قیمت اتریوم به بالاترین سطح از زمان به‌روزرسانی مرج رسید؛ علت چیست؟

قیمت اتریوم به بالاترین سطح از زمان به‌روزرسانی مرج رسید؛ علت چیست؟


46

1401/8/4

12:06


قیمت اتریوم روز گذشته به بالاترین سطح از زمان انجام به‌روزرسانی تاریخی مرج (The Merge) در ۱٬۵۲۵ دلار رسید. آن‌طور که پیداست، عوامل مثبت متعددی در شکل‌گیری این جهش صعودی در بازار اتریوم نقش داشته‌اند.

به گزارش کریپتو بریفینگ، اتریوم در حال حاضر با بیش از ۱۱درصد رشد در ۲۴ ساعت گذشته با قیمتی بالای ۱٬۵۰۰ دلار خریدوفروش می‌شود. تا پیش از این اتریوم برای بیش از یک ماه در بازه‌ای بین ۱٬۲۴۰ تا ۱٬۴۰۵ دلار گرفتار شده بود. با اینکه فعلاً برای تأیید خروج ادامه‌دار اتریوم از این بازه نوسانی زود است، این اولین بار از زمان به‌روزرسانی مرج است که قیمت این ارز دیجیتال این سطوح قیمتی را تجربه می‌کند.

قیمت اتریوم به بالاترین سطح از زمان به‌روزرسانی مرج رسید؛ علت چیست؟

نمودار یک‌روزه قیمت اتریوم.

جهش روز گذشته اتریوم احتمالاً تا حدی تحت‌تأثیر شرایط دیگر بازارهای مالی بوده است. شاخص‌های بورسی «S&P500»، نزدک (Nasdaq) و داو جونز (Dow Jones) همگی برای سومین روز متوالی در وضعیت سبز هستند و به‌ترتیب رشدی ۱.۳۲درصد، ۱.۸۶درصد و ۰.۸۶درصدی را تجربه کرده‌اند. بازار ارزهای دیجیتال در بیشتر روزهای سال ارتباط نزدیکی با بازار سهام ایالات متحده داشته است. اواسط اکتبر (مهر) اما، با اینکه هر سه شاخص اصلی بورس آمریکا به پایین‌ترین سطوح سال ۲۰۲۲ خود سقوط کردند، ارزهای دیجیتال انعطاف‌پذیری بیشتری از خود نشان داده و بیت کوین و اتریوم از محدوده نوسان ماه‌های اخیر خود خارج نشدند.

از همه مهم‌تر، شاخص دلار که ارزش دلار آمریکا را با سبدی از ارزهای ملی مطرح جهان مقایسه می‌کند، طی چند روز اخیر در حال اصلاح بوده است. این شاخص پس از رسیدن به اوج ۱۱۴.۶ واحدی خود در ۲۷ سپتامبر (۵ مهر) اکنون روی سطح ۱۱۰.۵ واحد قرار دارد و نشانه‌هایی از معکوس‌شدن روند حرکتی آن روی نمودار دیده می‌شود.

قیمت اتریوم به بالاترین سطح از زمان به‌روزرسانی مرج رسید؛ علت چیست؟

اصلاح شاخص دلار آمریکا طی روزهای اخیر.

افزایش قدرت دلار در بازارهای جهانی در طول سال ۲۰۲۲، فشار زیادی به بازار سهام، ارزهای دیجیتال و همین طور دیگر ارزهای ملی مطرح جهان نظیر یورو، پوند انگلیس و ین ژاپن وارد کرد. اکنون ممکن است از این فشار همگانی که دلار در بازارهای جهانی ایجاد کرده است، کاسته شود؛ چراکه به نظر می‌رسد بانک مرکزی آمریکا در مقایسه با گذشته تمایل بیشتری به پایین‌آوردن سرعت افزایش نرخ بهره بانکی در این کشور پیدا کرده است.

با این حال، عوامل کلان تنها چیزهایی نیستند که باعث پیشروی اتریوم در این مدت شده‌اند. حجم موقعیت‌های معاملاتی باز در بازارهای آتی اتریوم طی ساعات اخیر رشد چشم‌گیری داشته است. به‌ گفته پلتفرم تحلیلی دلفی دیجیتال (Delphi Digital)، روز گذشته و تنها در عرض یک ساعت حدود ۵۰۰میلیون دلار قرارداد آتی دائمی (Perpetual) اتریوم در صرافی کوین بیس خریداری شده و بلافاصله پس از این خرید بزرگ قیمت اتریوم از ۱٬۳۵۰ دلار به ۱٬۳۸۰ دلار افزایش یافته است.

عامل بعدی می‌تواند کاهش عرضه درگردش اتریوم طی روزهای اخیر باشد. طبق داده‌های وب‌سایت ultrasound.money، حتی پس از تغییر سازوکار شبکه اتریوم به اثبات سهام، عرضه این ارز دیجیتال برای مدتی در حال افزایش بود؛ به‌طوری که از زمان انجام به‌روزرسانی مرج تا تاریخ ۸ اکتبر (۱۶ مهر) ۱۳٬۰۸۶ واحد اتریوم جدید به عرضه درگردش این ارز دیجیتال اضافه شد. با این حال، از ۸ اکتبر به بعد، با افزایش حجم فعالیت‌های درون‌زنجیره‌ای مربوط به اتریوم، سیاست پولی این بلاک چین شکلی ضدتورمی به خود گرفت و عرضه اتر شروع به کاهش کرد. گفتی است عرضه در گردش اتریوم در حال حاضر به نزدیکی همان سطوحی کاهش یافته است که در روز به‌روزرسانی مرج ثبت شده بود.

قیمت اتریوم به بالاترین سطح از زمان به‌روزرسانی مرج رسید؛ علت چیست؟

تغییرات عرضه اتریوم از زمان به‌روزرسانی مرج.

همچنین بخوانید: یک پروژه ناشناخته اتریوم را به یک دارایی ضدتورمی تبدیل کرده است! ماجرای توکن XEN چیست؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو