورداری از امکانات تفریحی
  • برخورداری از بخش مجزا برای آقایان و بانوان
  • برخورداری روش های متنوع بر پایه تحقیقات علمی
  • حضور روانپزشک و روانشناس به صورت 24 ساعته
  • مراقبت های غذایی و دارویی
  • مشاوره های گروهی و فردی
  • ویزیت روزانه بالینی بیمار
  • پیگیری های بعد از درمان
  • و سایر موارد دیگر

اگر به دنبال کلینیک تخصصی ای برای ترک مواد اعتیادآور هستید که تمامی ویژگی های فوق را داشته باشد می توانید به کلینیک طلوعی دوباره مراجعه کنید و از خدمات این کلینیک استفاده کنید.

آیا روش خانگی برای ترک انواع مواد اعتیادآور مناسب است؟

خیر! روش های خانگی عموما بدون بررسی و تحقیقات اولیه در خصوص نوع ماده مصرفی، مدت زمان مصرف، شرایط جسمی، ذهنی و سایر موارد دیگر است. از این رو بیمار پس از قطع مصرف مواد اعتیاد آور دچار عوارض آن خواهد شد. عوارضی همچون درد، خماری، افسردگی و سایر عوارض دیگر می تواند او را مجاب به مصرف مجدد مواد مخدر یا قرص های آرامبخش و خواب آور کند که این موضوع خود باعث بروز اعتیاد به سبک های متفاوتی خواهد شد چراکه دوز مصرفی انواع قرص های آرامبخش و خواب آور به درستی توسط شخص، تعیین نمی شود.

همچنین ریشه شناسی مشکل اعتیاد توسط روانپزشک و روانشناس مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و با مشاوره های گروهی و فردی آن ها سعی در ریشه کنی اعتیاد می کنند که این موضوع در ترک خانگی عملا امکان پذیر نیست!

بنابراین توصیه می کنیم که این روش را به صورت خودسرانانه و بدون مشورت با پزشک متخصص اعتیاد، انجام ندهید چرا که می تواند شرایط شما را نامناسب تر و نامطلوب تر از قبل نماید.

کلونازپام دارویی ضد اضطراب و تشنج می باشد و به دلیل خاصیت آرامبخشی که دارد توسط پزشک برای برخی از بیماران شوک و تشنج ناشی از اضطراب و استرس و حملات پانیک تجویز می شود. مکانیزم عملکرد کلونازپام همانند هروئین تحریک سیستم عصبی مصرف کننده می باشد، در حقیقت کلونازپام نوعی سرکوب کننده سیستم عصبی است که با اثرگذاری بر گاما آمینوبوتیریک اسید که با نام (GABA) نیز شناخته می شود تاثیر خود را اعمال می کند. ضروری است بدانید از آنجایی که کلونازپام از خانواده ی داروهای آرامبخش می باشد مصرف خارج از دستور پزشک و خودسرانه آن می تواند باعث اعتیاد مصرف کننده شود و تنها زمانی مصرف آن سلامت بیمار را تهدید نمی کند که مطابق دستورات پزشک مصرف شود.

ترک انواع مواد اعتیادآور

مدت زمان ترک انواع مواد اعتیادآور چقدر است؟

این موضوع بسته به نوع ماده مصرفی، مدت زمان مصرف، شرایط جسمی، سن و سایر موارد دیگر متفاوت است و نمی توان زمان مشخص و ثابتی را برای آن در نظر گرفت. با این حال توصیه می کنیم با مراجعه به مراکز ترک اعتیاد و ارائه گزارش های لازم در این خصوص بتوانید مدت زمان دقیق ترک را تخمین بزنید.

جمع بندی:

بهترین مرکز برای ترک انواع مواد اعتیادآور، مراجعه به کلینیک های تخصصی ترک اعتیاد است. این کلینیک ها با استفاده از روش های نوین همانند سم زدایی و سایر تکنیک های روانشناسی و روانپزشکی مورد تایید بر پایه تحقیقات علمی زمینه ترک هر نوع ماده مخدری را برای شما به ارمغان خواهند آورد. استفاده از روش های نامتعارف و خانگی تنها طول دوره درمان و ترک شما را افزایش خواهد داد و مورد تایید نیست! همچنین توصیه می کنیم به هیچ عنوان به صورت خودسرانانه اقدام به مصرف انواع قرص های آرامبخش و خواب آور نکنید و دوز مصرفی خود را به هیچ عنوان از میزان دوز مصرفی مجاز، خارج نکنید.