شهرداری برای طرح احیا و ساماندهی دیواره منارجنبان بودجه اختصاص داده است

منبع: همگردی

233

1401/8/4

11:30


خبرگزاری مهر/ براساس خبر و گزارشات منتشر شده، شهرداری برای طرح احیا و ساماندهی دیواره منارجنبان بودجه اختصاص داده است.

سید سلمان قاضی عسگر، مدیر منطقه 9 شهرداری اصفهان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بر پایه آمار اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان، مجموعه منارجنبان در سال جاری بیشترین بازدید کننده را در شهر اصفهان داشته، اظهار داشت: این درحالی است که پارک کنار این مجموعه تاریخی، منظری ناهمگون و مخدوش ایجاد کرده است. در همین راستا طرح باغ عرفا و ساماندهی این پارک در دستور کار قرار گرفت و در این باره با اداره میراث فرهنگی و گردشگری 2 سال است که جلساتی داشتیم اما این سازمان نه اجازه تعمیرات و بازسازی این مکان را می دهد نه خودشان برای دیواره منارجنبان کاری انجام می دهند.

وی افزود: سازمان میراث فرهنگی لازم است که برای تسهیل قوانین کمک کنند که ما حریم درجه یک منارجنبان را ساماندهی کنیم .

مدیر منطقه 9 شهرداری اصفهان ادامه داد: وزیر میراث فرهنگی در سفر اخیر به اصفهان از منارجنبان نیز بازدید داشتند و شرایط موجود پارک کنار مجموعه تاریخی و رهاسازی زباله ها و … را دیدند و زمانی که در جریان مشکلات قرار گرفتند، به مدیرکل میراث فرهنگی دستور دادند تا با تسهیل قوانین مسیر ساماندهی این مکان هموار شود اما متأسفانه همچنان بلاتکلیف ماند درحالیکه اگر میراث فرهنگی کمی قوانین را تسهیل کند، دیواره منارجنبان را احیا خواهیم کرد.

قاضی عسگر با بیان اینکه وظیفه ما حفظ کوچه باغات قدیمی در این منطقه است، خاطرنشان کرد: احیای مادی ها و بازآفرینی محلات منطقه 9 شهر اصفهان را با رعایت عرق اجتماعی مردم و حفظ شرایط بومی اجرا خواهیم کرد.

اهالی منطقه 9 شهر اصفهان از بازآفرینی شهری استقبال نمی کنند

وی با اشاره به لزوم اجرای طرح بازآفرینی شهری در منطقه 9 شهر اصفهان ابراز داشت: برغم تسهیلاتی که دولت در طرح بازآفرینی برای مالکان در نظر گرفته و شرایط خوبی که مهیاست اما مردم منطقه 9 از طرح بازآفرینی استقبال نمی کنند.

مدیر منطقه 9 شهرداری اصفهان با بیان اینکه طی یک سال اخیر تنها 36 پروانه برای طرح بازآفرینی در این منطقه صادر کرده ایم، تصریح کرد: اگر با این روند حرکت کنیم 52 سال طول میکشد که بافت فرسوده منطقه 9 احیا شود.

170 هکتار از منطقه 9 بافت فرسوده است

قاضی عسگر با اشاره به اینکه از 2 هزار هکتار وسعت منطقه 9 شهر اصفهان 170 هکتار آن بافت فرسوده است، افزود: حدود 12 هکتار از بافت فرسوده این منطقه در محله سودان واقع است و از این رو اگر طرح بازآفرینی در محله سودان اجرا شود، بزرگترین احیای بافت فرسوده کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه طرح بازآفرینی بافت فرسوده منطقه 9 از محله نصرآباد و منارجنبان آغاز شده، گفت: اگر مصوبات قانونی آن سپری شود فاز اول بازآفرینی محله سودان تا پایان سال جاری کلنگ زنی می شود.

مدیر منطقه 9 شهرداری اصفهان با بیان اینکه بازآفرینی بافت فرسوده در کوهانستان و منارجنبان تحول بسیار بزرگی در محلات محروم بشمار می رود، خاطرنشان کرد: بیش از 85 درصد از گذر خیابان های این منطقه کمتر از چهار متر است و بیش از 90 درصد ساختمان ها در این منطقه ناپایدار و خلاف ساز است.

قاضی عسگر با اشاره به اینکه بسیاری از ساختمان های بافت فرسوده فرسوده سند ندارند، اضافه کرد: این در حالی است با اجرای طرح بازآفرینی آپارتمان سند دار به مالک آنها تعلق میگیرد.

وی با بیان اینکه 53 درصد سازه های منطقه 9 مقاوم نیست، به موضوع اختلاف خط حریم بین شهر اصفهان و خمینی شهر اشاره کرد و گفت: معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان به این مسئله ورود کردند و اختلاط بین کاربری های سازگار و ناسازگار و حفر چاه های غیر مجاز و برداشت بی رویه آب های زیرزمینی نیز در دستور کار قرار دارد.

مدیر منطقه 9 شهرداری اصفهان، وجود معابر ارگانی پرشمار در این منطقه را از معضلات دانست و افزود: نبود قانون سبب شده که ادارات این منطقه در کهندژ و آتشگاه پارکینگ نداشته باشند اما احیای بافت فرسوده راهکار حل این معضل است.

قاضی عسگر در ادامه با بیان اینکه معضل سد معبر در سراسر شهر وجود دارد، تصریح کرد: مهمترین دلیل سد معابر وجود قوانین ضعیف بازدارندگی است.

به گفته وی بودجه امسال منطقه 9 شهرداری اصفهان 235 میلیارد تومان است که نسبت به بودجه سال 1400 این مجموعه که 150 میلیارد تومان بود سال جاری حدود 50 درصد افزایش داشته است.

مدیر منطقه 9 شهرداری اصفهان با بیان اینکه 36 هزار متر مربع اراضی این منطقه بعنوان کاربری ویژه شناخته می شود، خاطرنشان کرد: درخصوص این اراضی که بعنوان کاربری ذخیره بودند طی سالهای گذشته مشکلاتی وجود داشت از سال پیش مشاوران خوبی در این زمینه گرفتیم و گستره های ویژه طرح تعیین شد، ماه گذشته در کمیسیون ماده پنج مصوب شد که با ابلاغ مصوبه این 36 هزار متر، مردم منطقه از بلاتکلیفی در می آیند، زیرا در مناطقی از جمله بزرگراه به سمت آتشگاه و میدان میوه تره بار قدیم یک پهنه بزرگی وجود دارد که هم کاربری تجاری و هم مسکونی دارد در حالی که در بازنگری طرح تفصیلی شهر اصفهان در سال 1395 اینجا گستره ویژه بوده است.

طرح ایجاد هایپر گل و گیاه در اراضی قلمستان

قاضی عسگر همچنین به تعیین تکلیف اراضی 44 هزار متر مربع اراضی کشاورزی، 26 هزار متر مربع قلمستان 19 هزار مترمربع باغات منطقه اشاره کرد و گفت: طرح ایجاد هایپر گل و گیاه را به کمیسیون ماده پنج ارائه کردیم که در صورت موافقت محلی برای ارائه خدمات در زمینه باغبانی، نهال و گل و گیاه در غرب شهر اصفهان در این منطقه راه اندازی خواهد شد.

وی همچنین به انتقال خط لوله آب به سمت خیابان اشرفی اصفهانی با اعتبار 15 میلیارد تومان اشاره کرد و گفت: 130 هزار اصله درخت چنار در منطقه 9 وجود دارد که به دلیل آب و هوا زود خزان می کنند، زیرا درخت چنار با آبیاری قطره ای سیراب نمی شود و ریشه ها غرقابی آبیاری می شود و همچنین درخت چنار تحمل گرمای 32 درجه سانتیگراد به بالا را ندارد درحالیکه اصفهان در سالهای اخیر در تابستان ها دمای 40 درجه را تجربه می کند و در این شرایط درختان آسیب می بیند.

مدیر منطقه 9 شهرداری اصفهان اضافه کرد: در فصل درختکاری سال گذشته یک هزار و 430 اصله درخت و سه هزار و 740 اصله درختچه در این منطقه کاشته شد و همچنین لایروبی 120 کیلومتر از مادی های منشعب از رودخانه زاینده رود در این منطقه در دستور کار قرار دارد.

قاضی عسگر همچنین با اشاره به اینکه برای ساماندهی خیابان بهشت 55 میلیارد تومان هزینه شده و دیگر هزینه ای نخواهیم داشت، ابراز داشت: بیشترین هزینه به مبلغ 43 میلیارد تومان برای آزادسازی این خیابان بوده و هشت میلیارد تومان نیز در زمینه پیمان عمرانی و امور زیرسازی، جدول کشی و آسفالت هزینه شده است و با ساماندهی این خیابان دسترسی چند محله به خیابان های آتشگاه و آزادان تسهیل می شود.

شهرداری برای طرح احیا و ساماندهی دیواره منارجنبان بودجه اختصاص داده است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو